koelbuis gevuld lassen?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

koelbuis gevuld lassen?

Bericht door Jef-Tengro »

Hallo ik heb een kleine lek in mijn koelbuis. Kan deze gelast worden zonder al het koelvloeistof er uit te laten lopen?
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Marie Christina

Re: koelbuis gevuld lassen?

Bericht door Marie Christina »

Volgens mij is glycol hartstikke brandbaar.
Zou het dus maar niet doen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek

Bericht door sambeek »

Ik denk dat, dat niet gaat.Zit het gat buiten of in mach.ruim?
Waarom kun je hem niet leeg laten lopen? Opvangen, controleren of het nog geschikt is voor lage temperaturen
(heb je meters voor om te meten, zelfde als waar je accu water mee meet alleen dan voor je temp. bereik koelvloeistof)
http://www.autoweetjes.com/img/img5/ant ... 0meter.jpg
Indien ged terug er in en anders nieuwe.
groet Terpstra / SAMBEEK
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

Ok, dan morgen maar leeg laten lopen en weer opnieuw laten lassen :( was al gelast en op de gok gevuld, komt nu elke keer een drupje uit meerdere zeggen niet druknom maken maar ik heb zo iets van wil het gewoon goed hebben.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Ja, natuurlijk. Anders staat drupje na drupje je motor over een tijdje droog.
Goed laten lassen, en zo mogelijk het koelcircuit laten afpersen. Dan weet je zeker dat het goed zit!
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
sambeek

Bericht door sambeek »

Lijkt me inderdaad verstandig dit soort zaken gewoon goed te hebben. enne..., geen drupie drupie :?
groet Terpstra / SAMBEEK
Jef-Tengro

Nee indd zo denk ik er over, maar 4 mensen met de nodige ervaring zouden zich er niet druk om maken, maargoed zal wel eigenwijs zijn haha ik wil jet indd gewoon goed dus morgen slijptol er weer in en leeg laten lopen maar.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Indien onderweg of geen mogelijkheid tot goede reparatie: Noodoplossing is rubber slang opensnijden, erom doen en met slangklemmen lek dichtdrukken.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Boekel schreef:Indien onderweg of geen mogelijkheid tot goede reparatie: Noodoplossing is rubber slang opensnijden, erom doen en met slangklemmen lek dichtdrukken.
Zo heb ik ook 's een koelleiding tijdelijk lekvrij gemaakt.
Als de vloeistof aan vervanging toe is, en het systeem toch leeg moet, kun je het definitief repareren. Dan komt het in orde zonder extra kosten. Bij mij heeft het nog twee jaar dienst gedaan, zonder problemen of druppen.
Wel ligt het eraan hoe het lekje is ontstaan: voor een klein lasfoutje is het een prima tijdelijke oplossing, maar is de pijp door corrosie plaatselijk dun geworden en gaan zweten, dan direct vervangen.
Maar er is uiteraard niks tegen reparatie nu, hoor!
(Menno, ik vraag me af of je het inderdaad ook niet gevuld zou kunnen lassen. Glycol is in zuivere vorm wel brandbaar, maar niet in de sterk verdunde toepassing. En bovendien: er zit geen zuurstof in de pijp, dus brandt er niks.)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Jef-Tengro

Hij staat nu droog op de wal dus kan er zo bij om te lassen, hij drupt indd op een lasfoutje van de lasser en hij zei gok het er maar op dat hij dicht is maar helaas drupt hij nu. Had weinig zin om hem weer leeg te halen helemaal, dacht misschien kan ik er zo een lasje overheen leggen vandaar de vraag.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

al of niet kunnen lassen: er komt water bij de las, dat last lastig en geeft 'rommel'

Wat ik wel eens gedaan heb: stofzuiger op een ruimte waar nog wat water in zat, door het gaatje zuigt ie dan lucht aan ipv dat er water uit loopt. kan werken (als buis onder de boot zit is het soms lastig geheel droog te maken)
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Ik heb verschillende keren koelpijpen onder boten gelast
Dan las ik de pijpen autogeen en de doorvoeren elektrisch,ik heb nog nooit een lek gehad.
Op het andere forum werd ik er om uitgelachen omdat het een ouderwetse methode is.
Maar bij mij is het altijd dicht,en ik heb nooit slakinsluiting,dus laat ze maar lachen.
Door mijn werkzaamheden heb ik wel meer ervaring met autogeen lassen.
Ik ben er afgelopen week nog bijgeroepen om in een ketelhuis een grote flamco ontluchter er tussen te lassen
Autogeen lassers worden zeldzaam,bij het installatie bedrijf waar ik dat voor deet kon er geen één meer lassen.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Jef-Tengro

Ik heb een lasser die hem voor mij gaat lassen, heb het geprobeerd met electrodes maar dat is niks. Kan alleen met co2 lassen met een draadaanvoer door de handvat
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
douane

Bericht door douane »

koelwater buis gevuld krijg je hem niet dicht gelast :lol: dat project heb ik deze winter gedaan en was mislukt de plek waar je moet lassen moet leeg zijn anders stoomt je las er uit door de hitte

heb hem overigens met electrode gelast
sambeek

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef: Autogeen lassers worden zeldzaam,bij het installatie bedrijf waar ik dat voor deed kon er geen één meer lassen.
Gr René ( De Stoere)
En zo is het maar net, de meesten van tegenwoordig kan alleen nog maar op reset drukken zonder het werkelijke probleem te traceren.
Laat staan dat ze kunnen autogeen lassen. Daar hebben ze de oudere :? garde voor nodig.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie