Bij mij gaat het gelukkig niet om 500 liter.
Maximaal 70.
Zelf dacht ik ook dat afvullen met water veiliger zou zijn.
Eerst de diesel eruit, water erin, zagen, leeghalen en dan wellicht vullen met ballast, of reinigen en in gebruik houden
hoewel ik liever een grotere tank plaats van 102 liter, dat staat gelijk aan 15 a 20 uur extra kunnen varen.
Zand erin heb ik ook aan gedacht.
Heeft dat nog nadelen ?? Vocht? Roest ?
Wat te doen met oude vaste brandstoftank
Moderators: sailor wim, frank
Re: Wat te doen met oude vaste brandstoftank
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Ik zou er geen zand in doen. Water voelt zich prima thuis in zand. Condenswater zakt naar beneden, en voor je het weet ligt er een vochtige klomp zand in je kiel. Het mooist is het denk ik als je de kiel/tank niet openzaagt, en de openingen die er overblijven na het leegmaken hermitisch afsluit/dichtlast. Eventueel de kiel voor het lassen een tijdje met een stofzuiger op 'blazen' geforceerd ventileren om de dieseldampen af te voeren.
Het voordeel van een afgesloten compartiment is dat alle voor het roesten benodigde zuurstof aan de aanwezige lucht in het compartiment wordt onttrokken. Als de zuurstof op is stopt het roesten.
Een 'open' kiel kan je lastig inspecteren als je er een nieuwe tank boven hebt geplaatst. Ook als je deze insmeert met vlakkenvet o.i.d. loopt het condenswater naar dit laagste punt, en zie het er dan maar weer eens uit te krijgen.
Het voordeel van een afgesloten compartiment is dat alle voor het roesten benodigde zuurstof aan de aanwezige lucht in het compartiment wordt onttrokken. Als de zuurstof op is stopt het roesten.
Een 'open' kiel kan je lastig inspecteren als je er een nieuwe tank boven hebt geplaatst. Ook als je deze insmeert met vlakkenvet o.i.d. loopt het condenswater naar dit laagste punt, en zie het er dan maar weer eens uit te krijgen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
PS. Je kan 'm natuurlijk altijd afvullen met zand en dan dichtlassen. Zo lang er geen verse zuurstof bij kan maakt het ook niet uit als er een beetje vocht inzit.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
daar heb je een punt inderdaad.
als het luchtdicht zit stopt het vanzelf... als het al erg roestig zou zijn.
wellicht kan ik het nog op 1 of andere manier een beetje vacuum trekken, zodat er nog wat minder zuurstof overblijft.
naderhand dichtmaken was ik zowiezo wel van plan, net wat je zegt, stel me watertank slaat lek, dan loopt alles eerst die oude tank in, alvorens door te lopen naar de dooskiel onder de motor.
de ontluchting en aanzuig kan ik simpel afdichten door een bout in het pijpje te draaien, en evt vast te lassen.
Enige gat wat er ontstaat is het gat van de vulpijp die ik eraf ga zagen,
als ik enkel de pijp weg haal is dat een gat van 4,5cm
enige reden waarom ik de tank weer zou willen vullen is voor het gewicht.
die 70 liter hangt feitelijk onder de boot.
laat ik dat leeg is het een holle ruimte, met daar recht boven het gewicht van de nieuwe tank, welke feitelijk 2/3e onder de waterlijn, en 1/3e boven de waterlijn.
Ik denk dat ik dan een verminderde stabiliteit krijg,
of zal dat te verwaarlozen zijn ?
Edit, lees net je 2de post......
als die luchtdicht zit, kan er dus wel zand in... mooi.. dat is makkelijker dan beton maken
als het luchtdicht zit stopt het vanzelf... als het al erg roestig zou zijn.
wellicht kan ik het nog op 1 of andere manier een beetje vacuum trekken, zodat er nog wat minder zuurstof overblijft.
naderhand dichtmaken was ik zowiezo wel van plan, net wat je zegt, stel me watertank slaat lek, dan loopt alles eerst die oude tank in, alvorens door te lopen naar de dooskiel onder de motor.
de ontluchting en aanzuig kan ik simpel afdichten door een bout in het pijpje te draaien, en evt vast te lassen.
Enige gat wat er ontstaat is het gat van de vulpijp die ik eraf ga zagen,
als ik enkel de pijp weg haal is dat een gat van 4,5cm
enige reden waarom ik de tank weer zou willen vullen is voor het gewicht.
die 70 liter hangt feitelijk onder de boot.
laat ik dat leeg is het een holle ruimte, met daar recht boven het gewicht van de nieuwe tank, welke feitelijk 2/3e onder de waterlijn, en 1/3e boven de waterlijn.
Ik denk dat ik dan een verminderde stabiliteit krijg,
of zal dat te verwaarlozen zijn ?
Edit, lees net je 2de post......
als die luchtdicht zit, kan er dus wel zand in... mooi.. dat is makkelijker dan beton maken

===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
afgelopen weekend, althans vrijdag en zaterdag druk geweest met de oude tank, en de nieuwe uiteraard.
Ik heb met een reprico de oude vul aansluiting weggezaagd,
vervolgens met een pompje voor op de boormachine de tank leeggepompt..
Man man, wat een drap en zooi zat daar in, tis een wonder dat de motor nog liep.
Roest was er overigens nauwelijks in te vinden.
aan het aanzuigpijpje zat onderdaan zeker 0.5cm troep, wat richting boven minder werd (geen foto's van gemaakt want telefoon vergeten)
Toen ik hem zo goed mogelijk leeg had hem via dat gat gevuld met zand.
Het gat wat je overhield na het wegslijpen van de vulpijp bleek presies een afsluitdop met schroefdraad in te passen met een beetje gepast geweld,
en de overige gaten van aanzuig, retour en ontluchting hadden schroefdraad en is ook een afsluitdop ingedraaid.
Die is nu mooi luchtdicht en voor 98% vol zand afgesloten.
Vervolgens de nieuwe tank er bovenop geplaats,
nieuwe vul slang, nieuwe ontluchtingsslang, en nieuwe brandstofslangen voor aanvoer en retour.
Tankzender erin, wat even klooien was met afstellen en aansluiten omdat de beschrijving ontbrak.
hij geeft nu ietsje minder aan dan dat er daadwerkelijk in zit, maar dat vind ik wel fijn juist.
altijd een soort reserve van 15 liter.
Was alleen de retour even vergeten aan te sluiten, omdat die aansluiting niet standaard op de nieuwe tank zit,
dus iets te snel met starten en hop, paar liter diesel in de kiel.
stom, maar kan de beste gebeuren denken we dan maar.
flink wat water en afwas erachteraan, bilgepompje aangezet met slang in jerrycan en weg was het weer.
wat loopt zo'n motor dan ineens een stuk lekkerder op verse frisse diesel
Ik heb met een reprico de oude vul aansluiting weggezaagd,
vervolgens met een pompje voor op de boormachine de tank leeggepompt..
Man man, wat een drap en zooi zat daar in, tis een wonder dat de motor nog liep.
Roest was er overigens nauwelijks in te vinden.
aan het aanzuigpijpje zat onderdaan zeker 0.5cm troep, wat richting boven minder werd (geen foto's van gemaakt want telefoon vergeten)
Toen ik hem zo goed mogelijk leeg had hem via dat gat gevuld met zand.
Het gat wat je overhield na het wegslijpen van de vulpijp bleek presies een afsluitdop met schroefdraad in te passen met een beetje gepast geweld,
en de overige gaten van aanzuig, retour en ontluchting hadden schroefdraad en is ook een afsluitdop ingedraaid.
Die is nu mooi luchtdicht en voor 98% vol zand afgesloten.
Vervolgens de nieuwe tank er bovenop geplaats,
nieuwe vul slang, nieuwe ontluchtingsslang, en nieuwe brandstofslangen voor aanvoer en retour.
Tankzender erin, wat even klooien was met afstellen en aansluiten omdat de beschrijving ontbrak.
hij geeft nu ietsje minder aan dan dat er daadwerkelijk in zit, maar dat vind ik wel fijn juist.
altijd een soort reserve van 15 liter.
Was alleen de retour even vergeten aan te sluiten, omdat die aansluiting niet standaard op de nieuwe tank zit,
dus iets te snel met starten en hop, paar liter diesel in de kiel.
stom, maar kan de beste gebeuren denken we dan maar.
flink wat water en afwas erachteraan, bilgepompje aangezet met slang in jerrycan en weg was het weer.
wat loopt zo'n motor dan ineens een stuk lekkerder op verse frisse diesel

===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Mooi werk. K*tklus geweest maar je vaart voor je gevoel een stuk prettiger!
Gr.
Erik
Gr.
Erik
Het was zeker even een k*tklus inderdaad, ik meurde vrijdagavond ook flink naar diesel, 2x douchen en nog was het niet weg volgens m'n vrouw.
Achteraf gezien had het ook geen doen geweest om de oude tank schoon te maken,
die was zoveel vervuild met drap dat je dat onmogelijk schoon 100% schoon had kunnen krijgen.
Het was een wonder dat de motor zowiezo nog liep.
Nu staat er een frisse tank,
alle slangen van, en naar de tank nieuw.
Filters nieuw,
je merkt echt een wereld van verschil.
Stationair trilde de motor, en dus ook sommige spullen in de boot nogal.
Altijd gedacht dat het door het oudere blokje kwam.
Dat trillen is nu voor 90% verdwenen.
Achteraf gezien had het ook geen doen geweest om de oude tank schoon te maken,
die was zoveel vervuild met drap dat je dat onmogelijk schoon 100% schoon had kunnen krijgen.
Het was een wonder dat de motor zowiezo nog liep.
Nu staat er een frisse tank,
alle slangen van, en naar de tank nieuw.
Filters nieuw,
je merkt echt een wereld van verschil.
Stationair trilde de motor, en dus ook sommige spullen in de boot nogal.
Altijd gedacht dat het door het oudere blokje kwam.
Dat trillen is nu voor 90% verdwenen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================