Klopt dit elektrische schema?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Marie Christina

Klopt dit elektrische schema?

Bericht door Marie Christina »

Afbeelding

Bijgaand schema heb ik gemaakt om de boiler voor heet water om te kunnen schakelen van walstroom naar de omvormer.

2 vraagjes aan de mensen die elktrisch wat beter onderlegd zijn dan ik:

Klopt dit schema zo?
En de tweede vraag, nog belangrijker, hoe ziet de schakelaar die ik nodig heb er fysiek uit?
zoiets als ik erbij getekend heb?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Dirk

Re: Klopt dit elektrische schema?

Bericht door Dirk »

hey,
schema's ben ik niet zo sterk in ..
;-D
maar is schakelen met een relais met 220V spoel niet makkelijker? Als je de spoelcontacten op de walstroom zet dan gaat zodra je de walstroom inschakelt de boiler op walstroom staan. Valt de walstroom uit dan gaan de contacten los en staat ie op de omvormer en is er ook geen extra verbruik (is ook maar weinig maar alle beetjes helpen)voor de spoel via de omvormer ..
Op onze Wodan zo'n schakeling met 2 relais na elkaar voor de zekeringenkast staan ; die schakelt dan tussen walstroom en generator op de eerste relais en een van die twee en de omvormer op de tweede relais. Zo krijgen alle stroomverbruikers stroom van de meest geschikte bron met prioriteit voor walstroom, dan generator en dan pas omvormer. En dat zonder dat ik ergens een schakelaar kan vergeten om te zetten. Staan er twee of drie verschillende stroombronnen actief dan kan dat zelfs geen kwaad. De omvormer staat bij ons altijd op (koelkasten 220V). De 50L boiler (keuze 800 of 1600W via aparte schakelaar) zelf zet ik aan wanneer ik m nodig heb, liefst wanneer er generator of walstroom is, via de accu's zet ik enkel de boiler op als we varen , dan kan de alternator alles mooi bijhouden...
Weet t niet zeker maar zo'n relais kost maar enkele tientallen euro's , een schakelaar voor een beetje vermogen kost dat ook al wel denk ik ...
groetjes,Dirk
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Je hebt in het schema een enkelpolige schakelaar opgenomen, maar het fysieke schakelaartje dat je tekent is twee polig.

Ik zou voor een tweepolige schakelaar gaan. De twee aansluitdraden van de boiler komen dan in het midden, en de twee aansluitdraden van de walstroom en de omvormer komen elk aan een kant. Zoals je het tekent komen er op een gegeven moment een paar draden van omvormer en walstroom bij elkaar. Dat zou ik ten allen tijde vermijden.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Dirk

Bericht door Dirk »

zie nu wel op je schema dat je enkelpolig schakelt.
is dubbelpolig schakelen niet veiliger ?
Je bent nooit zeker of de walstroom wel + en - op de correcte contacten heeft staan ...
tis maar een gedacht ..
;-D
groetjes, Dirk
Marie Christina

Jazeker.
Dat zijn hele goede gedachten.
Zowel de relaisgedachte als de uitleg bij de schakelaar.

Relais had ik zo gauw niet aan gedacht.
Klinkt eigenlijk als een goede oplossing.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Hans_Corrie

Bericht door Hans_Corrie »

Even terzijde.
Als je een metalen boot hebt, zorg dan wel voor een scheiding (b.v. een scheidingstrafo) tussen wal en schip hebben (corrosie enzo).
Zit er ergens nog een aardlekschakelaar? Die zou ik er ook inzetten.

Groet,
Hans
Marie Christina

Dank voor de waarschuwing, maar dat is allemaal piekfijn in orde.
Een paar jaar geleden heeft een proffesional alle elektra eruit gesloopt en op goedgekeurde wijze opnieuw aangelegd.
Zekeringen alom.
Van 100 tot 5 Amp.
Diodebruggen, Victronlader, hoofdschakelaars.
Duvel en zijn ouwe moer.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Marie Christina schreef:Victronlader
Vind je het een rare gedachte als ik zeg dat je die boiler lekker achter de omvormer laat zitten? En verder geen gerommel met relais' en andere ingewikkelde constructies.

Alles wat je boiler via de omvormer uit de accu trekt word meteen weer aangevuld door de acculader en walstroom. Erg simpele gedachte, maar bij ons aan boord werkt dat al jaren prima.

-Edit- Bedenk me net 1 nadeeltje wat anders is dan bij ons (bij ons staat 's nachts alleen de koelkast aan); Als je hiervoor kiest kijk dan even hoelang de accu's het volhouden als de boiler aan staat. Als 's nachts het kwartje van de walstroom op is gaat de boiler de accu leegtrekken. Weet niet hoeveel de boiler trekt en hoe groot de accu's zijn en weet dus ook niet hoe groot dit eventuele probleem is.

Gr.

Erik
Marie Christina

Precies dát is de reden, Erik.
Ik krijg de boiler niet eens warm op de accu's.
Na een paar minuten geeft de omvormer al low battery alarm.

Helemaal geen gekke gedachte, dus.
Ik heb het zelfs geprobeerd.
Helaas momenteel technisch niet uitvoerbaar.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Dan klopt er toch iets niet in je configuratie lijkt me, al gaat het naar het randje om een boiler op een 12V accu te voeden. Blijft de relais-oplossing over, maar eigenlijk is dat ook geen optie zoals je zelf al in je laatste bericht schrijft. Je kunt de boiler dan alleen aanzetten met draaiende hoofdmotor op hoog toerental en dan krijgt de dynamo het voor z'n kiezen. Hoeveel Watt trekt het boilertje?

Gr.

Erik
Marie Christina

800 watt.
En, inderdaad, alleen met draaiende motor.
Volgens de elektricien die alles aangelegd heeft kan de dynamo dat trekken, mits ik niet stationair draai ivm de koeling van de dynamo.
Dus echt als ik vaar.

Ik heb dit al getest met een straalkachel van 1000 watt.
En dat ging prima.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Dan zou ik er nog een relais bijzetten; 1 omschakelrelais 230V spoelspanning walstroom/omvormer, spoelspanning aangesloten op de walstroom.
1 schakelrelais, spoelspanning aangesloten op het contactslot. Zo kan de boiler geen stroom trekken als het contactslot uit staat. Gegarandeerd dat je de boiler vergeet uit te zetten als je een nachtje geen walstroom hebt.

Gr.

Erik
Marie Christina

Dit gaat mijn beperkte elektrische petje helaas al te boven.
Contactslot 12V, boiler 220.
12V moet een 220V apparaat schakelen.
Dan de goede contactpunten op het slot ook nog eens zien te vinden.
Ik kan (in alle bescheidenheid) veel, maar stroom...
Een draadje trekken naar de omvormer gaat nog.
Dat relais voor de walstroom zag ik al tegenop (had al besloten voor de schakelaar te gaan)

Ik vertrouw denk ik maar gewoon op het "hé eikel, je trekt teveel power " alarm van de omvormer.
Die gaat gauw genoeg met dat soort vermogens.
sambeek

Bericht door sambeek »

Marie Christina schreef:Dit gaat mijn beperkte elektrische petje helaas al te boven.
Contactslot 12V, boiler 220.
12V moet een 220V apparaat schakelen.
Niet zo moeilijk, je hoofdvoeding over relais blijft het zelfde (230V), alleen je spoeltje die er in zit (het aantrekken van relais)
is uitgevoerd in 12V spanning.
Dus kun je hem aansturen met 12V om je hoofdstroom 230V voor boiler te kunnen inschakelen.

(Een relais met 12 V spoelspanning of als je 24V zou hebben, 24V spoelspanning)

Maar..., als je toch zou moeten varen, als het mogelijk is een gecombineerde boiler te plaatsen? onder het varen je motorwarmte gebruiken,
tijdens stilstand de keuze elektrisch verwarmen. (als dat nodig zou zijn)
Zo belast je zaken niet onnodig en de warmte heb je toch al tot je beschikking.
Maar een ideetje.
groet Terpstra / SAMBEEK
Marie Christina

"Niet zo moeilijk, je hoofdvoeding over relais blijft het zelfde (230V), alleen je spoeltje die er in zit (het aantrekken van relais)
is uitgevoerd in 12V spanning.
Dus kun je hem aansturen met 12V om je hoofdstroom 230V voor boiler te kunnen inschakelen.

(Een relais met 12 V spoelspanning of als je 24V zou hebben, 24V spoelspanning)"

Ah, ok.
Kijk, dat wist ik dus al niet. :oops:
Laatst gewijzigd door Marie Christina op ma 04 mei 2015 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie