Vandaag is men weer aan boord bezig geweest. De brstf regelstangen zijn uitgelijnd ten opzichte van de pompen en netjes afgesteld zodat alle pompen in dezelfde stand dezelfde opbrengst hebben. verder alle brstf leidingen vast gezet en voorzien van nieuwe ringen. Ook zijn de kleppen weer eens gesteld. Dit moet op regelmatige basis gebeuren (ik dacht om de 250 uur) Verder wat opruim werkzaamheden en een oude alarm kast/paneel weg gesloopt incl de bedrading. Verder van de wissel generator een oude thermostaat alarm van het water gekoelde uitlaatspruitstuk weg gesloopt en ook hier de bedrading weg gehaald.
Momenteel is het oude stopwoordje asbest weer eens opgegraven zucht.... Vanuit de landelijke organisatie is er een brief gekomen voor de oud rijksvaartuigen (Koninklijke Marine). Deze schepen werden vroeger vol gestouwd met asbest omdat dit nu eenmaal niet beter wist. Nu weten we beter en is het een gouden business.... een hoop van deze schepen bij het zeekadetkorps Nederland is al reeds gesaneerd door de jaren heen (we laten in het midden of dit op eigen initiatief is gebeurd of door een bedrijf) Hot item en nu wil men een asbest verklaring zien. Voor zover ik gezien heb aan boord (en weet) is er bij ons weinig tot niets meer te vinden. enkele jaren geleden hebben ze bij de vorige eigenaar een testje gedaan en is het aangetroffen. Hierna zijn ze rigoureus te werk gegaan en hebben ze het complete cv systeem er uit gesloopt en ook div uitlaatgassen leidingen weg gezaagd en afgevoerd. Hiervoor een verklaring afgegeven maar deze is niet in het bezit van ons. Ik hoopte dat er ergens nog wat in het archief zou zweven maar tot op heden nog niets tegen gekomen. Dit houd in dat we dus op zoek moeten naar een bedrijf die een paar uurtjes komen "snuiven" en aan stukjes pakking komen peuteren om te kijken of dit positief of negatief is. Al met al kost het weer een bult knaken welke we beter kunnen gebruiken. Hopelijk kunnen we nog wat terug halen bij de vorige eigenaar maar ik vrees het ergste..
Kreeg net een nieuwe link door van een van de bengeltjes die bij ons aan boord loopt. Hij heeft een nieuw filmpje gemaakt aan boord en ik moet zeggen, het is leuk gedaan
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
hahaha, muziek, geloof en smaak..... Als het goed is staan er ook een aantal filmpjes op juptjup van de werkspoor waarbij je de werkspoor wel hoort zingen.
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Afgelopen week is er door een groep van vrijwilligers flink gewerkt in de mk. 2 zoetkoelwaterpompen zijn onderhanden genomen en zien er weer knap uit. Ook de werkspoor heeft weer wat aandacht gekregen en loopt nu zonder te hunten. echter het smo druk probleem blijft nog stteds hardhandig en eigenwijs volharden Alle indicaties wijzen toch richting de bediening van de brug. (waar het beroemde cilindertje die waar die pitting in zit) Deze is dan ook gisteren gedemonteerd en goed ontvet om te kijken of we deze pitting kunnen weghalen met belzona of defcon. Uitdraaien of kotteren gaat helaas niet omdat er onder in een borst zit. Verder hebben we door een sponsoring van Isolatie Combinatie uit Beverwijk de nieuwe uitlaat isolatie van de wissel generator aan boord gekregen. Deze is uitgezocht en klaar gelegd om komende week gemonteerd te worden. Afgelopen zaterdag zijn de 2 mini machinisten in de weer geweest om de wissel generator te voorzien van een fris kleurtje. In de voormalige radio hut is men ook druk bezig geweest om de natte isolatie weg te halen en enkele gaten tijdelijk te dichten. Ook hier zal komende week wat aandacht aan besteed worden zodat de lekkage definitief tot het verleden behoord. Ook de bb gelijkstroom generator heeft wat aandacht gekregen. hier is de fundatie schoongemaakt en voor een groot deel ontroest. we spelen nu met het idee om de motor te laten staan en de gelijkstroom generator die er achter geknoopt is te verwijderen. Op die plaats willen we dan een wissel generator gaan zetten die op 600 omw voldoende energie opwekt om het schip te voorzien van spanning. Eerste idee was om de gehele set te demonteren en er een wissel setje te gaan plaatsen. echter dan moeten we naar de werf en de halve mk slopen om het vervolgens via de scheepshuid te verwijderen.... dus nu maar eens kijken wat de kosten hier van zijn.
We hebben nu totaal 3 van die "krasse knarren" rondlopen die ons enorm helpen in de mk. Voor ons als jeugdvereniging is dit gewoon onbetaalbare hulp. gezien we geen grotere klussen kunnen aanpakken omdat we ook met die jongeren te maken hebben. Wij zijn nog op zoek naar een paar van die mannen die doordeweeks een paar uur wat willen doen aan boord. Helaas liggen dit soort mensen niet voor het oprapen. Maar goed we zijn al enorm blij met deze mannen en hopelijk kunnen we ze nog een paar jaar "stomme" vragen stellen .