Oving I - voorheen Germa
Moderators: sailor wim, frank
Re: Oving I - voorheen Germa
Indrukwekkend hoor !
Wat een werk, respect !
Maar het gaat er steeds mooier en mooier uitzien.
Wat een werk, respect !
Maar het gaat er steeds mooier en mooier uitzien.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Plaatje komt niet zo goed over, maar de ruimte onder de vloer zal zeker goed gebruikt worden, van opslag en tanks tot een logeerkamer, alles komt eronder:Wouter schreef:Impressive!
Hoe groot wordt de oppervlakte van de salon vloer ongeveer en wat komt eronder?
Bij woonbootjes is er vaak veel volume onder de vloer, maar is het moeilijk te bereiken tenzij er veel luiken in de vloer zitten wat niet handig is ivm meubilair...
succes!!

Dit is een doorsnede op een bepaald punt, het is niet zeker dat het zo blijft, maar ik ga deze indeling proberen en over een paar jaar als de definitieve betimmering erin komt zal ik kijken wat wel en niet bevalt.
[edit] ter verduidelijking

Onvoorstelbaar wat jullie allemaal doen. Petje af hoor. Die kraan heeft z'n centen ook wel opgeleverd dacht ik zo. Toch wel mooi dat dat allemaal kan onder die brug. Knap werk hoor. 

groet Terpstra / SAMBEEK
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Die kraan is geweldigsambeek schreef:Die kraan heeft z'n centen ook wel opgeleverd dacht ik zo. Toch wel mooi dat dat allemaal kan onder die brug. Knap werk hoor.

Er wordt wel eens met een schuin oog gekeken naar de werkzaamheden, maar de meeste mensen (en zeker de omwonenden, gelukkig) vinden het prachtig.
Ik moet alleen de wind in de gaten houden qua werkzaamheden...geen slijpsel / roeststof richting mooie bootjes...
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Maart inmiddels (kort maandje ivm wintersport e.d.)

Werkplaats verder in wording...

Werkbank krijgt vorm.

Boormachientje gekocht welke in afgeslankte vorm in de werkplaats moet komen.

tandwielgeschakeld, met wat kuurtjes maar daarom lekker betaalbaar

Beetje krap...werkblad 10cm naar voren moeten halen anders past kast er niet onder...

Nog een lief klein kastje erbij... (alle laden met vergrendeling!)

Orde!!

beetje orde..

De oude werkplaats (in de oude machinekamer...) wordt langzaam verhuisd..

Deze komen boven de boegschroef
Werkplaats verder in wording...
Werkbank krijgt vorm.
Boormachientje gekocht welke in afgeslankte vorm in de werkplaats moet komen.
tandwielgeschakeld, met wat kuurtjes maar daarom lekker betaalbaar

Beetje krap...werkblad 10cm naar voren moeten halen anders past kast er niet onder...
Nog een lief klein kastje erbij... (alle laden met vergrendeling!)
Orde!!
beetje orde..
De oude werkplaats (in de oude machinekamer...) wordt langzaam verhuisd..
Deze komen boven de boegschroef

-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Ook in maart...

boot steeds regen-bestendiger..

Vond een partijtje U-profielen op marktplaats die ik niet kon laten liggen...ondanks dat ze niet gemenied waren...
spam:
http://link.marktplaats.nl/m913176738

Oja...zo komt middelste plaat niet mooi rond te liggen...had ik de ponsdopjes maar bewaard van spanten ponsen...

De buitenste platen zitten inmiddels vast aan de spanten, en twee U-profielen onder tegen de spanten aan voor het in vorm krijgen.

Dus 's ochtends voor het werk even langs IJmuiden om stukjes staal te maken (met ponsapparaat)
Deze dus tussen spant en plaat.

Magneetjes weer handig, alleen niet te dicht bij lassen...dan doet las gek

Zo. meeste zitten vast.

Dus dan kunnen de platen aan elkaar...

Bakboord ook.

Slijptolletje erlangs.

Beetje verf.
(en middellijn uitzetten)

Achterkant dat alvast een beetje richting de maat maken.

Even geknabbeld...

De rest moet nog in vorm.

Malletje voor voorpiekschot...
boot steeds regen-bestendiger..
Vond een partijtje U-profielen op marktplaats die ik niet kon laten liggen...ondanks dat ze niet gemenied waren...
spam:
http://link.marktplaats.nl/m913176738
Oja...zo komt middelste plaat niet mooi rond te liggen...had ik de ponsdopjes maar bewaard van spanten ponsen...
De buitenste platen zitten inmiddels vast aan de spanten, en twee U-profielen onder tegen de spanten aan voor het in vorm krijgen.
Dus 's ochtends voor het werk even langs IJmuiden om stukjes staal te maken (met ponsapparaat)
Deze dus tussen spant en plaat.
Magneetjes weer handig, alleen niet te dicht bij lassen...dan doet las gek

Zo. meeste zitten vast.
Dus dan kunnen de platen aan elkaar...
Bakboord ook.
Slijptolletje erlangs.
Beetje verf.
(en middellijn uitzetten)
Achterkant dat alvast een beetje richting de maat maken.
Even geknabbeld...
De rest moet nog in vorm.
Malletje voor voorpiekschot...
Mooi hoor ,word wel een heel schip zeg.
Hoeveel ballast komt/zit er al in?
Gr Paul
Gr Paul
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
En toen was het alweer april!!! Ik hoop deze maand een hoop te doen (met wat hulp hoop ik
)

Eindelijk laatste stukjes dicht van schot vooronder.

Daarna hele schot flink met staalborstel bewerkt...

En in de sop...
Nu nog waterdichte deur in de doorgang maken en het is straks een mooi afsluitbare werkplaats.

Toiletpot is naar dek gevlucht...

Want z'n huisje is gesloopt!!

Oude hokje zal wel deels hergebruikt worden ivm herinneringen op de muren

U-profielen zagen...

Nog genoeg over...

Moet genoeg zijn voor indeling eerste zes meter salon...
Nu moet er eerst weer gewerkt worden voor ik meer plaatjes kan posten!!

Eindelijk laatste stukjes dicht van schot vooronder.
Daarna hele schot flink met staalborstel bewerkt...
En in de sop...
Nu nog waterdichte deur in de doorgang maken en het is straks een mooi afsluitbare werkplaats.
Toiletpot is naar dek gevlucht...
Want z'n huisje is gesloopt!!
Oude hokje zal wel deels hergebruikt worden ivm herinneringen op de muren

U-profielen zagen...
Nog genoeg over...
Moet genoeg zijn voor indeling eerste zes meter salon...
Nu moet er eerst weer gewerkt worden voor ik meer plaatjes kan posten!!
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Er ligt een tonnetje of 2 a 3 betontegels achterin... wat oud ijzer onder de vloer (gaat er nu uit omdat later lastiger eruit o.a.)paul schreef:Mooi hoor ,word wel een heel schip zeg.
Gr Paul
Ik denk dat er in de toekomst wel een 20 ton ballast totaal in moet maar misschien maar de helft...we gaan het zien. ben iig van plan voldoende water- en brandstoftanks te maken, als die niet nodig zijn kunnen ze altijd voor ballast gebruikt worden. Verder wil ik ballast onder de vloer tussen de spanten maken waar mogelijk.
De neus moet nog een heel eind zakken iig!
Ik weet niet hoeveel ton je nu boven heb,alles bij elkaar breng je nogal wat gewicht boven deks en ook zo'n paar u profielen het weegt toch best wel wat bij elkaar.
Gr Paul.
Gr Paul.
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Mag best wat gewicht bovenin, zwaartepunt moet niet te laag dat vaart niet lekker.paul schreef:Ik weet niet hoeveel ton je nu boven heb,alles bij elkaar breng je nogal wat gewicht boven deks en ook zo'n paar u profielen het weegt toch best wel wat bij elkaar.
Gr Paul.
-
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Mooie plaatjes!
Zonder bijdehand te willen zijn is het misschien handig om in de dwarsdoorsnede van de staal constructie te schetsen hoeveel binnen ruimte je over houd na het aftimmeren, bijvoorbeeld 10cm voor isolatie en betimmering tegen de scheepshuid en 7 cm voor binnenwanden en tussenvloeren.
Waarschijnlijk kun je het "logeerhutje" wel kwijt onder de salontafel als je het bed als hondekooi maakt, maar valt er nog wat te rekenen aan de toegang.
Als het achterste deel tanks etc worden heb je alleen aan de BB voorzijde een luik waarvoor Louis (Aqua Domus) tegen die tijd al een geautomatiseerd opslag en distributie systeem heeft bedacht:
https://www.youtube.com/watch?v=pcZSU40RBrg
Zonder bijdehand te willen zijn is het misschien handig om in de dwarsdoorsnede van de staal constructie te schetsen hoeveel binnen ruimte je over houd na het aftimmeren, bijvoorbeeld 10cm voor isolatie en betimmering tegen de scheepshuid en 7 cm voor binnenwanden en tussenvloeren.
Waarschijnlijk kun je het "logeerhutje" wel kwijt onder de salontafel als je het bed als hondekooi maakt, maar valt er nog wat te rekenen aan de toegang.
Als het achterste deel tanks etc worden heb je alleen aan de BB voorzijde een luik waarvoor Louis (Aqua Domus) tegen die tijd al een geautomatiseerd opslag en distributie systeem heeft bedacht:
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Ik reken voor de zekerheid overal met 10cm voor isolatie en betimmering, dan kan het alleen maar meevallen.Wouter schreef:Mooie plaatjes!
Maargoed, boot is ook niet helemaal hetzelfde als op de tekening...
Ik wil (misschien deze zomer al) de hele indeling van de boot maken van goedkoop / gratis hout e.d. om voordat ik aan de 'echte' intimmering begin te weten te komen wat wel en niet werkt.
Als het echte timmerwerk begint kan ik dan ruimte voor ruimte 'voor het eggie' gaan maken

-
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Jeetje,dat wordt mooi,zeg!
Het is zeker "kicken" als je het ontwerp, dat eerst in je hoofd zit en dan, langzaam maar zeker, te voorschijn komt?
En goed uitpakt....
Respect, respect.
Gr Willem B
Het is zeker "kicken" als je het ontwerp, dat eerst in je hoofd zit en dan, langzaam maar zeker, te voorschijn komt?
En goed uitpakt....

Respect, respect.
Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.