Onttakeling van een Kromhout 4TS

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Onttakeling van een Kromhout 4TS

Bericht door KarelE »

OK, dank voor de tip Ed, ik verander de volgorde.

Eerst proberen met de potkrik. Alleen werkt die van mij niet als hij horizontaal hangt.
Dus eerst het blok weer op zijn pootjes zetten, en dan maak ik met een M16 draadeind en een omgekeerde ronde 'pyramide' van underlayment een schijf voor de onderkant van de cilinderbus. Dan bovenop het blok een beetje experimeteren met een stuk hardhout aan de ene kant, de potkrik aan de andere kant en een traverse daartussen maar eens wat kracht gaan uitoefenen op de bussen. Vanmiddag eerst de onderdelen maar eens sorteren, en de garage een beetje toonbaar maken.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
edje

Bericht door edje »

Ik heb afgelopen zaterdag nog ff gekeken bij ons aan boord of ik niet wat had liggen. wij hebben een flinke stalen strip liggen met daarop een draadeind met een oog. Die kunnen we onder de voering zetten en dan met een strop en een kettingtakel over de loopkat boven de motor strak zetten en dan zal deze los moeten kunnen komen. echter deze is ietwat lomp voor gebruik om je kromhoutje.

Ik zou wat ontvetter pakken en de onderdelen lekker afsoppen. hierna een kwast met vet de boel weer goed conserveren en inwikkelen in een krant. Deden ze vroeger ook (vetvrij papier) alles in een houten kist en klaar voor gebruik.

gr Ed
paul

Bericht door paul »

Afbeelding
Als voorbeeld even een voering die van af 1943 in een blok heeft gezeten.
Boring 115 mm.
Een vlakke plaat staal onder de voering met daarop bv plaatje aluminium of koper,liever geen hout,dat kan iets vervormen en dus scheef trekken.
Ergens heb ik nog een aluminium schijf maar die was pas gedraaid voor kleinere voeringen.
Boven op ook liever geen hout onder de u profiel,maar 2 blokken staal,of als je dat heb zo,n flens.
Wel zou ik aan de buitenkant wat diesel spuiten tegen de voering om het roest een beetje te lossen.
Gr Paul.
KarelE

Bericht door KarelE »

Paul, dat vierkante stuk, het draadeind en dat juk, zou ik dat van je mogen lenen? Den Hoorn is niet zo ver voor me.

Groet, Karel
Kermit the Frog.
KarelE

Bericht door KarelE »

Hoi Paul,

Nog even op je vorige vraag: De bussen zijn 280 mm lang en de boring is 117mm.
Kermit the Frog.
paul

Bericht door paul »

De plaat is 150x150mm,ik weet niet of je die kwijt kan.
Natuurlijk mag je dat lenen,het stelt niets voor,bij een schroothandel raap je het zo op.
Het is wel geen trapezium draad,maar goed vet er aan dan moet het lukken.
Ik hoor het wel.
Gr Paul.
KarelE

Bericht door KarelE »

Een plaat van 150 mm past niet onder de bussen. Tussen ieder paar drijfstangen zit een tussenwand, de ruimte daartussen is maar een paar mm meer dan de diameter van de cil. bussen.

Inmiddels wel een en ander geprobeerd, maar nog geen mm beweging in de cilinderbussen gekregen.
Ik heb uit restanten van een grote 'tip-top' (kunststof wrijfhout) een vierkante plaat gemaakt om onder de cilinderbus te steken. Die past mooi in de ruimte daar. Daarop heb ik met een massief stuk rondstaal van pakweg een meter lang en een cm of 8 doorsnede staan beuken. Dat ding weegt zo'n 10-15 kg, dus kan aardige klappen uitdelen. De bus geeft geen krimp. De kans wordt steeds groter dat de cil.bussen mee het oudijzer in gaan, op deze manier.

Ik heb net wat hout op maat besteld om twee lange kisten voor de krukas en de nokkenas te maken. Ik heb hier nog wel wat hout staan, maar het lijkt me niet zo'n goed idee om in de garage met alle vette onderdelen nu een wolk zaagsel te gaan veroorzaken.

Eerder kreeg ik al de tip om de onderdelen goed in te vetten. Met wat voor vet kan dat het beste gebeuren? Of is een laagje vaseline spuiten uit een spuitbus een idee?
Kermit the Frog.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Karel,
Ik zou vlakkenvet kiezen.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
paul

Bericht door paul »

Die plaat kan je ook afslijpen hoor,of een andere plaat,gat boor ik er zo in.
Gr Paul.
edje

Bericht door edje »

beetje stevig vet wat niet uitloopt als de temperatuur hoger wordt in de zomer. Vlakken vet??? ja ken dat spul hier van het forum, maar heb er zelf nog nooit mee gewerkt.
KarelE

Bericht door KarelE »

@wim, @ed vlakkenvet zal het zijn. Ik heb nog een bus staan aan boord. Beetje verwarmen au bain marie en smeren maar.

@paul, ik heb van mijn zoon een stuk draadeind van 16mm gekregen. Bovenop een stukje U-profiel (heb ik nog wel), aan de ene kant een stapeltje hardhouten blokken en aan de andere kant een potkrik. Door het U-profiel aan de potkrik-kant twee keer zo lang te laten zijn als aan de houtstapel-kant kan ik met een 2 tons potkrik 4 ton trekkracht ontwikkelen. Als het dan nog niet lukt dan houdt het op denk ik.
Kermit the Frog.
paul

Bericht door paul »

Als je maar recht trekt.
Gr Paul.
KarelE

Bericht door KarelE »

Dank je Paul, ja, daar zorg ik wel voor. Ik begin met het U-profiel horizontaal. Zodra er beweging in komt en het U-profiel dus helling gaat vertonen laat ik de potkrik even zakken (tot het profiel weer horizontaal ligt) en draai de moer op het draadeind verder aan. Enzovoort.
Kermit the Frog.
edje

Bericht door edje »

karel, Ik weet niet of je in het bezit bent van een brander, maar een beetje verhitten en afkoelen op diverse plekken zal misschien de zitting of de cilinder bus voldoende laten schrikken als hij niet wil met de krik. Beetje lomp geweld en een warmte en kou moet werken, veel succes!
WimHC
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Bericht door WimHC »

Eind vorig jaar heb ik de cilinderbussen van een Skoda 4S110 verwijderd. Hiervoor hadden we het blok op zijn kop gezet, een tien tons krik op de bus plus een fors aantal klappen van een flinke voorhamer. Uiteraard gezorgd dat we de bussen niet beschadigden.

Groet Wim
Plaats reactie