Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edje

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

hahahaha. nee gelukkig niet. excuses voor het niet aangeven :oops:

Aangezien wij op dat heerlijke IJmuiense brakke water liggen hebben wij enorm last van aangroei. Ieder jaar jagen wij een duiker onder het schip door om de schroef schoon te maken, de zee in en uitlaat gaten en de wc uitlaten schoon te maken. Laatst hadden we een verstopte wc uitlaat dus zo'n onderwater matroos gevraagd of hij de aangroei ff wil weg meppen voor het gat vandaan. onderwater matroos te water en globaal aangegeven welke gat hij moest zijn. na een aantal minuten kwam hij boven en zei klus geklaard. Dus wij de wc door trekken en jawel: (Attentie we have a floater in de voorste wc, uit!) verkeerde gat gepakt. Hey natnek, als je thuis in het verkeerde gat zit krijg je ook een knal! dus onderwater matroos weer naar beneden en goede gat schoon. Gezien de temperatuur van het water was het geen pretje en als we direct het juiste gat onderwater te pakken hadden scheelt dit een uurtje kou lijden... Dus ergens een oude foto op gescharreld en globaal de namen er bij gezet. Dit werkt wel wat makkelijker als de onderwater matroos het plaatje in zijn hoofd heeft.

Echter als ik de foto nu goed in zoem zie ik dat het niet geheel juist is. volgende werfbeurt maar even een duidelijke foto nemen en de juiste namen er bij plaatsen.
Laatst gewijzigd door edje op di 03 feb 2015 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Hahaha!
Geweldig!
Ja, zo'n schip heeft bij elke foto wel een verhaal.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edje

Bericht door edje »

Zo net terug.... waren kei harde onderhandelingen maar..... boodschap was simpel, alles kost geld en dat hebben we nou net niet :evil: :cry: :cry:

Zoals het er nu voorstaat het voorlopige lijstje:

Schip droog: Knippen & scheren, conserveren.
afsluiters openen en nazien op werking (afdichting)
controle anodes en waar nodig vervangen/bij plaatsen
Roer en schroefas speling meten
huiddikte meten incl rapport tbv CVO
Trap voormast vervangen
ankerspil repareren/vervangen
afwatering dek dikte meting uitvoeren en waar nodig vervangen.
scheepshuid ontroesten waar nodig en opnieuw in de zwart zetten.
1 lamp vernieuwen en 1 lamp bij plaatsen in de voormast voor werklicht op het voordek.
Bolders op het achterdek vernieuwen/plaatsen. (worden op dit moment gemaakt)

offerte aanvragen voor:

Schoonmaken brstf tanken (2 stuks) en aanzuig leiding laten repareren waar nodig.
drinkwater tanken (4 stuks) schoonmaken en cementeren. afsluiter blok stralen en nazien op werking (lekken onderling door)
Voormast bikken en conserveren (laten doen ivm werkhoogte)
gangboord onderdeks laten stralen, afwaterings goot stralen, schoprand stralen en potdeksel stralen en conserveren.
algemene dienstpomp repareren/vervangen voor wissel pomp/motor.
achter mast ontroesten/conserveren.

voor de laatste dingen zullen we naarstig op zoek moeten naar bedrijven die dit voor ons willen doen, maar uiteraard zullen we zelf ook het nodige doen om een handje te helpen.

Dus mocht iemand iets kunnen betekenen voor ons of een goedkoop adresje weten houden we ons aanbevolen :wink:
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Tja, ik weet hoe het is om zulke dingen te regelen voor een jeugdvereniging.. Leuk om te doen maar het wordt wel steeds moeilijker. Allerlei eisen gaan omhoog, je moet professioneel zijn en het mag geen geld kosten. Pffff..

Gelukkig werk ik op een scheepswerf en dat maakt het een en ander soms wel wat makkelijker. Jij zal via je werk ook wel het een en ander kunnen betekenen voor de club. Laat me maar weten hoeveel en welke soort anodes je nodig hebt. Als ik wat kan regelen kom ik ze wel brengen als jullie op de kant liggen en neem ik gelijk wat naaldbikhamers en een lastrafo mee ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
edje

Bericht door edje »

Dirk,

Bedankt voor je aanbod, we houden het in de gaten als we hulp nodig hebben.

ik werk voor rederij Wimlex/max. dus integriteit staat hoog in het vaandel (geld voornamelijk voor schaal 12 en lager :evil: ). Dus als ik al een verf spetter mee neem op mijn handen kan ik al zowat de zak krijgen. :wink:

gr Ed
edje

Bericht door edje »

vandaag even wezen kijken bij het gemaal in Eefden. was een takke end om daar naar toe te tuffen maar de moeite waard. Wie kan nu eenmaal zeggen ik heb een werkspoor motor mogen uitkiezen.....

Eind april begin mei wordt de motor op de post gedaan (transport) en zullen we hem ontvangen in IJmuiden. na aankomst wil ik enkele onderdelen direct demonteren, conserveren en opslaan aan boord voor gebruik mochten we deze nodig hebben. De rest van de motor zullen we later gaan conserveren zodat deze beschermt is tegen invloeden van buiten af.

Aan het eind van de middag aan boord geweest en de luchtvaten vol gepompt en de voorverwarming bij gezet. Morgen ochtend eerst even de stork Ricardo en hierna de werkspoor uit de winterslaap halen om te kijken of het winteronderhoud goed uitgevoerd is. Vandaag ook te horen gekregen dat de nieuwe bolders van het achterdek klaar zijn. Nu nog "even" ophalen en plaatsen op het achterdek zodat de lasser deze kan gaan vast bakken op het achterdek zodat de bolders weer betrouwbaar zijn ipv trossen opvreten door roest en opgelapte delen bolder.

gr Ed
edje

Bericht door edje »

Afgelopen zaterdag de sb stork uit zijn winterslaap gehaald. Deze had er zin in en snorde er lekker op los. dus deze kan zorgeloos het nieuwe seizoen door. echter de werkspoor had er niet zo heel veel zin in. Na enkele pogingen met horten en stoten aan de gang maar ergens een vreemde tik @$#%@ na even zoeken bleek deze bij cilinder 6 vandaan te komen. Onder de brstf pomp zit een stoel. Hier zit de bediening van de brstf pomp onder. tevens zit er een kantel mechanisme om de pomp handmatig te bedienen. hier bleek het nokje (welke door een veertje onder druk gehouden wordt) door onverklaarbare wijze niet meer onderdruk gehouden werd en in het wilde weg begon te trillen. Motor af gezet en de handel los gehaald. na een middagje sleutelen de boel uit elkaar maar helaas nog geen oorzaak kunnen vinden. Volgende week maar eens verder kijken.... afgelopen week ook een bedrijfje aan boord geweest die de ug leiding van de wissel generator gaan bekleden (sponsoring isolatie combinatie Beverwijk) De oude isolatie er af gepeuterd zodat de nieuwe isolatie er weer netjes om heem kan. De oude isolatie bestond uit glaswol met alu folie er om heen. Hier overheen was weer glasvezelband met gips aangebracht. Staat leuk totdat er met een smerige hand tegen aan geleund wordt en bij iedere bezichtiging in de mk is er altijd wel een expert die beweerd dat dat asbest is. Nu had ik al eens voorzichtig zitten poeren in de isolatie om hier zeker van te zijn en er achter gekomen dat het glaswol was. Dus om in het vervolg een hoop gezeur voor te zijn gewapend met een professioneel stofmasker, handschoenen en een plantenspuit de oude isolatie los gesneden en nat gesprayd met water zodat er geen stof vrij kwam (alle isolatie welke warm geweest is moet men behandelen als asbest( tip van de isolatie meneer))en netjes afgevoerd in een dubbele zak en weg gebracht bij de milieu straat. Komende zaterdag weer verder sleutelen en kijken of hij nu wel wil lopen zonder tik. stationair toerental was nog niet om over naar huis te schrijven maar dit kan liggen aan lucht in het olie systeem.
sambeek

Bericht door sambeek »

wordt je daar soms niet een beetje moedeloos van? Dan dit dan dat, hier loopt het opeens niet lekker, daar opeens ook niet of er nooit een eind aan komt. :o
groet Terpstra / SAMBEEK
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Tja Terpstra, het is soms net een boot :lol: :lol:
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
edje

Bericht door edje »

Klopt wordt af en toe ook wel eens moedeloos. Maar de laatste paar jaar is de mk behoorlijk verwaarloosd. Afhelopen 3 jaar ontzettend veel storingen al weten op te lossen. Het mooiste zou zijn een totale revisie van de motor. Echter dat geld is er simpelweg niet. Dus zullen we met de eigen mensen het onderhoud aan de motor moeten doen. Gelukkig hebben we afgelopen maand 2 technische vrijwilligers gevonden die ons komen helpen. Dus ik heb hoop dat er aan de problemen een eind komt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat er wel uitdagingen aan boord moeten zijn. Ik zou me zelf diep ongelukkig voelen als ik uitgerust van boord zou komen :lol:
sambeek

Bericht door sambeek »

Helemaal mee eens. Als de Sambeek klaar is (dat duurt nog heeeel lang) verkoop ik hem weer anders ga ik zitten duimen draaien. Vissen is ook al niet mijn hobby. :wink:
groet Terpstra / SAMBEEK
edje

Bericht door edje »

Zo weer ff wat nieuws vanaf de Zaandam. Afgelopen tijd niet veel van me laten horen maar druk met andere zaken thuis en op het werk. Afgelopen maand eindelijk een bedrijf ik de regio gevonden welke de bolders wilde maken. Afgelopen 2 zaterdagen druk bezig geweest met het kaal bikken van de oude resten van de bolder en deze uiteraard ook een beetje model vlag geslepen. Hierna de verschansing achter de bolders een stukje weg geslepen omdat daar de gaten in vielen. (hier hebben we 2 nieuwe stukken in gezet) Verder hebben we de drinkwater tanken (achter en beide zij tanken) leeg gepompt. Dit ivm werkzaamheden in en aan de tank komende periode. Verder ook weer eens bezig geweest met de werkspoor. zag laatst een brstf pomp iets lekken. Bleek een ontluchtingsschroef te zijn aan de achterkant. Dus alle brstf pompen gedemonteerd en de ontluchtingsschroeven voor de zekerheid voorzien van een nieuwe ring en opnieuw aangezet. geen overbodige luxe want enkele waren redelijk los/vast aan gezet. echter bij het demonteren niet goed opgelet en de regelstangen tussen de pompen in niet goed gecontroleerd of deze vast stonden. resultaat was dat de 1e brstf pomp in vollast op 15 graden staat en de laatste pomp in 23 graden staat.... heb mezelf hierna een half uurtje voor me kop staan rammen.... verder een beetje aan het opruimen geweest want overal lag wel weer wat en het zag er echt uit als een vetloods. Dus de sopdot er bij en soppen maar. Binnenkort ook weer eens smeerolie laden dus de schone smo tank geopend en deze schoongemaakt. inmiddels hebben we een plekje gevonden voor de reserve werkspoor motor welke eind april begin mei naar IJmuiden gebracht wordt. Bij aankomst zullen we gelijk enkele onderdelen demonteren voor gebruik en spare aan boord. Hierna de motor conserveren zodat we er voorlopig geen omkijken naar hebben.
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Bericht door WillemB »

Inderdaad,wat een werk wordt er bij jullie verstouwd, Ed.
Het is mij wel duidelijk dat jij één van de pijlers bent waar het ons Ijmuider korps op drijft. :wink:

Gr WillemB
Beter een anker kwijt dan het schip.
edje

Bericht door edje »

Willem,

Nogmaals voor alle duidelijkheid, Ben wel het kwade genius achter een hoop zaken. doe zelf een hoop aan boord maar gelukkig heb ik hierbij wel de hulp van de jongeren aan boord die op hun manier ook weer leren van de werkzaamheden. maar het lijkt de laatste tijd wel op een scheepswerf en dat komt eigelijk de theoretische opleiding niet ten goede. Komende periode maar weer eens wat lessen gaan geven zodat er ook wat afwisseling is voor die jongere gasten.

gr Ed
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Bericht door WillemB »

Begrijp het Ed,

Ik hoor nog wel eens wat van de jongere garde van het korps.
Echt heel veel werk verzet met zijn allen. Buiten kijf.
Maar sommige klussen komen bij bepaalde personen terecht. Als je dat moet gaan uitbesteden.
Deze lui zijn goud.

Ik ben aardig in metaal en hout. Maar een boot is zoveel meer....lijkt wel een stad op zich.
Gelukkig kan ik terugvallen op mijn pa...een gewezen machinist bij Wijsmuller.
Leer ik echt een hele hoop van.

Veel succes!

Gr Willem B :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Plaats reactie