Aggregaat keuze: Yanmar of Mitsubishi

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
hhalewijn
Contacteer:

Aggregaat keuze: Yanmar of Mitsubishi

Bericht door hhalewijn »

Hallo allen,
Misschien kunnen jullie mij helpen bij het maken van een keuze. Voor mijn elektrisch varen project heb ik de keuze uit een Yanmar genset en een Mitsubishi genset. De Yanmar betreft motortype 4TNV98T, een moderne 4 cylinder Turbo. De Mitsu is de S6S, een oerdegelijke 6 cylinder atmosferisch, ietwat gedateerd blok maar wel bewezen techniek. Beide hebben evenveel vermogen en draaien op 1500rpm.

Ik had de keuze laten vallen op de Mitsu omdat deze laag is en precies onderdeks past, geleverd wordt door Drinkwaard en geheel aansluitklaar is, geschikt voor marine.

Maar ik heb nu een aanbieding gekregen voor de Yanmar. Helaas is dit de versie met een radiator maar met een prijsverschil van 4000. Dat is een hoop geld waarvoor ik wel wat aanpassingen kan doen. De radiator moet immers vervangen worden door een warmtewisselaar en oliekoeler. Geen idee wat voor type trouwens (capaciteit???). De Yanmar heeft een droge uitlaat maar dat had de oude caterpillar ook. De oude uitlaat met dempers en al heb ik nog liggen. Weliswaar doorsnede 90mm maar beter te groot dan te klein.
Het luchtfilter kan er af en wellicht verplaatst worden waardoor ik bijna dezelfde inbouwhoogte haal. Kortom, er is wat voor te zeggen maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Harold.
Moeilijk moet je makkelijk maken
Dirk

Re: Aggregaat keuze: Yanmar of Mitsubishi

Bericht door Dirk »

mijn eerste reactie is : ga voor de bewezen simpelheid en degelijkheid van de mitsu.
Maar 4000 euro is wel veel geld, het gaat denk ik wel hard als je nog een oliekoeler, warmtewisselaar , extra pomp en zo er bij moet gaan rekenen.
Wat is wijs???
Je moet er jaren mee verder, dan is het denk ik wel geruststellend als je op een kant en klaar pakket kan betrouwen. Wat als .... een van de koelers toch net niet voldoet of ...
En hoe zit t met garantie als je bij die Yanmar nog alles zelf moet aanpassen? Is de verdeler dan nog bereid volledige garantie te geven zoals je bvb bij de mitsu waarschijnlijk wel zou hebben ?
geen gemakkelijke keuze...
;-D
er zullen nog wel meningen en ervaringen zijn hier gelukkig ...
groetjes, Dirk
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Na de installatie komt het gebruik van vervanging onderdelen oa. filters. Ik hoor hier op de haven dat Yanmar filters bij de minst goedkope horen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Heb je mogelijkheid tot vlakkoeling, een beunkoeler of bijvoorbeeld in kimkielen? Dat zou alvast de radiator kunnen vervangen.
hhalewijn
Contacteer:

Bericht door hhalewijn »

Vlakkoeling is inderdaad een optie. Kan dat de radiator vervangen of zijn er dan nog andere aanpassingen nodig? Oliekoeler? Ik heb al even bij Blokland zitten turen maar er zijn veel opties en maten. Ik heb ze maar eens een vraag gesteld.
En verder natuurlijk spruitstuk isoleren. Kwam een mooi stukje van Henk en Janneke Bos tegen over uitlaat isolatie. Volgens een ander artikel van hun heb ik een aantal jaar terug met veel plezier een extra demper voor de Caterpillar gemaakt. Die zou ik nu opnieuw kunnen gebruiken.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
De verzekering kan een watergekoeld uitlaatspruitstuk eisen, en goede isolatie van de turbo.
Verder is een droge uitlaat isoleren makkelijk te doen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
edje

Bericht door edje »

Even een algemene tip. Kijk even naar de verversingstijd van smeerolie en andere filters en de hoeveelheid hier van. er zijn motor merken die behoorlijk verschillen in stand tijd en daarmee kun je al een aantal kosten besparen. Vaak gaat men op zoek naar originele filters. staat leuk en de fabrikant schrijft dat natuurlijk voor, maarrrrrr dit is niet leuk voor jouw schatkistje :lol: een goede vervanger kun je vaak vinden bij MANN filters en FLEET GUARD filters en de firma FRAM fiters en BALDWIN filters bieden een hoop filters aan welke in kwaliteit niet onderdoen maar wel in prijs. en daar worden wij nu weer vrolijk van.

gr Ed
hhalewijn
Contacteer:

Bericht door hhalewijn »

Bedankt voor de tips zover. Die doen mij weer verder zoeken :D
Inderdaad is de aangeboden Yanmar voorzien van een eenvoudig uitlaatspruitstuk, ongekoeld. En op de fotos te zien valt die ook niet in te wikkelen.
Heeft iemand suggesties adressen die watergekoelde exemplaren leveren? blokland heeft het niet in de prijslijst staan, wel andere merken.
Ik vind op Internet ook beschermkappen die voor het spruitstuk en de turbo worden gemonteerd zodat je je vingers niet verbrand. Overigens is het wisselgeld 4000 ex btw vergeleken met de Mitsu. Dus zo n 4800 euries om te bekijken of die Yanmar geschikt gemaakt kan worden. Een beetje rondzoeken en informeren loont dus zeker!
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik zie zelf niet veel winst in een watergekoeld uitlaatspruitstuk, -zeker niet als er een turbo aanhangt...

Inwikkelen of afschermen of beide, dat spruitstuk is ervoor gemaakt en zal geen moeite hebben met de hitte, de afstraling van uitlaatsysteem beperken levert de meeste winst.

Oliekoeler nodig zal per blok verschillen, soms zit dit al in het koelsysteem, en dan is het soms juist om te zorgen dat de olie sneller op temperatuur komt!
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Ik weet niet of je naar een nieuwe of gebruikte generator op zoek bent. Maar ik zie momenteel aardig wat jelmer valk generatoren ingebouwd worden op elektrische schepen. Zijn eigenlijk relatief zonder ellende en in een stevige kast
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
hhalewijn
Contacteer:

Bericht door hhalewijn »

Evert,
Ik zal eens zoeken. Maar voor een kast heb ik geen ruimte. Het ding moet onderdeks komen en ik heb een maximale hoogte van 96cm boven de schroefas. Ik ben dus wat beperkt. De Mitsu en Yanmar passen daar in, hoewel ik bij de Yanmar het luchtfilter zal moeten aanpassen.

Heb ff gekeken en had die site al eens bezocht. Zij gebruiken ook vooral Mitsu elementen. Zie trouwens dat bij hen het spruitstuk ook ongekoeld is. Blijkbaar is inbouwen dan veilig genoeg tegen brand?
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

De kasten van die jelmers worden aan de buitenkant niet warmer dan handwarm. Scheelt wel een hoop geluid zo,n kast. Ik weet niet naar wat voor vermogen je op zoek bent. Maar de kleine kasten zijn volgens mij niet al te hoog. Door de hoogte zou ik me ook niet al te hard laten afschrikken. Een stille set is wel een verbouwinkje waard.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
sambeek

Bericht door sambeek »

Als je voorkeur naar bv de Yanmar zou gaan, alleen de luchtgekoelde grote radiator is een struikelblok, zou je er een indirecte koeling op kunnen zetten.
Spaart je veel ruimte uit. Dan met buitenwater je warmtewisselaar (water gekoelde radiator) koelen met een separate waterpomp. Relatief simpel te maken en vrij compact.
Lijkt mij geen verkeerde optie. (ook gezien het prijsverschil van keuze mogelijkheid)

"De Mitsu is de S6S, een oerdegelijke 6 cylinder" De Yanmar heeft zijn kunnen volgens mij ook al wel bewezen in de scheepvaart. Ik verwacht dat een generator uitvoering niet anders zal zijn.
Wat ik zo teruglees dat je al hebt nagedacht over wat ik hier boven heb neergezet. Ik denk alle kosten op een rijtje zetten en kijken waar wat op uitkomt.
Ik weet niet op wat voor toeren een Mitsu draait, weet wel dat de Yanmar tegenwoordig hoge toren diesel zijn van rond de 3200tr. Misschien is dat ook nog van belang mee te laten wegen in besluit.
groet Terpstra / SAMBEEK
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik vaar al jaren met de voorganger 4TNE98. een echte wereld machine die zeer zuinig is.Maximum koppel bij 1500 toeren zodat ze extreem geschikt zijn voor generator gebruik.De TNV versie is Tier 4 gecerticificeerd en voldoet aan alle emissie eisen. Dat is iets beter dan de ouderwetse 6 cil. gezien de verwachte aanscherpingen van de emissie regelingen zou ik gaan voor een moderne schone direct ingespoten diesel. de Yanmar dus. en het spruitstuk omwikkelen met glasband. werkt super.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie