Gland vraag, water of vet gesmeerd

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

marcel62

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door marcel62 »

Ja Louis,

Je hebt helemaal gelijk, met het terug hevelen had ik absoluut geen rekening gehouden!
Bedankt hiervoor!
Ik zal in de catalogussen van de wel bekende merken nazien wat ik voor een beluchter ik kan gebruiken, zo ook voor de ontluchter van de schroefas. Wellicht is er ook een terugslagklep te plaatsen net na het T-stuk. Een gewaarschuwd mens, telt voor twee!
Als ik zover ben dat het allemaal gemonteerd is zal ik wat foto's posten.
Later zal ik ook in de gaten houden dat ik niet teveel koelwater van de motor wegpak, gelukkig is er een temperatuurmeter m.b.t. het koelwater aanwezig. Zo ook zal ik de temperatuur van het gland in de gaten houden. Daar heb ik wel eens een stuk over gelezen m.b.t. het tijdelijk plaatsen van zo'n digitaal temperatuurmetertje met een externe voeler.

Nogmaals enorm bedankt voor het meedenken, was heel leerzaam voor me!

Groet,
Marcel
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

marcel62 schreef:Beste Sailor Wim & Carel K,

Enorm bedankt voor de reacties, ik zal de boel weer aansluiten en het koord vervangen.
Ik heb een waterlock in de boot alleen is deze achterin gebouwd net voor de uitlaatdoorvoer.
Het is deze:
Afbeelding

Nu heb ik deze even uit de boot losgenomen omdat ik nu de uitlaatslang vernieuw, maar was wel van plan om deze terug te plaatsen.
Ik moet wel zeggen dat de uitlaatslang van af de motor eerst een veertig centimeter richting kiel gaat, dus daalt waarna deze achterin de boot met een hoge bocht omhoog loopt (hoger dan de motor) en dan naar het waterlock gaat. Het waterlock staat op gelijke hoogte als de motor.
Dan vanaf het waterlock komt weer een slang welke met een hoge bocht (komt ook boven de motor uit) naar de uitlaatdoorvoer. Ook de uitlaatdoorvoer zit ongeveer op gelijke hoogte als de motor.

Ik zal de leidingen en slangenklemmen (vernieuwen en) weer terugplaatsen zoals deze zaten, zie hier een foto van hoe ik de boot kocht:
Afbeelding
Het fototje is niet top, maar het gaat net......

Wel nog een vraag:
Het gaat hier om een benzine motortje, Volvo Penta / Marna MB10a, daar zit een carterontluchting op via een slang naar een olie/water-scheider.
Ikzelf ben gewend dat carterontluchting via het luchtfilter gaan. Luchtfilter en ontluchting (waar nu de slang op zit) zitten wel bij elkaar.
Op de foto is de scheider te zien, het zwarte kastje rechts naast de rode morse kabel, en boven de CV kraan (die ook wordt vervangen).
Van boven zit een gat in de scheider waar ik wat vocht zie (water en olie). De slang welke naar achter loopt komt uit op een beluchter op de kont van de boot.
Alleen stinkt de scheider met dat gat nogal, en daar zou ik vanaf willen. Is deze scheider nodig of bestaan hier andere scheiders (afgesloten) voor?

Ja,als ik het teruglees....... Hollex staat op de sticker van waterlock, ik heb het over kont, gat, vocht en stank maar ik bedoel het niet schunnig :lol:

Groet,
Marcel
normaal zit de carter ontluchting op de aanzuig aan de zijkant van de carburateur aanzuig kelk (komt uit de kleppen dekseltjes), je kan hem ook naar buiten voeren, maar het aanzuigen door de motor werkt veel beter, vaak hebben ze dat tankje gemaakt omdat de motor wat onderdruk heeft en de olie dan mee zuigd met wat rook tot gevolg, je zou de afvoer van het tankje uit kunnen laten komen bij de aanzuig van de carbutrateur, dan heb je geen damp en stank.
Voor alles is een oplossing!
FKZ

Bericht door FKZ »

Hoi,

Ik heb een zelfde soort instalatie. Echter met een nylon vetus afdichting als zwevend binnen lager met vet koord afdichting. Nu zou ik deze graag vervangen door een volvo of allpa seal. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste ivm het smeer dopje. Echter zit daar wel een water aansluiting op. Een volvo seal moet ontlucht worden na terwaterlating. De seals met een aansluiting niet. Ik heb geen koel water aansluiting in de boot en vroeg mij af is de wateraansluiting op de seal niet gewoon een ontluchting? Dus slang er aan boven de waterlijn vast maken en voila. Buiten water is mijn inziens kouder dus een betere koeling dan 'gebruikt' koel water. Heeft iemand ervaring om op deze manier de seal te gebruiken?
Mvg FKZ
paul

Bericht door paul »

Ik heb zelf een seizoen zo gevaren,maar dat ging niet omdat bij wat meer vaart het water in de slang daalde en er lucht werd aangezogen.( ik heb niet veel diepgang)
Heb toen een emmer water er naast gezet en daar de slang in,dat ging goed.
Afhankelijk van de snelheid ging het waterpeil op en neer.
De boven kant van de emmer stond uiteraard wel boven water.
Nu heb ik een t stuk op mijn koelwater invoer,gaat al weer jaren goed.
Gr Paul.
FKZ

Bericht door FKZ »

Paul,

Dank voor het antwoord. wat is hoge snelheid ik kan ivm romp lengte max 10 kM/h halen. Ik steek ongeveer 60 cm diep. Na conversie naar Electrisch heb ik 2 gaten in de romp namelijk schroefaskoker en roerkoning. Verder geen gaten meer en dat zou ik graag zo willen houden. Had gehoopt op meer ervaringen van leveranciers wordt je niet echt wijzer helaas. Of ik heb de verkeerde leverancier natuurlijk.

mvg FKZ
paul

Bericht door paul »

Ik vaar nooit harder dan 10 , maar meestal 8 a 9 km uur.
Als je er in doorzichtbare slang op zet zie je van zelf wat er gebeurt.
Als de zaak niet droogloopt gaat het volgens mijn wel goed.
En dat gebeurt niet zo snel hoor het is geen speedboot :mrgreen: .
Gr Paul.
FKZ

Bericht door FKZ »

Paul bedankt,

Zet er voor de zekerheid een afsluiter op eenmaal ontlucht zal het water wel niet uit de buis zuigen als er geen lucht bij kan komen.

mvg FKZ
Plaats reactie