Ik kon op de foto niet zien dat het roer rot en versleten is, dus toch moet worden vervangen.
Het is een beetje een broodje aap onder niet-Amsterdammers aan het worden dat de grachten dichtslibben met carambolerende sloepen. Op Koningsdag misschien, maar dan dobbert iedereen een beetje mee in de stroom, bij snelheden die zelden boven de 2 km/h komen. Dommerikjes die het toch tegen de stroom in proberen, zullen jouw roer dus niet raken. Ik zit er zelf ook wel eens tussen met m'n vletje. In goede onderlinge verstandhouding wordt er wel eens een handje uitgestoken om elkaar op afstand te houden, maar daar blijft het bij.
Om daarvoor nou een ander type roer te maken lijkt me wat overtrokken.
De rest van het jaar is het gewoon rustig, op wat verdwaalde waterfietsen na, maar die rossen je roer er echt niet af.
Probleem is wel een beetje dat luxe sloepjes steeds meer als auto's worden gezien. Als je daar te dichtbij komt is het al code rood, en als je zo'n bootje per ongeluk aanraakt, staat de briesende eigenaar gelijk te wapperen met schadeformulieren.
(En nu komen de voorbeelden van hoe verschrikkelijk het is bij ons, let maar op!

)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido