Kiel als dieseltank

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Kiel als dieseltank

Bericht door Richard van den Berg »

Of wat anders erin te doen of leeg laten.

Nuttig kan er toch 400 l gebruikt worden dankzij de 8 cm brede en meer dan 2m lange binnenruimte, de spantjes zijn 25 cm hoog:
Afbeelding

Een dagtankje boven dieselpomp hoogte is zonder meer de bedoeling met een aparte opvoerpomp. Dat maakt ontluchten zoveel gemakkelijker.

Naast de kiel heb ik ook het berghout als holle ruimte, wat ik lekker zo laat; geen zorgen als daar ooit eens aan geslepen of gelast moet worden.

De inhoud van de kiel maakt het aanlokkelijk om er een dieseltank van te maken, wat ik in zeilboten wel meer zie.

Graag hoor ik ervaringen en mening om dat bij een motorbootje wel of niet te doen.
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Leuk idee!

Kan zo snel alleen bedenken dat het moeilijk schoonmaken is omdat niet alles bereikbaar is via een deksel o.i.d.

Ik zou 'm iig van lekker dik (5 a 6 mm?) materiaal maken, zou lullig zijn als je na een steen o.i.d. te raken lek zou zijn...kiel is diepste punt waarschijnlijk?
Richard van den Berg
Contacteer:

Boekel schreef:Leuk idee!
Ruimte nuttig gebruiken :wink:
Kan zo snel alleen bedenken dat het moeilijk schoonmaken is omdat niet alles bereikbaar is via een deksel o.i.d.
En een schroefaskoker die er doorheen loopt: Afbeelding
Zoals gezegd wil ik er een dagtankje mee vullen met een filter ertussen.
Ik zou 'm iig van lekker dik (5 a 6 mm?) materiaal maken, zou lullig zijn als je na een steen o.i.d. te raken lek zou zijn...kiel is diepste punt waarschijnlijk?

De zijplaten zijn 4 mm dik, de onderkant maak ik 8 of 10 mm dik, zit er bij het voorste stuk ook onder: Afbeelding
en helemaal vooraan plathalfrond 50 x 13 mm
Kiel is inderdaad het laagste punt en groter dan op onderstaande tekening; de kiel gaat op ongeveer hetzelfde punt omhoog, maar minder steil tot aan het 2e spant in de kajuit en de kiel onder de kajuit is bol met het diepste punt in het midden.
Afbeelding
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Dat brengt de nodige risico's met zich mee.
-Ten eerste de kwaliteit van het laswerk, iets dieseldicht lassen is anders dan waterdicht. mig/mag lassen geeft veel kans op lekkage. afpersen is een pre
-slakresten in je tank moet je volledig opruimen. die geven veel kans op vertsoppingen.
-gevaar van oppervlaktewater vervuiling bij aanvaringen en aangrondingen. Je kan dan niet even snel je tank leegpompen.
-verplaatste ballast bij leegvaren. als je je tank leegvaart heeft dat veel effect op stabiliteit.

Ik zou er nog even over nadenken.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Richard van den Berg
Contacteer:

meester schreef:Dat brengt de nodige risico's met zich mee.
-Ten eerste de kwaliteit van het laswerk, iets dieseldicht lassen is anders dan waterdicht. mig/mag lassen geeft veel kans op lekkage. afpersen is een pre
Dat ben ik absoluut van plan. Waarom geeft mig/mag lassen kans op lekkage?
-slakresten in je tank moet je volledig opruimen. die geven veel kans op vertsoppingen.
Als ik het goed doe, geeft alleen aan de boot vast lassen rommel waar ik niet meer bij kan.
-gevaar van oppervlaktewater vervuiling bij aanvaringen en aangrondingen. Je kan dan niet even snel je tank leegpompen.
Kiel aanvaren?
Voor alle duidelijk: ik gebruik alleen het achterste brede deel, het voorste deel laat ik ongebruikt. De bodem wordt minimaal 8 mm dik.
-verplaatste ballast bij leegvaren. als je je tank leegvaart heeft dat veel effect op stabiliteit.
Het alternatief is dat de tank hoger komt te liggen, dat heeft ook invloed op de stabiliteit.
Ik zou er nog even over nadenken.
Daarom stel ik het ook hier ter discussie. En ben ik benieuwd of er slechte ervaringen mee zijn.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Bij Mig/mag lassen heb je vaak last van het insluiten van lucht oid door tocht. dat is slecht te voorkomen (zelfs in werkplaatsen) en dat levert zgn Pinholes op. dit zorgt ervoor dat je tank flink gaat lekken. met water is dat geen pronleem, dat is zo dicht.voor ons na enkele keren de reden dat we alle dieseltanks met de elektrode lassen. dit geeft een betere smeltbad beheersing en vloeistofdichte las.

je weet nooit wat er gebeurt: ik zie vaak zat schepen met vastzitten en echt niet altijd waar je het verwacht. met een flinke bonk van de stijve hoek kan er een lasje scheuren. misschien vergezocht maar ik heb er al zeker 2 zo gezien in de haven.

Verder ben ik van mening dat je tanken niet moet integreren in de scheepshuid. Dat vergroot de complexiteit van de constructie en en verminderd de onderhoudsmogelijkheden. in de binnenvaart worden dubbelwandige tanken verplicht.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

meester schreef:

Verder ben ik van mening dat je tanken niet moet integreren in de scheepshuid. Dat vergroot de complexiteit van de constructie en en verminderd de onderhoudsmogelijkheden.
Al is het alleen maar omdat je aan de buitenkant niet meer zo maar kan lassen, bijv. bij het vervangen van anodes.

Anderzijds ken ik uit de binnenvaart een verhaal waar een sok voor een laagniveaualarm gewoon van buiten op een volle(! geen halfvolle, dus geen gassen) dieseltank wordt gelast, waarna er met de gatenzaag op de boormachine door de sok een gat in de tank wordt geboord. Bakje eronder, minder dan een liter diesel naar buiten, na het boren snel de sensor in de sok draaien. Arbotechnisch vast onverantwoord, maar de inbouwer zei dat de paar kuub diesel in de tank de tankwand aan de binnenkant voldoende koelde. Zit ook wat in.....

Zo is bij mij ook wel -in het water- een waterinlaat in het vlak geplaatst. Bij de eerstvolgende werfbeurt werd die van buiten afgelast.

Je kan ook geen waterzak plaatsen, en er zal zich steeds meer water verzamelen, want condens voorkomen blijft lastig. Daarvoor kan je misschien op het laagste punt een extra zuigpijpje maken, om onderin verzameld water/sludge af te pompen.

Ook die ballastverdeling vind ik wel relevant. Een tank binnenboord zal minder ver van het zwaartepunt verwijderd zijn, waardoor het effect kleiner is. De tank in de kiel heeft het grootste volume helemaal achterin, waardoor je langstrim best wel wordt beinvloed. De Johanna is 24 meter en zo'n 50 ton, en daar merk ik het goed als de watertanks (voor de machinekamer) van samen 2650 liter vol, halfleeg of bijna leeg zijn.

Een alternatief voor het lassen van de kiel zou zetten in een u-vorm uit 1 plaat kunnen zijn, dan loop je bij stoten minder risico op het lek gaan van lassen. Dan kan je de hele kiel van 8 streep maken. Maar je hebt de platen al...

Aan de grond lopen doe je (behalve op een strandje) nooit expres. Ik ben in het Lauwersmeer eens aan de verkeerde kant van de tonnen gekomen, en dat voelde heel vervelend rotsachtig aan. Komt er dan iets langsvaren dat golven maakt, dan lig je toch hard op die kiel te bonken. Even later gingen we verderop voor de nacht voor anker, en iets later kwam een speedboot op volle snelheid aanstuiven. Politie in burger, voor een blaastest. We zaten net aan dek en ik maakte mijn afmeerbiertje open. Wat er voor anker liggend te blazen valt vraag ik me af. Mijn manoeuvre op de keien hadden ze (desgevraagd) niet gezien, maar golven maakten ze wel.

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Richard van den Berg
Contacteer:

Ik ben overtuigd: de kiel laat ik leeg; de ballast heb ik er al boven staan: dieselmotor, generator en elektromotor.

De tank(s) komen inderdaad meer naar voren; tegen het kajuitschot aan. Daar had ik ze bedacht voordat ik de kiel als tank bedacht. Losse tanks wel te verstaan.

Bedankt voor voor het meedenken :idea:
Marki3

Re:

Bericht door Marki3 »

meester schreef:Bij Mig/mag lassen heb je vaak last van het insluiten van lucht oid door tocht. dat is slecht te voorkomen (zelfs in werkplaatsen) en dat levert zgn Pinholes op. dit zorgt ervoor dat je tank flink gaat lekken. met water is dat geen pronleem, dat is zo dicht.voor ons na enkele keren de reden dat we alle dieseltanks met de elektrode lassen. dit geeft een betere smeltbad beheersing en vloeistofdichte las.

je weet nooit wat er gebeurt: ik zie vaak zat schepen met vastzitten en echt niet altijd waar je het verwacht. met een flinke bonk van de stijve hoek kan er een lasje scheuren. misschien vergezocht maar ik heb er al zeker 2 zo gezien in de haven.

Verder ben ik van mening dat je tanken niet moet integreren in de scheepshuid. Dat vergroot de complexiteit van de constructie en en verminderd de onderhoudsmogelijkheden. in de binnenvaart worden dubbelwandige tanken verplicht.
Beste meester,

Ik heb me speciaal geregistreerd om op jouw bovenstaande bericht te reageren.

Wat je zegt over Mig/ Mag lassen is pertinent onjuist. Alleen lassen die gelegd zijn door een ondeskundige lasser gaan lekken. Tegenwoordig last men vrijwel alles met het mag proces. Ook in de offshore. Als dat niet betrouwbaar zou zijn werd dit echt niet gedaan. Ik kan een heel verhaal gaan houden, maar ik ben zelf beroepsmatig lasser. Vandaar dat ik deze fabel de wereld uit wilde helpen.
Geen boot in bezit maar werk er wel regelmatig op en aan. Als lasser.
DirkR

Re: Kiel als dieseltank

Bericht door DirkR »

Hallo Richard,

Op deze site:
http://www.haraldpaul.com/gypsy.html
Staat een speciaal gebouwde Smelne vlet met een verdiepte kiel waar 900L extra diesel in zit.
Dit is gedaan voor extra stabiliteit en om de oceaan over te kunnen steken :D
Ze hebben er gigantische reizen mee gemaakt.
Dus het is zeker mogelijk.

Gr Dirk
Klaver vier

Re: Kiel als dieseltank

Bericht door Klaver vier »

In onze boot zit vanaf 1971 de tank in de kiel ,het is gewoon de beste plek.
Je hebt geen last van condens in de tank omdat de temperatuur heel stabiel is
Het zwaarte punt legt heel mooi laag
En wat lek varen betreft,onze boot vaarde ze vroeger gewoon vast op ondiep water,en het is na 43 jaar nog steeds goed.
Gewoon een kwestie van goed bouwen.
Onze boot is vrij dun gebouwd maar is wel sterk waar hij sterk moet zijn.
Enigste nadeel bij een lege tank is de boot instabieler,ik heb de tank altijd zo goed als vol,legt hij lekker stabiel
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Plaats reactie