meester schreef:
Verder ben ik van mening dat je tanken niet moet integreren in de scheepshuid. Dat vergroot de complexiteit van de constructie en en verminderd de onderhoudsmogelijkheden.
Al is het alleen maar omdat je aan de buitenkant niet meer zo maar kan lassen, bijv. bij het vervangen van anodes.
Anderzijds ken ik uit de binnenvaart een verhaal waar een sok voor een laagniveaualarm gewoon van buiten op een volle(! geen halfvolle, dus geen gassen) dieseltank wordt gelast, waarna er met de gatenzaag op de boormachine door de sok een gat in de tank wordt geboord. Bakje eronder, minder dan een liter diesel naar buiten, na het boren snel de sensor in de sok draaien. Arbotechnisch vast onverantwoord, maar de inbouwer zei dat de paar kuub diesel in de tank de tankwand aan de binnenkant voldoende koelde. Zit ook wat in.....
Zo is bij mij ook wel -in het water- een waterinlaat in het vlak geplaatst. Bij de eerstvolgende werfbeurt werd die van buiten afgelast.
Je kan ook geen waterzak plaatsen, en er zal zich steeds meer water verzamelen, want condens voorkomen blijft lastig. Daarvoor kan je misschien op het laagste punt een extra zuigpijpje maken, om onderin verzameld water/sludge af te pompen.
Ook die ballastverdeling vind ik wel relevant. Een tank binnenboord zal minder ver van het zwaartepunt verwijderd zijn, waardoor het effect kleiner is. De tank in de kiel heeft het grootste volume helemaal achterin, waardoor je langstrim best wel wordt beinvloed. De Johanna is 24 meter en zo'n 50 ton, en daar merk ik het goed als de watertanks (voor de machinekamer) van samen 2650 liter vol, halfleeg of bijna leeg zijn.
Een alternatief voor het lassen van de kiel zou zetten in een u-vorm uit 1 plaat kunnen zijn, dan loop je bij stoten minder risico op het lek gaan van lassen. Dan kan je de hele kiel van 8 streep maken. Maar je hebt de platen al...
Aan de grond lopen doe je (behalve op een strandje) nooit expres. Ik ben in het Lauwersmeer eens aan de verkeerde kant van de tonnen gekomen, en dat voelde heel vervelend rotsachtig aan. Komt er dan iets langsvaren dat golven maakt, dan lig je toch hard op die kiel te bonken. Even later gingen we verderop voor de nacht voor anker, en iets later kwam een speedboot op volle snelheid aanstuiven. Politie in burger, voor een blaastest. We zaten net aan dek en ik maakte mijn afmeerbiertje open. Wat er voor anker liggend te blazen valt vraag ik me af. Mijn manoeuvre op de keien hadden ze (desgevraagd) niet gezien, maar golven maakten ze wel.
Groet, Carel-Jan