net te laat voor die ouwe man met z'n baard..... maar dr komt nog zo'n oude kerel met baard en een paar van die rendiertjes langs
zou je hiermee ook bv een 220v schakelaar aan/uit kunnen zetten ?
Dan zou het voor mij ideaal zijn.
Als toevoeging voor de winterklaarmaak trucs & tips.
Indien je geen afsluiter hebt op een stalen buis als aan/afvoer.
stop er een stuk dubbelgevouwen tuinslang in met de knik naar onder...... door de lucht in de slang kan het water eromheen bevriezen en zelfs uitzetten zonder je doorvoer te slopen
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Mijn boot maak ik als volgt winterklaar:
De aanvoerslang van het toilet blaas ik door tot het begint te bubbelen, kraan dicht en een scheut antivries erin, even de kraan open en weer dicht zodat er ook in de kraan antivries zit. Bij de afvoerleiding pomp ik antivries via de pot en open ook even de kraan zodat hier ook antivries in zit en in de pot zelf.
De waterleiding laat ik via de hydrofoor leeg lopen tot er geen water meer komt. Doorblazen heb ik geprobeerd maar er zit een terugslagklep, dus dat heeft geen zin. Wel draai ik de slang van de boiler los waar dan een paar druppels nog uitkomen. De drinkwaterkranen laat ik allemaal open staan.
De hoofdmotor en de motor van de generator laat ik eerst met gesloten wierpot leeg draaien (niet te lang) dan giet ik bij de draaiende motor via de wierpot antivries toe, zodanig dat het bij de uitlaat er uit komt. Vervolgens blaas ik de aanzuigleiding van de wierpot door en giet er een scheut antivries in. Ook hier weer even de kraan open en dicht.
Vochtvreters plaats ik niet meer, er kwam amper water op de bodem te staan. Wel moet ik zeggen dat er voldoende ventilatie aan boord is en er geen sprake is van condens.
En nu maar hopen dat ik alles goed heb gedaan want de boot ligt momenteel op zo’n 2,5 uur rijden wat net iets teveel is om even te gaan kijken als het begint te vriezen.
[quote="stevedem"]net te laat voor die ouwe man met z'n baard..... maar dr komt nog zo'n oude kerel met baard en een paar van die rendiertjes langs
zou je hiermee ook bv een 220v schakelaar aan/uit kunnen zetten ?
Dan zou het voor mij ideaal zijn.
Hallo Stevedem jazeker dat kan er zit een potentiaalvrije relaisuitgang in die 8A 230V kan schakelen.
En als dat niet voldoende is kan je met dit contact natuurlijk ook een apart relais schakelen.
Ik maak pas winterklaar als het serieus gaat vriezen, daarom al enige jaren niets hoeven te doen. Pas als er ijs gaat komt em het min 8 wordt ga ik de boel aftappen. ik haal alles leeg met de waterstofzuiger.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
als sinterklaas aan wal komt dan maak ik de boot winterklaar, toilet (bovenwater) gooi ik antivries in, motor aftappen (buitenwaterkoeling) zit ongeveer 150liter water in, laat ik in een emmer lopen met daarin een dompelpomp, dan de waterpomp op de motor aftappen, en de dekwaspomp aftappen, dan de wierpot openen, leegzuigen en ook een beetje antivries op de kranen gieten.
en beter te vroeg dan te laat, reserve onderdelen zijn er niet meer voor mijn motor, dus als er iets kapot vriest dan ben ik de sjaak.
en daarbij komt, er is bij mijn weten geen enkele verzekering die uitkeert bij vorstschade, vraag van mijn kant is dan ook, is er überhaupt een verzekering die uitkeert bij vorstschade?
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Er zijn verzekeringen die uitkeren bij vorstschade, maar dan moet je je boot door een bedrijf winterklaar gemaakt worden.
Dat bedrijf moet een certificaat afgeven.
Maar dan nóg moet je kunnen aantonen dat je geen veranderingen hebt aangebracht tussen het moment van winterklaar maken en het moment van schade krijgen.
Nou, krijg dat maar eens (overtuigend) voor elkaar.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
meester schreef:Ik maak pas winterklaar als het serieus gaat vriezen, daarom al enige jaren niets hoeven te doen. Pas als er ijs gaat komt em het min 8 wordt ga ik de boel aftappen. ik haal alles leeg met de waterstofzuiger.
Hoe?
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
wout.bij schreef:
vraag van mijn kant is dan ook, is er überhaupt een verzekering die uitkeert bij vorstschade?
gr.wout
Ik heb me verzekerd bij intrasurance, all risk.
Speciaal gevraagd hoe het met vorstschade zit, daar ik geen buitenwaterkoeling heb, en die feitelijk op motorisch vlak niets winterklaar hoef te maken.
ook heb ik doorvoeren zonder afsluiter,
daar zit gewoon een dikke stalen pijp in de bodem gelast welke tot boven de waterlijn loopt.
omdat je hier niets aan kan winterklaarmaken (ok ik gooi er wel een mix van AV en olie in) gaat de verzekering akkoord.
Mocht die pijp toch kapot vriezen doen ze gewoon uitkeren.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================