Winterklaarmaaktrucjes
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
- Berichten: 5021
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Winterklaarmaaktrucjes
Hebben jullie nog handigheidjes om je boot winterklaar te maken?
Plaats ze hier!
Soms zijn ze zo simpel dat je er niet aan denkt.
Plaats ze hier!
Soms zijn ze zo simpel dat je er niet aan denkt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
- Berichten: 5021
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Per PB werd ik er op gewezen (naar aanleiding van het 's winters weer moeten uitbouwen van het boilertje) dat er antivries te koop is voor drinkwater systemen. (Ik heb het bij de kampeerwinkel gehaald: € 19,95 voor 5 liter)
Dat is wellicht bekend, maar wat ik doe is het volgende.
Ik laat de drinkwatertank via de koude kraan leeglopen totdat de hydrofoor ook niet meer afslaat als de kraan dicht staat.
(Niet te lang proberen.
)
Vervolgens tap ik de warme kraan af tot er niets meer uit komt.
Hydrofoor uit en warme kraan open laten.
De uitlooptuut er af halen.
Een trechter erop zetten en de antivries erin gieten.
De antivries zal via de boiler en de hydrofoor naar de tank lopen. EDIT: Dat is dus niet zo, zoals verderop uitgelegd,
Als er niet meer in loopt zit het systeem opgevuld.
De afvoeren giet ik eerst een beste scheut slaolie in, en daarna een scheut antivries voor de ruitenwiswasinstallatie van de auto.
Het mengsel vormt een papje dat wellicht nog een beetje bevriest, maar niet meer uitzet.
De vetvlek in het water in het voorjaar valt reuze mee.
Dat is wellicht bekend, maar wat ik doe is het volgende.
Ik laat de drinkwatertank via de koude kraan leeglopen totdat de hydrofoor ook niet meer afslaat als de kraan dicht staat.
(Niet te lang proberen.

Vervolgens tap ik de warme kraan af tot er niets meer uit komt.
Hydrofoor uit en warme kraan open laten.
De uitlooptuut er af halen.
Een trechter erop zetten en de antivries erin gieten.
De antivries zal via de boiler en de hydrofoor naar de tank lopen. EDIT: Dat is dus niet zo, zoals verderop uitgelegd,

Als er niet meer in loopt zit het systeem opgevuld.
De afvoeren giet ik eerst een beste scheut slaolie in, en daarna een scheut antivries voor de ruitenwiswasinstallatie van de auto.
Het mengsel vormt een papje dat wellicht nog een beetje bevriest, maar niet meer uitzet.
De vetvlek in het water in het voorjaar valt reuze mee.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op do 04 dec 2014 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Mijn tip; Wachten tot het echt gaat vriezen
Op deze manier heb ik al een paar keer het winterklaar maken over kunnen slaan.
Gr.
Erik

Gr.
Erik
- KarelE
- Berichten: 2148
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Winterklaarmaaktrucjes
De woning houd ik vorstvrij met een grote Webasto (15 kW) en een klokthermostaat die op 5 graden staat.
Aan boord staan op een paar strategische plaatsen van die goedkope digitale thermometers, met min/max en binnen/buiten registratie
Tijdens vorstperioden maak ik meestal 1 a 2 controlebezoeken per dag, om te checken of kachel enz. het nog doet.
In een logboek houd ik het aantal draaiuren van de kachel bij, samen met de verschillende min en max temperaturen van de thermometers. Die reset ik dan dagelijks.
Vroeger hield ik het 10 a 15 graden, maar toen had ik veel problemen met de kachel. Door de temperatuur wat hoger te houden hield ik een warmtebuffer aan, zodat ik op tijd kon ingrijpen. Nu werkt-ie eigenlijk feilloos, en ook als de walstroom wegvalt houdt-ie het op de accu's wel een paar dagen vol. Soms kom ik er wel eens een dag niet. (Nu ben ik er al 3-4 maanden niet geweest, ik kan het stilliggende project eigenlijk niet meer aanzien).
Dat loggen en bewaken wil ik tzt met een Arduino gaan doen, en dan krijg ik een SMS voordat het mis dreigt te gaan.
Buiten de woning blaas ik op de slangen op de onderwateraansluitingen totdat ik het buiten hoor borrelen, en dan draai ik de kogelkraan dicht. Zo zit de kogel vol met lucht en kan-ie niet stukvriezen.
Aan boord staan op een paar strategische plaatsen van die goedkope digitale thermometers, met min/max en binnen/buiten registratie
Tijdens vorstperioden maak ik meestal 1 a 2 controlebezoeken per dag, om te checken of kachel enz. het nog doet.
In een logboek houd ik het aantal draaiuren van de kachel bij, samen met de verschillende min en max temperaturen van de thermometers. Die reset ik dan dagelijks.
Vroeger hield ik het 10 a 15 graden, maar toen had ik veel problemen met de kachel. Door de temperatuur wat hoger te houden hield ik een warmtebuffer aan, zodat ik op tijd kon ingrijpen. Nu werkt-ie eigenlijk feilloos, en ook als de walstroom wegvalt houdt-ie het op de accu's wel een paar dagen vol. Soms kom ik er wel eens een dag niet. (Nu ben ik er al 3-4 maanden niet geweest, ik kan het stilliggende project eigenlijk niet meer aanzien).
Dat loggen en bewaken wil ik tzt met een Arduino gaan doen, en dan krijg ik een SMS voordat het mis dreigt te gaan.
Buiten de woning blaas ik op de slangen op de onderwateraansluitingen totdat ik het buiten hoor borrelen, en dan draai ik de kogelkraan dicht. Zo zit de kogel vol met lucht en kan-ie niet stukvriezen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Ik maak ook niet winterklaar.
Heb een alarmmodule aan boord waarmee ik op afstand de temp uit kan lezen en indien nodig de kachel inschakel.
Die staat dan op de laagste stand circa 5 graden.
Onder de waterlijn vriest het niet.
Ik heb zo nog nooit problemen gehad ook niet bij extreme vorst.
Boot is wel goed geisoleerd.
Die alarmmodule heb ik destijds bij Conrad gekocht.
Kosten waren ongeveer €150 dacht ik werkt super.
Ik kan ook de verlichting op afstand inschakelen en krijg een sms bij te lage boordspanning te lage of te hoge temp als de deur open gaat en als de boot verplaatst wordt.
Gr Dirk
Heb een alarmmodule aan boord waarmee ik op afstand de temp uit kan lezen en indien nodig de kachel inschakel.
Die staat dan op de laagste stand circa 5 graden.
Onder de waterlijn vriest het niet.
Ik heb zo nog nooit problemen gehad ook niet bij extreme vorst.
Boot is wel goed geisoleerd.
Die alarmmodule heb ik destijds bij Conrad gekocht.
Kosten waren ongeveer €150 dacht ik werkt super.
Ik kan ook de verlichting op afstand inschakelen en krijg een sms bij te lage boordspanning te lage of te hoge temp als de deur open gaat en als de boot verplaatst wordt.
Gr Dirk
- Handige Harrie
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 04 dec 2014 12:41
- Contacteer:
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Binnenkort het buitenwatersysteem aftappen en de acuu dr uit halen. Dan vind ik het qua winterklaarmaken wel zat.
Dat ik de keerbakkoeler en de dynamo dr afsloop is meer dat die wat onderhoud nodig hebben, waar alle tijd voor is in de winter.
Dat ik de keerbakkoeler en de dynamo dr afsloop is meer dat die wat onderhoud nodig hebben, waar alle tijd voor is in de winter.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Meestal zit er in de aanvoer van een boiler een terugslagklep, eventueel geïntegreerd in een inlaatcombinatie.Marie Christina schreef:Vervolgens tap ik de warme kraan af tot er niets meer uit komt.
Hydrofoor uit en warme kraan open laten.
De uitlooptuut er af halen.
Een trechter erop zetten en de antivries erin gieten.
De antivries zal via de boiler en de hydrofoor naar de tank lopen.
Als er niet meer in loopt zit het systeem opgevuld.
De anti-vries zal dan bij het vullen via de warmwaterkraan niet naar hydrofoor en tank kunnen lopen.
Misschien moet je even checken of dat bij jou ook het geval is.
Gr. Richard
- Marie Christina
- Berichten: 5021
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Ah, ok.
Het is gewoon zo'n keukenkastboilertje.
Ik hoop dat het er niet in zit, anders gaat mijn plannetje mooi niet op.
Het is gewoon zo'n keukenkastboilertje.
Ik hoop dat het er niet in zit, anders gaat mijn plannetje mooi niet op.

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Menno in een close in boilertje zit in de toevoer een inlaatcombinatie als hij goed is aangesloten,daarin zit een terugslagklep,dus antievries kan niet via de koudwaterleiding terug naar de tank.
Boilertje zou niet gauw bevriezen is super goed geisoleerd
Gr René ( De Stoere).
Boilertje zou niet gauw bevriezen is super goed geisoleerd
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
- Marie Christina
- Berichten: 5021
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Dat ben ik me bewust, Renee.
Van de afgelopen dagen heb ik ook geen angst.
Maar met mijn beroep kan ik niet even naar de boot om maatregelen te treffen als er een serieuze vorstperiode komt.
Dus ik moet er toch wat op verzinnen.
Er weer uit meubelen, dan maar, ben ik bang.
Of de antivries in de tank gooien en aanzuigen en in het voorjaar spoelen, spoelen en spoelen.
Van de afgelopen dagen heb ik ook geen angst.
Maar met mijn beroep kan ik niet even naar de boot om maatregelen te treffen als er een serieuze vorstperiode komt.
Dus ik moet er toch wat op verzinnen.
Er weer uit meubelen, dan maar, ben ik bang.
Of de antivries in de tank gooien en aanzuigen en in het voorjaar spoelen, spoelen en spoelen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Als je van binnen de isolatieschil geen warmte toevoert, wordt het daar na verloop van tijd net zo koud als buiten de isolatie.De Stoere schreef: Boilertje zou niet gauw bevriezen is super goed geisoleerd
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Ik heb op de waterleiding tussen pomp en druktank een luchtaansluiting gemaakt met kraan.
Slang aansluiten met snelkoppeling , kraan open en compressor op 3 bar .
Bij de boiler zit de veiligheid op de koudwater tussen boiler en terugslagklep.
Als je dan de veiligheid open draait blaas je de boiler zo leeg.
Je moet dan wel de zaak op druk brengen, kraan compressor dicht en dan de veiligheid open.
Na 2 maal is de luchtbel in de boiler zo groot dat hij helemaal leeg gaat.
En na de winter geen losse leidingen of zo ,gewoon tank vullen pomp aan klaar.
Voor de boegschroefmotor en generator zit tussen de buitenboord kraan en de wierpot een t stuk met kraan en een losse slang.
Deze losse slang is in geval van nood als zuigslang voor de bilg te gebruiken.
2 koelwaterpompen slaan best wel veel water naar buiten als het moet.
Hang je die slang nu in een vat met koelvloeistof dan zuigt hij het zo naar binnen.
Makkelijker kan ik het niet maken.
Gr Louis
Slang aansluiten met snelkoppeling , kraan open en compressor op 3 bar .
Bij de boiler zit de veiligheid op de koudwater tussen boiler en terugslagklep.
Als je dan de veiligheid open draait blaas je de boiler zo leeg.
Je moet dan wel de zaak op druk brengen, kraan compressor dicht en dan de veiligheid open.
Na 2 maal is de luchtbel in de boiler zo groot dat hij helemaal leeg gaat.
En na de winter geen losse leidingen of zo ,gewoon tank vullen pomp aan klaar.
Voor de boegschroefmotor en generator zit tussen de buitenboord kraan en de wierpot een t stuk met kraan en een losse slang.
Deze losse slang is in geval van nood als zuigslang voor de bilg te gebruiken.
2 koelwaterpompen slaan best wel veel water naar buiten als het moet.
Hang je die slang nu in een vat met koelvloeistof dan zuigt hij het zo naar binnen.
Makkelijker kan ik het niet maken.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Enige buitenboordverbinding in de boten die ik beheer is bij het toilet.
Elektrisch toilet: plus en min van de motor verwisselen, hiermee laat je de spoelpomp lucht naar buiten pompen, dan kraan dichtzetten. De afvoerslang blaas ik door met een slang welke met wat tape eromheen precies in de pot past, idd ook bubbels buiten horen dan kogelkraan dicht. Klaar.
Oja...slepertje van scouting heeft ook watergesmeerde schroefas, nooit iets aan gedaan en geen problemen ondervonden, wel eens naar gevraagd maar niemand wist raad. Verder kuipafvoeren met standpijpen die gewoon open blijven (kogelkranen) gelukkig nog geen problemen mee gehad, kan d'r niet veel aan doen namelijk.
Elektrisch toilet: plus en min van de motor verwisselen, hiermee laat je de spoelpomp lucht naar buiten pompen, dan kraan dichtzetten. De afvoerslang blaas ik door met een slang welke met wat tape eromheen precies in de pot past, idd ook bubbels buiten horen dan kogelkraan dicht. Klaar.
Oja...slepertje van scouting heeft ook watergesmeerde schroefas, nooit iets aan gedaan en geen problemen ondervonden, wel eens naar gevraagd maar niemand wist raad. Verder kuipafvoeren met standpijpen die gewoon open blijven (kogelkranen) gelukkig nog geen problemen mee gehad, kan d'r niet veel aan doen namelijk.
Re: Winterklaarmaaktrucjes
Hoe doe je dat precies Dirk ?DirkR schreef:Ik maak ook niet winterklaar.
Heb een alarmmodule aan boord waarmee ik op afstand de temp uit kan lezen en indien nodig de kachel inschakel.
Gr Dirk
Ik zou dat ook wel eens willen weten die temperaturen,
in mijn geval ben ik bijna een uur onderweg voordat ik aan boord ben.
Winterklaarmaken hoef ik nagenoeg niet,
ik heb een gesloten koelsysteem vol met koelvloeistof, geen buitenwater dus.
toilet sluit ik af en pomp ik leeg, daarna koelvloeistof erin en paar keer pompen.
in de afvoer van de keuken kiep ik ook een scheutje, verder staan er 5 grote vochtvreters.
Niet dat het zo vochtig is, maar het scheelt wel iets.
na 4 maanden ofzo zijn ze pas halfvol.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Winterklaarmaaktrucjes
https://www.conrad.nl/nl/conrad-gsm-sch ... 99000.html
Deze heb ik gemonteerd met alle opties.
Prepaid kaartje er in en gaan.
Voor het aansturen van de Webasto heb ik een trucje uit moeten halen want dat kan eigenlijk niet.
Ik moest op het printje van de thermostaat een paar draadjes solderen deze verbonden met de gsm module en die kan ik op afstand 1 sec laten schakelen waardoor de kachel aan gaat.
Als ik naar de boot ga zet ik van te voren de kachel aan dan is het lekker als je aan boord komt.
Het is even een gepriegel om aan te sluiten maar echt ideaal.
Leuk sinterklaaskado
Gr Dirk
Deze heb ik gemonteerd met alle opties.
Prepaid kaartje er in en gaan.
Voor het aansturen van de Webasto heb ik een trucje uit moeten halen want dat kan eigenlijk niet.
Ik moest op het printje van de thermostaat een paar draadjes solderen deze verbonden met de gsm module en die kan ik op afstand 1 sec laten schakelen waardoor de kachel aan gaat.
Als ik naar de boot ga zet ik van te voren de kachel aan dan is het lekker als je aan boord komt.
Het is even een gepriegel om aan te sluiten maar echt ideaal.
Leuk sinterklaaskado

Gr Dirk