Is deze boiler wat?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

FransvanNispen

Re: Is deze boiler wat?

Bericht door FransvanNispen »

Hoi,

Klopt Meno, als ik m over de omvormer laat lopen kan ik de eerste paar minuten ook alleen de boiler aan hebben, daarna loopt het opgenomen vermogen terug.
De boiler staat bij mij ook op "E" . Hij warmt volgens mij dan een paar graden minder heet op en/of doet er iets lager over.
Mijn ervaring is dat hij na een minuut of 15-20 afschakeld omdat het water goed heet is.

Maar succes met je boiler.
Ik heb er goede ervaringen mee, alhoewel ik er ooit nog wel eens een "scheeps"boiler in wil hangen.
Maar tot die tijd :D

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Dirk

Bericht door Dirk »

Hey allen,
op de Odilia heb ik twee van zo'n 2000W coldfill boilertjes geplaatst. Eentje voor de afwas en eentje voor de douche. Te zwaar voor de omvormer (maar 800W), enkel op walstroom of generator dus. En op de generator hoor je mooi aan de belasting van dat ding of het water warm is . Nadeel met het par-max drinkwaterpompje en de dunne leidingen van de kraan die ik heb geplaatst is dat er minder debiet is dan bvb thuis, maar dat is nu zo en het werkt .
Wodan heeft een 220V 50L boiler, daar zitten drie weerstanden van 800W in, ik heb een shakelaar erbij geplaatst , zo kan ik 1 of 2 weerstanden gebruiken, naargelang ik het nodig vind om op t gemakske via de omvormer(deze gaat tot 2500W) of walstroom van een jachthaven op te warmen of snel via generator of wat er dan ook nodig is ... het drinkwaterpompje dat daar staat heeft wat meer debiet en druk en dat is wel fijn.
en je geraakt vanzelf gewend aan het systeem dat je hebt en gebruikt!
veel plezier ermee, lekker warm water is gewoon ... lekker !
;-D
groetjes, Dirk
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Hij zit er tussen.
Beetje flauw was dat je met de apart aan te schaffen aansluitset ( á €45,-) het niet mogelijk is de boel aan te sluiten.
De slangen hebben een schroefkoppeling, terwijl je knel nodig hebt en zijn bovendien 10 mm terwijl de pijpjes op de boiler 12 mm zijn.
Ook is het niet mogelijk om de slangen met schroefkoppelingen mbv die set op de kraan aan te sluiten aangezien de kraan ook slangen met schroefkoppelingen heeft.
Je moet er dus nog verloop-en koppelstukken bijkopen.

Maar dat is mijn vraag niet.
Mijn vraag is: kan een hydrofoor niet genoeg druk leveren?
De boiler vult zich namelijk niet op.
Hij vult een klein beetje, en dan hoor je de boiler ook klotsen, maar al snel slaat de hydrofoor alweer af.
Als ik dan de warme kraan open komt er misschien 5 seconden een dun straaltje uit, en dat was het.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Dirk

Bericht door Dirk »

dat lijkt me sterk...
druk is druk.
als je pompje 0,2 bar of 2 bar geeft , dat maakt natuurlijk uiteindelijk een verschil in debiet ook, maar op zich zou de boiler zich gewoon moeten vullen, minder snel natuurlijk als de druk van je pompje lager is , en er zou ook water moeten blijven komen, als je de kraan opent gaat de druk nl vallen en dan moet het pompje aan de gang ..
zit er nergens een knik in de leiding of iets anders dat het vullen belemmert ?
groetjes, Dirk
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Marie Christina schreef: Beetje flauw was dat je met de apart aan te schaffen aansluitset ( á €45,-) het niet mogelijk is de boel aan te sluiten.

Maar dat is mijn vraag niet.
Mijn vraag is: kan een hydrofoor niet genoeg druk leveren?
De boiler vult zich namelijk niet op.
Hij vult een klein beetje, en dan hoor je de boiler ook klotsen, maar al snel slaat de hydrofoor alweer af.
Als ik dan de warme kraan open komt er misschien 5 seconden een dun straaltje uit, en dat was het.
Afbeelding
Ik neem aan dat je een dergelijke set gebruikt hebt.
Bij die set zit ook een inlaatcombinatie, deze bestaat uit een afsluitkraantje, een terugslagklep en een ontlastventiel.
De terugslagklep heeft een openingsdruk nodig van 0.5 bar, als nu jou waterpompje deze druk maar net haalt dan klopt jouw verhaal.
Opgeteld de openingsdruk plus de luchtbel die in de boiler zit (ik weet niet hoe je die gemonteerd hebt) en de leidingweerstand plus de eventuele kalk afzetting in de perlator van de kraan zijn opgeteld zo hoog dat de waterpomp het wel goed vind zo.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Marie Christina

@ Wim: Yep, dat is het setje.

Hmm.
Half barretje?
Dat zou wel heel weinig zijn voor een hydrofoortje, of niet?
(Geen idee, hoor hoeveel hij levert. Het is gewoon zo'n standaard jachtenhydrofoortje.)
Kraan is nieuw dus kalkafzeting is ook geen echte optie.

Maar die luchtbel?
Dat zou zo maar eens kunnen.
Misschien moet de leiding even verwijderen en hem eens opvullen met een trechtertje.

@Dirk:
Dat van die knik zou ik even na moeten kijken.
Zou best kunnen, alle slangen zijn best wel lang.
Een knik is zo gevormd.
De koude kraan stroomt wel als vanouds.

Kreeg trouwens per telefoon nog een tip:
Te stom om waar te zijn en daarom een zeer reële optie:
Staat het hoofdkraantje op de overdrukbeveiliger wel (helemaal) open
Iets waar ik blind vanuit gegaan ben, maar niet gecontroleerd heb.

Dat zullen we dus ook maar even checken.

Dank voor het meedenken mannen, hier kan ik wel wat mee.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Dirk speekt over een knik, maar het kan een ook slag zijn die gevormd is door het torderen van de binnenslang bij het monteren (aandraaien).
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Marie Christina

Oh!
Kijk dát wist ik niet.
Dat moet ik zeker even controleren.
Dank je.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Een waterleiding hoef je normaal gesproken niet te ontluchten,de lucht wordt gewoon door het water weggedrukt.
Als je de boiler net hebt aangesloten moet je hem duidelijk horen vullen,anders staat de inlaatcombinatie dicht,of zit er een leiding dubbel zo als al eerder gesuggereerd.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Ik heb een boiler van 55 liter aan gesloten op de koelvloeistof van de motor,wal stroom of de generator en dat werkt fantasties het verwarming element is 1000 watt en heb hem NIET op de omvormen staan want als je maar een kopje warmwater tapt ga hij het weer op temperatuur brengen en ik heb ook andere dingen op de omvormers staan.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Weet je wel zeker dat die 55 liter boiler 1000 watt is,want een close in boilertje van 15 liter is volgens mij al 2200 watt
Ik denk dat hij dan wel erg lang moet opwarmen
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Marie Christina

Mbv koelwater gaat het sneller.
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Zeker weten 1000 watt kon ook kiezen voor 500watt en de opwarmtijd valt reuze mee en op de motor gaat het sneller.
Laatst gewijzigd door Carel-k op di 18 nov 2014 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Marie Christina

Tjonge!
Ik kreeg gister telefoon van de Gamma. (Waar ik gemeld had dat ik extra spullen had aangeschaft.)
Of ik de bon nog had van de extra aangeschafte onderdelen.
Met de set dient de boiler aangesloten te kunnen worden, dus de extra kosten willen ze vergoeden! :shock:
Dúúús....
Marie Christina

Net weer heen geweest en alle leidinkjes even opgelost.
Sommige zag je gewoon "terug schieten ".
Alles weer vastgezet en voila.
Alles stroomde naar behoren.

De 20 minuten opwarmtijd is wellicht wat optimistisch, want na een half uur was net de kou eraf.
Voelde je verschil tussen de koude en warme kraan.

En nu kan hij er weer tussenuit om aanstaande vorstschade te voorkomen.
Pfff. :cry:

Maar, in elk geval bedankt voor het meedenken.
Weer eens heeft dit forum zich onmisbaar bewezen.
Plaats reactie