Zonnepanelen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

DirkR

Zonnepanelen

Bericht door DirkR »

Tis misschien niet de zonnigste tijd maar ik ben me aan het oriënteren voor een paar zonnepanelen op de boot.
Ik heb 24 en 12 volt volledig gescheiden eigen laders dynamo's etc
Op het 24 volt systeem staan 2 accu's van 230A welke een omvormer en de boegschroef voeden
Op de omvormer staat een compressorkoelkastje wat altijd aan staat en de rest van de 230v gebruikers die als ik niet aan boord ben uit staan.
Het idee is nu 2 panelen van 260wp aan sluiten op het 24 volt systeem heb ff zitten googelen:
http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/ ... e%20set%22
Met de bedoeling wat minder vaak aan de walstroom te hoeven.
Wellicht kan ik dan ook bijv 1x in de week via de omvormer de 12 volt accu's een uur bijladen om ze op peil te houden?
Hebben jullie wellicht ervaring met deze oplossing?
Of andere Ideen?

Groet Dirk
Marie Christina

Re: Zonnepanelen

Bericht door Marie Christina »

Het regelkastje dat erbij zit laadt de accu's toch op?
Dat is de primaire taak van zonnepanelen.

En die van mij heeft ook nog een permanente 12v uitgang voor b.v. een koelkast.
Aan de walstroom lig ik zelden meer.
En' s winters blijven mijn accu's ook mooi op spanning.

Zonnepanelen?
Ik zou niet meer zonder willen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Moderne zonnepanelen werken op hogere spanningen dan 24 volt. En wel van 36 tot 70volt. Geen probleem want met een moderne MPPT laadstoom regelaar (wij hebben goede ervaringen met victron)wordt je systeem van de juiste lading voorzien. Mijn buurman koopt geregeld aantrekkelijke partijen (laatst mooie nieuwe platte panelen van 200 watt voor 100euro) Ik zal de volgende keer als er wat langskomt wel een postje op dit forum zetten.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Ik had het veel eerder moeten doen die panelen .
Er ligt nu 2 X 250 watt op en bij 12 V en de zon recht er op levert dit 28 - 30 amp.
Alleen jammer dat dit alleen met de zon er recht op is.
Voor de avond en winter de panelen scharnierend gemaakt . 1 naar voor en 1 naar achter zodat er altijd 1 maximaal werkt.
Afbeelding

Wel belangrijk dat er een goede MPPT regelaar tussen zit.
De opbrengst is veel hoger als een normale regelaar.
Bij mijn broer aan boord het paneel met MPPT regelaar op de 24 volt bank geplaatst en voor de 12 volt een kleine lader van 24 naar 12 met een tijdrelais.
Als de 12 volt bank stroom nodig heeft even knopje drukken en de lader gaat voor de ingestelde tijd laden in dit geval elke puls 1.5 uur.
Zelf alle spullen hier gehaald. https://www.stroomwinkel.nl/c-99-solar.aspx

Dit jaar toch ook nog de windmolen erbij gehangen .
Met de nieuwe molen en toch wel een stevig briesje in het begin eigenlijk weinig stroom.
Nu bijna een jaar verder is hij wat soepeler geworden,wat vorig jaar nog 2 amp was is nu bijna 8amp.
Hij gaat er niet meer af maar of ik het nog eens zou doen weet ik niet.
Afbeelding

Wat echter de meeste ampères oplevert is halogeen eruit en led erin.

Succes met de stroom

Groetjes Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
Het advies van Louis is natuurlijk helemaal ok!
Ik zou eraan toe willen voegen dat wat je laad ook moet kunnen opslaan dus kijk ook eens naar je accu's.
Als je start accu van het AGM type is zie ik niet in waarom je die tussendoor zou moeten laden.
Ik laad alles via de victron combi eens per maand op.
Verder kan je 5 tot 10% omvormer verbruik bij stilliggen besparen door een 12/24 volt koelkast te kiezen.
Afbeelding
2009 vlak bij Parijs
(De panelen zijn zo geplaatst en gekozen dat ik onder 250 cm kan doorvaren en op het dak kan stappen bij een Franse sluis)
Nu heb ik een http://www.europasolar.info/HTMLobj-820 ... 2430en.PDF
Deze winter ga ik ook over op een MMPT regelaar die gaan tot 100 Volt paneel spanning nu heb ik vier paneel in serie parallel staan en kom tot 42 Volt.
http://www.kleinezonnepanelen.nl/index. ... 87&lang=nl
Of ik nu die nu allemaal in serie ga schakelen dat weet ik nog niet hoor poeh 84 Volt op het dak daar twijfel ik nog aan.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Tja.. daar zit ik met een bekend probleem.
Mijn stuurhuisdak heeft maar beperkte afmetingen, en wil ik daar nieuwe moderne panelen op plaatsen
dan moeten het er meerdere zijn in verschillende afmetingen die als een legpuzzel de ruimte optimaal
kunnen benutten. Er zit ook een dakluik in, daar moet ik omheen.
En dan de lichtbakken etc.

Ik heb twee gescheiden systemen, 24v en 12v. Voor twee spanningen is de oppervlakte te klein, lastig ook
trouwens met dubbele aansluitingen.
Vraag is nu of het mogelijk is om met goed rendement alle panelen 24v en dan ergens een omvormer naar 12
dan kan ik beide systemen tegelijk laden. Maar omvormers geven altijd verlies dus..

Ik zou een groot paneel kunnen nemen van pakweg 160 x 75 en dan 2 stuks 62 x 70 of daaromtrent.
Er zou ook nog een 70 x 55 op het dakluikje passen.
Wat zou het maximale vermogen zijn als ik daarvoor kies, alles 24 volt of 1x 24volt en de twee kleinere 12v gekoppeld naar 24v .
Ik weet niet of er kleine panelen bestaan van 24v.
Alles samenknopen op een goede regelaar, ben benieuwd.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Een poosje geleden was ik bij een zonnepanelenboer in Sneek.
Daar zag ik allerlei soorten en maten.
Van tientallen amperes tot miliamp.
Van formaat sigarendoos tot meter X meter.

Ik denk dat ze je daar uitstekend kunnen adviseren.
Hebben ze bij mij wel gedaan, in elk geval.
Ik heb precies de installatie gekregen die in mijn situatie nodig was.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sailor wim

frank schreef: Ik heb twee gescheiden systemen, 24v en 12v. Vraag is nu of het mogelijk is om met goed rendement alle panelen 24v en dan ergens een omvormer naar 12
dan kan ik beide systemen tegelijk laden. Maar omvormers geven altijd verlies dus..
Ik zou een groot paneel kunnen nemen van pakweg 160 x 75 en dan 2 stuks 62 x 70 of daaromtrent.
Er zou ook nog een 70 x 55 op het dakluikje passen.
Wat zou het maximale vermogen zijn als ik daarvoor kies, alles 24 volt of 1x 24volt en de twee kleinere 12v gekoppeld naar 24v .
Ik weet niet of er kleine panelen bestaan van 24v.
Alles samenknopen op een goede regelaar, ben benieuwd.
Hoi Frank,
24 en 12 volt accu bank.
Wat is de belangrijkste bank?
Die bank geeft de paneellaadspanning aan.
Laden met een MPPT regelaar
24 volt bank laad de 12 volt via een http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... ers-NL.pdf
Bij onderspanning stopt deze vanzelf er is ook een type die je op afstand aan en uit kan schakelen :)
Kan ook andersom dus de 12 laad de 24 bank
Nog even verder gezocht (was Proosten nu Xenteq ) http://www.xenteq.nl/producten/recreati ... domvormers
Ik heb twee keer 24 volt accubanken met eigen dynamo.
Al mijn 12 volt apparaten voed ik met een dergelijke DC-DC omvormer.

Met de opgegeven afmetingen van de panelen zou ik:
is 160x75cm = 1006x664mm+ 521x661mm = 150 Watt
is 2x60x70cm= 521x661mm x2 = 100Watt
is 70x55cm = 661x521mm = 50 Watt
Samen 300 Watt in serie 5 x17.2 V= 86 Volt naar de MPPT regelaar.
Zeer belangrijk is dat deze opstelling nergens in de schaduw komt.
Bv. een lichtbak zal de totale opbrengst naar beneden brengen.
Gr WIm
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Wel Wim, je vraagt naar de belangrijkste bank.
Bij mij aan boord heeft iedereen gelijke rechten, maar sommigen zijn gelijker dan anderen dus...

De 24 v bank is 2x230amp semitractie voor starten en huishouden.
De 12V bank is idem, 2x 230amp semitractie en voor apparaten als TV-Radio-Computer en via omvormer
voor opladen laptop, smarftfoon, ereader en meer van dat soort electronische rommel.

Dus wat belangen betreft zijn ze gelijk.
Je zegt dat de laadspanning afhankelijk is van de belangrijkste bank?
Ik zou willen dat er heel veel 24V amperes door de leiding vliegen en dat die de 24v bank oplaadt, daaruit zou
dan via een of andere omvormer met zo weinig mogelijk verlies de 12v bank moeten worden opgeladen.
Ik kan dan volstaan met alleen 24v panelen en slechts één regelaar en één leiding naar de accu's.

Als die 24v groep dan vol is stopt de regelaar de aanvoer.
Is dat verstandig of moet ik anders denken.

Ik zou ook direct na de regelaar een aftap naar de 12v bank kunnen maken. Maar dat is dan weer ten nadele van de 24v bank.
Van de andere kant, als die 24v vol is en de 12v gaat gevuld worden zal de omvormer flink zuigen en de regelaar moet dan weer
24v aanvullen.

Eigenlijk zou ik een omvormer moeten hebben van 24 naar 12 volt en dan bijv max 10 tot 12 amp, lijkt me genoeg.
Moet dan wel een spanning hebben van minimaal 13,5 volt om goed te kunnen laden.
En om het nog wat gecompliceerder te maken, dat ding mag alleen werken als er daadwerkelijk
geladen wordt en niet s nachts om even over te hevelen.

Wat een puzzle...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
sailor wim

frank schreef:Wel Wim, je vraagt naar de belangrijkste bank.
Bij mij aan boord heeft iedereen gelijke rechten, maar sommigen zijn gelijker dan anderen dus...
De 24 v bank is 2x230amp semitractie voor starten en huishouden.
Hoi Frank,
Ik weet dat jij een accu wissel systeem hebt.
Maar voor mij is de starthoek zo belangrijk dat ik er geen huishouden op heb aangesloten.
Kan je de Huishoud accu bank niet vergroten en de 24v huishoud verbruikers erbij zetten?
En dan de zonnepanelen daarop aansluiten, dan is er geen DC/DC omvormer of lader meer nodig.
Nou ja tenzij de 24 volt huishoudverbruikers werkelijk 24volt zijn.
Gr Wim
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

frank schreef: Ik weet dat jij een accu wissel systeem hebt.
Maar voor mij is de starthoek zo belangrijk dat ik er geen huishouden op heb aangesloten.
Kan je de Huishoud accu bank niet vergroten en de 24v huishoud verbruikers erbij zetten?
En dan de zonnepanelen daarop aansluiten, dan is er geen DC/DC omvormer of lader meer nodig.
Nou ja tenzij de 24 volt huishoudverbruikers werkelijk 24volt zijn.
Gr Wim
OK, accu-wisselsysteem.
Ik heb dus twee groepen. Iedere 3 jaar koop ik twee nieuwe tractiebatterijen van 230 amp.
De oudste groep wordt dan 12V groep.
De nieuwste accu's worden 24V groep voor starten en huishouden, ik schuif gewoon door.
Mijn accu's gaan dus 6 jaar mee voor ze op de stort belanden.

Dat kan bij mij omdat ik een GM heb. Niet lachen iedereen, die mooie machine start al met bijna lege accus op 22 volt
omdat het een directinspuiter is en hoge druk type tweetakt. Eén slag van de krukas en hij loopt.
Ik heb dus geen aparte groep nodig voor starten.

In het geval dat niks meer loopt, start ik de generator en via een dikke lader gaan de accu's weer vol en kan ik altijd starten.
Mocht ook de startaccu van de generator leeg zijn, dan laad ik die via een klein Honda'tje .
Ik ben gewend om alles dubbel uit te voeren en voldoende reserves te hebben voor het geval dat ik ergens in de busch strand.

Theoretisch zou ik meer 24V kunnen plaatsen, ( alleen maar 24 V systeem) maar dan moet alles wat op 12v gaat via een dikke omvormer 24=>12
Is dat verstandig vraag ik mij dan af. Is ook een ingreep want moet plek maken voor 4 ipv 2 accus in het rek. 12V groep staat nu apart.
Ik ben niet gek op omvormers, het rendement is alleen theoretisch hoog.
Ik gebruik liever echte 12 of 24v apparaten zoals koelkast en zo. Directe rendement is beter.
gr FRank

Afbeelding
sailor wim

Hoi Frank,
Afbeelding
Bron: Kor Heidinga En je vergat het zoeklicht nog :)

Dan komt toch de Victron Orion in zicht met een diode blok ervoor.
In de laaddraad (plus) die van de regelaar naar de 24V accu gaat kan je dan http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... isolators/ dit zetten en daarop de acculader naar de 12 V bank.
Nu zie ik alleen rendement verlies bij de lader het diodeblok geeft nauwelijks een spanningsval.
Je zou dan die 300 Watt = 12,5 Ampère bij 24 V laadvermogen via dit blok kunnen aftappen met een 12 V lader van Orion 24/12-5 Ampère.
Dan is ook alles veilig gescheiden en bij geen zon gebeurd er niets.
Gr Wim
DirkR

Bericht door DirkR »

Nou ik zie dat er meer met dezelfde gedachten spelen.
Als ik zo alles teruglees denk ik in ieder geval een goede MPPT regelaar bij de panelen kopen.
En ik denk dat ik dan eerst een poosje ga monitoren hoe e.e.a. gaat m.b.t. het volhouden van de accu's
een koelkast op 12 of 24 volt en dan de omvormer er van tussen is i.d.d. beter maar alles is nog vrij nieuw dus dat wil ik nog even uitstellen.
Als ik niet aan boord ben is het nu vrij koud in de boot en slaat de koelkast ook bijna niet meer aan.
Het zijn allemaal standaard accu's met ongetwijfeld interne verliezen dus de 12 volt set wekelijks bijladen zal wel nodig zijn.
Nu eerst maar op zoek naar een paar goede panelen en regelaar dank voor alle input.

Gr Dirk
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Off topic: maar toch ....jammer dat de onbewezen stelling "een 12 Volt compressorkoelkast is efficiënter dan een 230 V model die werkt middels een omvormer" nu weer geponeerd wordt.
De moderne A++ koelkast (zeker die zonder vriesvak) kan het voor wat betreft efficiency ruimschoots opnemen tegen de 12V modellen van vnl WAECO. Het extra verbruik van een sinusomvormer (5%) is er alleen tijdens het draaien van de compressor, de moderne omvormer schakelt zichzelf zo goed als uit gedurende de periode dat de compressor niet draait.
De 12V compressor-koelkasten zijn A: veel te duur B: lang niet zo efficient als de moderne A++ 230 koeler
Ik roep daarom alle forumleden op om het verbruik (watt/uur) van hun koeler gedurende zoveel mogelijk weken in de zomerperiode te meten. Alleen met voldoende meetgegevens kunnen we conclusies trekken.
Arnold
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Oeps en dat word niet moeilijk maar naar mijn inziens heel moeilijk.
Dan gaat zelfs de isolatie van de boot meetellen,het aantal personen dat aanboord is en zeker hoe dorstig ze zijn.
Word een moeilijke meeting en is eigenlijk dan ook niet met een andere situatie te vergelijken.
Wij hebben voor een goede omvormer gekozen en een grote koelkast met vriezer van de mediamarkt ipv een dure 12 volt compressor kast.
Gemiddeld gebruiken we 100-120 amp per dag zonder veel extra dingen.
De panelen liggen er niet op om te overleven maar om alles wat leuker en makkelijker te maken.
Nu word de broodbakmachine en de oven wat vaker gebruikt gewoon omdat dat nu kan.
En als de borrel koud ligt en ik zit met de bakplaat boven op de roef en alles werkt nog dan hoor je mij niet klagen.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Plaats reactie