epoxy of polyurethaan?
Moderators: sailor wim, frank
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
epoxy of polyurethaan?
Morgen gaat de Jonge Willem omhoog voor scheren en knippen. Laatste keer was alweer januari 2012, de tijd vliegt!
Ik wil boven de waterlijn de romp wel matglanzend zwart houden, zoals 'echte' teer, maar teervervanger houdt het nog geen jaar uit.
Nu vond ik twee producten die in aanmerking komen, beide bestaand uit twee componenten: epoxyteer en polyurethaanteer.
Wie heeft ervaring met deze producten, en wat zou je aanraden? Nogmaals, het gaat om de romp boven de waterlijn.
Ik wil boven de waterlijn de romp wel matglanzend zwart houden, zoals 'echte' teer, maar teervervanger houdt het nog geen jaar uit.
Nu vond ik twee producten die in aanmerking komen, beide bestaand uit twee componenten: epoxyteer en polyurethaanteer.
Wie heeft ervaring met deze producten, en wat zou je aanraden? Nogmaals, het gaat om de romp boven de waterlijn.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: epoxy of polyurethaan?
Ik zou jotamastic 87 aan bevelen .
Twee componenten ,heb dit al 21 jaar op de walvis zitten perfect.
Goed roestwerend verf zie jotun op google
geert
Twee componenten ,heb dit al 21 jaar op de walvis zitten perfect.
Goed roestwerend verf zie jotun op google
geert
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Geert, volgens het productblad van Jotun is jotamastic 87 bedoelt als primer op kaal staal, en moet het daarna worden afgeschilderd met een andere toplaag.
Heb jij dit spul op de Walvis als een toplaag? En blijft het lang mooi iets glanzend zwart?
Heb jij dit spul op de Walvis als een toplaag? En blijft het lang mooi iets glanzend zwart?
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- sailor wim
Hoi Guido,
Zoveel schepen zoveel oplossingen hier de mijne.
Ik ga van het voorjaar na vier jaar weer de helling op en dit is mijn keus,
http://www.koolteercarboleum.nl/wie-is-de-teerboer/
De waterlijn nakijken en "silverpaint'" op de kale plekken dat lijkt mij roestwerend door het aluminium.
De waterlijn -10cm en tot +10cm in de epoxy teer dit lijkt mij wat stoot en slijt vaster als een teer vervanger.
Dan onderwater een antifouling en bovenwater koolteer van de boer.
En nog een laag topcoat van Tenco waarvan ik heb gehoord dat dit vrij lang blijft glimmen.
Gr Wim
Zoveel schepen zoveel oplossingen hier de mijne.
Ik ga van het voorjaar na vier jaar weer de helling op en dit is mijn keus,
http://www.koolteercarboleum.nl/wie-is-de-teerboer/
De waterlijn nakijken en "silverpaint'" op de kale plekken dat lijkt mij roestwerend door het aluminium.
De waterlijn -10cm en tot +10cm in de epoxy teer dit lijkt mij wat stoot en slijt vaster als een teer vervanger.
Dan onderwater een antifouling en bovenwater koolteer van de boer.
En nog een laag topcoat van Tenco waarvan ik heb gehoord dat dit vrij lang blijft glimmen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Wim, ik heb op dezelfde site zitten kijken, en daar komt mijn vraag uit voort. De koolteerboer heeft twee 2-componententeerproducten: epoxy en polyurethaan. En ik vroeg me af of iemand uit ervaring wist hoe beide producten zich houden op de iets langere termijn. Nogmaals, het gaat puur om de romp tussen waterlijn en berghout. Daaronder staat antifouling, daarboven is het gelakt.
Met Tenco heb ikzelf de ervaring dat het, net aangebracht, veel te hard glimt, het eerste halfjaar redelijk zachtglanzend is, en daarna dof wordt en afgeeft.
Teervervanger is zo weinig slijtvast, dat de romp kale plekken krijgt van een stootwilletje. Zie die foto die je van mijn schip plaatste!
Met Tenco heb ikzelf de ervaring dat het, net aangebracht, veel te hard glimt, het eerste halfjaar redelijk zachtglanzend is, en daarna dof wordt en afgeeft.
Teervervanger is zo weinig slijtvast, dat de romp kale plekken krijgt van een stootwilletje. Zie die foto die je van mijn schip plaatste!
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Ik heb ervaring met epoxyteer. heb ik 20 jaar gebruikt maar ben na wat geexpirimenteer met bv polyurethaan nu overgestapt op intertuf van International met als toplaag zwarte intersheen 579. na een jaar flink varen is de zijdeglans toplaag nog niet veranderd.
Ik heb afgelopen winter alle epoxyteer eraf gehakt omdat het na 2 zover was doorgehard dat het bij een harde aanleg versplinterde. Dat komt doordat epoxy een steeds hogere hardheid krijgt bij een hogere temperatuur. een dagje op de plaat bij een wolkenloze hemel doet dan veel kwaad. alle flexibiliteit verdwijnt uit je systeem. de laatste jaren heb ik over de epoxieteer een toplaag van polyurethaan gezet maar die hield het net een seizoen uit. daarna was het al niet erg netjes meer.
Alle verf heb ik gehaald bij een man die op marktplaats adverteert onder de naam barendrecht. antifouling, primer en intersheen kosten rond de 9 euro/ltr afhankelijk van de verpakking
Ik heb afgelopen winter alle epoxyteer eraf gehakt omdat het na 2 zover was doorgehard dat het bij een harde aanleg versplinterde. Dat komt doordat epoxy een steeds hogere hardheid krijgt bij een hogere temperatuur. een dagje op de plaat bij een wolkenloze hemel doet dan veel kwaad. alle flexibiliteit verdwijnt uit je systeem. de laatste jaren heb ik over de epoxieteer een toplaag van polyurethaan gezet maar die hield het net een seizoen uit. daarna was het al niet erg netjes meer.
Alle verf heb ik gehaald bij een man die op marktplaats adverteert onder de naam barendrecht. antifouling, primer en intersheen kosten rond de 9 euro/ltr afhankelijk van de verpakking
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Ik heb op twee fora m'n licht opgestoken, en twee keer kwam daar intertuff uit naar voren als zeer geschikt. Gelet op de bewezen expertise van beide tipgevers, in combinatie met de gunstige prijs per liter, gaat dat het denk ik worden.
Daarmee zeg ik uiteraard niet dat andere producten niet geschikt zouden zijn, of dat ik de expertise van de andere tipgevers in twijfel trek. Ik dank dan ook iedereen die de moeite nam te reageren, maar ik kan er uiteindelijk maar één product opsmeren.
Nu kwam ik intertuf 203 en intertuf 262 tegen. Welke van die twee bedoelen jullie?
Groet, Guido
Daarmee zeg ik uiteraard niet dat andere producten niet geschikt zouden zijn, of dat ik de expertise van de andere tipgevers in twijfel trek. Ik dank dan ook iedereen die de moeite nam te reageren, maar ik kan er uiteindelijk maar één product opsmeren.
Nu kwam ik intertuf 203 en intertuf 262 tegen. Welke van die twee bedoelen jullie?
Groet, Guido
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
ik gebruik intertuf 203 afwisselend grijs en zwart. zodat je kan zien waar je gebleven bent.
overigens is de sigma quard die Boekel gebruikt ook echt wereldspul. maar die is 2K en daar kan niet iedereen mee werken.
vr gr Nico
overigens is de sigma quard die Boekel gebruikt ook echt wereldspul. maar die is 2K en daar kan niet iedereen mee werken.
vr gr Nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Wij gebruiken Sigma Vikote voor de hele vloot tot het berghout ,op foto's is goed te zien wat voor "look" je krijgt.
Zwartvos was net gedaan, Ouwevos een jaar daarvoor en Witvos ruim 4 jaar. vorige maand Witvos knippen & scheren ,vikote was alleen van de waterlijn af .

Zwartvos was net gedaan, Ouwevos een jaar daarvoor en Witvos ruim 4 jaar. vorige maand Witvos knippen & scheren ,vikote was alleen van de waterlijn af .

De beste psychiater is een dag op het water
Intertuf is inderdaad wereldspul. Werkt goed en blijft goed. Mocht het dof worden dan kan je het opwrijven met een doekje thinner, kan het er weer zeker een jaar tegenaan.
Zelfde geldt voor Hempel's Hempatex, ook op chloorrubber basis, maar iets goedkoper. Dit is mijn persoonlijke favoriet en ik smeer het overal op
Zelfde geldt voor Hempel's Hempatex, ook op chloorrubber basis, maar iets goedkoper. Dit is mijn persoonlijke favoriet en ik smeer het overal op

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Guido
Intertuf is ook klasse.
Gebruikte ik op de rijks schepen .
Jota mastic als afwerklaag blijft op de walvis 7jaar dan moet het weer behandeld worden.
geert
Intertuf is ook klasse.
Gebruikte ik op de rijks schepen .
Jota mastic als afwerklaag blijft op de walvis 7jaar dan moet het weer behandeld worden.
geert
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Mooi Guido!
Wat zit er nu uiteindelijk op?
Ik zie dat jij kimkielen hebt. Heb je daar veel profijt van?
Groet, Karel
Wat zit er nu uiteindelijk op?
Ik zie dat jij kimkielen hebt. Heb je daar veel profijt van?
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Mooi werk. Ben binnenkort ook aan de beurt en denk dat ik je voorbeeld ga volgen!
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Je hebt al je anodes meegeverfd, of zijn die nog afgeplakt?
Waar werf jij?
Waar werf jij?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.