Hallo allemaal,
Ik wil mijn veren demperplaat vervangen voor een kunstof demperplaat maar wil eerst graag weten of het in mijn situatie past.
Ik heb een VW 19 D waarvan de drukgroep op de krukas is gemonteerd de demperplaat ervoor en dan het vliegwiel,(ja inderdaad andersom als gebruikelijk)
de demperplaat die er nu in zit is net als een koppelingplaat bekleed met voering.
De demperplaat die ik op het oog heb is een R&D marine voor 135 Nm koppel 10 tands DIN 5464, met achterschijf van 190 mm deze gegevens kan ik wel vinden
maar nergens de inbouwdiepte en de diameter van het dempergedeelte en dat is juist belangrijk voor deze situatie, misschien is er iemand die het weet?
Verder graag de ervaringen met deze demperplaten, beter als veren of ........
Gr.Jan
demperplaat
Moderators: sailor wim, frank
- sailor wim
Re: demperplaat
Hoi Jan
Heb je hier al je licht opgestoken?
http://www.dintra.nl/ned/800%20ned.htm misschien dat je daar via de telefoon info kan krijgen.
Toen ik in 2000 de Man 6 cil. kocht was de kunststofplaat het summum ook volgens de expert die daarna de boot keurde voor de verzekering.
Twee jaar geleden was ik echt net op tijd terug in NL om de Velvet naar de reparateur te sjouwen in UIthoorn.
Alle vertandingen in de KK waren versleten door de verkeerde demperplaat die door Dintra was geadviseerd.
De reparateur heeft er een verenplaat in gezet maar hij had nog liever een Vulcan erin gebouwd helaas was er geen inbouwdiepte genoeg beschikbaar.
De verenplaat is klein en ik vertrouwde het niet helemaal maar nu na 410 uur wel natuurlijk.
Maar ik heb als reserve wel een kunststof aan boord voor onderweg weet je wel.
Gr WIm
http://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-53.pdf
Heb je hier al je licht opgestoken?
http://www.dintra.nl/ned/800%20ned.htm misschien dat je daar via de telefoon info kan krijgen.
Toen ik in 2000 de Man 6 cil. kocht was de kunststofplaat het summum ook volgens de expert die daarna de boot keurde voor de verzekering.
Twee jaar geleden was ik echt net op tijd terug in NL om de Velvet naar de reparateur te sjouwen in UIthoorn.
Alle vertandingen in de KK waren versleten door de verkeerde demperplaat die door Dintra was geadviseerd.
De reparateur heeft er een verenplaat in gezet maar hij had nog liever een Vulcan erin gebouwd helaas was er geen inbouwdiepte genoeg beschikbaar.
De verenplaat is klein en ik vertrouwde het niet helemaal maar nu na 410 uur wel natuurlijk.
Maar ik heb als reserve wel een kunststof aan boord voor onderweg weet je wel.
Gr WIm
http://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-53.pdf
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Wat ervaringen van mij onderweg in Frankrijk:
Op één reis naar de Saone heb ik liefst twee keer een jacht opgepikt en moeten helpen met een kapotte demperplaat.
Een keer in de Vogezen waar echt niks is aan techniek in de verre omtrek had ik een Mercedes met veren demperplaat, alles aan gort en op de terugweg beneden Epinal een kennis die net het zekere voor het onzekere had genomen en een nieuwe Vetus 4cyl met PRM koppeling had laten inbouwen want "hij wilde geen trammalant onderweg"
Nou, na inspectie bleek dat de koppeling niet meer werd aangedreven, de getande as draaide moeiteloos in een rond uitgesleten gat in de demperplaat.
"Pisbakkenstaal" werd er al gezegd en er werd een nieuwe kunststof gevoerde plaat uit NL ingevlogen.
Wat is in dit soort gevallen meestal de oorzaak??
Volgens een expert komt dat omdat je in Frankrijk in de kanalen te maken hebt met een te langzaam stationair toerental en heel veel schakelen bij de sluisjes. Op een gegeven moment slaat dan alles kapot.
Zijn advies was als eerste om tijdens zo'n reis het stationaire toerental wat te verhogen zodat alles wat soepeler loopt, hij had het over de "oneenparigheid van beweging" en meer van dat soort moeilijke woorden.
Een reserve demperplaat is nooit weg!
Op één reis naar de Saone heb ik liefst twee keer een jacht opgepikt en moeten helpen met een kapotte demperplaat.
Een keer in de Vogezen waar echt niks is aan techniek in de verre omtrek had ik een Mercedes met veren demperplaat, alles aan gort en op de terugweg beneden Epinal een kennis die net het zekere voor het onzekere had genomen en een nieuwe Vetus 4cyl met PRM koppeling had laten inbouwen want "hij wilde geen trammalant onderweg"
Nou, na inspectie bleek dat de koppeling niet meer werd aangedreven, de getande as draaide moeiteloos in een rond uitgesleten gat in de demperplaat.
"Pisbakkenstaal" werd er al gezegd en er werd een nieuwe kunststof gevoerde plaat uit NL ingevlogen.
Wat is in dit soort gevallen meestal de oorzaak??
Volgens een expert komt dat omdat je in Frankrijk in de kanalen te maken hebt met een te langzaam stationair toerental en heel veel schakelen bij de sluisjes. Op een gegeven moment slaat dan alles kapot.
Zijn advies was als eerste om tijdens zo'n reis het stationaire toerental wat te verhogen zodat alles wat soepeler loopt, hij had het over de "oneenparigheid van beweging" en meer van dat soort moeilijke woorden.
Een reserve demperplaat is nooit weg!
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Mag ik hier de loftrompet hanteren voor de familie Bos en hun uitgave 20M!sailor wim schreef:http://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-53.pdf
Over tal van ingewikkelde onderwerpen wordt in woord en beeld antwoord gegeven op veelbesproken vragen. Ik herinner me ook nog hun serie over elektra, scheidingstrafos, massapunten en aardlekschakelaars.
Arnold
Varg
Dat mag en is geheel terecht, de beste info voor varend recreatieland
Dat mag en is geheel terecht, de beste info voor varend recreatieland
till next time
MdeBoer
MdeBoer
-
hartelijk dank voor jullie reacties , inderdaad op de link van de Fam. bos de gewenste info gevonden door middel van de uitgebreide tekening
op die site.
Nu kan ik bij Dintra terecht voor nog wat aanvullende info,(wijziging draairichting) en dan ziet het er naar uit dat ik de betreffende demperplaat wel kan plaatsen,
maar het is wel erg krap met de ruimte en zal wel iets uit het vliegwielhuis moeten slijpen.
gr Jan
op die site.
Nu kan ik bij Dintra terecht voor nog wat aanvullende info,(wijziging draairichting) en dan ziet het er naar uit dat ik de betreffende demperplaat wel kan plaatsen,
maar het is wel erg krap met de ruimte en zal wel iets uit het vliegwielhuis moeten slijpen.
gr Jan