Primer, Teer, Owatrol & Teervervanger?
Moderators: sailor wim, frank
-
Primer, Teer, Owatrol & Teervervanger?
Beste mede forumleden,
Graag wat advies in het volgende;
Ik ben druk bezig mijn Motorwestlander tot aan de waterlijn kaal te maken met de naaldhamer. Ben gelukkig nu bijna klaar (foto's: https://www.flickr.com/photos/121691435 ... 137553229/
Als ik het schip helemaal kaal heb ga ik er 3 lagen primer (van Rust Oleum) op kwasten. Daarna een paar lagen verf met een scheutje Owatrol. Weet iemand trouwens of de visolie van Rust Oleum en de lijnolie van Owatrol goed met elkaar kunnen opschieten?
Over het stuk tussen de waterlijn en het gangboord twijfel ik nog. Ondanks het intensieve naaldhameren blijven er toch wel wat resten teer zitten. De eindlaag die ik er op wil hebben zou iets van teer vervanger moeten worden. Of echte teer als dat nog ergens te koop is.
Wat zou ik als grondlaag over dit bijna kale ijzer kunnen zetten? Of zou ik het flink in de Owatrol kunnen zetten en daarna een teer vervanger er over zetten?
Iemand een idee?
Groeten Frans
Graag wat advies in het volgende;
Ik ben druk bezig mijn Motorwestlander tot aan de waterlijn kaal te maken met de naaldhamer. Ben gelukkig nu bijna klaar (foto's: https://www.flickr.com/photos/121691435 ... 137553229/
Als ik het schip helemaal kaal heb ga ik er 3 lagen primer (van Rust Oleum) op kwasten. Daarna een paar lagen verf met een scheutje Owatrol. Weet iemand trouwens of de visolie van Rust Oleum en de lijnolie van Owatrol goed met elkaar kunnen opschieten?
Over het stuk tussen de waterlijn en het gangboord twijfel ik nog. Ondanks het intensieve naaldhameren blijven er toch wel wat resten teer zitten. De eindlaag die ik er op wil hebben zou iets van teer vervanger moeten worden. Of echte teer als dat nog ergens te koop is.
Wat zou ik als grondlaag over dit bijna kale ijzer kunnen zetten? Of zou ik het flink in de Owatrol kunnen zetten en daarna een teer vervanger er over zetten?
Iemand een idee?
Groeten Frans
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Primer, Teer, Owatrol & Teervervanger?
Ik weet nog wel wat teer te staan
Bij mij heb ik de resterende teer na het afbikken met een staalborstel op de slijptol uitgesmeerd. De primer (een of andere zilverkleurige vinylrubber, ik meen van International) lost die teerresten op en volgens de werf verbeterde dat juist de hechting.

Bij mij heb ik de resterende teer na het afbikken met een staalborstel op de slijptol uitgesmeerd. De primer (een of andere zilverkleurige vinylrubber, ik meen van International) lost die teerresten op en volgens de werf verbeterde dat juist de hechting.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
careljan schreef:Ik weet nog wel wat teer te staan![]()
Echte teer? Waar is dat te koop?
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Bij mij in 't achteronder, of bij Francois in Antwerpen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Primocon van International of equivalenten zijn naar mijn ervaring uitstekende teervervangers. Zo goed, dat het verlangen naar teer is vervaagd.
Er geldt eigenlijk maar één ijzeren wet: Laagdikte.
Mocht je nog teer vinden dan riskeer je vette boetes als je wordt gesnapt bij het aanbrengen.
Je ruikt het mijlen in de omtrek en de handhavers hebben ook neuzen en zijn er (nog steeds) alert op.
Er geldt eigenlijk maar één ijzeren wet: Laagdikte.
Mocht je nog teer vinden dan riskeer je vette boetes als je wordt gesnapt bij het aanbrengen.
Je ruikt het mijlen in de omtrek en de handhavers hebben ook neuzen en zijn er (nog steeds) alert op.
echte oude teer is niet meer te koop, helaas ook niet meer in belgie, dit is ook een land wat aan de europese regelgeving moet voldoen, er is wel teer te koop maar daar zitten niet dezelfde bestanddelen in als vroeger.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- Marie Christina
Dat gedweep met "die goeie ouderwetse teer".
Tegenwoordig zijn er zulke goede antifoulings.
Dan wil, en hoef, je geen teer meer.
Dat van mij is 6 jaar geleden aangebracht. (International)
En nog steeds geen aangroei.
Tegenwoordig zijn er zulke goede antifoulings.
Dan wil, en hoef, je geen teer meer.
Dat van mij is 6 jaar geleden aangebracht. (International)
En nog steeds geen aangroei.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
Als hij niet aangroeit legt hij zeker op de kant?
Gr René( De Stoere)
Gr René( De Stoere)
Klaver vier
- Marie Christina
Oh!
Komt het dáár door?

Komt het dáár door?

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Contacteer:

je kon merken dat er wat onder gegroeid zat , er zat geen gang in!, ik moest knap meer toeren maken om er een beetje gang in te krijgen!

Voor alles is een oplossing!