Aangezien er geen reactie van de importeur is gekomen heb ik de stuurpomp maar zelf uitgebouwd.
Als je de foto bekijkt is het tamelijk eenvoudig. Er is een blokje aan het huis geschroefd met daarin alle onderdelen
zoals de klepschuif en de kogeltjes met veer. Ik weet nu niet wat het beste is. Alles ziet er schoon uit maar toch zal er wel vuil vanuit het huis met de plunjers komen. Ik kan het huis met de plunjers proberen door te spoelen of het helemaal demonteren. Daar ben ik een beetje bang voor. Ik weet niet wat ik daar tegen kan komen. Als ik iets verpruts gaat dat meer dan 1000 euro kosten. Het blokje met terugslagkleppen end. kan ik in de wasbenzine leggen en eens goed doorspoelen. Daar zitten geen pakkingen in. Heb daar trouwens geen vuil in gezien. Maar alles past zeer precies dus een klein vuilje laat de zaak vast lopen. Kan ik het huis met de plunjers zonder problemen met wasbenzine doorspoelen?
Pier schreef:de pomp niet demonteren doe je dit wel ,heb je een prrob leem met monteren moet speciaal gereedschap bij.
pier
Hallo Pier,
Je weet meer dan je hier opschrijft. In iedergeval bedankt voor je steeds korte raad.
Graag nog antwoord om mijn vraag "Kan ik het huis van de stuurpomp met iets (wasbenzine?)
doorspoelen" Als ik de zaak weer samenbouw en monteer en er zit vuil in de plunjers
kan ik weer opnieuw beginnen.
Je kan ook eens kijken of er een reinigingsolie voor dit soort systemen is. De reden dat ik hiermee kom is mijn liefhebberijgeschiedenis met hydraulisch geveerde Citroens. [Helaas rijd ik nu staalgeveerd ]. In dat hydraulisch systeem, dat tegelijkertijd naast vering ook stuurbekrachtiging en remmen verzorgt, ontstaat op een gegeven moment ook vervuiling. Dan kan je de hydrauliekolie laten wisselen voor een reinigingsolie. Daarmee rijdt je dan een paar weken rond, en dan vervang je die reinigingsolie weer voor de originele (LHM) olie.
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Als je al gaat spoelen zou ik het gewoon doen met schone hydrauliek olie welke je normaal ook in je systeem giet. wasbenzine kan ook je afdichtingen verweken zodat ze poreus worden. Maar ik vrees dat je gewoon een probleem hebt in je stuurpomp zelf. Hoe vol/leeg is je systeem? als je deze te vol of te leeg houd kan je ook problemen krijgen. maar nogmaals ik ben bang dat je stuurpomp voor je problemen zorgt.
Ik kan de as van de stuurpomp nu heel gemakkelijk draaien. Er zit op dit moment ook niets aan vast. Geen haperingen of zo. Ik zal het huis met de plunjers doorspoelen met spoelolie. Het kleppenblok heb ik al schoongemaakt met wasbenzine. Zaten geen rubber afdichtingen in. Er is loctite 577 gebruikt om de aansluitplug vast te zetten. Zou goed moeten zijn desondanks was de loctite opgeweekt. Misschien toch maar een ander type gebruiken. Ik denk dat als ik jullie raad opvolg en alle olie in het systeem vernieuw het probleem opgelost zal zijn. Dat hoop ik al thans. Dit is een relatief zware pomp 70 cc en daardoor nogal duur. Er gaat bijna een liter olie in mede door de lange leidingen.
Frans loctite 577 is niet specifiek een afdichting voor olie,zie de site van Henkel
Succes,volgen mij ben je op de goede weg,ik heb er inmiddels veel over gelezen en geleerd,oa over de grote van de pomp.Gr René ( De Stoere).
Dat van die schroeven aan de zijkant is mij duidelijk. Heb ik ook niet schoon gemaakt met wasbenzine vanwege de O ringen. Was allemaal sowieso schoon. Ik ben trouwens 73 en ik werk nog volop. Ik heb in iedergeval een hoop geleerd van stuurpompen. Als de zaak doorgespoeld is en er nieuwe olie in zit zal het wel goed gaan. Hoop ik!!
Frans heb je het inwendige van kleppen blok ook schoon.
Na wat jaaren is de hydra-olie wat zwart sluitage van de pomp is gewoon en eenliter hydro-olie is niet veel voor een stuurpomp.
Na zoveel hulpvolle reactie van dit forum wil ik het resultaat laten weten.
Zoals eerder gemeld de stuurpomp uitgebouwd. Het kleppenblok gedemonteerd en schoongemaakt.
Het huis van de stuurpomp met hydraulische olie nog eens doorgespoeld.
De 2 leidingen naar de stuurcilinder leeg laten lopen. De stuurcilinder leeg gemaakt door het roer
van stuurboord naar bakboord en viceversa te bewegen. Kwam aan het einde wat zwarte olie uit.
Mag misschien ook wel na bijna 7 jaar. Het systeem weer gevuld met hydraulische olie voor de
besturing van Vetus. Deze is wat groen van kleur. De oude olie was rood. Verkeerde olie? De zaak meermaals
ontlucht. Het stuurwiel draait weer zoals voor 7 jaar. Met 1 pink te draaien. Het roer volgt precies.
Pier had gelijk. Er ging 2 liter olie in het systeem i.p.v 1 liter.