Ex betonningsvaartuig Zaandam
Moderators: sailor wim, frank
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
hahaha, zo kan het ook. Zelf heb ik de klephuizen welke onder de koolaanslag en vette meuk zat gewoon in een bak gekiept met ontvetter van klaas de Boer (olie handel hier in puff town) ff een uurtje laten weken en dan met een kwastje restant vuiligheid er af soppen. weet niet wat dat spul kost heb toen 3 vaatjes van 20 ltr gekregen en het werkt super. maar wat jij zei over die vonkerosie heb ik nog nooit geweten/gehoord. zal het eens googlen en kijken hoe dat werkt.
gr Ed
gr Ed
Ik heb een keer gaatjes voor splitpennen laten maken op deze manier,in nieuwe drijfstangbouten.
gr Paul
gr Paul
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Over een paar jaartjes maken we die thuis, met een printer.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Gaatjes maken,met een printer?
echt wel interessant ed, mooie techniek, wel duur, en een gaatje op een kopieerapp. maken, tsja het is of de duvel er mee speelt maar de printers die ik heb gehad leven nooit niet lang
gr.wout

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
vonkerosie kan niet in water het is een oliesoort ( petroleum) en dat pompt men rond voor het schoonmaken vande olie.
pier
pier
-
Heel appart de een heeft het over vonkerosie onder water en de ander zegt het kan niet in water . Wie moet ik nou geloven? Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
- Marie Christina
Vonken en petroleum?Pier schreef:vonkerosie kan niet in water het is een oliesoort ( petroleum) en dat pompt men rond voor het schoonmaken vande olie.
pier
Vind ik leuk!

Of maak ik er nu helemáál een zootje van?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
hahaha, kom maar langs pier, dan laat ik je zien dat het tegenwoordig in water gebeurt en echt niet in olie, vroeger misschien wel, maar de techniek in de vonkerosie heeft een hele ontwikkeling meegemaakt in de laatste 10 jaar.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
afgelopen weken heel veel gebeurd aan boord maar helaas weinig resultaat
echter nu zijn we weer aangekomen bij het leuke deel van knutselen het opknappen.... De wasplaats staan inmiddels geheel in de groene primer en is na drogen licht geschuurd zodat de volgende laag (witte) primer er op gezet kan worden morgen. Hierna zal de witte lak aangebracht worden zodat het een geheel ander gezicht heeft.

Verder zijn we ook gezien het weer begonnen aan dek met enkele werkzaamheden zoals het bikken van de laadboom. Deze is afgelopen week geheel kaal gebikt en ook in de primer gezet.

Hier hebben we tevens een nieuwe kraan draad voor geritseld zodat we straks fijn kunnen gaan stoeien met blokken en staal draad inscheren. Voordat we de nieuwe draad inscheren zullen we nog even een kraan nodig hebben met een bakje om de blokken welke in het portaal hangen te controleren op werking en eens goed te gaan smeren zodat alles weer lekker soepel draait.

Aan dek hebben we eindelijk de nieuwe ventilator aan dek geplaatst en de bekabeling vervangen zodat we deze morgen kunnen aansluiten. Voordat we de ventilatie starten zullen we eerst even een paar kousen (uit de kast van tante pietje gestolen) om de ventilatie uitgangen in de verblijven klemmen zodat alle troep welke zich in de kanalen verzameld hebben niet de verblijven in geblazen, maar in de kousen geblazen worden. Dit scheelt weer een hoop schoonmaken.
Verder zijn de roodkoperen ringen binnen gekomen voor de klephuizen dus deze kunnen komende week weer gemonteerd gaan worden.
Verder begint het houtwerk op de brug ook weer te glimmen zoals het hoort. De wens is er om dit geheel kaal te gaan halen en dan weer netjes te gaan lakken, maar gezien de tijd die dit met zich mee brengt hebben we besloten om er een nieuw laagje op aan te brengen voor komend seizoen. Verder hebben we 2 doften (bankjes) voor in de zeilvlet gelijk mee genomen en deze is ook weer beschermd voor komende 2 seizoenen.

Ook hebben we de vlet welke afgelopen winter groot onderhoud gehad heeft weer te water gegaan. Deze werd weer klaar gemaakt voor komende week om te gaan zeilen en roeien.

gr Ed

Verder zijn we ook gezien het weer begonnen aan dek met enkele werkzaamheden zoals het bikken van de laadboom. Deze is afgelopen week geheel kaal gebikt en ook in de primer gezet.

Hier hebben we tevens een nieuwe kraan draad voor geritseld zodat we straks fijn kunnen gaan stoeien met blokken en staal draad inscheren. Voordat we de nieuwe draad inscheren zullen we nog even een kraan nodig hebben met een bakje om de blokken welke in het portaal hangen te controleren op werking en eens goed te gaan smeren zodat alles weer lekker soepel draait.

Aan dek hebben we eindelijk de nieuwe ventilator aan dek geplaatst en de bekabeling vervangen zodat we deze morgen kunnen aansluiten. Voordat we de ventilatie starten zullen we eerst even een paar kousen (uit de kast van tante pietje gestolen) om de ventilatie uitgangen in de verblijven klemmen zodat alle troep welke zich in de kanalen verzameld hebben niet de verblijven in geblazen, maar in de kousen geblazen worden. Dit scheelt weer een hoop schoonmaken.
Verder zijn de roodkoperen ringen binnen gekomen voor de klephuizen dus deze kunnen komende week weer gemonteerd gaan worden.
Verder begint het houtwerk op de brug ook weer te glimmen zoals het hoort. De wens is er om dit geheel kaal te gaan halen en dan weer netjes te gaan lakken, maar gezien de tijd die dit met zich mee brengt hebben we besloten om er een nieuw laagje op aan te brengen voor komend seizoen. Verder hebben we 2 doften (bankjes) voor in de zeilvlet gelijk mee genomen en deze is ook weer beschermd voor komende 2 seizoenen.

Ook hebben we de vlet welke afgelopen winter groot onderhoud gehad heeft weer te water gegaan. Deze werd weer klaar gemaakt voor komende week om te gaan zeilen en roeien.

gr Ed
vreemd, gisteravond een stukje proza geplaatst met foto's is het ineens weg
Dan maar weer opnieuw:
Gistermorgen vroeg aan boord en gelijk begonnen met het licht opschuren van de wanden in het wasplaatsje. Hierna de groene wanden voorzien van een verse laag witte primer (grondlak) en ineens begint het meer smoel te krijgen en zie je de boel opknappen

Hierna maar een bakje koffie gedronken in het zonnetje en weer verder gegaan met het opruimen van de mk. afgelopen week 5000 ltr bilge water en smeerolie afgevoerd dus overal liggen de platen los en wat sporen van een slang welke door de mk getrokken moest worden over de plaat. Aan dek heeft men afgelopen week ook niet stil gezeten. De laadboom is geheel kaal gebikt en netjes voorzien van een laag primer zodat deze ook geschuurd kon worden en netjes in de lak gezet kon worden.

Tevens vandaag de koperen ringen binnen gekregen en deze passen nu wel. Aangezien de klephuizen in de ontvetter gestaan hebben zat er wat vlieg roest op en deze zijn met een lapje met wat smeerolie afgenomen zodat deze weer iets vettig zijn. Komende week zullen we deze gaan monteren. Als het goed is komen dan ook de brstf pompen weer terug en kunnen we deze ook weer gaan monteren. hierna zullen we de kleppen gaan stellen en 1 hoofdlager gaan trekken om te kijken of deze overal goed draagt.(wederom wat babbit aangetroffen maar we hebben het vermoeden dat dit oude lager resten zijn die los gekomen zijn door een jaar varen) Verder hebben we een deksel van de smeerolie koeler gedemonteerd aangezien deze wat staal rot heeft. hier zullen we een nieuw dammetje in zetten zodat het koelwater van de smeerolie koeler beter door de pijpjes heen gejaagd wordt.

Dan maar weer opnieuw:
Gistermorgen vroeg aan boord en gelijk begonnen met het licht opschuren van de wanden in het wasplaatsje. Hierna de groene wanden voorzien van een verse laag witte primer (grondlak) en ineens begint het meer smoel te krijgen en zie je de boel opknappen

Hierna maar een bakje koffie gedronken in het zonnetje en weer verder gegaan met het opruimen van de mk. afgelopen week 5000 ltr bilge water en smeerolie afgevoerd dus overal liggen de platen los en wat sporen van een slang welke door de mk getrokken moest worden over de plaat. Aan dek heeft men afgelopen week ook niet stil gezeten. De laadboom is geheel kaal gebikt en netjes voorzien van een laag primer zodat deze ook geschuurd kon worden en netjes in de lak gezet kon worden.

Tevens vandaag de koperen ringen binnen gekregen en deze passen nu wel. Aangezien de klephuizen in de ontvetter gestaan hebben zat er wat vlieg roest op en deze zijn met een lapje met wat smeerolie afgenomen zodat deze weer iets vettig zijn. Komende week zullen we deze gaan monteren. Als het goed is komen dan ook de brstf pompen weer terug en kunnen we deze ook weer gaan monteren. hierna zullen we de kleppen gaan stellen en 1 hoofdlager gaan trekken om te kijken of deze overal goed draagt.(wederom wat babbit aangetroffen maar we hebben het vermoeden dat dit oude lager resten zijn die los gekomen zijn door een jaar varen) Verder hebben we een deksel van de smeerolie koeler gedemonteerd aangezien deze wat staal rot heeft. hier zullen we een nieuw dammetje in zetten zodat het koelwater van de smeerolie koeler beter door de pijpjes heen gejaagd wordt.
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
En volgens mij is dat kleine slepertje op de voorgrond aan volledig nieuwe bedrading toe.
Mijn zoon kwam na zijn eerste dag met roet in zijn neus thuis.
Hij ging mee om "iets "te doen en onderweg begon het hele dashboard te walmen. Volgens hem horen die dingen er ook bij.
In ieder geval komt mijn droom niet uit. Ik ben mijn hele leven muzikant en had mijn zoon graag in mijn voetsporen gezien.... Maar mijnheer vind het zeecadetkorps veeeeeel leuker. (vooral die nadruk die hij op veel legde was fijn.......)

Mijn zoon kwam na zijn eerste dag met roet in zijn neus thuis.

In ieder geval komt mijn droom niet uit. Ik ben mijn hele leven muzikant en had mijn zoon graag in mijn voetsporen gezien.... Maar mijnheer vind het zeecadetkorps veeeeeel leuker. (vooral die nadruk die hij op veel legde was fijn.......)
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
hahahahaha, ja de bedrading......... oorzaak hebben we gevonden..... de bediening van de koppeling heeft een loshangend draadje te pakken gehad en bij het schakelen van de koppeling heeft de draad even goed klem gezeten. Nu stond het paneeltje al op de nominatie om geheel vervangen te worden en dan ook maar gelijk naar binnen te verhuizen om zo vocht problemen te voorkomen. Komende week zal dr prik (elec) een nieuw kastje maken en deze binnen in het machinekamertje gaan hangen. buiten wordt dan het paneeltje vervangen met daarin alleen nog maar wat klokjes voor de temperatuur van de motor en een toerenteller en smo druk meter. Geloof dat hij nu al bezig is met een kabelboompje te fabrieken. Leuk om te horen dat hij het naar zijn zin gehad heeft aan boord.
gr Ed
gr Ed