stuurpomp zit regelmatig vast
Moderators: sailor wim, frank
-
- Contacteer:
stuurpomp zit regelmatig vast
Ik heb een tijd geleden wat vragen gehad over zwetende hydraulische slangen van de besturing. Achteraf bleek dat de o.a de pluggen van de aansluitingen op de stuurpomp licht lekten waardoor de olie langs volle lengte van de slang (ong. 16 mtr) kroop.
In de 6.5 jaar dat ik deze boot heb is er steeds een probleem met de besturing. Als aan het stuurwiel ongeveer 2 weken niet gedraaid wordt zit het stuurwiel muurvast. Na wat wrikken komt het stuurwiel los en gaat steeds iets lichter draaien. Echt licht laat zich het stuurwiel nooit draaien. Mijn vorige boot kon ik met een pink besturen en dat is hier wel iets anders.
Het is mij niet duidelijk waaraan dit ligt. De werf kon ook niets vinden. Vandaag heb ik het roer los gekoppeld van de stuurcilinder. Het roer laat zich gemakkelijk bewegen. Daar ligt het niet aan. Dat de Vetus stuurcilinder vastloopt kan ik mij niet goed voorstellen. Blijft de stuurpomp. Mijn buurman in de haven denkt dat er misschien water in de Vetus hydraulisch olie zat waardoor pakkingen in de stuurpomp uitgezet zijn mits deze van nylon zijn. Deze theorie lijkt mij redelijk logisch omdat ik vroeger bij mijn camper ook een probleem had met de draaibare sateliet-antenne. Daar heb ik de nylonlagers wat ruimer gemaakt waarna het probleem opgelost was. Misschien heeft iemand in dit forum hier ervaring mee?
Samenvattend.
Stuurpomp van Frans makelij met een blokje met aansluitingen waarin waarschijnlijk terugslagkleppen. Nylonlagers?
Olie van Vetus voor hydraulische besturing.
Stuurcylinder van Vetus.
Alles wat zwaarder uitgevoerd nodig voor een boot van 15 meter. Als het nodig is kan ik nog een foto maken van de stuurpomp vanwege het merk. Als de stuurpomp weer draait zijn er tijdens het varen geen problemen. Je hoort de klepjes maar dat zal wel normaal zijn. Geen speling in het roer.
Groeten Frans.
In de 6.5 jaar dat ik deze boot heb is er steeds een probleem met de besturing. Als aan het stuurwiel ongeveer 2 weken niet gedraaid wordt zit het stuurwiel muurvast. Na wat wrikken komt het stuurwiel los en gaat steeds iets lichter draaien. Echt licht laat zich het stuurwiel nooit draaien. Mijn vorige boot kon ik met een pink besturen en dat is hier wel iets anders.
Het is mij niet duidelijk waaraan dit ligt. De werf kon ook niets vinden. Vandaag heb ik het roer los gekoppeld van de stuurcilinder. Het roer laat zich gemakkelijk bewegen. Daar ligt het niet aan. Dat de Vetus stuurcilinder vastloopt kan ik mij niet goed voorstellen. Blijft de stuurpomp. Mijn buurman in de haven denkt dat er misschien water in de Vetus hydraulisch olie zat waardoor pakkingen in de stuurpomp uitgezet zijn mits deze van nylon zijn. Deze theorie lijkt mij redelijk logisch omdat ik vroeger bij mijn camper ook een probleem had met de draaibare sateliet-antenne. Daar heb ik de nylonlagers wat ruimer gemaakt waarna het probleem opgelost was. Misschien heeft iemand in dit forum hier ervaring mee?
Samenvattend.
Stuurpomp van Frans makelij met een blokje met aansluitingen waarin waarschijnlijk terugslagkleppen. Nylonlagers?
Olie van Vetus voor hydraulische besturing.
Stuurcylinder van Vetus.
Alles wat zwaarder uitgevoerd nodig voor een boot van 15 meter. Als het nodig is kan ik nog een foto maken van de stuurpomp vanwege het merk. Als de stuurpomp weer draait zijn er tijdens het varen geen problemen. Je hoort de klepjes maar dat zal wel normaal zijn. Geen speling in het roer.
Groeten Frans.
-
Re: stuurpomp zit regelmatig vast
Frans.ik geloof niet dat het in het uitzetten van nylon zit.Kan het niet zijn dat de verhouding stuurpomp stuurcylinder niet goed is.Volgens mij als de stuurpomp te groot is voor de stuurcylinder gaat hij ook zwaar sturen,dan kan hij de olie niet snel genoeg transporteren over de stuurcylinder.Er zijn ongetwijfeld mensen op het forum die het beter weten ,ik ben benieuwd wat anderen zeggen,uitzetten van nylon geloof ik niet.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
-
- Contacteer:
Hallo Rene,
Het probleem ligt echt bij de stuurpomp. Die zit gewoon vast. Het stuurwiel kun je geen milimeter bewegen. Als ik zaak forceer knakt het even en het stuurwiel laat zich steeds beter draaien. Het voelt zich echt aan als het vastzitten van de as waarop het stuurwiel zit.
Groeten Frans.
Het probleem ligt echt bij de stuurpomp. Die zit gewoon vast. Het stuurwiel kun je geen milimeter bewegen. Als ik zaak forceer knakt het even en het stuurwiel laat zich steeds beter draaien. Het voelt zich echt aan als het vastzitten van de as waarop het stuurwiel zit.
Groeten Frans.
Meeste oorzaak is de kleppen achterop de stuurpomp.Stuurschuif zit dan vast of de veertjes zijn stuk.
het inwendige van de niewepompen stuurpompen zijn hele maal van ijzer zowel het huis alsmede de zuigers.
pier
het inwendige van de niewepompen stuurpompen zijn hele maal van ijzer zowel het huis alsmede de zuigers.
pier
-
- Contacteer:
Geweldig forum.Pier schreef:Meeste oorzaak is de kleppen achterop de stuurpomp.Stuurschuif zit dan vast of de veertjes zijn stuk.
pier
Hier heb ik wat aan.
Als ik het goed begrijp moet ik de stuurpomp vervangen?
Is dus al heel lang defect.
Groeten Frans.
Ervaring met stuurcilinders heb ik zo niet als het hier omschreven staat, dus dat het probleem door nylon lagers,
metalen/nylon schuiven of kleppen komt kan ik eigenlijk geen advies over geven.
Maar wat betreft nylon materialen,.. voor ons werk gebruiken we soms een kanalen lift, aluminium profielen die in/uit elkaar schuiven.
Om de profielen onderling te geleiden, heeft men nylon wieltjes gebruikt. Als het apparaat niet veel gebruikt wordt (dus ook minder slijtage)
gaan de wieltjes uitzetten met gevolg dat de schuifprofielen niet meer op juiste manier naar boven gaan of zelfs zonder gewicht, niet meer naar beneden willen.
We hebben ze zelfs ooit een mm op draaibank moeten verkleinen. Dus ja, het zou misschien wel kunnen.
metalen/nylon schuiven of kleppen komt kan ik eigenlijk geen advies over geven.
Maar wat betreft nylon materialen,.. voor ons werk gebruiken we soms een kanalen lift, aluminium profielen die in/uit elkaar schuiven.
Om de profielen onderling te geleiden, heeft men nylon wieltjes gebruikt. Als het apparaat niet veel gebruikt wordt (dus ook minder slijtage)
gaan de wieltjes uitzetten met gevolg dat de schuifprofielen niet meer op juiste manier naar boven gaan of zelfs zonder gewicht, niet meer naar beneden willen.
We hebben ze zelfs ooit een mm op draaibank moeten verkleinen. Dus ja, het zou misschien wel kunnen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Frans geen ander pomp kleppen demonteren en nazien wel voorzichtig dat er geen stof enz in kan komen.
Pier
Pier
-
- Contacteer:
Hallo Pier,Pier schreef:Frans geen ander pomp kleppen demonteren en nazien wel voorzichtig dat er geen stof enz in kan komen.
Pier
Heb vandaag wat gegevens verzameld. Is een wat vreemde combinatie.
De stuurpomp is van Lecomble & Schmitt van het type 2200088.
Flow rate 70 cc per omwenteling. Gewicht 7.5 kg. Volume 680 cc.
De stuurcylinder is van Vetus type MTC 175. Volume 356 ccm.
De stuurpomp wordt geleverd door Combi Noord, Cuno en Exalto.
Ik ga deze bedrijven een mail sturen voor de reparatie van de stuurpomp.
Uitbouwen doe ik zelf wel.
Dit zijn nogal dure jongens. Dus een reparatie zal ook wel peperduur zijn.
Weet jij of iemand anders een bedrijf dat dit soort stuurpompen kan repareren.
Als ik onderdelen kan krijgen doe ik het zelf wel. Ben nogal handig met dit soort zaken.
Groeten Frans.
Frrans olie aftappen od de achterkant van je pomp de aangeboudeklep de schroeven aan de zijkant loshalen de veren en de klepschuif demonteren denk om de losse onderdelen..
Nu kan de pomp makelijk draaien zonder olie
er zijn twee typepomen en van kunstof en met afdichting van de stuuras een o ring.
de andere is van metaal en een andere afdichting het kleppenblok heeft de zelfde werking.
Suc,
pier
er zijn twee typepomen en van kunstof en met afdichting van de stuuras een o ring.
de andere is van metaal en een andere afdichting het kleppenblok heeft de zelfde werking.
Suc,
pier
-
- Contacteer:
Wat je schrijft is mij duidelijk. Het blok is geheel van aluminium en het blokje metPier schreef:Frrans olie aftappen od de achterkant van je pomp de aangeboudeklep de schroeven aan de zijkant loshalen de veren en de klepschuif demonteren denk om de losse onderdelen..
Suc,
pier
de terugslagkleppen en de klepschuif is met 6 inbusbouten aan het huis van de stuurpomp
gemonteerd. Als ik de zaak demonteer ben ik echter nog geen stap verder als iets defect is.
Waar haal ik de nieuwe onderdelen vandaan? Dit is geen onbekende stuurpomp maar er is niets
te vinden op internet over de construktie-tekening of een onderdelenlijst.
Groeten Frans.
- Marie Christina
Deze http://www.sandfirden.nl/ mensen kunnen je wellicht verder helpen en anders onze eigen VRM marine wel, he?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
mijn stuurpomp had exact hetzelfde, wat kon ik eraan doen, helemaal niets, wat bleek, de oliestroom werd geregeld met veertjes en kogeltjes in de ventielen, die kogeltjes bleven wel eens vastzitten in hun zitting, je moet dan met je hele lichaam op het stuurrad hangen om ze weer los te krijgen, de remedie, zo laten of een nieuwe kopen, het is niet anders.
gr,wout
gr,wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
Ik geloof zondermeer dat het met de klepjes en de veertjes te maken heeft,maar vindt het wel heel vreemd dat de inhoud van de stuurpomp heel anders is als van de stuurcylinder,ik zou zeggen dat het niet bij elkaar hoord.Voorbeeld: Ik heb een motorfiets met een hydrolische koppeling ,op het stuur zit de pomp ( koppelingshendel met oliepomp ) deze heeft een grotere inhoud als de cylinder onder op de koppeling waardoor hij zwaar koppelt.Mij is verteld dat het zware koppelen komt doordat de cylinder op het stuur te groot is.Wat ik wil zeggen als er toch een nieuwe stuurpomp op moet komen zou ik hier zeker eens navraag over doen.Succes er mee Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
-
Frans.Ik weet niet of hij geschikt is ,maar er staat op marktplaats onder watersport en boten een nieuwe stuurpomp met verloopring te koop voor € 240 type pomp hh5272 mij zegt het niets maar misschien is het wat voor je Gr René (De Stoere)
Klaver vier
-
- Contacteer:
Dank zij dit forum en de Vetus catalogus benk ik wat wijzer over het waarom van de inhoud van de stuurpomp en de stuurcylinder. Ik heb onderstussen al een hoop geleerd over dit onderwerp.De Stoere schreef:Ik geloof zondermeer dat het met de klepjes en de veertjes te maken heeft,maar vindt het wel heel vreemd dat de inhoud van de stuurpomp heel anders is als van de stuurcylinder,ik zou zeggen dat het niet bij elkaar hoord.Voorbeeld: Ik heb een motorfiets met een hydrolische koppeling ,op het stuur zit de pomp ( koppelingshendel met oliepomp ) deze heeft een grotere inhoud als de cylinder onder op de koppeling waardoor hij zwaar koppelt.Mij is verteld dat het zware koppelen komt doordat de cylinder op het stuur te groot is.Wat ik wil zeggen als er toch een nieuwe stuurpomp op moet komen zou ik hier zeker eens navraag over doen.Succes er mee Gr René ( De Stoere).
Mijn stuurpomp heeft een verplaatsing van 70 cc per omwenteling. De inhoud van de stuurcilinder MTC175 is 356 cc.
Als we de inhoud stuurcylinder delen door de verplaatsing in cc van de pomp kom je op 5 omwentelingen van SB naar BB.
Dus van uiterst BB naar SB en vice versa moet steeds 356 cc verplaatst worden door de stuurpomp. Blijft inderdaad dat een stuurpomp van 35 cc lichter zal draaien dan een van 70 cc. Alleen draai je dan je arm uit de kom bij 10 omwentelingen van het stuurwiel. De druk in het systeem, de diameter van het stuurwiel, het roeroppervlak en de vorm van het roer spelen natuurlijk ook nog een grote rol.
Ik zal op marktplaats eens kijken naar de stuurpomp die daar aangeboden wordt.
Groeten Frans.