2 groepen, 4 automaten
Moderators: sailor wim, frank
2 groepen, 4 automaten
Naar aanleiding van het topic + op de masse is er bij mij ook een vraag omhoog komen borrelen.
De walstroom op mijn boot is het enige wat geen warboel was bij aanschaf,
echter wel opmerkelijk, of juist niet...
vanaf de wal komt de stekker in de boot in een euro contactdoos,
vandaar gaat een kabel naar een mini groepenkast.
daarin zit een aardlek, en gaat de 220 eerst door de aardlek.
dan gaat zowel de fase als de nul naar elk een 1polige automaat.
ik heb dus 4 automaten(16a), voor 2 groepen.
Groep 1 wil ik voor de voeding van de victron multi gebruiken, groep 2 voor de overige 220 verbruikers tijdens walstroom
Is dat een vreemde opstelling ? automaat voor zowel fase als nul ?
Omdat de victron ook een omvormer heeft wil ik op 3 punten in de boot dubbele enkel stopcontacten plaatsen, 1 met 220v walstroom, en 1 voor 220 omvormerstroom voor als er geen walstroom is.
overkil of juist veilig om het te scheiden ?
De walstroom op mijn boot is het enige wat geen warboel was bij aanschaf,
echter wel opmerkelijk, of juist niet...
vanaf de wal komt de stekker in de boot in een euro contactdoos,
vandaar gaat een kabel naar een mini groepenkast.
daarin zit een aardlek, en gaat de 220 eerst door de aardlek.
dan gaat zowel de fase als de nul naar elk een 1polige automaat.
ik heb dus 4 automaten(16a), voor 2 groepen.
Groep 1 wil ik voor de voeding van de victron multi gebruiken, groep 2 voor de overige 220 verbruikers tijdens walstroom
Is dat een vreemde opstelling ? automaat voor zowel fase als nul ?
Omdat de victron ook een omvormer heeft wil ik op 3 punten in de boot dubbele enkel stopcontacten plaatsen, 1 met 220v walstroom, en 1 voor 220 omvormerstroom voor als er geen walstroom is.
overkil of juist veilig om het te scheiden ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: 2 groepen, 4 automaten
Inderdaad vreemd, 2 losse automaten. Er zou een fout gemaakt kunnen worden als je aan de installatie gaat werken en maar 1 automaat afschakeld. Vandaar dat de regels zeggen 1 automaat voor zowel fase als nul.
Beetje onhandig om met dubbele stopcontacten te gaan werken, mooier zou zijn om alles continu via de omvormer te laten lopen. Of als de omvormer niet voldoende vermogen heeft via een relais, bij walstroom walspanning op de stopcontacten, zonder walstroom omvormerspanning op de stopcontacten.
Verder mis ik in je verhaal een scheidingstrafo.
Gr.
Erik
Beetje onhandig om met dubbele stopcontacten te gaan werken, mooier zou zijn om alles continu via de omvormer te laten lopen. Of als de omvormer niet voldoende vermogen heeft via een relais, bij walstroom walspanning op de stopcontacten, zonder walstroom omvormerspanning op de stopcontacten.
Verder mis ik in je verhaal een scheidingstrafo.
Gr.
Erik
inderdaad, tweefazige automaten zijn de standaard voor een 220V systeem .
dubbele stopcontacten lijkt me een beetje raar, één circuit van 220V aan boord is toch voldoende...
wij hebben aan boord twee relais met 220V spoel achter elkaar.
eerste relais wordt aangetrokken door walstroom(via scheidingstrafo), de uitgang daarvan trekt de tweede relais aan; dus als de walstroom insteekt trekken de twee realis aan en staat alles onder walstroom.
De rustcontacten van de eerste relais komen van de generator: draait de generator en steekt de walstroom niet in dan gaat enkel de tweede relais intrekken en krijgt alles spanning van de generator.
De rustcontacten van de tweede relais komen van de omvormer; geen walstroom en geen generator = alles krijgt spanning van de omvormer...
Simpel systeem zonder zorgen en zonder omkijken, je kan dan eigenlijk niks misdoen...
groetjes, Dirk
dubbele stopcontacten lijkt me een beetje raar, één circuit van 220V aan boord is toch voldoende...
wij hebben aan boord twee relais met 220V spoel achter elkaar.
eerste relais wordt aangetrokken door walstroom(via scheidingstrafo), de uitgang daarvan trekt de tweede relais aan; dus als de walstroom insteekt trekken de twee realis aan en staat alles onder walstroom.
De rustcontacten van de eerste relais komen van de generator: draait de generator en steekt de walstroom niet in dan gaat enkel de tweede relais intrekken en krijgt alles spanning van de generator.
De rustcontacten van de tweede relais komen van de omvormer; geen walstroom en geen generator = alles krijgt spanning van de omvormer...
Simpel systeem zonder zorgen en zonder omkijken, je kan dan eigenlijk niks misdoen...
groetjes, Dirk
Wat ik vergeten ben te vermelden is dat de 2 enkele automaten wel aan elkaar verbonden zijn met een plastic stripje.
1 uitzetten gaat dus niet zonder dat stripje te verwijderen.
De omvormer/lader (victron multi) kan 1600w leveren.
dat zou evt voldoende moeten zijn.
Alles altijd via de omvormer zou een optie kunnen zijn.
Dat van die relais klinkt inderdaad ideaal.
je bent dan wat vrijer qua stroomverbruik als je aan walstroom ligt.
Wat zijn dat voor relais? Hoe aan te sluiten?
@erik
waarom zou er een scheidingstrafo in moeten zitten? (Wellicht zit die er maar heb ik hem over het hoofd gezien)
1 uitzetten gaat dus niet zonder dat stripje te verwijderen.
De omvormer/lader (victron multi) kan 1600w leveren.
dat zou evt voldoende moeten zijn.
Alles altijd via de omvormer zou een optie kunnen zijn.
Dat van die relais klinkt inderdaad ideaal.
je bent dan wat vrijer qua stroomverbruik als je aan walstroom ligt.
Wat zijn dat voor relais? Hoe aan te sluiten?
@erik
waarom zou er een scheidingstrafo in moeten zitten? (Wellicht zit die er maar heb ik hem over het hoofd gezien)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Goed dat het plastic stripje erzit, daardoor zijn het dus twee-polige zekeringen, handig als de fase en nul omgewisseld worden.
Veel Victrons, in ieder geval de quatro en multiplus, hebben de relais schakeling die Dirk beschrijft al ingebouwd.
Ik geloof dat de multiplus maar 1 ingang heeft voor walstroom / generator, dus als je die opstelling hebt moet er een relais bij.
Als de walstroom niet toereikend is kunnen ze zelfs tijdelijk de accu's aanspreken om voldoende vermogen te leveren.
Veel Victrons, in ieder geval de quatro en multiplus, hebben de relais schakeling die Dirk beschrijft al ingebouwd.
Ik geloof dat de multiplus maar 1 ingang heeft voor walstroom / generator, dus als je die opstelling hebt moet er een relais bij.
Als de walstroom niet toereikend is kunnen ze zelfs tijdelijk de accu's aanspreken om voldoende vermogen te leveren.
- FransvanNispen
Bij jou komt nu de walstroom binnen via een Eurostekker, dan naar de aardlek, dan naar 2 stuks 2polige automaten.
De 2 polige automaten hebben dat stripje er tussen zitten, Goed, mits ze de juiste automaten hebben gebruikt, dat kan je zien, omdat bij één van de aansluitingen een N staat (zowel boven als onder).
Stripje laten zitten s.v.p.
je schip uitvoeren met 2- 220V systemen, moet je niet doen, dit gaat je problemen opleveren. Als je een slimme omvormer te duur vind, of het systeem met relais te moeilijk, kan je ook nog een 3 standen schakeleaar gebruiken, met 2polen (liefst drie, dat leg ik zometeen uit).
Schakelaar stand 1=walstroom, middenstand is stand 0=alles uit, stand 2=omvormer.
Dan kan je nog het 3e contact (pool) gebruiken om als hij in stand omvormer gezet wordt, ook de omvormer in te schakelen.
Er zijn dus meerdere mogelijkheden.
Zoals eerder gezegd, we missen in je verhaal de veiligheidstrafo.
Kijk goed hoe het nu zit, kijk wat je evt anders wilt (veiliger), kijk wat de mogelijkheden zijn en wat je er aan uit wilt geven, voor weinig geld kan je het in orde maken, voor veel geld is een uitstekend systeem te koop.
Je kan je groepenkast (denk aan thuis), maken hoe je wilt. na je aardlek kan je één of meerder groepen maken.
Je kan het uitvoeren, met één X 16Amp, of meerdere kleinere automaten, net wat je wilt.
Groet
Frans
De 2 polige automaten hebben dat stripje er tussen zitten, Goed, mits ze de juiste automaten hebben gebruikt, dat kan je zien, omdat bij één van de aansluitingen een N staat (zowel boven als onder).
Stripje laten zitten s.v.p.
je schip uitvoeren met 2- 220V systemen, moet je niet doen, dit gaat je problemen opleveren. Als je een slimme omvormer te duur vind, of het systeem met relais te moeilijk, kan je ook nog een 3 standen schakeleaar gebruiken, met 2polen (liefst drie, dat leg ik zometeen uit).
Schakelaar stand 1=walstroom, middenstand is stand 0=alles uit, stand 2=omvormer.
Dan kan je nog het 3e contact (pool) gebruiken om als hij in stand omvormer gezet wordt, ook de omvormer in te schakelen.
Er zijn dus meerdere mogelijkheden.
Zoals eerder gezegd, we missen in je verhaal de veiligheidstrafo.
Kijk goed hoe het nu zit, kijk wat je evt anders wilt (veiliger), kijk wat de mogelijkheden zijn en wat je er aan uit wilt geven, voor weinig geld kan je het in orde maken, voor veel geld is een uitstekend systeem te koop.
Je kan je groepenkast (denk aan thuis), maken hoe je wilt. na je aardlek kan je één of meerder groepen maken.
Je kan het uitvoeren, met één X 16Amp, of meerdere kleinere automaten, net wat je wilt.
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
veilig wil ik het zowiezo....
ik heb er eerlijk gezegd ook niet verder over nagedacht,
ik zag een 220 kastje, en de walstroom aansluiting en dacht nog, zo dat is netjes, zekeringsautomaten en aardlek ertussen.
en dan kom je er hier dus achter dat het eigenlijk dus toch nog niet compleet is.
ik weet niet wat je verstaat onder een slimme omvormer,
ik heb een victron omvormer/lader in 1, 12v / 1600w / 75a..... is die slim genoeg ? en zou daar niet een scheidingstrafo bij in zitten wellicht ?
en zoals wouter zegt, daar zit inderdaad 1 220v ingang op.
Wat ik verder aan 220 verbruikers heb is niet veel,
een koffieapparaat (senseo is 1450w, dat lijkt me te zwaar, maar er zijn ook pad apparaten van 700w)
een stofzuiger, 900w (regelbaar)
een enkele oplader voor laptop of telefoon, maar die heb ik ook in 12v variant.
Ik heb in mijn box in de haven een eigen stroomvoorziening die 16a afgezekerd is.
Het systeem met relais klinkt vooralsnog te moeilijk inderdaad.
Zo'n keuze schakelaar lijkt me dan een mooi alternatief.
de reden waarom ik niet alles via de omvormer wil laten lopen als ik walstroom heb is dat ik enkel de keuze heb charger only, of beide.
met andere woorden als de accus vol zijn kan ik de lader niet uitzetten, voor de hoofdgroep is die intelligent en stopt hij met laden.
maar de 4a uitgang doet dat volgens mij niet..... dat zou betekenen dat mijn start accu altijd met 4 blijft laden
ik heb er eerlijk gezegd ook niet verder over nagedacht,
ik zag een 220 kastje, en de walstroom aansluiting en dacht nog, zo dat is netjes, zekeringsautomaten en aardlek ertussen.
en dan kom je er hier dus achter dat het eigenlijk dus toch nog niet compleet is.
ik weet niet wat je verstaat onder een slimme omvormer,
ik heb een victron omvormer/lader in 1, 12v / 1600w / 75a..... is die slim genoeg ? en zou daar niet een scheidingstrafo bij in zitten wellicht ?
en zoals wouter zegt, daar zit inderdaad 1 220v ingang op.
Wat ik verder aan 220 verbruikers heb is niet veel,
een koffieapparaat (senseo is 1450w, dat lijkt me te zwaar, maar er zijn ook pad apparaten van 700w)
een stofzuiger, 900w (regelbaar)
een enkele oplader voor laptop of telefoon, maar die heb ik ook in 12v variant.
Ik heb in mijn box in de haven een eigen stroomvoorziening die 16a afgezekerd is.
Het systeem met relais klinkt vooralsnog te moeilijk inderdaad.
Zo'n keuze schakelaar lijkt me dan een mooi alternatief.
de reden waarom ik niet alles via de omvormer wil laten lopen als ik walstroom heb is dat ik enkel de keuze heb charger only, of beide.
met andere woorden als de accus vol zijn kan ik de lader niet uitzetten, voor de hoofdgroep is die intelligent en stopt hij met laden.
maar de 4a uitgang doet dat volgens mij niet..... dat zou betekenen dat mijn start accu altijd met 4 blijft laden
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- FransvanNispen
Ik weet niet of je victron zelf omschakeld van boord naar wal stroom, daarvoor moet je naar het type kijken en de gebruiksaanwijzing/manual lezen.
Ik weet niet of hij een scheidingstrafo bezit,
Ik neem aan dat het een zuivere sinus omvormer is, als hij dan 1600W continue is, moet het met je senseo lukken, als hij 1600W Piekbelasting is, weet ik het niet.
Ik weet wel dat je lader NIET door blijft laden, hij zal overgaan naar druppellading o.i.d.
Je systeem is voor zover ik zonder te veel info kan beoordelen, al aardig op de goede weg, misschien al wel helemaal compleet.
als je even kijkt naar de manual van dat ding, evt als het niet lukt hier het juiste typenr geeft. en goed kijkt wat je wel en niet aan boord hebt komen we een eind verder.
Dus je hoeft je niet druk te maken, het duurste apparaat heb je er al in staan. en de rest komt ook goed. maar je moet zelf ook goed kijken, zodat we elkaar begrijpen.
Groet
Frans
Ik weet niet of hij een scheidingstrafo bezit,
Ik neem aan dat het een zuivere sinus omvormer is, als hij dan 1600W continue is, moet het met je senseo lukken, als hij 1600W Piekbelasting is, weet ik het niet.
Ik weet wel dat je lader NIET door blijft laden, hij zal overgaan naar druppellading o.i.d.
Je systeem is voor zover ik zonder te veel info kan beoordelen, al aardig op de goede weg, misschien al wel helemaal compleet.
als je even kijkt naar de manual van dat ding, evt als het niet lukt hier het juiste typenr geeft. en goed kijkt wat je wel en niet aan boord hebt komen we een eind verder.
Dus je hoeft je niet druk te maken, het duurste apparaat heb je er al in staan. en de rest komt ook goed. maar je moet zelf ook goed kijken, zodat we elkaar begrijpen.
Groet
Frans

Ik heb even gekeken naar het typenummer en de nederlandse handleiding erbij gezocht.
Hij levert 1600w continu, opstartvermogen is 4500w en p30 vermogen 2500w.
ALs ik de handleinding zo lees schakelt hij automatisch om inderdaad, en zit er denk ik ook een scheidingstrafo in.
Ik heb hieronder wat tekst geplakt uit de manual.
-----
De omvormer levert een zuivere sinusvormige
spanning van 230 Vac, 50/60 Hz (kristalgestuurd).
De omvormer en de acculader leveren het
gespecificeerde continu uitgangsvermogen of
laadstroom.
De Phoenix Combi maakt gebruik van hoogfrequent schakeltechnieken in
combinatie met een laagfrequent transformator, hetgeen resulteert in een hoog
rendement en een hoog opstart vermogen voor de omvormer. Het verbruik in
onbelaste toestand staat beschreven in hoofdstuk 6.
1.4 Het omvormer deel
Het omvormerdeel is speciaal ontwikkeld voor wisselspanningsapparatuur die
voor een correcte werking afhankelijk is van zuivere sinusvormige ingangsspanning.
1.5 Omschakelautomaat
De omschakelautomaat werkt geheel automatisch. Indien de schakelaar op “on”
staat wordt er aan de hand van de 230 Vac ingangsspanning gekozen of de
omvormer aan moet staan of dat de 230 Vac ingangsspanning doorgeschakeld
moet worden, zie hoofdstuk 6 voor technische specificaties.
Zodra de 230 Vac ingangsspanning te laag is zal de omvormer meteen worden
ingeschakeld om de aangesloten verbruikers te blijven voeden.
Dit omschakelen gaat dusdanig snel dat het voor de aangesloten verbruikers niet
merkbaar is.
De Phoenix Combi controleert continu of er netspanning is. Als gedurende
minimaal 3 seconden:
· De spanning voldoende hoog is.
· De frequentie juist is.
· De frequentie variatie niet te hoog is (tracking rate).
wordt de netspanning doorgeschakeld en gaat de omvormer uit. Alvorens wordt
omgeschakeld zal de omvormer zich eerst synchroniseren met de netspanning,
vervolgens wordt de netspanning parallel aan de omvormer spanning
geschakeld. Daarna zal de omvormer worden uitgeschakeld, op deze manier is
er voor de aangesloten verbruikers geen verstoring in de spanning meetbaar.
Hij levert 1600w continu, opstartvermogen is 4500w en p30 vermogen 2500w.
ALs ik de handleinding zo lees schakelt hij automatisch om inderdaad, en zit er denk ik ook een scheidingstrafo in.
Ik heb hieronder wat tekst geplakt uit de manual.
-----
De omvormer levert een zuivere sinusvormige
spanning van 230 Vac, 50/60 Hz (kristalgestuurd).
De omvormer en de acculader leveren het
gespecificeerde continu uitgangsvermogen of
laadstroom.
De Phoenix Combi maakt gebruik van hoogfrequent schakeltechnieken in
combinatie met een laagfrequent transformator, hetgeen resulteert in een hoog
rendement en een hoog opstart vermogen voor de omvormer. Het verbruik in
onbelaste toestand staat beschreven in hoofdstuk 6.
1.4 Het omvormer deel
Het omvormerdeel is speciaal ontwikkeld voor wisselspanningsapparatuur die
voor een correcte werking afhankelijk is van zuivere sinusvormige ingangsspanning.
1.5 Omschakelautomaat
De omschakelautomaat werkt geheel automatisch. Indien de schakelaar op “on”
staat wordt er aan de hand van de 230 Vac ingangsspanning gekozen of de
omvormer aan moet staan of dat de 230 Vac ingangsspanning doorgeschakeld
moet worden, zie hoofdstuk 6 voor technische specificaties.
Zodra de 230 Vac ingangsspanning te laag is zal de omvormer meteen worden
ingeschakeld om de aangesloten verbruikers te blijven voeden.
Dit omschakelen gaat dusdanig snel dat het voor de aangesloten verbruikers niet
merkbaar is.
De Phoenix Combi controleert continu of er netspanning is. Als gedurende
minimaal 3 seconden:
· De spanning voldoende hoog is.
· De frequentie juist is.
· De frequentie variatie niet te hoog is (tracking rate).
wordt de netspanning doorgeschakeld en gaat de omvormer uit. Alvorens wordt
omgeschakeld zal de omvormer zich eerst synchroniseren met de netspanning,
vervolgens wordt de netspanning parallel aan de omvormer spanning
geschakeld. Daarna zal de omvormer worden uitgeschakeld, op deze manier is
er voor de aangesloten verbruikers geen verstoring in de spanning meetbaar.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
als ik dat dus zo lees,
dan is de meest veilige oplossing dus als volgt (correct me if i'm wrong)
Walstroom stekker in de boot, via kabel direct de victron in.
uitgaande 220v van de victron naar het groepenkastje met aardlek en vervolgens naar de stopcontacten in de boot.
Feitelijk dus een aanpassing van een enkele kabel
dan is de meest veilige oplossing dus als volgt (correct me if i'm wrong)
Walstroom stekker in de boot, via kabel direct de victron in.
uitgaande 220v van de victron naar het groepenkastje met aardlek en vervolgens naar de stopcontacten in de boot.
Feitelijk dus een aanpassing van een enkele kabel

===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- FransvanNispen
Yep.
Kijk dan nog voor de zekerheid even dat je (het liefst maar is niet verplicht) een stopcontact op je boot hebt waar je de walstroom inprikt... dat er dat eentje is welke in de nul en in de fase een zekering heeft zitten, meestal glaszekering.
Dan is n.l. alles tot daar waar je je boot uitgaat, afgezekerd, en dus veilig.
De randaarde is tussen je boot-stopcontact en je wal kabel niet aangesloten. Dit kan je nog even bekijken of meten.
De kabel die naar de wal gaat heeft gewoon een aangesloten randaarde, als hier dus een beschadiging of losgeraakte draad is, gaat de aardlek op de wal er uit.
Snappie?
Groet
Frans
Kijk dan nog voor de zekerheid even dat je (het liefst maar is niet verplicht) een stopcontact op je boot hebt waar je de walstroom inprikt... dat er dat eentje is welke in de nul en in de fase een zekering heeft zitten, meestal glaszekering.
Dan is n.l. alles tot daar waar je je boot uitgaat, afgezekerd, en dus veilig.
De randaarde is tussen je boot-stopcontact en je wal kabel niet aangesloten. Dit kan je nog even bekijken of meten.
De kabel die naar de wal gaat heeft gewoon een aangesloten randaarde, als hier dus een beschadiging of losgeraakte draad is, gaat de aardlek op de wal er uit.
Snappie?
Groet
Frans

-
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Voor zover ik weet heeft de Victron Muliplus geen ingebouwde scheidingstrafo of galvanische scheiding.
De transformator waar ze het in de tekst over hebben is van batterij spanning (12V) naar 220 V.
De transformator waar ze het in de tekst over hebben is van batterij spanning (12V) naar 220 V.
- FransvanNispen
Als dat zo is, dan moet je daar ook nog voor zorgen.
vraag het bij twijfel desnoods ff na. (als het te moeilijk voor je is om te meten)
Groet
Frans
vraag het bij twijfel desnoods ff na. (als het te moeilijk voor je is om te meten)
Groet
Frans

Ja, zo'n contactdoos heb ik, met 2 zekeringetjes erin.
en inderdaad, de victron is/heeft geen scheidingstrafo.
dat heb ik even nagevraagd bij iemand die ze verkoopt.
2 vragen.
- moet die randaarde tussen wal en boot wel aangesloten zitten ?
dat is simpel te realiseren door een draad te trekken van de aarde aansluiting van mijn walstopcontact naar het groepenkastje
- wat voor scheidingstrafo heb ik nodig, hoeveel ampere cq watt ? en wat mag zoiets kosten ?
ik zie er diverse op marktplaats, maar bij conrad ook als ik die term intyp.
en inderdaad, de victron is/heeft geen scheidingstrafo.
dat heb ik even nagevraagd bij iemand die ze verkoopt.
2 vragen.
- moet die randaarde tussen wal en boot wel aangesloten zitten ?
dat is simpel te realiseren door een draad te trekken van de aarde aansluiting van mijn walstopcontact naar het groepenkastje
- wat voor scheidingstrafo heb ik nodig, hoeveel ampere cq watt ? en wat mag zoiets kosten ?
ik zie er diverse op marktplaats, maar bij conrad ook als ik die term intyp.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- sailor wim
Hoi Steve,
Dit komt van Cees http://www.vaartips.nl/walstroom/walstroom5.htm
https://www.stroomwinkel.nl/c-172-galva ... lator.aspx
https://www.stroomwinkel.nl/c-170-schei ... mator.aspx
Dit komt van Cees http://www.vaartips.nl/walstroom/walstroom5.htm
https://www.stroomwinkel.nl/c-172-galva ... lator.aspx
https://www.stroomwinkel.nl/c-170-schei ... mator.aspx
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?