van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door quichot »

Tja, als je zo populair bent, wil je wel eens incognito! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di 25 mei 2010 17:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

Marie Christina schreef:He, Wim.

Je hebt een fotootje teveel weggehaald, lijkt het.
Je schippertje onder de berichten is weg.
(Misschien stukje aan het varen?)
Die is er nog wel (klik op het plaatje met rechtermuisknop -> 'Afbeelding openen in nieuw tabblad' of 'Afbeelding bekijken' of iets dergelijks) maar de bandbreedte is gewoon weer op... :evil:

Groeten van Tim
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Als je voor het eerst van je leven door die vervlogen wereld heen vaart, lijkt het wel een sprookjes verhaal waar je een actieve rol speelt of in een wereld van meccano bent.
Toch is hier, en niet alleen door de aanleg, maar ook door de schipperij heel wat afgebeuld.
We zijn inmiddels lift drie te boven en varen slow motion nar de tweede lift:

Afbeelding

We zien dat de stuurboord bak beneden is, dus die zal zo voor ons opengaan, de bedieningsmensen gaan steeds voor ons uit om de boel te klaren, en voor het respect van het industriële erfgoed is er ook van deze lift een plaatje gemaakt, bijna boven:

Afbeelding

Ook nog een plaatje van een geopende deur, eigenlijk 2 deuren:

Afbeelding

Ook achterom kijken is de moeite waard:
Afbeelding
We naderen Houdeng Goegnies, ook weer zo’n aanzichtkaart plaatje een draaibrug, net over de stuurboord hoek, ook nog puur smeedwerk en uit die begin periode van het kanaal:

Afbeelding

We varen rustig verder, en zien ter hoogte van de brug een pracht wijf met vleugels, helaas is ze te stram om van haar voetstuk te komen, even leek het er op toen ik later achterom keek, maar dat zal wel een gezichtsbegoocheling geweest zijn.
Stom hé van die droombeelden, en dan weer met je neus in de realiteit, want die mijnheer, die onderweg is naar de glasbak,(zonde dat die fles al leeg was) heeft nog niet zo heel lang geleden nog volop beroepsvaart voorbij zien komen, en het ziet er naar uit dat die versteende maagd hem toch gaat overleven:

Afbeelding

We gaan weer even pauzeren.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op zo 04 jan 2015 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Er is nog een kunststukje te bewonderen op dit traject, een oud stalen werkpaard in de vorm van een elektrisch aangedreven locomotiefje, die als jaagpaard heeft gefungeerd:

Afbeelding

Dan varen we langs een oude rondvaartboot, de Heinrichenburg die afgemeerd ligt voor de Italiaanse cantine:

Afbeelding

Om de hoek liggen we ineens oog in oog met lift nr 1 van La Louviére.
We behoeven ons niet te haasten, zojuist is er aan bakboord een rondvaartspits in gevaren:

Afbeelding

met nog enkele indrukken hoe zoiets werkt, je ziet duidelijk dat ze de bak “lossen”een straal water maakt hem lichter, waardoor de wet van de zwaartekracht zijn werk doet:

Afbeelding

En om wat te filosoferen, ha ha….zegt de omhoog gaande bak tegen de ander; jij mag lekker weer naar beneden, zegt de andere bak; maar ik krijg straks een lief klein scheepje in mijn armen!

Afbeelding

Veel is er op deze plaat te ontdekken, immer nog de straal water direct naast het geusje, en rechts de toren waarin een zware cilinder hangt, om de bak een duwtje te geven aleer het niveau in de opgaande bak naar beneden kan.
Tevens dient deze drukopbouw voor het openen en sluiten van de deuren, waar ik in het volgende stukje weer iets over zal schrijven.
Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Scheepspraet 75
Het is zover, we liggen in lift nr 1 en kijken hoog tegen het bouwwerk op, bijna niet te geloven, dat je straks een eind boven de dakrand van dat gebouw de sluis zal verlaten.
Wat een vernuftige bouwwerken aan het begin van de vorige eeuw:

Afbeelding

Het volgende plaatje geeft op het eerste gezicht niet zoveel prijs, echter….. let eens op het loopbrugje van de weg naar het gebouw, daaronder tussen het smeedwerk loopt een hele grote zoveel duimse pijp die de verbinding vormt tussen het boven pand en de machinezaal.
Dat woordgebruik komt straks in beeld te voorschijn.
Net onder het plafond van deze zaal komt de pijp binnen, en splitst zich direct naar links en rechts, er staan weerszijden twee grote schoepraderen die de excentrieke zuigerstangen aandrijven.
Dus dat water valt met kracht naar beneden via de pijp die je door het raam ziet, en zet het hele pompmechanisme in werking, met die druk wordt een zware cilinder omhoog geperst.
Eerder had ik al aangehaald dat dit water voor het bedienen van lift en deuren is:

Afbeelding

Het duurt even zodat we flink wat plaatjes kunnen schieten want de passagiers spits is boven de lift rond gegaan, en komt de bak weer in, alleen welke zal ik kiezen, het is allemaal mooi!
Achter de blinde ramen is een wenteltrap waar je mee afdaalt in de geheimen van het geweld, met daarachter de toren waarin je de drukcilinder kan zien:

Afbeelding

Nog een indrukwekkende foto van het complex:

Afbeelding

Inmiddels is de spits ingevaren, het is nog zo hoog, je ziet nog net een stukje roef, terwijl hij al aan het zakken is, hij is al een meter of 4 gezakt:

Afbeelding

En bijna op gelijke hoogte:

Afbeelding

En voort gaat het naar het volgende stukje, groet, Willem.
Afbeelding
Wouter
Berichten: 407
Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Wouter »

Hoi Willem,
Wat een verhaal, ik heb in een paar dagen je omzwervingen met genoegen gelezen!
Bedankt voor de bijdrage, mooie winterkost.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door quichot »

Na vele jaren doen alle liftjes het gelukkig weer. Ik overweeg sterk, er dit jaar weer 's een kijkje te nemen, Willem! En dankzij jouw enthousiaste verslag zou ik er dit keer wel eens een paar scheepspraetwimpeltjes kunnen tegenkomen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2709
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
Locatie: Den Haag

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik wilde daar vorig jaar mee omhoog etc. gaan maar de doordeweekse bediening is in twee stukken geknipt.
Het zou je dus drie dagen kosten. Maar in het weekeinde kan je het traject in een run varen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Hoi Wim,
Het was vorig jaar op een maandag en pas tegen éénen dat we in lift nr 4 lagen, en om 17.00 uur waren we boven La Louviére.
Dan hebben wij het toch goed getroffen
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

We moeten nog 2 en een halve meter ongeveer, als we bij het volgende plaatje zijn.
Er wordt ook iets meer aan de recreatie gedacht, door wat meer afmeerkikkers te plaatsen,
zoals je hier ziet, in de machinekamer, waar we later deze week nog komen lagen de zilverkleurige exemplaren te wachten op montage:

Afbeelding

Even later maak ik deze opname over de bovendeur, en ziet dat er nog deuren verderop zijn.
Die zijn dan ook ter extra veiligheid, om in tijd van een defect het water te keren, en gaan dan ook steeds mee open en dicht:

Afbeelding

Nog één keer kijk ik om, en zie dan ook dat deze laatste lift soberder is dan de drie vorige, deze zijn alleen aan de onderzijde ellipsvormig terwijl de andere dat ook aan de bovenkant zijn:

Afbeelding

Direct zit je dan weer in een stuk vervallen industrieel erfgoed, hier wat er over is van de insteekhaven van La Louviére

Afbeelding

We willen het voor vandaag voor gezien houden, ondanks dat we om 16.45 uur al boven lift 1 waren en meren af onder een pijpenbrug, daar anders de bolders zover uit elkaar staan:

Afbeelding

Na de maaltijd gaan we nog even terug naar de lift om wat plaatjes te schieten en onze benen te strekken.
Dat dan weer voor de volgende aflevering, Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De ontwerper van deze eerste lift was mijnheer Edwin Clark uit Engeland, waarvan acte:

Afbeelding

Deze informatie is te lezen op één van de vele wetenswaardige zuilen verspreid over het hele traject langs het oude kanaal, dus fietsen mee als je daarheen gaat!
Gelukkig is er ook een plaatje van de Engelse versie, die toch wel meer toeters en bellen heeft, maar ja, alle begin is moeilijk toch?

Afbeelding

Dan de werkelijke lift, hier zie je de gigacilinder waar de bakken op steunen, wel raar dat ze eigenlijk altijd evenveel gewicht torsen of ze nou leeg zijn of beladen met een spits, het is natuurlijk maar het idee maar toch:

Afbeelding

Wat een put eronder waar dat gevaarte dan inzakt, we maken nog maar wat plaatjes:

Afbeelding

De machinezaal:

Afbeelding

En hier het gebouw:

Afbeelding

En tot slot het al zo vaak gekiekte plaatje:

Afbeelding

Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door quichot »

Los van het reisverslag, zijn het ook nog eens heel goede foto's. Grappig hoe de moderne foto van die Engelse lift in hoogte is uitgerekt (zie de poppetjes erlangs) om een indrukwekkender beeld van de hoogte te krijgen! Daardoor is juist die oude foto indrukwekkender door de robuustheid die het toont.
Het inzicht dat grootte en gewicht van een schip dat de bak invaart geen enkele invloed heeft op het totale gewicht, hebben we te danken aan ene Archimedes, die daarmee dus al ver voor het begin van de jaartelling de basis onder dit principe legde.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 17 aug 2011 12:57
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door popeye »

quichot schreef: Het inzicht dat grootte en gewicht van een schip dat de bak invaart geen enkele invloed heeft op het totale gewicht, hebben we te danken aan ene Archimedes, die daarmee dus al ver voor het begin van de jaartelling de basis onder dit principe legde.
Nee hoor, meneer Raes heeft me dat zo'n 50 jaar geleden geleerd! :wink:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Nadat we uitvoerig de constructie hebben bekeken, vonden we ook nog de oude Edwin Clark met pet naast de immense cilinder geportretteerd:

Afbeelding

Een stukje langs het kanaal is zeker op dit pand bezienswaardig, al gauw zien we ook de spits terug waar we balansje mee speelden in de laatste lift:

Afbeelding

Zij ligt voor ook weer een bijzonder stukje geschiedenis, toen ook al de gastarbeiders:

Afbeelding

Hier dan de barakken die nog herinneren aan deze geschiedenis 65 jaar geleden:

Afbeelding

Verderop zien we een overlaat, om het overtollige water, wat komt van de turbines om het gewicht omhoog te drukken, en de nodige liters water uit de bakken af te voeren.
Speciale sifonwerken zijn daar voor gebouwd, al met al een vernuftig systeem:

Afbeelding

We lopen verder en steken het kanaal over, over de brug, en via de andere kant weer terug, waar we het oude elektrische locomotiefje bewonderen:

Afbeelding

Afbeelding

We gaan weer naar boord en hebben genoten van zoveel moois en dat eigenlijk in een goeie halve dag!
Groeten, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Zoals jullie bemerken ben ik weer met Photobucket in zee, Imageshack zei na 305 foto's dat ik voor de rest maar moest gaan betalen en daar heb ik nou net geen zin in.
Daar komt bij, dat ik de foto's netjes en correct op het forum had geplaatst, maar ze gaan toch hun eigen leven leiden, en worden zo groot dat je er maar een derde van terug vindt.
Groeten, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie