Ex betonningsvaartuig Zaandam
Moderators: sailor wim, frank
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Voor dit soort werk moet je toch wel een beetje werkscheepskundige zijn denk ik? 

groet Terpstra / SAMBEEK
klopt met behulp van een oud machinist doen we de klok werkzaamheden. hier heb ik eigelijk geen ervaring mee. verder zal hij ons ook een beetje wegwijs maken met de eigenaardigheden van werkspoor.
Gistermorgen weer op tijd aan boord voor wat onderhoud aan het oliespoortje. Na het bakje koffie maar eens het schone vette pak te voorschijn gehaald en aangetrokken en de machinekamer in gedoken. De Werkspoor heeft een aantal eigen gereedschappen maar deze hebben wel eens vreemde vormen waarvan je denkt ik weet het niet.... Nu willen we de klephuizen demonteren uit de kop en deze zitten vast met een soort kroonmoer. Hiervoor heb je een speciaal stuk gereedschap nodig maar zoals reeds eerdere machinisten al gedaan hebben hebben ze deze ge(de)monteerd met een hamer en een stompe beitel. Dit geeft als resultaat dat de kroonmoer behoorlijk op zijn donder gehad heeft bij het mis slaan. Nu heeft werkspoor (en de meeste andere motoren) speciale tools welke het sleutelen gemakkelijker maken. In de werkspoor bijbeltje gekeken hoe deze tool er eigelijk uitziet en daarna maar eens kijken in de kist met speciale gereedschappen of we deze aan boord hebben. Gelukkig hebben we deze aan boord en het is eigelijk een holle pijp welke over de klepschotel past en aan de zijkant van deze pijp zitten weer 3 vingers gelast welke in de kroon grijpen. Door de pijp zitten dan gaten geboord zodat je er een hefboom doorheen kan steken om de kleppenhuis los of vast te draaien. Begonnen bij cilinder 1 de in en uitlaat kleppen los te halen. De inlaat klep ging vrij makkelijk los deze hebben we gedemonteerd uit het kleppenhuis en klep schoon gemaakt. Helaas zaten er kleine putjes (door de koolaanslag) in het sluitvlak van de klep dus kleppen schuurpasta en een hoop geduld… papje gemaakt van de schuurpasta met wat olie en op het sluitvlak van de klep aangebracht. Hierna het kleppenhuis omgekeerd in de werkbank en de klep er in laten zakken en met behulp van een zelf gemaakt stripje met boutjes en moertjes (moertjes vallen in 2 gaatjes in de klep) begonnen met schuren van de klep in het kleppenhuis om zo op deze manier de putjes er uit te schuren/polijsten. Hier gaat best wel wat tijd in zitten. Nadat de zitting pas geslepen is op de klep alles goed schoongemaakt en het kleppenhuis weer gemonteerd. Een van de redenen dat de kleppen lekken is dat er origineel onder elk kleppenhuis een rood koperen ring zit welke zorgt voor de afsluiting tussen de kop en het kleppenhuis. Deze ringen zijn een aantal keren te gebruiken als je ze uitgloeit. Echter dit gaat niet onbeperkt, na een tijdje vervormt je ring en wordt deze te groot zodat het kleppenhuis niet meer geheel aansluit. De ringen moet je dan vernieuwen. Wat bij ons gebeurd was is dat de kleppenhuizen zonder deze ring weer gemonteerd zijn in de kop. Dit geeft dan na een tijdje draaien een lekkage langs het kleppenhuis zodat er enorme koolaanslag achterblijft. De uitlaat kleppen krijgen de meeste warmte te verwerken door de warme uitlaatgassen hier is de koolaanslag het grootst. Dit merk je gelijk doordat deze er totaal niet uit wil en dan moet je veel kracht gebruiken om het kleppenhuis uit de kop te krijgen. Helaas hebben we maar 4 kleppen kunnen pas slijpen dus komende week zullen we nog behoorlijk wat werk gaan hebben aan het slijpen van de kleppen en schoonmaken van de klephuizen.

En als je de klep geschuurd heb,maak je hem schoon en droog.
Zet hem op een stuk papier.
Giet er wat diesel olie in.
Als er de andere dag olie op het papier zit,kan de leerling machinist weer op nieuw de blaren op de handen schuren.
En toch had ik het allemaal voor geen goud willen missen
gr Paul
Zet hem op een stuk papier.
Giet er wat diesel olie in.
Als er de andere dag olie op het papier zit,kan de leerling machinist weer op nieuw de blaren op de handen schuren.

En toch had ik het allemaal voor geen goud willen missen

gr Paul
Afgelopen week kreeg ik via mijn werk een verzoek binnen of ik iemand kon helpen aan een instructie boek voor een stork Ricardo. Afgelopen zaterdag dat boek opgegraven en meegenomen naar mijn werk om dit boekwerk in de rustige uurtjes even te gaan scannen. Uiteraard het boek voor het slapengaan even door zitten bladeren en weer een aantal leuke weetjes tegen gekomen. (motoren lopen dus nog niet echt een sleutel karweitje gehad aan de stork.) lig ik op het gemak te bladeren kom ik een papiertje tegen waar men het heeft over proefstand protocollen. ik zie dat het gaat over een 6 cilinder motor en tal van andere gegevens maar oogjes beginnen kleiner te worden dus boekje wegleggen en snurken maar morgen kijk ik wel verder.... nu is het zo dat als ik lig te slapen, ik ook echt slaap,en als het mk alarm in mijn hut afgaat ik het totaal niet hoor en dat een van de buurmannen (gezagvoerder of andere wtk) mij moet porren of het alarm uitzetten. veranderd het toerental van de motor dan ben ik wel weer wakker
maar goed we lagen voor de wal en ik lag nog te denken waar haal je nu een proefstand protocol vandaan van de werkspoor op de Zaandam..... een uur of 3 later schrik ik wakker
, gooi mijn kooilampje aan graai het boek van dek en begin driftig op zoek te gaan naar dat protocol wat ik gezien heb in dat boek... gevonden even verder kijken en jawel hoor in een hoekje staat de naam van de Zaandam, merk en type nummer motor en motor nummer YESSSSS ik heb het protocol gevonden van ons oliespoortje. Wel vreemd dat dit in het boek zit van de hulpmotoren maar goed. Uiteraard gelijk niet meer kunnen slapen dus dan maar mijn kooi uit en boekje mee richting kantoor om iig dat blad te kopiëren en in te scannen. na een uurtje toch maar weer te kooi en de slaap alsnog kunnen vatten. De gegevens die op dit blad staan kunnen we straks gebruiken om de brtf pompen goed te kunnen afstellen Hierin staat namelijk hoeveel latoen koperen vulplaatjes er onder moeten. Laatst bij het demonteren van de pompen zat er alleen maar onder de pomp van cil 4 enkele vulplaatjes en onder de rest niet. Uiteraard zullen we dan nog moeten gaan fine tunen
maar als we alle afstellingen zo kunnen krijgen zoals op de proefstand klinkt de motor ook een stuk mooier

schuren, schuren,schuren

Na het demonteren van het gehele kleppenhuis alle onderdelen in een bakje met ontvetter en een uurtje laten weken. Hierna met een kwast de resterende koolaanslag/vettigheid weg soppen en alles droogmaken. Vervolgens met grove schuurpasta de klepzitting insmeren en de klep er in laten zakken en schuren maar. Na een tijdje de zitting en de klep schoonmaken en kijken of deze netjes draagt en de putjes bijna verdwenen zijn. Hierna met fijne pasta na schuren en dan moet deze klaar zijn.

het resultaat, voor het monteren de boel even licht in de olie zetten.
Aangezien nu mijn hobby hok ietwat ruikt naar ontvetter en mk heb ik een knutsel verbod gekregen van de huis inspectiedienst
Dus komende week maar even op het werk gaan knutselen (op kantoor werken ze immers ook regelmatig van uit thuis en nu kan ik thuis meenemen naar werk
)

Na het demonteren van het gehele kleppenhuis alle onderdelen in een bakje met ontvetter en een uurtje laten weken. Hierna met een kwast de resterende koolaanslag/vettigheid weg soppen en alles droogmaken. Vervolgens met grove schuurpasta de klepzitting insmeren en de klep er in laten zakken en schuren maar. Na een tijdje de zitting en de klep schoonmaken en kijken of deze netjes draagt en de putjes bijna verdwenen zijn. Hierna met fijne pasta na schuren en dan moet deze klaar zijn.

het resultaat, voor het monteren de boel even licht in de olie zetten.
Aangezien nu mijn hobby hok ietwat ruikt naar ontvetter en mk heb ik een knutsel verbod gekregen van de huis inspectiedienst

-
hallo ed weer een stukje mooi werk afgeleverd aan dit mooie schip .
zo heeft iedereen een hobby en ed heeft de Zaandam ? toch
mvg john
zo heeft iedereen een hobby en ed heeft de Zaandam ? toch
mvg john
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Hobby?
hahaha dit gaat verder inmiddels dan hobby. Dit is bijna een huwelijk

hahaha dit gaat verder inmiddels dan hobby. Dit is bijna een huwelijk

met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn

Ja idd het gaat wel eens wat te ver met de hobby

het houd je van de straat en anders wordt tante pietje thuis ook weer gek van me

Afgelopen week een bedrijf gevonden welke tegen een zeer schappelijk tarief de koperen ringen wilde leveren voor onze werkspoor. Dus komende week krijgen we de ringen aan boord en kunnen we een begin maken met het terug monteren van de klephuizen. Vond in IJmuiden een bedrijf welke ze kon leveren voor €7,50 ex btw. (echter bij afname van 1000 stuks
) verder is het boldertje op de bb verschansing los geslepen en op een nieuw stuk staal gezet. Deze zullen we in zijn geheel gaan vernieuwen door deze in/op/tussen de verschansing te zetten op de plek waar de schade zat. Vrijdag zal de lasser ook een verloop leiding lassen voor de ventilator van de hutten in het achterschip. Hierna kunnen we de nieuwe ventilator gaan plaatsen en aansluiten zodat de verblijven nu ook voorzien kunnen worden van frisse lucht. Verder wachten we nu op de brstf pompen tot deze klaar zijn dan kunnen we hier ook weer verder mee. We hebben alweer lang genoeg binnen geknutseld dus nu maar weer buiten aan de slag en een beetje varen
gr Ed
ps: foto's volgen nog. telefoon is gevallen en ietwat stuk

gr Ed
ps: foto's volgen nog. telefoon is gevallen en ietwat stuk

- sailor wim
Hoi Ed,
Het is steeds weer prachtig om te lezen wat jullie voor elkaar krijgen.
Gr Wim.
Het is steeds weer prachtig om te lezen wat jullie voor elkaar krijgen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Wim,
Dank je, het is gewoon keihard werken en af en toe krokodillen tranen om iets voor elkaar te krijgen. Waar een wil is, is een weg. Helaas ontbreekt het me soms aan tijd. Zou eigelijk een betaalde baan moeten zijn
Het probleem is dat we gewoon te veel dingen goed wil aanpakken maar dat we er eigelijk te weinig (volwassen) mankracht voor hebben om dit te doen. immers die jongere gasten moet je ook iets anders aanbieden als de gehele dag met onderhoud bezig zijn.
maar goed niet lullen en gewoon door blijven gaan met knutselen en als iets niet af is so be it. het schip is ook niet in 1 dag gebouwd en opgeleverd
gr Ed
Dank je, het is gewoon keihard werken en af en toe krokodillen tranen om iets voor elkaar te krijgen. Waar een wil is, is een weg. Helaas ontbreekt het me soms aan tijd. Zou eigelijk een betaalde baan moeten zijn

Het probleem is dat we gewoon te veel dingen goed wil aanpakken maar dat we er eigelijk te weinig (volwassen) mankracht voor hebben om dit te doen. immers die jongere gasten moet je ook iets anders aanbieden als de gehele dag met onderhoud bezig zijn.
maar goed niet lullen en gewoon door blijven gaan met knutselen en als iets niet af is so be it. het schip is ook niet in 1 dag gebouwd en opgeleverd

gr Ed
wat zijn dat dan voor bijzondere koperen ringen ed, bij een afwijkende maat voering bijv. hele grote neem je een plaatje koper van de gewenste dikte mee naar de watersnijder en laat je ze daar maken, kost maar weinig.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Wout,
Die koperen ringen horen tussen het kleppenhuis en de kop te zitten als afdichting. een of andere techneut was in het verleden er achter gekomen dat ze niet meer pasten en heeft besloten deze zonder ringen terug te plaatsen met als gevolg dat er lekkage en koolafzetting op de klephuizen en kleppen optrad. Wij kregen die lekkage maar niet gestopt zodat we besloten hebben om de klephuizen te trekken en kijken wat de oorzaak was. Dus toen wij er achter kwamen wisten we ineens waar die ringen voor bedoeld waren die al tijden rondslingerden in de mk (inmiddels opgeruimd). Deze ringen uitgegloeid en er weer tussen gezet maar deze waren behoorlijk uitgelubberd waardoor de klephuizen niet goed meer op de zitting kwam. De ringen zijn nog te koop (iets duurder als normaal) maar dat is nog steeds goedkoper als een plaat koper en het uurloon van een koperslager. Als het goed is zijn de ringen nu aan boord en kan ik ze eerdaags terugplaatsen. zal volgende week wel ff een paar foto's maken van de vorderingen van afgelopen weken. wegens ziekte mocht ik over naar een andere ploeg op mijn werk dus weinig tijd gehad voor de Zaandam
Afgelopen week heeft men iig de puntjes op de "i" gezet en is de eerste laag conservering op de wanden gezet. Komende week zullen we een laag primer aan gaan brengen en dan kunnen we hierna de boel goed schuren en voor de eerste keer in de lak zetten. Hier denk ik met 2 lagen lak (+ 2 lagen primer) voldoende dikte opgebracht te hebben zodat deze ruimte voorlopig weer beschermt is tegen vocht. Daarna zullen we de wasbakken en de radiator weer terug gaan hangen en de aan en afvoeren weer aansluiten. Spiegels ophangen en tegelvloer met een verdunning van salt peterzuur schrobben zodat deze weer netjes is.
iig bedankt voor de tip.
gr Ed
Die koperen ringen horen tussen het kleppenhuis en de kop te zitten als afdichting. een of andere techneut was in het verleden er achter gekomen dat ze niet meer pasten en heeft besloten deze zonder ringen terug te plaatsen met als gevolg dat er lekkage en koolafzetting op de klephuizen en kleppen optrad. Wij kregen die lekkage maar niet gestopt zodat we besloten hebben om de klephuizen te trekken en kijken wat de oorzaak was. Dus toen wij er achter kwamen wisten we ineens waar die ringen voor bedoeld waren die al tijden rondslingerden in de mk (inmiddels opgeruimd). Deze ringen uitgegloeid en er weer tussen gezet maar deze waren behoorlijk uitgelubberd waardoor de klephuizen niet goed meer op de zitting kwam. De ringen zijn nog te koop (iets duurder als normaal) maar dat is nog steeds goedkoper als een plaat koper en het uurloon van een koperslager. Als het goed is zijn de ringen nu aan boord en kan ik ze eerdaags terugplaatsen. zal volgende week wel ff een paar foto's maken van de vorderingen van afgelopen weken. wegens ziekte mocht ik over naar een andere ploeg op mijn werk dus weinig tijd gehad voor de Zaandam

Afgelopen week heeft men iig de puntjes op de "i" gezet en is de eerste laag conservering op de wanden gezet. Komende week zullen we een laag primer aan gaan brengen en dan kunnen we hierna de boel goed schuren en voor de eerste keer in de lak zetten. Hier denk ik met 2 lagen lak (+ 2 lagen primer) voldoende dikte opgebracht te hebben zodat deze ruimte voorlopig weer beschermt is tegen vocht. Daarna zullen we de wasbakken en de radiator weer terug gaan hangen en de aan en afvoeren weer aansluiten. Spiegels ophangen en tegelvloer met een verdunning van salt peterzuur schrobben zodat deze weer netjes is.
iig bedankt voor de tip.
gr Ed
de ringen zou je ook door middel van vonkerosie kunnen maken, dit zijn machines waarbij een draad van een bepaalde materiaalsoort door het materiaal getrokken word, deze draad staat onder spanning waardoor je vonkerosie krijgt, gebeurt onder water, anders zou de hele zooi smelten, ook al eens tandwielen gemaakt op zo een app. werkt perfect, wel iets duurder dan water snijden.
niet dat je dit zo zou moeten doen, maar ik vind het leuk om mensen te wijzen op de diverse mogelijkheden, vaak weet men niet van het bestaan van dergelijke machines, en wat ze kunnen uiteraard.
ook zoiets, moest laatst voor mijn nieuwe project wat vuile vette onderdelen schoonmaken, ga ik naar de carwash, daar kun je de onderdelen met motorreiniger af spuiten, geen troep thuis, kost geen drol, en werkt perfect.
gr.wout
niet dat je dit zo zou moeten doen, maar ik vind het leuk om mensen te wijzen op de diverse mogelijkheden, vaak weet men niet van het bestaan van dergelijke machines, en wat ze kunnen uiteraard.
ook zoiets, moest laatst voor mijn nieuwe project wat vuile vette onderdelen schoonmaken, ga ik naar de carwash, daar kun je de onderdelen met motorreiniger af spuiten, geen troep thuis, kost geen drol, en werkt perfect.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.