brandstoftanks in scheepsromp
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
brandstoftanks in scheepsromp
Is het een goed idee om de branstoftanks voor een deel uit de scheepsromp te laten bestaan?
Ik wil in een luxemotor de ruimte onder de roef aan weerszijden boven de schroefas brandstoftanks maken. Als ik de huid van het schip gebruik als tankwand scheelt dit veel ruimte en het lijkt me ook goedkoper omdat er geen moeilijk gevormde tank inhoeft.
Zowel het CVO als het ROSR lijken er geen problemen mee te hebben, maar misschien dat er behalve veiligheid andere nadelen zijn. De tanks blijven wel boven de waterlijn.
Het betreft een geklonken schip, dus ik zal de binnenzijde eerst moeten stralen, Of ik dan ook de huid moet dichtllassen waar geklonken is, of dat een epoxy / verf systeem voldoende is weet ik ook nog niet.
groet, Wouter
Ik wil in een luxemotor de ruimte onder de roef aan weerszijden boven de schroefas brandstoftanks maken. Als ik de huid van het schip gebruik als tankwand scheelt dit veel ruimte en het lijkt me ook goedkoper omdat er geen moeilijk gevormde tank inhoeft.
Zowel het CVO als het ROSR lijken er geen problemen mee te hebben, maar misschien dat er behalve veiligheid andere nadelen zijn. De tanks blijven wel boven de waterlijn.
Het betreft een geklonken schip, dus ik zal de binnenzijde eerst moeten stralen, Of ik dan ook de huid moet dichtllassen waar geklonken is, of dat een epoxy / verf systeem voldoende is weet ik ook nog niet.
groet, Wouter
- sailor wim
Re: brandstoftanks in scheepsromp
Hoi Wouter,
Brandstoftanks op de huid hebben het voordeel dat het buitenwater de brandstof koelt en de bovenliggende lucht veel minder uitzet en krimpt dus minder kans op condens in de tank. En dat is zeker bij de moderne motor met commonrail die warme retourbrandstof heeft van 60gr. een voordeel. (dit is soms 50% van de opgepompte diesel)
Een roterende Boschpomp zoals mijn MAN diesel geeft bij 100 pk een retourflow van 4 liter warme diesel.
Maar je schrijft boven de waterlijn met waarschijnlijk een zwarte huidkleur die dan juist de brandstof en de lucht daarboven opwarmt dus een nadeel.
Gr Wim.
Brandstoftanks op de huid hebben het voordeel dat het buitenwater de brandstof koelt en de bovenliggende lucht veel minder uitzet en krimpt dus minder kans op condens in de tank. En dat is zeker bij de moderne motor met commonrail die warme retourbrandstof heeft van 60gr. een voordeel. (dit is soms 50% van de opgepompte diesel)
Een roterende Boschpomp zoals mijn MAN diesel geeft bij 100 pk een retourflow van 4 liter warme diesel.
Maar je schrijft boven de waterlijn met waarschijnlijk een zwarte huidkleur die dan juist de brandstof en de lucht daarboven opwarmt dus een nadeel.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Richard van den Berg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
In dit draadje is er over gediscussieerd 

Een geklonken buitenkant van de tank zou ik niet doen. De diesel loopt zo door de naad de tank uit. Dit heb ik bij mijn roef heel duidelijk gezien. Ik heb deze aan de binnenkant goed in de olie gezet. Dit kwam in de machinekamer en op het dak keurig langs de klinken en de naad naar buiten. Al waren zowel dak als machinekamer geschilderd. Nu wat laat maar dubbele bodemtanks in het vlak was waarschijnlijk wel goed gegaan als je het vlak eruit gesneden had.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
ik heb in mijn sleepboot de diesel gewoon in een dichtgelast compartiment kaal op de romp zitten, ongeveer 2500liter, en er zit geen beschermlaag of iets dergelijks op of in, het zit er al 73jaar zo in, en daarbij slapen we ook nog eens op de tank, i.p.v. een waterbed een dieselbed dus, nou ja zo ongeveer.
gr.wout

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Is bij jouw de scheepshuid ook tegelijk buitenkant van de tank?
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
dat klopt Karel, de tank ligt midscheeps, zo ongeveer op 1.40m diep, over de hele breedte van het schip, er zit alleen een halfopen tussenschot in, ik heb ze een keer schoongemaakt en de huid is nog supergaaf.
gr.wout
gr.wout
Op/in de Sambeek zit de tank ook in de kiel. Inh. 900L.
Volgens mij is scheepshuid gelijk tankwand.
Volgens mij is scheepshuid gelijk tankwand.
groet Terpstra / SAMBEEK
-
Goedenavond,
Natuurlijk kom ik uit het ijzeren tijdperk, en heb twee schepen gehad die geklonken waren.
Verschil van bouwwerf bepaald zelfs al of je de geklonken scheepshuid zou kunnen gebruiken of niet.
Hoe ver zitten de nagels uit elkaar en met welk tussenmateriaal zijn de platen op elkaar geklonken, zo maar wat mijmeringen.
Afgezien van het feit dat het dubbel of enkelwandige probleem zich beslist zal voordoen in de toekomst, lijkt mij de uitslag op voorhand bekend.
Uiteraard is dit niet als kritiek bedoeld, maar wellicht is dan een soort van tankballon nog gunstiger.
Groeten, Willem.
Natuurlijk kom ik uit het ijzeren tijdperk, en heb twee schepen gehad die geklonken waren.
Verschil van bouwwerf bepaald zelfs al of je de geklonken scheepshuid zou kunnen gebruiken of niet.
Hoe ver zitten de nagels uit elkaar en met welk tussenmateriaal zijn de platen op elkaar geklonken, zo maar wat mijmeringen.
Afgezien van het feit dat het dubbel of enkelwandige probleem zich beslist zal voordoen in de toekomst, lijkt mij de uitslag op voorhand bekend.
Uiteraard is dit niet als kritiek bedoeld, maar wellicht is dan een soort van tankballon nog gunstiger.
Groeten, Willem.

-
Wat sambeek zegt klopt heb ik ook 700 liter gebeurd nooit wat mee.bij mij wordt de boot wel veel ontstabieler als de tank leeg is ,ik vindt het top alles onderin ook i.v.m. condens.onze boot is natuurlijk ook een stuk kleiner als de sambeek dat heeft natuurlijk ook meer invloed op de stabieliteit.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
-
René,
is jou boot geklonken of gelast, dat is natuurlijk een wereld van verschil!.
Willem.
is jou boot geklonken of gelast, dat is natuurlijk een wereld van verschil!.
Willem.

Als er bij een geklonken boot geen water naar binnen komt zal de diesel ook niet zo snel naar buiten gaan. Ik snap het verhaal over geklonken schepen niet, bij mijn bootje komt er geen druppel water naar binnen, of is dat wel eens anders?
Gr.
Erik
Gr.
Erik
- KarelE
Nou, diesel gaat heel wat makkelijker door een haarscheurtje waar water niet doorheen komt.
Ik heb een lekkage gehad bij een van de stuurcilinders in de kont. Je ziet 'mooie' vlekken van uitgevloeide hydraulische olie uit de 'klinknaden' komen. Dat zijn dezelfde klinknaden die het water buiten houden.
Ik heb een lekkage gehad bij een van de stuurcilinders in de kont. Je ziet 'mooie' vlekken van uitgevloeide hydraulische olie uit de 'klinknaden' komen. Dat zijn dezelfde klinknaden die het water buiten houden.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Carel jan, als er diesel onder de waterlijn zit en de bovenkant van de diesel komt niet boven de waterlijn uit, dan kan de diesel er nooit uitgeraken omdat de waterdruk groter is dan de dieseldruk, of niet?
gr.wout
gr.wout
- KarelE
Ja Wout, daar heb jij weer gelijk in. Maar dat zou betekenen dat je de tanks moet legen voordat je de helling op kan. Dat lijkt me erg onhandig.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.