Laat ik jullie even wakker schudden want ik heb tijdens onze laatste reis in november ontdekt dat er weer
iets heel vervelends op ons af komt.
Wij zijn een maand onderweg geweest door oa de Branbantse kanalen en stuitten op een probleem.
WAAR laat je je huisvuil onderweg?????
Vroegah.. klapte je je zak in een container op een sluis of in een dorp, maar dat is nu definitief verleden tijd.
RWS gaat alle containers afsluiten en alleen met een speciale chipcard krijg je die dan nog open.
Daar hangt dan ongetwijfeld weer een soort van abo aan wat dik in de papieren gaat lopen. Ik las al ergens
iets over € 500 per jaar ??
Dus heb ik bijna een maand lang met volle vuilniszakken aan dek rondgevaren, jaja ze hebben veel gezien onderweg

Ook in de dorpen onderweg kun je nergens meer je zak kwijt, of het nou in Den Bosch, Oirschot is of in Beek&Donk, overal staan van die ondergrondse containers die je alleen als inwoner met een speciale chipcard open krijgt. Jij mag als gast in die gemeente wel bij de lokale winkeliers je geld investeren, maar de rommel willen ze niet, je hoepelt maar weer op.

Ik wed dat dit gaat leiden tot oeververvuiling en huisvuiltoerisme en onze respectievelijke zakken zullen heel wat kilometers gaan maken.
Zelfs een bezoek aan een bedrijf waar ik een open container zag staan en waar ik vriendelijk vroeg of ik tegen betaling nota bene ... , "nee meneer, u mag uw zak niet in onze bak dumpen" etc Waar moet dat heen vraag ik me af???
Oh natuurlijk, je kunt naar het gemeentehuis lopen een kaart vragen als toerist, dat kan. Timmer dan maar gelijk een extra kastje aan boord bij want dat gaat gedurende een reis een hele verzameling duur betaalde en gedeeltelijk gebruikte chipcards worden!
Nu is het wel zo dat wij langzamerhand slim geworden zijn en heel creatief met ons afval omgaan. We scheiden alles in categorieën die allemaal een eigen eindbestemming hebben... bijvoorbeeld iedere ochtend met een klein zakje en de hond een ommetje maken en een afvalbak zoeken is bij ons al vaste prik geworden. Andere categorieën praat ik niet over..
In een winkel iets kopen? OK, maar dan alle verpakkingsmateriaal daar achterlaten.
Ik kocht onderweg nieuwe klompen, maakte de doos in de winkel open en stapte in die nieuwe schuiten. Mijn oude gingen in de doos en liet ik netjes achter.. opgeruimd!
De gemeenten en rws hebben een nieuwe slogan -- "We maken het niet leuker en beslist niet makkelijker"