pgoeijenbier schreef:Mijn afsluiters zitten allemaal boven de waterlijn.
Bij mijn verzekering EFM is dat verplicht, minimaal 20 cm hoger.
Gr. Peter G.
Heb je dan niet de kans dat je "standpijp" tussen rompdoorvoer en kraan dicht vriest en daar een scheur gaat krijgen?
Zo heb ik nl. ook mijn kogelkraan gemonteerd, (boven waterlijn) Alleen nu ben ik bang dat de afvoer onder de kraan dichtvriest. (ga hem nog voor de zekerheid isoleren.)
Wat ben ik blij dat de bouwer van onze boot ,eerst heeft gedacht voor hij wat deet.Bij ons is er een flens in de bodem gelast en op die flens rechtsreeks een flens afsluiter geplaatst,dus niks geen standpijp deze zit boven de afsluiter en is ook nog aftapbaar,mooier kan het niet.Gr René (De Stoere).
Ik ben bij efm verzekerd en heb nog nooit van die verplichting gehoord, net wat Johan al zegt wat heeft een afsluiter dan nog voor zin.Gr René ( De Stoere).
Bij zeeschepen wordt juist geëist dat de afsluiter zo dicht mogelijk bij het water zit, zodat de niet af te sluiten weg zo kort mogelijk is.
Ook de oplossing die René omschreef heb ik al menigmaal gezien.
Een meter pijp, en dan pas de afsluiter heb ik nog nooit eerder gezien.
Dat is volgens mij een meter die kan gaan rotten/breken/lekken/kapotvriezen en dan vervolgens niet af te sluiten is.
Mijns inziens is de eis van EFM erg gevaarlijk.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ik heb een afsluiter onder water, 2 zelfs, mijn motor word namelijk gekoeld met buitenwater en niet met buitenlucht
dus lijkt mij die gestelde eis bij de EFM een beetje vreemd en zelfs twijfelachtig.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
ook bij EFM verzekerd, al enkele keren gekeurd door Dhr Voerman van EFM, en die eis heb ik ook nog niet gehoord...
lijkt me ook vreemd , de afsluiter hoort volgens mijj ook zo dicht mogelijk bij de huid te zitten..
groetjes, Dirk
Tja, ik lees hier toch wat vreemde dingen moet ik zeggen.
De EFM kijkt inderdaad naar huiddoorvoeren, stand- en loospijpen en buitenboordafsluiters.
Loospijpen vanaf dek bij voorkeur boven water want die rotten op den duur door en dan heb je een bak ellende.
Goed bijhouden, schoon en een kwast teer erdoor op de helling.
Afvoeren van wastafels en keukenblokken zijn berucht. Moet als het kan boven water en ook nog een afsluiter in de leiding.
Een keer meegemaakt dat een Ijsselaakje door het ijs zakte toen het pvc! afvoerpijpje van een wastafel ontdooide...
Zo kreeg ik de verplichting om NIET gebruikte doorvoeren en afsluiters onder water af te blinden
met een lap staal zodat er nooit meer iets mis kan gaan. Enige zwakke punt volgens mij is dat stukje
pijp met dop waar de zender van het echolood inzit. Dat is gewone pijp en geen dikwandige. Is wel
een mooie constructie want in nood draai je de dop met zender eraf en plaats je een dichte dop.
Het gekke was dat mijn standpijp werd goedgekeurd terwijl ik er mijn twijfels over had.
Een klap met een hamer op de driedelige koppeling NA de afsluiter had als resultaat dat het
hele zooitje in stukken uit elkaar vloog. Volkomen doorgerot.
Toen heb ik het rigoreus aangepakt, is hier al ergens eerder beschreven en ik heb een vierkante
inlaatkast van 10mm dik in de huid geplaatst. Daar zit een korte (30 cm) dikwandige bocht op met direct een schuifafsluiter.
Perfecte oplossing, nooit meer slib in mijn systeem en goed te isoleren tegen vorst. Die afsluiter is nu dus helaas
niet helemaal dicht, later zet ik daar een vorstbestendige kogelafsluiter voor in de plaats.
en zo ploetert de schipper voort.....
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Frank heb jij onlangs deze afsluiter open gehad .
Als je de schuif ziet dan zijn de beide kanten van de schuif klep in verschillende schuinte's en zou deze dus verkeerd om geplaatst kunnen zijn.
geert
Een afsluiter kan weldegelijk een stroomrichting hebben.
Maar die staat dan wel aangegeven met een pijl, of het woord FLOW OUT op de rand van één van de zijden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Een afsluiter kan één richting hebben ,maar we hebben het over een schijfafsluiter, daar zit een platte enigszins conische schijf in die je gewoon kan draaien,als hij ongelijk zo zijn kan je hem nooit draaien,want dan komt de spindel uit het midden,en zou dit vreselijk wringen.Gr René ( De Stoere).
walvis schreef:
Als je de schuif ziet dan zijn de beide kanten van de schuif klep in verschillende schuinte's en zou deze dus verkeerd om geplaatst kunnen zijn.
geert
Dus geen schijf.
Ook al kan je hem omdraaien,het kan goed zijn dat in de loop der jaren de schuif zo in het huis is pas gerammeld of geslepen ,dat je bij controle de schuif er beter weer eender in kan zetten. http://www.metalservices.nl/Losse-Klep- ... uiter/7005.
gr Paul