loodmenie in Klink-naad ?
Moderators: sailor wim, frank
loodmenie in Klink-naad ?
Ik heb een brandende vraag:
- ik ben mijn scheepshuid / dekdelen aan het vervangen. Bakdekker bj. 1938
Klinknagels gekocht, nu de eerste delen pas aan het maken.
Op sommige delen zitten nog resten van loodmenie, andere roest. (vandaar de vervanging)
Plan: licht aanstralen en verwijderen van roest op de overlapping, en opnieuw klinken van de nieuwe plaatvelden. (of dekdelen)
Plaatwerk oud is 3,5 mm, klinknagels 8mm.
Nieuwe platen worden 4mm.
Omdat ik nieuw gestraalde platen op de toch wel oude oneffen (door oxidatie) plaatdelen ga bevestigen zoek ik een "goedje" wat ik tussen de naad kan smeren. (op sommige plekken alleen een dot klinknagels verwijderen, naad schoonmaken van roest, "goedje" , opnieuw klinken...)
Coating?
loodmenie?
Owatrol?
SIKAflex? 929?
Of???
Wie weet raad...
Groet,
Sjaak
- ik ben mijn scheepshuid / dekdelen aan het vervangen. Bakdekker bj. 1938
Klinknagels gekocht, nu de eerste delen pas aan het maken.
Op sommige delen zitten nog resten van loodmenie, andere roest. (vandaar de vervanging)
Plan: licht aanstralen en verwijderen van roest op de overlapping, en opnieuw klinken van de nieuwe plaatvelden. (of dekdelen)
Plaatwerk oud is 3,5 mm, klinknagels 8mm.
Nieuwe platen worden 4mm.
Omdat ik nieuw gestraalde platen op de toch wel oude oneffen (door oxidatie) plaatdelen ga bevestigen zoek ik een "goedje" wat ik tussen de naad kan smeren. (op sommige plekken alleen een dot klinknagels verwijderen, naad schoonmaken van roest, "goedje" , opnieuw klinken...)
Coating?
loodmenie?
Owatrol?
SIKAflex? 929?
Of???
Wie weet raad...
Groet,
Sjaak
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: loodmenie in Klink-naad ?
De heer Post van Brouwer Zaandam vertelde me ooit dat daar een mengsel van loodmenie en Stockholmer teer voor werd gebruikt. Stockholmer teer is dat goedje dat werd gebruikt voor het tanen van zeilen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Klinkt goed!
Groet, Jack.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- Marie Christina
Dat zal nog steeds voldoen, daar twijfel ik geen seconde aan.
Maar zijn er niet modernere middelen, tegenwoordig?
Die níet gaan stinken als het zonnetje erop schijnt?
(Hoewel, stinken? Ruikt eigenlijk erg lekker.
)
Maar zijn er niet modernere middelen, tegenwoordig?
Die níet gaan stinken als het zonnetje erop schijnt?
(Hoewel, stinken? Ruikt eigenlijk erg lekker.

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
Ben ik even blij dat ik jou niet uitgenodigt heb voor een rondje varen, mijn boot stinkt naar: olie, anti roestvet, touw, teer, allemaal dierbare herinneringen aan het scheepje van mijn grootvader, en de schepen van mijn vader.
Grootvader smeerde bruine Umeateer met stopmenie, men noemde dat smout, tussen de houten kramen, die stonden op de boorden van de Westlander.
Na tien jaar werd er een reparatie uitgevoerd waarbij de kraam verwijderd moest worden, en zag alles er uit of het gisteren geimpregneerd was.
Zelf demonteerde ik ooit een patrijspoort en ook dat spul zat tussen de huid en de ring, zonder corrosie.
In deze tijd kan je goed af met 2 componenten epoxyprimer, en heb je iets dikker nodig wacht je gewoon tot het wat lobbiger wordt voor je de delen insmeert en aanbrengt. Alles draait om luchtdicht impregneren, zodat de zuurstof geen kans krijgt.
Groet, Willem.
Grootvader smeerde bruine Umeateer met stopmenie, men noemde dat smout, tussen de houten kramen, die stonden op de boorden van de Westlander.
Na tien jaar werd er een reparatie uitgevoerd waarbij de kraam verwijderd moest worden, en zag alles er uit of het gisteren geimpregneerd was.
Zelf demonteerde ik ooit een patrijspoort en ook dat spul zat tussen de huid en de ring, zonder corrosie.
In deze tijd kan je goed af met 2 componenten epoxyprimer, en heb je iets dikker nodig wacht je gewoon tot het wat lobbiger wordt voor je de delen insmeert en aanbrengt. Alles draait om luchtdicht impregneren, zodat de zuurstof geen kans krijgt.
Groet, Willem.

Helemaal blij van reacties!
Mijn gevoel zegt dat het niet te hard mag worden omdat het dan gaat "scheuren"?
Maar dat het ook niet mag "uitlopen" van de hitte..? Kan me voorstellen dat bij een oude vrachtschuit met een geteerde huid het niet zo uitmaakt dat er "zwetende" dichtmassa doorheenkomt.
Mar: bootje moet wittig/crème worden.
Uma of stockholmerteer klinken eigenlijk wel heel erg solide. Bedoel: blijft altijd wel plakken, teerachtige producten.
Maar: zweten?
Twee componenten Epoxy: dan met iets minder component "B" is ook een prima optie!
Ik weet da ze vroeger teerpapier gebruikten, of teer/hennep.
Wat zou een hete klinknagel doen met Epoxy?
Hete klinknagel met teer heeft zijn eigen al bewezen!
Owatrol ( rustol Cip), heeft hier iemand ervaring mee?
Bedankt voor het meedenken in iedergeval!
Groet, Sjaak
Mijn gevoel zegt dat het niet te hard mag worden omdat het dan gaat "scheuren"?
Maar dat het ook niet mag "uitlopen" van de hitte..? Kan me voorstellen dat bij een oude vrachtschuit met een geteerde huid het niet zo uitmaakt dat er "zwetende" dichtmassa doorheenkomt.
Mar: bootje moet wittig/crème worden.
Uma of stockholmerteer klinken eigenlijk wel heel erg solide. Bedoel: blijft altijd wel plakken, teerachtige producten.
Maar: zweten?
Twee componenten Epoxy: dan met iets minder component "B" is ook een prima optie!
Ik weet da ze vroeger teerpapier gebruikten, of teer/hennep.
Wat zou een hete klinknagel doen met Epoxy?
Hete klinknagel met teer heeft zijn eigen al bewezen!
Owatrol ( rustol Cip), heeft hier iemand ervaring mee?
Bedankt voor het meedenken in iedergeval!
Groet, Sjaak
Het is altijd moeilijk om iemand de juiste raad te geven.
Ik heb bij mijn Leidse bok alleen de platen dik in de menie gezet voor het klinken verder niets.
Eerst wilde ik een zacht blijvende kit gebruiken,maar toen ik bij scheepwerf Bocxe kwam in delft viel hun mond open.
Ben je gek KIT daar moet niets tussen.
Teerpapier zie je wel meer en ook loodmenie,maar dat kunnen we beter maar niet meer gebruiken denk ik.
gr Paul
Ik heb bij mijn Leidse bok alleen de platen dik in de menie gezet voor het klinken verder niets.
Eerst wilde ik een zacht blijvende kit gebruiken,maar toen ik bij scheepwerf Bocxe kwam in delft viel hun mond open.
Ben je gek KIT daar moet niets tussen.
Teerpapier zie je wel meer en ook loodmenie,maar dat kunnen we beter maar niet meer gebruiken denk ik.
gr Paul
- Marie Christina
Dat teer slecht is schijnt door milieufreaks bedacht te zijn.
En dat wil ik best geloven.
En de commercie is er blij mee, want de moderne producten zijn stukken duurder.
Teer hier: http://www.agradi.nl/rapide-stockholmteer-1kg.htm
Kit hier: http://www.ronswarmte.nl/site/producten ... 17528.html
Aardig stukkie duurder, en je doet er (denk ik) minder naden mee.
De lucht van teer valt mee, nee is zelfs lekker, zo lees ik hier
dus zou ik voor de teer gaan.
En dat wil ik best geloven.
En de commercie is er blij mee, want de moderne producten zijn stukken duurder.
Teer hier: http://www.agradi.nl/rapide-stockholmteer-1kg.htm
Kit hier: http://www.ronswarmte.nl/site/producten ... 17528.html
Aardig stukkie duurder, en je doet er (denk ik) minder naden mee.
De lucht van teer valt mee, nee is zelfs lekker, zo lees ik hier

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Koolteer en Bruineteer(zweedseteer) zijn wel twee heel verschillende producten.
Koolteer was een goed product voor de scheepshuid.
Of bruineteer dat ook is weet ik echt niet.
gr Paul
Koolteer was een goed product voor de scheepshuid.
Of bruineteer dat ook is weet ik echt niet.
gr Paul
Bakdekker,
je hoeft 8mmnagels helemaal niet heet te klinken. zie de posts van mij en van Paul. Maar als je heet klinkt hoeft er niets tussen. Door krimp trekt de plaat verschrikkelijk strak. Als er dan bij koud klinken wat ertussen moet: tixophalte van shell. Een goede zachtblijvende bitumenkit die alle ruimte vult en corrosiewerend is. Zeker bij een combinatie oud/nieuw de oplossing. Het geeft een beetje een rommeltje met klinken maar dat veeg je zo weg met en lap petroleum. Na een kwast menie zie je het nooit meer door je verf heen.
Alle scheepsrestauratoren gebruiken dit. van zalmschouw tot klipperder
Andere kitten zoals sikaflex of ms polymer blijven teveel staan en verspreiden zich niet tussen de naad. geven ook veel weerstand waardoor de naad niet goed sluit.
je hoeft 8mmnagels helemaal niet heet te klinken. zie de posts van mij en van Paul. Maar als je heet klinkt hoeft er niets tussen. Door krimp trekt de plaat verschrikkelijk strak. Als er dan bij koud klinken wat ertussen moet: tixophalte van shell. Een goede zachtblijvende bitumenkit die alle ruimte vult en corrosiewerend is. Zeker bij een combinatie oud/nieuw de oplossing. Het geeft een beetje een rommeltje met klinken maar dat veeg je zo weg met en lap petroleum. Na een kwast menie zie je het nooit meer door je verf heen.
Alle scheepsrestauratoren gebruiken dit. van zalmschouw tot klipperder
Andere kitten zoals sikaflex of ms polymer blijven teveel staan en verspreiden zich niet tussen de naad. geven ook veel weerstand waardoor de naad niet goed sluit.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Ok!
Ik heb de eerdere posts wel gelezen.
Vind wel dat er een verschil is tussen "nieuw op nieuw" en "nieuw op oud" , en dan met name de reeds verwijderde corrosie.
Hierdoor ontstaan er geen mooie vlakke verbinding. (of je nu met de slijptol of naaldhamer of lichtjes aangestraald hebt)
bv. bij een nieuwe hoekstaal op een oud dek. trouwens een gestraald hoekstaal; constructie bedrijf om de hoek werkt altijd met gestraald spul.
Ik ben bekend met Tixophalte, had er nog niet aan gedacht..!
De woorden "diverse scheepsrestaurateurs gebruiken het" geeft me een goed gevoel!
Klinken met hete nagels: Heb een paar voor proef gedaan, maar ze koelen snel af.
Het effect van het "weer krimpen van de nagel bij afkoeling" bevalt me heel erg goed, warm klinken gaat het dus zeker worden.
Bedankt!
Groet,
Sjaak
Ik heb de eerdere posts wel gelezen.
Vind wel dat er een verschil is tussen "nieuw op nieuw" en "nieuw op oud" , en dan met name de reeds verwijderde corrosie.
Hierdoor ontstaan er geen mooie vlakke verbinding. (of je nu met de slijptol of naaldhamer of lichtjes aangestraald hebt)
bv. bij een nieuwe hoekstaal op een oud dek. trouwens een gestraald hoekstaal; constructie bedrijf om de hoek werkt altijd met gestraald spul.
Ik ben bekend met Tixophalte, had er nog niet aan gedacht..!
De woorden "diverse scheepsrestaurateurs gebruiken het" geeft me een goed gevoel!
Klinken met hete nagels: Heb een paar voor proef gedaan, maar ze koelen snel af.
Het effect van het "weer krimpen van de nagel bij afkoeling" bevalt me heel erg goed, warm klinken gaat het dus zeker worden.
Bedankt!
Groet,
Sjaak
Warm klinken zal wel gaan,maar voor heet klinken moet je wel erg vlug zijn bij een 8 mm nagel.
Goed uitgegloeide nagels gebruiken,en een hamer die lekker slaat.
En veel oefenen met slaan ,als je te vaak mis slaat ga je het materiaal onnodig rekken.
Maar niet bang zijn het lukt altijd.
gr en succes Paul
Goed uitgegloeide nagels gebruiken,en een hamer die lekker slaat.
En veel oefenen met slaan ,als je te vaak mis slaat ga je het materiaal onnodig rekken.
Maar niet bang zijn het lukt altijd.
gr en succes Paul