"smering" brandstofpomp?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door Klaver vier »

Sambeek.olie pijlen is altijd belangrijk.Ik las dat je al lekker in Friesland was.Onze boot is er vandaag uitgetild en door mij zelf met de hogedrukspuit helemaal afgespoten,legt inmiddels binnen.Samen met mijn zoon vanavond de tussenas voor de aandrijving en de stuuras voor de besturing losgekoppeld, de schroef er afgehaald en meteen maar even de hele schottel er afgehaald.Het is achter de schottel wel vies maar niet verrot.Ik vond het belangrijk om er is achter te kijken omdat ik het nog nooit losgehaald had.We hebben het hele spul er afgehaald met een touw een dommekracht een stel blokken in 3 uurtjes tijd.Het viel mij erg mee ik dacht dat het veel moeilijker zou zijn. Morgen ga ik de hele dag schuren als ik tenminste geen storingen binnen krijg,die gaan uiteraard voor.De Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
sambeek

Bericht door sambeek »

Olie pijlen, ja is wel van belang en dan ook met regelmaat. Ondanks we nu ongeveer al weer een jaar of 18 varen, is dit eigenlijk de eerste keer dat ik dit hoor. Waarschijnlijk dan mijn vorige boten (2) een peugeot +/_50pk en een Janmar 75pk.
Daarbij heb ik ongeveer 1.5 jaar op kustvaart chemicaliën tanker gevaren , waar ik werkzaam was in mach kamer(35 jaar geleden alweer) waar we een stel diesel generatoren stonden te draaien en een Deutz hoofdmotor en eigenlijk is mij zo niets bij gebleven betreffende olie contr. brandstof pompen.
Ik zal eens wat informatie inwinnen hoe het zit bij een daf 1160.
Lijkt me wel verstandig. :|
Betreft het loshalen van de schroef, dat was mij afgelopen winter ook meegevallen. Ik had meer problemen verwacht.
Echter de schottel kantelen, viel weer tegen, maar daar had ik eigelijk niet goed de ruimte voor.
groet Terpstra / SAMBEEK
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Ik heb nog eens mijn licht opgestoken over revisie bij AP Services, het is, zonder de pomp op de werkbank te hebben, moeilijk een exacte prijsopgaaf te doen maar toch tussen de €600 en€1000 zit je al gauw. Dat ga ik dus (nog) niet doen. De motor draait prima, het enige wat ik merk is dat bij het onbelast warmdraaien op een gegeven moment de motor sneller gaat lopen, en dat hij soms, als hij warm en belast draait wel eens een beetje langzamer gaat draaien, maar zo weinig dat je er echt op moet letten om het te merken. De variatie is dan zo'n 100 of 150 rpm. Ik heb daar verder geen last van. Wat moet je voor dingen verwachten bij een pomp met slijtage? De motor start prima, wil hooguit, als hij nog niet warm is en ik toch ga manoevreren, wel eens afslaan, maar start dan ook weer meteen. Verder nergens last van, dus vooralsnog voor mij geen reden om aan revisie of vervanging te beginnen. Of loop ik het risico dat het plotseling mis gaat? Groet, Eduard.
paul

Bericht door paul »

Het is moeilijk om iemand goede raad te geven.
Maar IK zou er niets aan doen,denk dat je motor eerder versleten is dan je pomp,mits je natuurlijk schone olie gebruikt.
Verstuivers testen kan geen kwaad ,maar ook dat zou ik alleen doen bij slecht starten en/of veel rook.
Als je motor goed loopt en naar tevredenheid,zou ik er niets aan doen.
gr Paul
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

if it ain't broken, don't fix it!
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

Zolang er geen diesel olie uitkomt niets aan doen, wel is het verstandig de smeerolie regelmatig af te tappen om verdunning door dieselolie te voorkomen. Het slechte werken van de regulateur kan zijn dat de gewichtjes van de regulateur blijven vaztzitten , goed smeren van de regulateur, door eerst aftappen van de oude olie en vullen tot de markering of het overloopje., inderdaad, goed olie verversen is noodzaak. : :!:
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie