Afgelopen winter had ik bijna een nieuwe tweedehandse generatorset gekocht van het merk Nothern Lights,
heb ik al eerder over geschreven. Maar om wat meer van dat prachtige ding te weten te komen ga je op internet
zoeken naar info en wat kom ik daar tegen...?
Een aantal klachten van US eigenaren die regelmatig hun set lieten vastlopen met wat later bleek 'waterslag' te zijn.
Er is nu zelfs van de fabrikant uit een speciale waarschuwing met constructietekening waar duidelijk aanwijzingen
op staan voor de inbouw want het bleek dat die dingen vaak 'onder' de waterlijn opgesteld werden.
Dan liep er steeds koelwater terug, het ging dus hevelen en dan liep er weer een cylinder vol.
Op de tekening staat nu duidelijk dat je er een beluchter in moet plaatsen om te voorkomen dat na stopzetten
het water door blijft lopen.
Wat ik zelf gedaan heb is bij mijn set het water en de uitlaat van elkaar scheiden. Nieuw uitlaatstukje gedraaid zonder
de waterinjectie, de uitlaat door de schoorsteen naar boven geleid en het koelwater in de zij naar buiten.
Werkt altijd goed en minder klachten van de buren want alles gaat nu recht omhoog buitenlucht in.
Hieronder het plaatje van de firma met uitleg.