verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

careljan schreef:Uit het varendoejesamen document:

Let op: een klein vaartuig mag zelf nooit een blauw bord met een wit helder rondom schijnend flikkerlicht tonen.
(Onderaan pagina 2)

Opvarend klein versus afvarend klein
Kleine schepen op tegengestelde koersen moeten bij
gevaar voor aanvaring voor elkaar naar stuurboord
uitwijken. Let op: een klein vaartuig mag zelf nooit
een blauw bord met een wit helder rondom schijnend
flikkerlicht tonen.

Juist,

Alleen was de vraagstelling van quichot,
quichot schreef: Wat me opviel op de foto's: mag jij -als recreant neem ik aan- met een blauw bord varen? Ik ben er ooit op de Maas op aangesproken door de RP, en toen moest ik de meetbrief erbij halen om aan te tonen dat de Jonge Willem langer was dan 20 meter.
Nu kun je die vraag op twee manieren interpreteren : nl. mag je het bord gemonteerd aan boord hebben, of mag je hem gebruiken?
Ik heb de vraag als “mag je hem aan boord hebben” gelezen. En dat lijkt mij ook het geval.

er staat nl. ook:
Let op: een klein vaartuig mag zelf nooit
een blauw bord met een wit helder rondom schijnend
flikkerlicht tonen.

Tonen is bij mij iets anders dan hebben.

Wees allen gerust, ik ga me zelf echt niet voor schut zetten met blauwe bord omhoog
om de binnenbocht te kunnen nemen met m'n 14.5mtr. :lol: :lol:

We zijn er uiteindelijk uit. Mag hem wel hebben maar niet gebruiken, of zo. :mrgreen:
Echter weten we nog steeds niet bij welke lengte schip, een bord (werkend) op een schip gemonteerd mag zijn. :?
Laat nog wel even weten wat RWS er van denkt. (die vraag loopt tenslotte nog)
Eigenlijk wel grappig hoor z'n bordje delfs blauw. :wink:
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Sambeek, jij weet het dan misschien nog niet maar ik wel , je mag het bord gebruiken als je 20 meter of langer ben, dan ben je namelijk een groot schip.Gr René( De Stoere).
Klaver vier
sambeek

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef:Sambeek, jij weet het dan misschien nog niet maar ik wel , je mag het bord gebruiken als je 20 meter of langer ben, dan ben je namelijk een groot schip.Gr René( De Stoere).

ja, ja, lees even tussen de regels door daar gaat het nl. helemaal niet om.

is goed René
Laatst gewijzigd door sambeek op wo 22 mei 2013 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

De Groetjes
Klaver vier
hydra

Bericht door hydra »

Nou, nou wat een discussie om een blauw bordje zeg. :shock:

Die borden aan de zijkant van mijn boot heb ik op marktplaats gekocht.
Ze zijn wel zeldzaam want ze zitten niet meer op alle RWS boten en ik vermoed dat de meeste vernietigd zijn.

Ik kon zien waar de gaatjes weg geplamuurd waren. Dus even doorgeprikt en opgehangen.
Tegenwoordig schilderen ze de boten bij verkoop wit en dan komt zo'n geel wapen wel mooi uit. :P

Afbeelding

gr. marco
sambeek

Bericht door sambeek »

hydra schreef:Nou, nou wat een discussie om een blauw bordje zeg. :shock:

Afbeelding

gr. marco
ja, dat kun je wel zeggen. :lol:

Je boot ziet er goed uit moet ik zeggen. Je hebt er ook een aardige stootrand voorop zitten.
Volgens mij is het nu een vaste schroef ?
Het voordeel van aanpassing kleur, is dat ie weer nieuw in de verf zit.
(maar hebben ze hem wel van te voren geschuurd?)
groet Terpstra / SAMBEEK
edje

Bericht door edje »

nou......

Ik wil je niet teleurstellen maar vlak voor de schouwing door domeinen wordt het schip even snel afgespoten met water. Hierna komt de schilderploeg aan boord met een pul wit en zwart en die rossen het schip ff in de juiste nieuwe verkoop kleur over alle ellende heen. Dus als jij een schip koopt zul je er nog geen jaar knap uit zien en dan kun je je werkzaamheden voor het volgende voorjaar alvast gaan inplannen....

Nieuw beleid is om de schepen wit en zwart af te leveren. Het mag allemaal niet te veel meer kosten dus goedkoop schilderploegje er op en klaar is de club. hopen dat het schip snel verkocht wordt, sloten van de deuren af want deze worden niet mee verkocht.

gr Ed

ps: die borden worden meestal er af gehaald en verdwijnen ineens. Dus ik heb het vermoeden dat je bij de kabouters in het bos moet kijken wil je ze hebben :oops: (nu wil het geval dat ik "toevallig" zo'n bord heb.) (niet te tillen dat ding geheel gegoten)
sambeek

Bericht door sambeek »

Ik wilde het niet direct zo zeggen, maar z'n vermoeden had ik al. Het schilderwerk op sambeek is nl. ook zo gedaan.
Overal vellen.
betreft de sleutel, ja dat klopt, waarschijnlijk passen de sleutels op meerdere schepen. Gezien ik ook nog een originele sleutel had is er een verzoek geweest, deze te vernietigen. (is ook gebeurt)
Misschien dat ik er later ooit wel eens een wapen (zelf maken) op zet of schilder. Misschien wel familie wapen.
O ja, het nieuwe beleid is hydra zijn schuld. :lol: :lol: (naar ik meende)
groet Terpstra / SAMBEEK
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Dat blauwe bord hoort een beetje bij de historie van het schip, en de KLPD zal er geen halszaak van maken, denk ik.
Die hele regelgeving rond groot- en klein schip mag trouwens wat mij betreft op de helling. In de praktijk wordt er geen enkele rekening mee gehouden. En terecht. De alledaagse praktijk is onderscheid tussen recreatie en beroeps.
Vroeger was het zo dat beroepsvaartuigen kleiner dan 20 mtr automatisch óók groot schip waren, vandaar dat blauwe bord op de Sambeek, maar bij de laatste BPR-wijziging geldt dat alleen voor bedrijfsvaartuigen die ook daadwerkelijk met beroepsuitoefening bezig zijn. Dit is door slimmeriken in Den Haag bedacht om verwarring te voorkomen met de groeiende club recreanten die voor hun lol met dat soort schepen varen. Krankjorum natuurlijk, want nu is een sleper kleiner 20 mtr op weg naar een klus formeel klein schip (ik verzin dit niet!).
Formeel is de Jonge Willem groot schip, maar het kan dwars aan dek staan van de laatste generatie binnenvaarttankers zonder aan bak- en stuurboord uit te steken, dus waar hebben we het over.
De overheid heeft trouwens zelf een nieuw onderscheid bedacht voor 'vaarbewijs grote pleziervaart'. Die grens ligt bij 25 meter. Wat is er nou logischer dan die 20 mtr-grens ook op te trekken naar 25 mtr.
Sambeek, ik zou zeggen: lekker laten zitten dat blauwe bord. In het ergste geval ben je namelijk veilig bezig, en ging 'varen doe je samen' daar niet in de eerste plaats om?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sambeek

Bericht door sambeek »

duidelijke uitleg quichot, helemaal mee eens.
groet Terpstra / SAMBEEK
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

mooi zo'n wapen op de zijkant.
Je kan er makkelijk een replica van maken. je leent een origineel en maakt er een mal van met silicone rubber. dat doe je door het origineel op een plaat te leggen en er een houten opstaande rand omheen te maken. die giet je vol met siliconerubber (bv polyservice) en na harding haal je het origineel uit de mal.
in de mal kan je nu van PU rubber of een andere gietkunststof (ik gebruik meestal F50 kan ook epoxie) een afgietsel maken. Wel even het het mengsel beelvrij laten trekken in een vacuumkamer. (kan met de stofzuiger oonder een bak of pan)
leuke winterklus
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
sambeek

Bericht door sambeek »

Afgelopen weekend, douche ruimte bekleed met vinyl en plafond er in.
Dat vinyl snijden is niet echt mijn ding. Je snijdt gauw scheef. De hoeken goed afkitten, dan mag je er wel vanuit gaan dat het wel waterdicht zit.
In het plafond komt nog een afzuiger. Deze was al aanwezig en wordt weer terug geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zit alleen nog met iets, waar ik zelf eigenlijk niet weet hoe en wat. :?
Dit betreft de opening bij de ramen en wanden. Hier de boel goed en netjes afwerken.
Misschien buigbare multiplex? :?:
groet Terpstra / SAMBEEK
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Mooi gedaan.

Wat voor vinyl gebruik je voor je plafond? En waarmee plak je dat?
Dat lijkt mij ook wel wat. De wanden in mijn badkamer zijn van trespa, maar het plafond is nu nog multiplex, ik dacht er eerst over om het met glasvliesbehang af te werken, maar nu ik dit zie....

Voor die ramen heb ik ook wel een idee, zoals ze het in de woningen van binnenschepen ook doen. Ik heb het wel gezien, maar hoe ik dat uit moet leggen weet ik niet.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Er was dacht ik ook iets van groot schip langer dan 20 meter, en snelheid boven de 20 kilometer, maar dat zou ook ergens anders op kunnen slaan!
Groet, Willem.

P.S. Het limiet van Photobucket was ruim overschreden dus heb ik tot c.a. 11 juli fotostraf.
Afbeelding
sambeek

Bericht door sambeek »

careljan schreef:Mooi gedaan.

Wat voor vinyl gebruik je voor je plafond? En waarmee plak je dat?
Dat lijkt mij ook wel wat. De wanden in mijn badkamer zijn van trespa, maar het plafond is nu nog multiplex, ik dacht er eerst over om het met glasvliesbehang af te werken, maar nu ik dit zie....

Voor die ramen heb ik ook wel een idee, zoals ze het in de woningen van binnenschepen ook doen. Ik heb het wel gezien, maar hoe ik dat uit moet leggen weet ik niet.

Groet, Karel
Ik heb vinyl voor de wanden gebruikt. Ik wilde ook eerst trespa doen, maar het werd me van alle kanten afgeraden. (vanwege de werking die tresa kan hebben, Alleen als je het helemaal verlijmt lijkt het me geen probleem.)
Het plafond heb ik simpele plafonddelen gebruikt die ik thuis al jaren in de badkamer heb zitten en nog nooit een probleem hebben gegeven. Ik heb eerst een 6mm watervaste multiplex tegen spanten aan bovenzijde verlijmt (polymax), waarna ik de plafondstroken (soort klik systeem) ook weer met polymax tegen multiplex plaat heb verlijmt. Tevens de messing/groef van plafondstroken voorzien van polymax. ( de plafondstroken zijn wel geschikt voor natte ruimten)
Geloogf me, dat gaat nooit meer los.
Straks de hoeken van wanden en plafond netjes afkitten met,.. je raad het al "polymax" :) de zijkanten van douchebak ingieten met epoxy en ik denk dat het dan wel dicht zit.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie