acculaders
Moderators: sailor wim, frank
acculaders
ik heb een nieuw speeltje gekocht maar nu vroeg ik me af kun je een acculader op volvermogen 40ampere op 230ampere accu`s zetten of gaan daar door je accu`s achteruit
of zijn er andere gevaren ?
al vast dank voor de reacties
of zijn er andere gevaren ?
al vast dank voor de reacties
- sailor wim
Re: acculaders
Hoi,
Een 230 Amp accu mag je met max. 20% van de inhoud laden dat is dan 46 Amp.
Verder loopt de inwendige weerstand op bij open natte accu's dus gaat de laadstroom vanzelf naar beneden.
Bij AGM accu's is de laadstroom zeker geen probleem.
Gr Wim.
Verder loopt de inwendige weerstand op bij open natte accu's dus gaat de laadstroom vanzelf naar beneden.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Bedankt wim dus ik kan rustig deze acculader op volvermogen zetten op mijn accu`s zijn er 4 stuks van 230 ampere allemaal doorverbonden met elkaarsailor wim schreef:Hoi,
Gr Wim.
-
Douane ,als ik het goed begrijp heb je dus één accubank, kan je het niet beter splitsen in een startbank en een verbruikersbank. Je hebt naar mijn idee wel heel veel amperage, maar als je het splitst ben je bedrijfszekerder naar mijn mening.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
dankje ReneDe Stoere schreef:Douane ,als ik het goed begrijp heb je dus één accubank, kan je het niet beter splitsen in een startbank en een verbruikersbank. Je hebt naar mijn idee wel heel veel amperage, maar als je het splitst ben je bedrijfszekerder naar mijn mening.Gr René (De Stoere).
ik heb die 4 accus voor me verbruik aan boord
starten gaat op 24 volt daar staan weer twee andere accu`s dus ook dubbele dynamo op het blok
-
Zooo ,dat is nogal wat,mooi met ook twee dynamo's.Wat pk's betreft die de dynamo's toch gebruiken,hebben ons soort boten toch pk's zat.Heb je dan zoveel verbruikers dat je ook nog een flinke accu lader nodig heb?Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Ja Rene volgens mij heb je toch ook een schottel ? heb hem nog niet terug kunnen vinden maar geloof dat ik dat uit je post kan op maken uit aantal forums kwa pk`s is die van mij geloof ik 168 Mercedes 326. het enige nadeel wat er is aan die 12 volt dynamo dat die pas echt stroom opwekt als ik boven de 500 toeren vaar en aangezien de rest achter me dan mij niet bijhoud vaar ik krap aan 400 toeren. moet er eigenlijk andere dynamo op zetten. heb verder nog twee zonnepanelen op dak maar toch was het vorig jaar einde van drie weken vakantie accus leeg heb dus een koelkast aan boord en twee laptops tv en ontvanger van kpn en verlichting waterpomp zit op 24volt setje ookDe Stoere schreef:Zooo ,dat is nogal wat,mooi met ook twee dynamo's.Wat pk's betreft die de dynamo's toch gebruiken,hebben ons soort boten toch pk's zat.Heb je dan zoveel verbruikers dat je ook nog een flinke accu lader nodig heb?Gr René(De Stoere).
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Je zou ook kunnen kijken of je een kleinere poelie op die dynamo kan (laten) zetten, dan draait-ie meer toeren en begint eerder te laden. Wel oppassen dat de poelie niet zo klein is dat het max. toerental van de dynamo wordt overschreden als je vol gas vaart.
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
careljan schreef:Je zou ook kunnen kijken of je een kleinere poelie op die dynamo kan (laten) zetten, dan draait-ie meer toeren en begint eerder te laden. Wel oppassen dat de poelie niet zo klein is dat het max. toerental van de dynamo wordt overschreden als je vol gas vaart.
Groet, Karel
dat is eigenlijk wel een goeie maar de 12 volt dynamo leverd vorlgens het plaatje 38 ampere is volgens mij aan de lage kant.
maar ga toch proberen om er een kleine poelie op te zetten had ik nog niet aan gedacht.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Als jij 4 230 Ah accu's hebt dan is dat samen 920 Ah. Dan mag je dus met 20% van 920 = 184A laden.
Er is een hoop geschreven over stroom aan boord.
Je moet om te beginnen je verbruik per dag berekenen. Dat is optellen van het stroomverbruik (A) van alle verbruikers maal hun inschakelduur. Dan weet je wat je per dag moet bijladen om je accu's op peil te houden. Dan hangt het af van je gemiddelde aantal vaaruren per dag hoe zwaar de dynamo moet zijn.
Van Victron kan je een pdf (70 pagina's) downloaden met een uitgebreide beschrijving van e.e.a.
Je moet om te beginnen je verbruik per dag berekenen. Dat is optellen van het stroomverbruik (A) van alle verbruikers maal hun inschakelduur. Dan weet je wat je per dag moet bijladen om je accu's op peil te houden. Dan hangt het af van je gemiddelde aantal vaaruren per dag hoe zwaar de dynamo moet zijn.
Van Victron kan je een pdf (70 pagina's) downloaden met een uitgebreide beschrijving van e.e.a.
Laatst gewijzigd door KarelE op za 25 mei 2013 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
dat berekenen heb ik ook gedaan en daar kwam dus al op naar voren dat mijn accu`s langzaam achter raken dus als ik in de vakantie even een jachthaven aan doe wat ik wel vaak doe dan plug ik hem even onder de lader de dynamo vervangen kwam er dit jaar niet meer van. te druk en vaak te koudcareljan schreef:Als jij 4 230 Ah accu's hebt dan is dat samen 920 Ah. Dan mag je dus met 20% van 920 = 184A laden.
Je moet om te beginnen je verbruik per dag bereken. Dat is optellen van het stroomverbruik (A) van alle verbruikers maal hun inschakelduur. Dan weet je wat je per dag moet bijladen om je accu's op peil te houden. Dan hangt het af van je gemiddelde aantal vaaruren per dag hoe zwaar de dynamo moet zijn.

-
Douane,ik heb bijna de zelfde verbruikers op de laptops na, die heb ik niet op de boot, maar ik heb voor de verbruikers maar twee accu's van 200 amp.Ook twee zonnepanelen op het dak , toch kan ik behoorlijk wat dagen zonder walstroom.Wel heb ik een grote dynamo van mastervolt.Ik vindt het onvoorstelbaar dat je zonder stroom komt.Of je moet echt 3weken aan één gesloten zonder walstroom leggen.Als ik maar vrij kort tussendoor vaar zijn de accu's alweer op pijl.Gr René (De Stoere)
Klaver vier
ik had dat ook ik kwam er pas achter na drie weken dat de accu`s minder werken had nooit aan de walstroom gelegenDe Stoere schreef:Douane,ik heb bijna de zelfde verbruikers op de laptops na, die heb ik niet op de boot, maar ik heb voor de verbruikers maar twee accu's van 200 amp.Ook twee zonnepanelen op het dak , toch kan ik behoorlijk wat dagen zonder walstroom.Wel heb ik een grote dynamo van mastervolt.Ik vindt het onvoorstelbaar dat je zonder stroom komt.Of je moet echt 3weken aan één gesloten zonder walstroom leggen.Als ik maar vrij kort tussendoor vaar zijn de accu's alweer op pijl.Gr René (De Stoere)
-
Douane ,nou heb je naar mijn idee een hele mooie lader gekocht,maar kan je niet beter de dynamo verbeteren of een agregaatje erbij .want nu blijft het probleem als je drie weken stil ligt dat je nog zonder stroom zit.Gr René( De Stoere).
Klaver vier
ReneDe Stoere schreef:Douane ,nou heb je naar mijn idee een hele mooie lader gekocht,maar kan je niet beter de dynamo verbeteren of een agregaatje erbij .want nu blijft het probleem als je drie weken stil ligt dat je nog zonder stroom zit.Gr René( De Stoere).
ja je hebt gelijk maar ik kwam dit jaar niet meer toe aan het vervangen van de dynamo. er zit een heel fabriek op de motor gemonteerd waar deze twee dynamo`s in hangen en deels liggen als ik een vervangen wil moet ik alles er afslopen. ik ben echt zoveel tijd kwijt geraakt met het slopen van me dieseltank in de V vorm van het schip en het plaatsen van me nieuwe tank en watertank dat ik de dynamo klus dus moet voor uitschuiven naar volgende winter

Ga nu niet drie weken zonder walstroom doen iedere haven plug ik hem dus even in om acculader aan de prik te zetten :p