Dat klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik tank meestal 1200 liter bij dezelfde bunkerboot. Als ik ga tanken zit er nog ongeveer 250 liter in de tanks. Er zit een automatische afslag op de vulslang en die slaat op tijd af. De kontruktie van overloop is inderdaad niet helemaal correct. Die zit in de boordwand ongeveer 8 cm onder de vuldop en 50 cm boven de tank met daar tussen het plafond van de machinekamer dus de vloer van de salon. De dieseltank reikt niet helemaal tot aan het plafond maar ik heb misschien 15 cm ruimte boven de tank. Direct naast de dieseltank zit de watertank. Beide tanks zijn tamelijk diep en de aansluitingen vulslang en ontluchting op de tank zitten tegen de boordwand gaan dan door het stalen plafond naar de vuldop en overloop. Dezelfde konstruktie aan stuurboord en bakboord. 2 x 750 liter diesel en 2 x 600 liter water. Daar kom ik niet bij. Misschien heeft de werf een klein mannetje in dienst die alles heeft aangesloten. Het is in iedergeval gedaan voordat de betimmering is aangebracht. Het peilglas zit aan de voorkant van de tanks. Als ik deze verleng zit ik in de salon. Dat zullen we maar niet doen. Er is geen rekening gehouden met het vervangen of lekken van de aansluitingen van de tanks. Maar dat zal wel veel voorkomen. Ik heb ondertussen niet veel vertrouwen meer in botenbouwers.De Stoere schreef:Frans.Als ik het goed begrijp zit jouw ontluchting onder de vulopening,ik zou deze dan maar hoger maken want dit is vragen om ellende.Als je snel vult en je let even niet op heb je een kliederboel.De ontluchting moet immers boven de vulopening.Gr René(De Stoere).
Groeten Frans.
Nog even twee foto's die het e.a. verduidelijken.

Zolas je ziet is er niet veel ruimte boven de stuurboord tank en de aansluitingen vullen en ontluchting gaan door het stalen plafond naar de ruimte onder het gangboord. En in die ruimte kom ik niet in. Ik ben te groot en te oud.