Ex betonningsvaartuig Zaandam
Moderators: sailor wim, frank
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Ik ben er vanmiddag geweest. Moest een bootje achter jullie neer leggen. Dat was met de wind van vandaag nog niet eenvoudig tussen de palen. Ik heb niet goed kunnen kijken want moest weer snel weg.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
waren die maxima of dat hotelbootje weg dan? lag er weer 2 dik dus eerdaags maar eens bellen en vragen hoe hun planning er uit ziet. Anders moeten we maar eens kijken om vooruit te kruipen en dan met de kop zowat in de dijk kruipen om het kontje weg te zwaaien tussen de palen en dan achteruit proberen niets te raken
Sinds ze die palen er neer gezet hebben, hebben wij er alleen maar last van. ze hedden eigelijk een meter of 5 verder uit elkaar moeten staan. maar goed met een beetje trossenwerk en beleid is het ook gelukt met de beukelsz.

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Ze liggen er nu twee dik. Naast dat hotelbootje ligt nu een klipper. Niet die van mij. Mocht even bijbeunen. Begreep dat ze nog goed twee weken daar liggen met studenten van de zeevaartschool.
Ik was wel blij dat die palen niet al te ver uit elkaar staan. Nu kon ik er ook niet tussendoor zakken en met kluiverboom of verstaging blijven hangen. Geen palen was voor mij nog prettiger geweest.
Evert Jan
Ik was wel blij dat die palen niet al te ver uit elkaar staan. Nu kon ik er ook niet tussendoor zakken en met kluiverboom of verstaging blijven hangen. Geen palen was voor mij nog prettiger geweest.
Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Gistermorgen werd ik wakker rond 500....
Dus er uit en een bakkie gedaan ondertussen me eigen stierlijk te vervelen... Dus in de vouiture en richting de Zaandam gescheurd. Aan boord eerst nog maar ff een bakkie koffie gezet en rustig aan even een rondje gelopen en een aantal zaken gecontroleerd. Tegen acht uur maar een aantal spullen voorgaats getrokken want zo te zien zou het een mooie dag worden. Zowaar het zonnetje werd ook wakker en het begon alweer te jeuken. Compressor gestart en vol gas met de bikhamer op het stuurhuis.

Het resultaat na een dagje bikken



Na de middag maar even gestopt met bikken om de mensen even de kans te gunnen om tot rust te komen van al dat gehamer boven hun kop. Een aantal zeekadetten kwamen gelijk met de tol aan lopen en vroegen of ze alles nog een keer moesten na tollen zodat ze er aansluitend over heen konden met de primer.
In de mk is ook weer eens niet stil gezeten. Onder leiding van de vonken trekker (elec) heeft met het oude alarmeringspaneel eindelijk aangesloten en uitvoerig getest
Ik zou nu niet willen ruilen met de htd want die heeft een alarm in zijn hut gekregen. dus de verassing zal straks groot zijn als er een alarmpje komt midden in de nacht
Kan haast niet wachten totdat het een keer gebeurd. In de accommodatie zijn we weer verder gegaan met het schilderen van de douche achter en het schoonmaken van de vloer. met een beetje geluk komt komende week de vloeren boer weer aan boord om de eerste vloeren te gaan storten. Dan gaan we het schip van buiten enorm soppen en kunnen we de bb zijde in de lak zetten (wat nu in de primer staat)
gr


Het resultaat na een dagje bikken



Na de middag maar even gestopt met bikken om de mensen even de kans te gunnen om tot rust te komen van al dat gehamer boven hun kop. Een aantal zeekadetten kwamen gelijk met de tol aan lopen en vroegen of ze alles nog een keer moesten na tollen zodat ze er aansluitend over heen konden met de primer.
In de mk is ook weer eens niet stil gezeten. Onder leiding van de vonken trekker (elec) heeft met het oude alarmeringspaneel eindelijk aangesloten en uitvoerig getest


gr
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
- Locatie: Middelburg
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Langzaam maar zeker wordt het weer echt een pracht van een schip 
Die lelijke plek op de schoorsteen is zeker een litteken van de asbestverwijdering in 2008 (of was het pas 2009?) in Vlissingen?
hoe dan ook, goed bezig weer met z'n allen

Die lelijke plek op de schoorsteen is zeker een litteken van de asbestverwijdering in 2008 (of was het pas 2009?) in Vlissingen?
hoe dan ook, goed bezig weer met z'n allen
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Waar het allemaal wel niet goed voor is,..de slaap niet kunnen vatten!! 

groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
nou ik ben bang dat het wat anders was... Afgelopen tijd behoorlijk druk met van alles en nog wat, dus kwam donderdag helemaal uitgeblust thuis. Vrijdag een druk programma met het thuis front dus zat om 2000 tijdens kooien af van de kinderen zelf te slapen tijdens het voorlezen van een eng verhaaltje over lege koelkasten en droog gelegde schepen
. dus maar 1 dek lager getogen en te kooi gekropen met als resultaat dat je de volgende morgen om 500 loopt te spoken door het huis....
dat litteken op de schoorsteen... zou zomaar kunnen dat dit te maken gehad heeft met de asbest sanering van een paar jaar geleden. zaterdag maar kijken om de pijp aan te pakken met een tolletje en wat primer. Als het weer een beetje mee werkt kan het in 1 dag geheel in de primer staan.
Vrijdag eerst ff een feesie aan boord voor een van de opvarenden. Hierover volgende week meer (staats geheim
)

dat litteken op de schoorsteen... zou zomaar kunnen dat dit te maken gehad heeft met de asbest sanering van een paar jaar geleden. zaterdag maar kijken om de pijp aan te pakken met een tolletje en wat primer. Als het weer een beetje mee werkt kan het in 1 dag geheel in de primer staan.
Vrijdag eerst ff een feesie aan boord voor een van de opvarenden. Hierover volgende week meer (staats geheim

-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
- Locatie: Middelburg
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Die asbestsanering lijkt mij de meest logische reden daarvoor.
Ik zal de Zaandam in juni even snel met eigen ogen bekijken aangezien ik dan toch wat moet ophalen in de buurt
Succes met de verdere werkzaamheden en plezier met het feestje
Ik zal de Zaandam in juni even snel met eigen ogen bekijken aangezien ik dan toch wat moet ophalen in de buurt
Succes met de verdere werkzaamheden en plezier met het feestje
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Toch zie je vanaf de wal wel al heel goed dat het schip er op vooruit gaat hoor.
Vanavond rij ik er weer langs en elke keer moet ik even goed kijken wat er gebeurt.
Vanavond rij ik er weer langs en elke keer moet ik even goed kijken wat er gebeurt.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
We doen ons best om vooruit te blijven gaan en niet stil te vallen
Dus als het weer meewerkt dan kunnen we flink aan de gang aan dek. Komende zaterdag als het weer meewerkt kunnen we weer een groot aantal meters voorzien van een verse laag verf. Tevens zullen we de hoofdmotor weer eens starten en kijken of de reparaties van afgelopen tijd goed uitgevoerd zijn.

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Vrijdag iemand bij ons aan boord eens flink in het zonnetje gezet.

Na 45 jaren trouw lid te zijn van het Zeekadetkorps IJmond is onze Zeekadetofficier der 2e klasse oc Joop van Schaik benoemd door de Koningin tot Lid in de orde van Oranje Nassau.
Tijdens een feestelijke bijeenkomst op Landgoed Duin- en Kruidberg kreeg ome Joop de onderscheiding opgespeld door de Burgemeester Franc Weerwind van de Gemeente Velsen. De Burgemeester vertelde tijdens een indrukwekkende speech de activiteiten van ome Joop voor het Zeekadetkorps IJmond en voor de voetbalvereniging Stormvogels.
Na de huldiging maar weer naar boord gegaan om het werk kloffie weer aan te trekken en te gaan klussen. Al enige tijd geleden hebben we een auto telefoon gekregen en deze lag nu gruwelijk in de weg. het verhuisde van de enen kant naar de andere kant en het doosje werd er niet echt knapper op. Dus nu maar eens wat tie raps gepakt en een accu tol om dat ding op de brug te installeren. Na wat gezoek uiteindelijk er achter gekomen welke stekker waar in moest en welk draadje nu aangesloten moest worden. Uiteindelijk kregen we het voor elkaar en werkt het naar behoren. Hierna zijn we maar eens aan de slag gegaan met de brandmeldcentrale. Deze had een storing en we konden er maar niet achter komen wat dit was. Na veel spitten in de handleiding kwamen we er achter dat het ging om een defecte melder. Gelukkig hadden we deze nog spare aan boord liggen en konden we het vervangen. Komende week zullen we de nood accu's proberen op de kop te tikken zodat hij weer werkt zoals het moet. Vanmorgen vroeg de hoofdmotor gestart en bleken de reparaties goed uitgepakt te hebben. echter stond er 1 verstuiver enorm te kraken, deze hebben we dus maar even getrokken om bij iemand op zijn werk even opnieuw af te persen. Tevens willen we even kijken of we iemand aan boord kunnen krijgen die ons kan helpen met een probleem aan de regulateur. Als de motor stationair draait en je wil de schroef koppelen dat de motor uitvalt. als je hem dan even een handje helpt blijft hij wel netjes 150 toeren draaien. Verder heeft men door het prachtige weer aan dek lekker kunnen schilderen wat afgelopen week in de primer gezet is. Verder is de lichtkast aan bb nu eindelijk af gemaakt en de electrische takel in het kraantje op het achter dek opnieuw bekabeld.
(zoals gewoonlijk te druk in de weer geweest en geen tijd genomen om een foto te maken, deze komen nog)

Na 45 jaren trouw lid te zijn van het Zeekadetkorps IJmond is onze Zeekadetofficier der 2e klasse oc Joop van Schaik benoemd door de Koningin tot Lid in de orde van Oranje Nassau.
Tijdens een feestelijke bijeenkomst op Landgoed Duin- en Kruidberg kreeg ome Joop de onderscheiding opgespeld door de Burgemeester Franc Weerwind van de Gemeente Velsen. De Burgemeester vertelde tijdens een indrukwekkende speech de activiteiten van ome Joop voor het Zeekadetkorps IJmond en voor de voetbalvereniging Stormvogels.
Na de huldiging maar weer naar boord gegaan om het werk kloffie weer aan te trekken en te gaan klussen. Al enige tijd geleden hebben we een auto telefoon gekregen en deze lag nu gruwelijk in de weg. het verhuisde van de enen kant naar de andere kant en het doosje werd er niet echt knapper op. Dus nu maar eens wat tie raps gepakt en een accu tol om dat ding op de brug te installeren. Na wat gezoek uiteindelijk er achter gekomen welke stekker waar in moest en welk draadje nu aangesloten moest worden. Uiteindelijk kregen we het voor elkaar en werkt het naar behoren. Hierna zijn we maar eens aan de slag gegaan met de brandmeldcentrale. Deze had een storing en we konden er maar niet achter komen wat dit was. Na veel spitten in de handleiding kwamen we er achter dat het ging om een defecte melder. Gelukkig hadden we deze nog spare aan boord liggen en konden we het vervangen. Komende week zullen we de nood accu's proberen op de kop te tikken zodat hij weer werkt zoals het moet. Vanmorgen vroeg de hoofdmotor gestart en bleken de reparaties goed uitgepakt te hebben. echter stond er 1 verstuiver enorm te kraken, deze hebben we dus maar even getrokken om bij iemand op zijn werk even opnieuw af te persen. Tevens willen we even kijken of we iemand aan boord kunnen krijgen die ons kan helpen met een probleem aan de regulateur. Als de motor stationair draait en je wil de schroef koppelen dat de motor uitvalt. als je hem dan even een handje helpt blijft hij wel netjes 150 toeren draaien. Verder heeft men door het prachtige weer aan dek lekker kunnen schilderen wat afgelopen week in de primer gezet is. Verder is de lichtkast aan bb nu eindelijk af gemaakt en de electrische takel in het kraantje op het achter dek opnieuw bekabeld.
(zoals gewoonlijk te druk in de weer geweest en geen tijd genomen om een foto te maken, deze komen nog)
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
- Locatie: Middelburg
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Gefeliciteerd met de benoeming in de orde van Oranje Nassau meneer Van Schaik
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Afgelopen week ontzettend veel gebeurd. bb brugdek is geheel geschilderd en de bb navigatie lantaarn gemonteerd en aangesloten. In de mk de open liggende brstf tank geinspecteerd/schoongemaakt en weer afgesloten. Verder hebben we door tijd gebrek de achterste drinkwatertank maar weer gesloten en gevuld met water ivm de koplastigheid momenteel. Afgelopen week ook nog een dagje gedraaid met de hoofdmotor omdat de regulateur niet lekker werkt. Deze houd zijn toeren wat moeilijk vast bij stationair toerental. tijdens het varen hebben we er geen problemen mee. tijdens de vaartocht komende week zullen we een indicateur diagram trekken van alle cilinders en tevens de drukken en opbrengsten van de brstf pompen meten. Zo krijgen we een aardig idee van wat de motor doet en kunnen we gaan fine tunen. De vloeren in het grote slaapverblijf, pantry & douche achter zijn gestort en voorzien van een cadeau van de vloerenboer. Deel van het logo van de landelijke organisatie komt op de vloer in de pantry en in het grote slaapverblijf. Vandaag zal de vloer voorzien worden van een finish laag zodat deze goed afgesloten is zodat er geen vuil in kan komen. Morgen zullen we het schip gaan verhalen naar de loswal zodat we wat makkelijker de stores aan boord kunnen nemen ipv de dijk af en over 2 schepen heen. Woensdag ochtend brstf bunkeren, sloepen aan dek nemen en dan richting kornwerderzand. Daar zullen we overnachten en donderdag ochtend met hoogwater over de boontjes naar harlingen. Daar de sloepen lossen en vrijdag richting Terschelling voor wat vertier en ontspanning
zaterdag sloepen aan boord nemen en zondag weer terug naar IJmuiden.





-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 24 feb 2013 12:19
- Locatie: Middelburg
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
ziet er weer netjes uit dat brugdek 
dat het slaapverblijf zo netjes was is wel heel lang geleden
Heb je de vlotten los aan dek liggen of kwamen die ook vandaag aan boord?
(ook het zkk mag officieel niet varen zonder voldoende reddingsmiddelen aan boord toch?)
verder nogmaals: mooi werk en ga zo door

dat het slaapverblijf zo netjes was is wel heel lang geleden
Heb je de vlotten los aan dek liggen of kwamen die ook vandaag aan boord?
(ook het zkk mag officieel niet varen zonder voldoende reddingsmiddelen aan boord toch?)
verder nogmaals: mooi werk en ga zo door
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Zo de HT reis ook weer achter de rug....
Dinsdagavond de oliespoor wakker gemaakt en verhaald naar de loswal. Bij aankomst uiteraard als eerste het afmeerbiertje gedaan en daarna gelijk een auto met proviand leeg geschud aan dek en alle spullen in de vriezers en koelkasten gezet. verder de droge store volgestopt met div voeding en 3 sloepen aan dek gezet. De volgende dag (woensdag) de sloep van het Loodswezen op het dek gezet en brstf geladen (blank
) Hierna nog een auto met dranken gelost en de oliespoor weer opgepookt. Na het warm draaien rustig aan naar Amsterdam gestoomd 1315 uur vertrokken (250 omw/min). vanuit Amsterdam op het gemak naar leleystad gevaren en daar in de "diep water" route de snelheid opgevoerd naar de 300 omw/min. Rond 2300 meerden we af bij de Lorentsz sluizen en ook hier een aankomst biertje genuttigd. De volgende morgen 0800 los en om half 10 meerden we af op de zuiderpier in de Willemshaven te Harlingen. Hierna gelijk de sloepen gelost en verder de in mk een beetje schoon gemaakt en kalme dienst onder het genot van een drankje genoten van de zon. Het duurde niet zo heel lang voordat de eerste oplopers zich melden met een verzoek voor een rondleiding over het schip en dat ze het knap vonden dat we zo netjes de haven binnen kwamen en afmeerden. Rond 2300 was er roering aan boord van de kotter naast ons en moesten wij plaats maken omdat hij weg ging. Na het opstarten het schip meer met behulp van de wind afgemeerd aan de Willemskade (waren er nog 5 bemanningsleden nuchter) Hierna konden ze ook een drankje gaan doen wat uiteraard niet na gelaten werd. Vrijdag werd besloten om de ht race niet door te laten gaan zodat we besloten om als de wind zou gaan liggen de sloepen weer aan boord te nemen maar helaas dit werd pas Zaterdag ochtend. Zaterdag ochtend de sloepen aan dek gezet en op het gemak naar Terschelling gevaren alwaar we 3 uur later aankwamen en konden afmeren langszij de Terschelling (de opvolger van de Zaandam) De heren hadden voor ons speciaal een kabel uit gelegd zodat wij de generator konden uitzetten. Hier in het zonnetje op het achterdek heerlijk genoten van een aantal vers gebakken tongetjes en aansluitend in de feest tent een avondje plezier gehad ondanks de tegen slag dat de ht niet door ging. Zondag morgen 700 de oliespoor gestart en om 800 richting IJmuiden gevaren. Tegen 2000 lagen we op de loswal en hebben we de sloep van het Loodswezen gelost (deze moet komende week naar Venetië) en daarna naar de ligplaats gevaren en afgemeerd.
Tijdens de heenvaart begon de motor steeds minder te roken en mooier te lopen dus alle reparaties beginnen eindelijk hun vruchten af te werpen. Uiteraard zullen we komende tijd gebruiken voor de buitenkant en een aantal olielekkages die we echt gestopt willen hebben. tevens zullen we het cilinder smeertoestel eens moeten na kijken want deze smeert wel eens niet. (heb het vermoeden dat er wat vuiligheid in het pompje zit zodat de plunjers geen olie aanzuigen.







bron foto's : Wim v/d Molen,Hans v kuilenburg en Nick Steffens
Dinsdagavond de oliespoor wakker gemaakt en verhaald naar de loswal. Bij aankomst uiteraard als eerste het afmeerbiertje gedaan en daarna gelijk een auto met proviand leeg geschud aan dek en alle spullen in de vriezers en koelkasten gezet. verder de droge store volgestopt met div voeding en 3 sloepen aan dek gezet. De volgende dag (woensdag) de sloep van het Loodswezen op het dek gezet en brstf geladen (blank


Tijdens de heenvaart begon de motor steeds minder te roken en mooier te lopen dus alle reparaties beginnen eindelijk hun vruchten af te werpen. Uiteraard zullen we komende tijd gebruiken voor de buitenkant en een aantal olielekkages die we echt gestopt willen hebben. tevens zullen we het cilinder smeertoestel eens moeten na kijken want deze smeert wel eens niet. (heb het vermoeden dat er wat vuiligheid in het pompje zit zodat de plunjers geen olie aanzuigen.







bron foto's : Wim v/d Molen,Hans v kuilenburg en Nick Steffens