Ik moet de raamrubbers gaan vervangen na 20 jaar zon.
Ik heb die ook twee keer verwijderd gehad wegens roest eronder, en ik zie nu de blaasjes onder de verf weer komen bij de rubberrand
Wat zal ik doen gelijk aluminiumprofiel met dubbelglas voor mijn verjaardag vragen of weer rubberprofiel gebruiken ?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Wim, ik stond een jaar of 5 geleden voor dezelfde keus. Ook ik moest om de zoveel jaar die rubbers vervangen, en trof dan toch weer telkens roest aan.
En eigenlijk vond ik die ramen toch al een beetje caravan-achtig, te weinig 'scheeps'. Ik heb toen een radicaal besluit genomen waar ik nog steeds erg blij mee ben. Ik heb platen gemaakt die ruim over het raamgat vielen. Die heb ik rondom met rvs metaalschroeven vastgezet. In iedere plaat heb ik vervolgens naast elkaar een lichtrand en een patrijspoort gezet. Niet alleen is dat veel sterker en dus veiliger, het ziet er ook veel beter uit. Bovendien kan ik nu heel gericht ventileren. De inkijk is een stuk minder terwijl de lichtinval prima is gebleven. En o ja, ik heb geen roest meer gezien.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Hoi Guido,
Ai ik ben niet volledig geweest in mijn verhaal.
Het gaat om de stuurhut ramen.
Verder heb ik in het voor en achteronder lichtranden of patrijspoorten zitten.
Gr Wim.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Nou, dan heb ik toch nog een tip voor je: de firma Chateauroux (hebben website) heeft gebruikte originele stuurhutramen staan voor mooie prijzen! (ps: geen aandelen of andere zakelijke belangen bij deze firma! )
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Hoi Wim,ik weet niet hoe oud jij gaat worden,cq wilt worden ,mag worden?
Maar nieuwe raamrubbers erin,en dan weer 20 jaar verder!
Lijkt mij de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
Ik heb wel een pezentrekker voor je.
groeten voor jullie ,Louis.
Hoi,
Ik krijg toch steeds meer de voorkeur voor dubbelglas. Voor in de stuurhutdeuren is het echt betaalbaar.
En het zal wat meer komfoor geven en een beetje schelen in de stookkosten.
Ik begin met de deuren en dan twee in aluminium per jaar te beginnen bij de dinette.
Gr Wim.
Enkel of dubbel hangt er ook vanaf waneer je vaart en op de boot bent en of je een hekel hebt aan condens
Als je kiest voor aluminium, zou ik ook direct dubbel nemen, zeker voor de stuurhut.
Ik hoor stoken, dus je bent veel aan boord. Dan is dubbel wel de moeite waard.
Ik heb deenkele ramen behandeld met een anti condens vloeistof, en dat werkt goed tot mijn verbazing.
Ik heb ruiten en een cabriokap, dus smorgens is dat drijfnat, en ook met regen beslaat de boel voortdurend.
Dat flesje ligt aan boord en ik weet de naam niet.
Zal het merk melden. Kost niet veel.
Is er in vele merken.
Bij de automaterialenzaakl te koop onder de naam AntiCondens spray.
(Bijvoorbeeld van Valma)
Werkt inderdaad perfect.
Ook zeer goed voor de binnenkant van je vizier als je met een beetje koud weer op je motor / scooter kruipt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Als je toch het besluit neemt om voor nieuw rubber te gaan.
Kan je je randen eerst behandelen een spul wat ik ken onder de naam Rust-bound, dit is 2 Comp. vrij dun en trekt helemaal de roest in, ook "naar boven" en maakt van de roest weer een harde homogene massa. welke niet meer gaat roesten, al wil je graag.
Helaas krijg ik dit weer van iemand die b.v. sluizen en bruggen behandeld, dus meer gegevens heb ik niet, m`n blikken zijn ook blanco
Hoi,
Los dubbelglas kost bijna niks meer zou ik zeggen, maar een randje aluminium erom hakt er lelijk in.(€500,- per raam)
Wat is er te zeggen over http://www.achterzetraam.nl/ ?
Of het zo moet zijn, de foto is rond Pasen 2006 geknipt zie ik aan het ei op tafel.
Of ik heb bij de binnenbetimmering rekening gehouden met het plaatsen van enkelglas of dubbelglas en zo de peesrubber toch te kunnen handhaven.
Gr Wim.
Hoi,
Vandaag van oude opentraptreden glaslatten gezaagd en van ronde kanten voorzien.
Verder afgelopen weekeinde HR dubbelglas besteld bij www.jlmglas.nl ik begin bij de deuren.
Gr Wim.