tractie of semitractie ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Dirk

tractie of semitractie ?

Bericht door Dirk »

Hey allen,
Wodan heeft een boegschroef 24V 7kW.
Als ik eea goed heb opgezocht trekt dit apparaat tot 300A.
Hoeveel Ah accu's is volgens jullie aangewezen ? (ik dacht aan 460Ah?)
en dan de cruciale vraag ; wat is het beste ; een tractieset of semitractieaccu's ?
De ene leverancier adviseert een tractieset owv de diepere ontlaadcapaciteit, de andere adviseert semitractie owv de piekstromen bij starten...
wat is wijs ???
nu staan er voor de boegschroef 2x12V 230Ah in serie geschakeld = 24V 230Ah, hetgeen aan de lage kant is denk ik , volgens de vorige eigenaar werkte het echter prima en kon hij tot 4 minuten de boegschroef gebruiken, hetgeen toch al vrij lang is ...
maar dan hadden die accu's wel even nodig om weer op te laden met een alternator van max 50A die nu gemonteerd is op de motor, dat moet dus zowieso veranderd...
groetjes, Dirk
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: tractie of semitractie ?

Bericht door KarelE »

De aanloopstroom kan het 200-250% van de nominale stroom belopen, dan zit je al op 750 Ah.
Ik heb een 24V 10kW boegschroef, en heb ook gewoon 2x230Ah in serie staan. Ik schat mijn aanloopstroom op 1000A. De kabels van accu naar boegschroefmotor zijn kort, en per pool 2x50mm2. Oh, en ik start mijn generator voorop op een van de accu's. Dat is weliswaar een scheve belasting (want 12V), maar de generator start altijd met een druk op de knop van minder dan 1sec. Bijladen doe ik indirect, met een 25A acculader die weer is aangesloten op de omvormer. Dat bespaart een hele dikke kabel van achter naar voor; nu is het een 220V aansluiting. En ik kan het bijladen achterop in- of uitschakelen (als ik al mijn plannen heb verwezenlijkt).

groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
Andere boot nieuwe problemen lees ik.
2 x 200 Amp. AGM accu's is ruim voldoende voor de boegschroef.
Of 4 x Exide Maxxima900DC AGM Deep Cycle accu dit geeft iets meer kabelgedoe maar spaart de rug.
Die accuset laad in no time weer op met een 50 Amp. dynamo.
E.e.a. wel afhanklijk van de afstand en de kabeldikte tussen de accu en de dynamo.
En moet deze dynamo ook tegelijkertijd nog andere accu's laden?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Dirk

Bericht door Dirk »

Hey Wim,
op dit moment staan er 2x12V 230Ah start en lichtaccu's in en 2x12V 230Ah voor de boegschroef. Alles in serie voor 24V...
groetjes, Dirk
Dirk

Bericht door Dirk »

o ja : de startaccu's staan in de machinemaker achteraan bij de hoofdmotor, de boegschroefaccu's staan vooraan in het schip naast de boegschoef...
Beiden worden geladen met de alternator van de motor, er staat ook nog een 1cil Lister die een dynamo kan aandrijven (platte riem van de dekwaspomp afhalen en op de dynamopoulie leggen) die in geval van nood ook beiden kan opladen...
groetjes, Dirk
sailor wim

Hoi Dirk,
Nu dus twee accu sets van 24 volt.
Ik zou op een groot schip met veel lichtpunten enof verbruikers (lees ook gasten) kiezen voor drie accu sets.
Nu zou dat het simpelst gaan met een fet diode blok met drie uitgangen. http://www.stroomwinkel.nl/p-1987-argo- ... -200a.aspx
Waarschijnlijk zit er een diode blok in met twee uitgangen of een scheidingsrelais.
Als je alles sneller wil laden moet je een tweede dynamo plaatsen.
Het verzwaren van de 50 Amp. dynamo kan ook maar dan moet je wel over een dubbele poelie op de motor beschikken.
Omdat de overtebrengen kracht bij een zwaardere dynamo te groot worden voor 1 Vsnaar.

set 1 voor start AGM start accu 2 x Exide Maxxima 900 AGM Start accu of Optima Red top dezelfde accu maar duurder.
set 2 voor licht AGM start/licht accu 4 x Exide Maxxima900DC AGM Deep Cycle accu of Optima Blue top dezelfde accu maar duurder.
set 2 voor licht kan je ook natuurlijk open en natte accu's semi tractie kiezen.
set 3 voor de boegschroef 4 x Exide Maxxima900DC AGM Deep Cycle accu of Optima Blue top dezelfde accu maar duurder.

http://accuweb.nl/exide-maxxima-accus/
http://www.optimabatteries.nl/

Je koopt een hoop nieuw lood.
Bij http://www.daveco.nl/ krijg je geld voor het oude.

Gr WIm.
sailor wim

Hoi Dirk,

De Wodan heeft een boegschroef van een kleine 10 pk.
Verbruik per uur is 7 Kw. bij 24 volt.
7000 watt : 1 min. = 117 watt x 4 min.= 468 watt. : 24 volt= 19.5 Amp uit de accu.
Tegelijkertijd zakt de spanning en gaat de dynamo assisteren met 50 Amp.= 1000 watt.
Dus de accu's moeten wat de inhoud betrefd niet groot zijn maar veel Ampere's kunnen leveren en snel weer geladen kunnen worden vandaar mijn AGM verhaal.
Gr WIm.
Ps. ik hoop dat goede berekening hier gemaakt is :?
Dirk

Bericht door Dirk »

dank voor de snelle en uitgebreide info !
groetjes, Dirk
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Dirk, ik heb vorig jaar voor precies hetzelfde dillema gestaan. Ook ik had de klok wel ergens horen luiden, maar wist niet waar de klepel hing.
Ik zeg niet dat bovenstaande adviezen niet juist zijn, maar ik heb op aanraden van een deskundige op dit terrein twee simpele yellow topjes in serie naast mijn boegschroef van 7 kW geplaatst.
Uit ervaring van een jaar, zomer én winter, kan ik je zeggen dat dit perfect werkt. De boegschroef komt onmiddellijk volledig op toeren. En staar je niet blind op de relatief lage capaciteit, want de yellow topjes laden veel sneller weer bij dan 'gewone' accu's. Dat is geen enkel probleem. Wél heb ik aan de hoofdmotor speciaal voor de boegschroef een wisselstroomdynamo meelopen, dus ik hoef verder niets te scheiden.
En niet alleen mijn rug (hooguit een kilootje of 15), maar vooral mijn portemonnee juichte mee: ongeveer 1/3 van de prijs van kwalitatief goede 'gewone' accu's!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Dirk

Bericht door Dirk »

welk type het je staan ?
hoeveel Ah ?
thanks voor je visie en ervaring te delen !
groetjes Dirk
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Dat weet ik uit mijn hoofd niet, dan moet ik de factuur opzoeken. Die ligt waarschijnlijk aan boord. Ik kom er op terug als ik het weet.
Ah! Gevonden! Yellow Top S-4,2L S/690 EN. Ik heb er ex btw 150 euro voor betaald.
Met schippersgroet,
Guido
Pier

Bericht door Pier »

De Yellow Top S-4,2L S/690 EN i12 volt bij 55amp/h voor het laden van de dynamo.

En er was een die er geen cocolade van maken kon.

groeten pier
sailor wim

quichot schreef:Yellow Top S-4,2L S/690 EN.
Hoi Guido,
Jammer dat Ton niet meer te vinden is want zijn adviezen waren ok.
Naar mijn weten is de gele en de blauwe een gelijke accu. Dit heb ik gevraagd op de Hiswa stand van de Hoeve.
Je hebt nu 55 Amp bij 24 volt staan als boegschroef voeding.
Met de opgerolde cel accu kunnen wij allemaal downsizen (modewoord?) in accu volume,maar mijn gevoel verteld als Dirk nu van 230 Amp. naar 4x 55Amp=110 Amp 24 volt gaat dat meer als de helft kleiner wel afgeslankt genoeg is.
Verder heb je natuurlijk wat meer reserve als bij jou opstelling.
Zelf heb ik 4x90 Amp gewone Exide AGM staan voor een 6 pk boegschroef.
Ik heb ook gekozen voor 4 tilbare accu's van 31 kg stuk ipv. 2 x 68 kg.
Veel beter voor de rug, trouwens over "ruggen" gesproken dinsdag naar de belasting die zullen mij wel wat "rooie ruggen" lichter maken :(
Gr Wim.
http://www.voorbeginners.info/bargoens/geld.htm
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: Je hebt nu 55 Amp bij 24 volt staan als boegschroef voeding.
Met de opgerolde cel accu kunnen wij allemaal downsizen (modewoord?) in accu volume,maar mijn gevoel verteld als Dirk nu van 230 Amp. naar 4x 55Amp=110 Amp 24 volt gaat dat meer als de helft kleiner wel afgeslankt genoeg is.
Verder heb je natuurlijk wat meer reserve als bij jou opstelling.
Ha Wim,
daar ging Ton's advies nou net om. Die reserve heb je helemaal niet nodig. De meeste boegschroeven zijn thermisch beveiligd en vallen ruimschoots uit vóór dat die 55 Ah zijn opgebruikt. Houd er maar eens een klokje bij, en meet hoe lang, of beter: hoe kort je zo'n boegschroef nou helemaal aan hebt. Een kwestie van seconden. Na een jaartje gevarieerd gebruik bleek het een wijze raad van Ton: Hou je centen (je spies om in bargoens te blijven) in je zak! Hij had me graag nog meer Yellow Topjes verkocht, maar hij voorspelde terecht: dit is écht genoeg, en zo niet, kun je er altijd nog twee bijplaatsen (binnen een testperiode van een maand speelt slijtage door het leeftijdsverschil nog geen rol). Dus ik zou zeggen: kijk het eerst even aan. Het geld groeit mij tenminste niet op de (klachtenvrije) rug, en ik moet ook nog bij de blauwe enveloppenbrigade langs! :lol:
Met schippersgroet,
Guido
Pier

Bericht door Pier »

Dirk je hebt twee soorten accu's die vor het gebuit van een boeg schroef inaamerking komen en niet te zware i.v.m het direct weer laden en voledig laden.

dit zij deze accu's de optima en ga naar degegevens van de fabrikant en zie de tabel .

de volgen is de odyssey accu zie ook de gegevens.

Neem nooit een aacu de zeet veel amp/h heeft is gewoon niet nodig want je gebruit de boegschroef maar een paar seconden te lang kanniet dan verbrant hij.

hoop dat je een goede keus kan maken.

groeten pier
Plaats reactie