MWM
Moderators: sailor wim, frank
Re: MWM
dat is lastig, die van mij heeft een boring van 25cm en een slag van 30cm, en het type is een mwm rh 235 d, dus ik word niks wijs uit die cijfers.
wel weet ik de cil. inhoud, 17liter keer 3 is 51liter totaal.
gr.wout
wel weet ik de cil. inhoud, 17liter keer 3 is 51liter totaal.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Ik heb op de motor 2 plunjer pompen die het buitenwater door de warmtewisselaar pompen. Nu horen er op beide pompen een soort van snuffel klepjes te zitten. Misschien dat iemand uit kan leggen wat precies de functie hiervan is. Het probleem is dat die van de linkerpomp er niet meer op zit, zit gewoon een stop in. Kan ik zo doorvaren of moet ik op zoek naar een nieuwe klep.
Op de foto de goede kant.
Groeten E.S.
Op de foto de goede kant.
Groeten E.S.

de snuffelkraantjes hebben als functie het regelen van de hoeveelheid koelwater die door je blok stroomt, het is namelijk met dit soort pompen zo dat ze maar 1 stand hebben en dat is vol aan, de enige manier om te regelen dat er minder water door je blok stroomt is door het snuffelkraantje ietsje te openen, hij zuigt dan iets lucht aan i.p.v. water.
kan het kwaad om zonder snuffelkranen te varen? nee dus, ik heb zelf jaren gevaren zonder die dingen, ik heb ze er nu al wel op zitten omdat de temp. van de motor iets aan de lage kant was(40gr) nu is ie 55 gr. en hij loopt veel beter.
je hebt er 2 pompen op zitten maar je gebruikt maar 1 die andere is voor het bilgewater, als ik achter mijn motor sta is de linker voor het koelwater en de rechter voor de bilge, deze bilgepomp kun je eventueel ook omzetten en dan als koelwaterpomp gebruiken, op de bilgepomp heeft de snuffelkraan dus geen functie omdat je die toch niet meer gebruikt.
hopelijk is het wat duidelijker geworden, mocht je nog een snuffelkraan zoeken , misschien heb ik er nog wel een , dan zou ik effe aan boord moeten kijken, en de pompen zijn volgens mij identiek.
gr.wout
kan het kwaad om zonder snuffelkranen te varen? nee dus, ik heb zelf jaren gevaren zonder die dingen, ik heb ze er nu al wel op zitten omdat de temp. van de motor iets aan de lage kant was(40gr) nu is ie 55 gr. en hij loopt veel beter.
je hebt er 2 pompen op zitten maar je gebruikt maar 1 die andere is voor het bilgewater, als ik achter mijn motor sta is de linker voor het koelwater en de rechter voor de bilge, deze bilgepomp kun je eventueel ook omzetten en dan als koelwaterpomp gebruiken, op de bilgepomp heeft de snuffelkraan dus geen functie omdat je die toch niet meer gebruikt.
hopelijk is het wat duidelijker geworden, mocht je nog een snuffelkraan zoeken , misschien heb ik er nog wel een , dan zou ik effe aan boord moeten kijken, en de pompen zijn volgens mij identiek.
gr.wout
Plunjer pompen zijn zogenaamde puls pompen. Die snuiver klepjes zorgen ervoor dat er in de persketel een kleine luchtbuffer zit die de persklappen van de pomp opvangt. Als deze er niet zit of je hebt geen snuifklepjes meer dat hoor je een bonkend geluid en als je die negeert kan het wel eens zo zijn dat je je pomp te barsten perst. Op de Zaandam hebben we 2 (baby) 3 cil storkjes die dit ook hebben. de ene werkt en de andere nog niet. Een van de problemen is dat de snuifklepjes kapot zijn. Nu willen we nog op jacht naar die klepjes maar dit zal wel wat geld gaan kosten. Moet nog eens een manier vinden om hetzelfde effect te creeeren.
edje volgens mij zit je er een beetje naast
ik heb bij die van mij nog nooit een bonkend geluid gehoord, en die pomp kan zichzelf niet kapot drukken, hij zuigt het water aan in de terugtrekkende slag en pompt het naar de motor in de vooruit gaande slag, dit alles is door kleppen geregeld, is een van de kleppen stuk of blijft er een hangen dan pompt ie niet meer maar gooit ie alleen het water heen en weer.
daarom mankeert er ook nooit wat aan ,erg simpel allemaal dus.
gr.wout
ik heb bij die van mij nog nooit een bonkend geluid gehoord, en die pomp kan zichzelf niet kapot drukken, hij zuigt het water aan in de terugtrekkende slag en pompt het naar de motor in de vooruit gaande slag, dit alles is door kleppen geregeld, is een van de kleppen stuk of blijft er een hangen dan pompt ie niet meer maar gooit ie alleen het water heen en weer.
daarom mankeert er ook nooit wat aan ,erg simpel allemaal dus.
gr.wout
klopt helemaal, dan hebben we allebei gelijk, want het logisch gevolg is dat wanneer je de snuifkraan verder openzet er minder water word aangezogen, en zo kun je de temp, van de motor iets beter regelen, uiteraard kun je dit ook doen door bijv, de kranen op de koppen iet dichter te zetten, doch bij mij zijn deze van messing/brons en ik durf daar geen kracht meer op te zetten i.v.m. het breukgevaar,
en om nog even terug te komen op het gevaar van overdruk, op een mwm zit bijna altijd een overdrukklep op beide pompen, deze kun je op de foto duidelijk zien.
gr.wout
en om nog even terug te komen op het gevaar van overdruk, op een mwm zit bijna altijd een overdrukklep op beide pompen, deze kun je op de foto duidelijk zien.
gr.wout
Laatst gewijzigd door wout.bij op zo 03 mar 2013 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
De linker pomp, gezien de vaarrichting, pompt het buitenwater door de warmtewisselaar. Met de rechter pomp kan ik inderdaad het bilge water naar buiten pompen als ik een handel omzet kan deze ook de koelvloeistof koelen. Dan krijgt deze het buitenwater ook via de wierpot, anders rechtstreeks van buiten zonder wierpot. Deze pompen hebben dus niets met de regeling van de temperatuur van het blok te maken want er zit een thermostaat in de koelvloeistof.
Nou heb ik op het internet vaker iets gelezen over een bonkend geluid wat opgelost werd door de snuffelklep, volgens mij sleepboot de ouwe manus. Dit kloppend geluid heb ik ook wel eens vernomen maar dat is er niet altijd. Omdat mijn koelwater als het ware drukloos naar buiten kan hoeven de persklappen ook niet opgevangen te worden? De persketel zit boven op de pomp neem ik aan ook zichtbaar op de foto.
Mijn koelvloeistof temp is ook iets van 55 graden. Wout als je zo een snuffelkraan over hebt dan zou ik deze wel van jou willen overnemen.
Nou heb ik op het internet vaker iets gelezen over een bonkend geluid wat opgelost werd door de snuffelklep, volgens mij sleepboot de ouwe manus. Dit kloppend geluid heb ik ook wel eens vernomen maar dat is er niet altijd. Omdat mijn koelwater als het ware drukloos naar buiten kan hoeven de persklappen ook niet opgevangen te worden? De persketel zit boven op de pomp neem ik aan ook zichtbaar op de foto.
Mijn koelvloeistof temp is ook iets van 55 graden. Wout als je zo een snuffelkraan over hebt dan zou ik deze wel van jou willen overnemen.
en daar zit het verschil tussen jouw mwm en de mijne, ik heb geen warmte wisselaar, alles gaat rechtstreeks het blok in.
ik ga morgen effe aan boord snuffelen om een kraantje.
gr.wout
ik ga morgen effe aan boord snuffelen om een kraantje.
gr.wout
Op de Zaandam hadden we dat probleem ook. Behoorlijk bonkend geluid uit de kleppenkast en uit de windketel. Ketel er af gesloopt (gedemonteerd
) en de kleppen er onder vast gezet. Hierna de ketel weer vast gezet en gestart en wederom (wel minder harde klappen). Hierdoor kwamen we bij het snuiverklepje terecht en deze draaide we iets open en toen hield iemand het wieltje in zijn hand
even in overleg met onze schepper getreden en van de bb baby stork een snuivertje geleend. hierna was het geluid verdwenen. Zat net nog wat te lezen en viel me op dat er een oplossing stond in het boek dat ik ook zelf had kunnen bedenken. Mochten die klepjes nu te duur zijn kunnen we er altijd een bal in zetten mocht dit nodig zijn. Wordt toch weer eens tijd om de penthouse weg te leggen en een keer het boek hulpwerktuigen weer eens door te nemen 

edje
nou weet ik niet precies wat je daar allemaal met de jeugd doet maar ik heb nog een paar boeken die wellicht interessant kunnen zijn voor jullie, het gaat om de volgende boeken, hulp en bijwerktuigen, zeevaartkundige werktuigen, het kompas leerboek voor koopvaardijofficieren, en leerboek der zeevaartkunde, mochten jullie hier belang bij hebben dan zeg je het maar, de boeken zijn wel heel erg oud maar ook zeer interessant.
gr.wout
nou weet ik niet precies wat je daar allemaal met de jeugd doet maar ik heb nog een paar boeken die wellicht interessant kunnen zijn voor jullie, het gaat om de volgende boeken, hulp en bijwerktuigen, zeevaartkundige werktuigen, het kompas leerboek voor koopvaardijofficieren, en leerboek der zeevaartkunde, mochten jullie hier belang bij hebben dan zeg je het maar, de boeken zijn wel heel erg oud maar ook zeer interessant.
gr.wout