tips gevraagt
Moderators: sailor wim, frank
tips gevraagt
Hallo mede forum leden nu zal ik wel met een vraag komen die voor veel erg simpel zijn maar ik lig nu al 4 dagen op de kop in me bootje om de ouder 5 meter lange diesel tank er uit te slijpen, nu is het slijpen klaar en wil ik meteen rond de tank het vlak goed schoon hebben en in lijnolie zetten en daar over mennie maar nu zit ik met een probleem ik werk met een grote en kleine slijptol maar die kunnen niet goed bij de spanten, hoe moet ik het daar nou goed schoon krijgen zodat ik op het kaal staal zit ? ben wel de oude resten menie van vorige schilderbeurd er met schroeven draaier aan het vandaan schrapen maar dat gaat zo langzaam. en moet nog veel doen en begint nu wel weer te kriebelen om de boot in de kraan te hangen en varen met die hap
groetjes uit makkum
groetjes uit makkum
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: tips gevraagt
Hmmm...hangt heel erg af van wat er opzit.
Als het hard is (verf, roest) werkt een naaldenbikhamer mooi.
Als het zacht is (vet, sommige teerachtige verf) zul je moeten krabben / steken.
Teer gaat trouwens als het goed koud is prima met de naaldenbikhamer, als het warmer is is het te zacht om weg te bikken.
Ik heb zelf flink wat vierkante meters met een (driehoekige) verfkrabber gedaan, daarna even 'poetsen' met slijptol met komborstel en dan lekker in de primer + verf...

start (na slopen / schoonmaken)

Lekker in de primer. (na wegkrabben vettige meuk die er zat)

Lekker in de verf...letterlijk verschil tussen dag en nacht, van dof-zwart naar grijs, slechte één tl balkje is nu genoeg om de hele ruimte te verlichten.

En planken + ballast op z'n plek.
Als het hard is (verf, roest) werkt een naaldenbikhamer mooi.
Als het zacht is (vet, sommige teerachtige verf) zul je moeten krabben / steken.
Teer gaat trouwens als het goed koud is prima met de naaldenbikhamer, als het warmer is is het te zacht om weg te bikken.
Ik heb zelf flink wat vierkante meters met een (driehoekige) verfkrabber gedaan, daarna even 'poetsen' met slijptol met komborstel en dan lekker in de primer + verf...
start (na slopen / schoonmaken)
Lekker in de primer. (na wegkrabben vettige meuk die er zat)
Lekker in de verf...letterlijk verschil tussen dag en nacht, van dof-zwart naar grijs, slechte één tl balkje is nu genoeg om de hele ruimte te verlichten.
En planken + ballast op z'n plek.
Hoi boekel
ziet er netjes uit inderdaad ik ben ook al bijna zover om te gaan schilderen alleen is het denk ik nu nog te koud of kan het wel met deze tempratuur? zit allen nog met de hoekjes bij de spanten,. verder zie ik dat je tegels er in hebt liggen? ik had dat ook maar door triling ging het verf er onder kapot heb nu stuken lood op planken die over spanten liggen dus vrij van het vlak.
ziet er netjes uit inderdaad ik ben ook al bijna zover om te gaan schilderen alleen is het denk ik nu nog te koud of kan het wel met deze tempratuur? zit allen nog met de hoekjes bij de spanten,. verder zie ik dat je tegels er in hebt liggen? ik had dat ook maar door triling ging het verf er onder kapot heb nu stuken lood op planken die over spanten liggen dus vrij van het vlak.
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Of het te koud is voor de verf hangt van de verf af, als je de datasheet van je verf erbij haalt kun je lezen wat de minimumtemperatuur is en de uithardingstijd daarbij. Verder mag je uiteraard geen condensatie hebben.douane schreef:Hoi boekel
De tegels zo op de huid is niet ideaal inderdaad (tja...'tijdelijk'), ik heb op het vlak ook tegels liggen, die heb ik netjes op stukken hout liggen om te voorkomen dat ze door de huid heen schuren:
oke ik heb meschien wel een doodzonde gedaan ik heb in het voorste deel van me V vorm alle roest wegehaald en later ingeveegd met portland (cement). en vervolgens beton gestort vond het een onnutige ruimte en wilde me neus wat naar beneden hebben want hij hing nogal in ze kont. ben achteraf wel gaan twijelen of beton nou wel de juiste oplossing is geweest
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Niets aan de hand, cement / beton is prima bescherming (anderen kunnen dit beter uitleggen)
Zolang het goed aansluit op de huid, en er geen water op blijft staan is het prima. Mocht je ooit eens een flinke klapper maken met die punt dan ff checken of alles nog stevig zit.
Zolang het goed aansluit op de huid, en er geen water op blijft staan is het prima. Mocht je ooit eens een flinke klapper maken met die punt dan ff checken of alles nog stevig zit.
ik heb er bes wel over na gedacht had namelijk ook bewapend had vooraf stukken metaal aande huid gelast voor het geval het los laat van de huid wat ik dacht al tegen te gaan door het in te smeren vooraf ik beton ging storten maar twijfel vooral als er bij verkoop over gevallen wordtBoekel schreef:Niets aan de hand, cement / beton is prima bescherming (anderen kunnen dit beter uitleggen)
- Marie Christina
Ach. Beetje interssant l*llen, tegen die tijd.
Praatje ballast enzo.
Maak je toch niet al teveel zorgen.
Dat beton zit daar goed, normaal zal er niets gaan rotten (cement wordt zelfs in watertanks gebruikt) en tegen de tijd dat er verkoop om de hoek komt kijken zie je wel weer.
Praatje ballast enzo.
Maak je toch niet al teveel zorgen.
Dat beton zit daar goed, normaal zal er niets gaan rotten (cement wordt zelfs in watertanks gebruikt) en tegen de tijd dat er verkoop om de hoek komt kijken zie je wel weer.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim
Hoi,
www.gekooktelijnolie.nl verdunnen met terpentine en er tussen laten zakken.
Als de beton mooi vlak is afgewerkt tegen de huid dan hak je een randje rondom af zodat je de lijnolie als het ware in een gootje kan gieten en het de tijd krijgt om ertussen te kruipen.
Ik heb dit ook gedaan in een spantvakje in de neus van het schip waar ik niet meer met de kango bij kon komen.
Verder was waar ik de beton wel kon weghakken de huid maar 0.5mm dik ipv. 7mm.
www.gekooktelijnolie.nl verdunnen met terpentine en er tussen laten zakken.
Als de beton mooi vlak is afgewerkt tegen de huid dan hak je een randje rondom af zodat je de lijnolie als het ware in een gootje kan gieten en het de tijd krijgt om ertussen te kruipen.
Ik heb dit ook gedaan in een spantvakje in de neus van het schip waar ik niet meer met de kango bij kon komen.
Verder was waar ik de beton wel kon weghakken de huid maar 0.5mm dik ipv. 7mm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ik doe alles meestal met een naaldbikhamer,werkt perfect.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
In 1 van mijn vorige boten was voor in de neus beton gestort, dit heeft er denk ik wel 60 jaar ingezeten,maar om dat de boot op andere plaatsen slecht was en ik de hele bodem opnieuw er ingelast heb,dacht ik voorin zal het ook wel verrot zijn.Ik heb met veel moeite alles eruit gehakt,en wat kwam er tevoorschijn heel mooi blank ijzer,alsof het gestraald was.Maak je dus maar geen zorgen om dat beton.Als je dat portland nat aangebracht heb met een stoffer heb je een perfecte hechting Gr René(De Stoere).
Klaver vier
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
In de Johanna ligt over de hele lengte van het ruim zo'n 8 ton beton. Dat is er kennelijk in het water liggend ingestort, bij het kopschot ligt het beton aan SB 7 cm hoger dan aan BB. Het zou er eind jaren '60 ingegaan zijn, toen het scheepje uit de (beroeps)vaart werd genomen. Het heeft heel wat hoofdbrekens gekost daar een rechte zwevende vloer in te leggen.
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Na het lezen van de vele reacties ben ik best gerust gesteld ik ga volgend weekend weer verder, want me baas verlangt hele week late dienst.
wat betreft het portland heb ik inderdaad nat er in gesmeerd. die naaldhamer zal ik eens gaan kijken geloof dat iemand wel eentje heeft die ik kan lenen heb gister 5 liter gekookte lijnolie gekregen dat gaat niet tussen het beton want er zit geen ruimte tussen het beton en vlak. verkoop zal nog minimaal 5 jaar duren dan moet die wel eens afzijn
nu eerst de winter wegjagen 
wat betreft het portland heb ik inderdaad nat er in gesmeerd. die naaldhamer zal ik eens gaan kijken geloof dat iemand wel eentje heeft die ik kan lenen heb gister 5 liter gekookte lijnolie gekregen dat gaat niet tussen het beton want er zit geen ruimte tussen het beton en vlak. verkoop zal nog minimaal 5 jaar duren dan moet die wel eens afzijn

-
En dan alles netjes in de verf, bij een geklonken constructie?
Als je het helemaal goed conserveert, maar dan ook de buitenkant helemaal afgesloten houd kan het, ik heb al aardig wat problemen gezien bij verven aan de binnenkant.
Als het na een stootje er afspringt, buiten of binnen, en het duurt even voor je er wat aan kan doen, zit er vocht tussen en krijg je echt roest tussen de naad, met alle gevolgen van dien.
In de beroepsvaart gebruikte men gekookte lijnolie, het liefst deed men er wat ongedoopte olie door om het goed tussen het klinkwerk in te laten trekken, soms zag je dan door de verf het bruin van de olie aan de buitenkant, als het zonnetje de boel flink opwarmde.
Dat werd dan wel eens in de vijf jaar gedaan achter de betimmering, die vooral op kleinere schepen wegneembaar was.
Groeten, Willem.
Als je het helemaal goed conserveert, maar dan ook de buitenkant helemaal afgesloten houd kan het, ik heb al aardig wat problemen gezien bij verven aan de binnenkant.
Als het na een stootje er afspringt, buiten of binnen, en het duurt even voor je er wat aan kan doen, zit er vocht tussen en krijg je echt roest tussen de naad, met alle gevolgen van dien.
In de beroepsvaart gebruikte men gekookte lijnolie, het liefst deed men er wat ongedoopte olie door om het goed tussen het klinkwerk in te laten trekken, soms zag je dan door de verf het bruin van de olie aan de buitenkant, als het zonnetje de boel flink opwarmde.
Dat werd dan wel eens in de vijf jaar gedaan achter de betimmering, die vooral op kleinere schepen wegneembaar was.
Groeten, Willem.

ik denk niet dat er ruimte tussen kan komen heb namelijk het staal helemaal kaal gemaakt met een slijptol met afbraamschijf toen heb ik stukken metaal gelast aan de huid om het beton stevigheid te geven ook heb ik toen het beton er in ging met een naalt het lucht er uit getrilt dus zit naar mijn idee goed tegen de huid aan vergeet ik nog te zeggen dat ik het eerst heb ingeveegd met portlandschipper-willem schreef:En dan alles netjes in de verf, bij een geklonken constructie?
Groeten, Willem.
verder is die niet geklonken
groetjes
uit makkum