Beestjes in de tank
Moderators: sailor wim, frank
Re: Beestjes in de tank
Pff, lastig, heb je mogelijk ook gelijk in.
Zoveel als mogelijk aftappen/afpompen dus. Daarna vullen met water. Als het gat erin zit het water er weer uit, maar dan zit je in je maag met 400 liter vieze bende wat je kwijt moet zien te raken, ook geen aantrekkelijke gedachte.
Gr.
Erik
Zoveel als mogelijk aftappen/afpompen dus. Daarna vullen met water. Als het gat erin zit het water er weer uit, maar dan zit je in je maag met 400 liter vieze bende wat je kwijt moet zien te raken, ook geen aantrekkelijke gedachte.
Gr.
Erik
-
Ik heb ook een keer bij onze boot de tank schoongemaakt. De olie in 200litervaten gepompt op het achterdek opgeslagen.De rotzooi die uit de tank kwam was gigantisch,leek wel stront uit een kinderluier.De olie op het achterdek een paar dagen laten staan dan zakt de zooi en het eventuele water,dan de bovenlaag afzuigen en weer in de tank inclusief een goeie toevoeging.Nooit geen problemen meer gehad.Heel veel succes met die vuile klus.Tip ventileer goed,ik deet dat niet en werd helemaal dizzy.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Als je een fles vult met bv 50%water en50% diesel flink schudden en daarna weg zetten,je zal zien dat na verloop van tijd er mooie schone diesel boven het water zit.
Dus die 400 liter troep valt wel mee denk ik.
Maar een andere optie is misschien,tank vol blazen met stikstof, en dan beginnen???
gr Paul
Dus die 400 liter troep valt wel mee denk ik.
Maar een andere optie is misschien,tank vol blazen met stikstof, en dan beginnen???
gr Paul
erik zei
nou weet ik niet hoe het bij jullie is geregeld, maar in Friesland kun je bijna overal die troep kwijt aan de blauwe afzuigstations, 2 euro voor 150 liter troep/bilgewater/olie/diesel, sus voor 6 euro zou je bij ons klaar zijn, heb je geen blauwe pompen in de buurt dan kun je ook een bilgebootje bellen en vragen wat het kost om de boel leeg te slobberen, 400liter is maar weinig dus volgens mij valt het wel mee.
gr.wout
nou weet ik niet hoe het bij jullie is geregeld, maar in Friesland kun je bijna overal die troep kwijt aan de blauwe afzuigstations, 2 euro voor 150 liter troep/bilgewater/olie/diesel, sus voor 6 euro zou je bij ons klaar zijn, heb je geen blauwe pompen in de buurt dan kun je ook een bilgebootje bellen en vragen wat het kost om de boel leeg te slobberen, 400liter is maar weinig dus volgens mij valt het wel mee.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Nadat ik gisteren het halve interieur heb moeten slopen vandaag het vervolg van de k*tklus. 11 stuks 25 liter jerrycans voor een mooi prijsje aangeschaft, een handpompje en een paar stukjes slang. Aanvoerslang op de motor losgekoppeld en aan de handpomp gekoppeld. De eerste jerrycan was bruine smurrie, de volgende jerrycans waren alleen troebel. In de tussentijd wel 2x de drab uit de waterscheider moeten tappen. De diesel die eruit komt stook ik wel op in de auto, in de boot komt dadelijk verse diesel. 200 liter zit nu in jerrycans, nog naar schatting 100-150 liter te gaan. Als dat eruit is gaat de tank vol met water en dan de zaag erin.
Ik heb nog foto's met de telefoon gemaakt voor het forum, maar ze waren niet om aan te gluren.
Wat mij vandaag het meest verbaasde; Probleem is ontstaan 2 weken na de laatste tankbeurt, nu 4 weken geleden. De diesel die in de jerrycans is gepompt stonk niet naar ouderwetse diesel maar nog het meeste naar citroen afwasmiddel. Is er iemand die hier meer over weet? Is dit 1 of andere moderne milietechnisch verantwoorde dieselvariant die het aanwezige vuil in de tank heeft losgeweekt?
Gr.
Erik
Ik heb nog foto's met de telefoon gemaakt voor het forum, maar ze waren niet om aan te gluren.
Wat mij vandaag het meest verbaasde; Probleem is ontstaan 2 weken na de laatste tankbeurt, nu 4 weken geleden. De diesel die in de jerrycans is gepompt stonk niet naar ouderwetse diesel maar nog het meeste naar citroen afwasmiddel. Is er iemand die hier meer over weet? Is dit 1 of andere moderne milietechnisch verantwoorde dieselvariant die het aanwezige vuil in de tank heeft losgeweekt?
Gr.
Erik
-
Erik, er moet iets in de handel zijn dat het gas in de tank als het ware verdrijft. Mijn eerste werkgever gebruikte dit altijd,je gooit het in de tank en dan gaat het roken, deze rook verdrijft het andere gas en je kan er zonder gevaar aan lassen.Ik heb op internet gezocht maar kan het middel niet vinden,misschien dat een ander forum lid het weet .Ik kan niet meer op de naam komen.Water in de tank weer kwijt raken is ook wat, dit is de grootste bacterie kweker.Het spul dat ik bedoel gaat heel erg gassen. Ik hoop dat iemand het weet.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
-
Als er een co2 laskar in de buurt staat even de fles lenen en langsaam in de tank laten lopen
Wel je eigen werkruimte goed vantileren.
Op deze manier worden ook RVS tanks gelast ,anders verbrand aan de binnenkant de las.
Maar zolang je onder het vloeistof spiegel blijft kan er niks gebeuren.
Verder ben ik het helemaal met Wout eens ,boren zagen en daarna een grotere plaat boren en tappen.
een goeie vloeibare pakking ertussen en de zaak is weer dicht.
Succes Gr Louis
Wel je eigen werkruimte goed vantileren.
Op deze manier worden ook RVS tanks gelast ,anders verbrand aan de binnenkant de las.
Maar zolang je onder het vloeistof spiegel blijft kan er niks gebeuren.
Verder ben ik het helemaal met Wout eens ,boren zagen en daarna een grotere plaat boren en tappen.
een goeie vloeibare pakking ertussen en de zaak is weer dicht.
Succes Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
Rene, vooral blijven nadenken, het zou een hoop werk schelen. Ik ga het aankomende week meteen navragen , hier in de buurt zit een bedrijfje wat lasspullen e.d. verkoopt.De Stoere schreef:Erik, er moet iets in de handel zijn dat het gas in de tank als het ware verdrijft.
Gr.
Erik
Pas wel op met co2 in een schip,zet op een dieper punt even een waxine lichtje te branden.
gr Paul

gr Paul
Een grote luchtslang over de uitlaat van je auto heen schuiven. De andere kant schuif je over je ontluchting van je brandstof tank waar je op wilt gaan lassen/slijpen. Open je vulaansluiting aan dek en start je auto. Afhankelijk van de grote van je brstf tank zal deze zich gaan vullen met de uitlaat gassen van je motor en hierdoor zal alle zuurstof uit de tank via de vulopening verdrijven. Nu laat je de motor gewoon rustig doorlopen zolang jij dat mangat er in kan slijpen. Als je dit gedaan hebt motor uit en de slangen opbergen. Op je gemak met je schoffeltje je tank uitharken en schoonmaken. Als deze schoon is kun je met een gerust hart lassen en branden aan je tank.
Goedkoper kan ik het niet voor je verzinnen.
Ik heb laatst gelast op een brstf tank (750 ltr). Gewoon een redelijk gat geboord (veel boorolie gebruiken om de warmte af te voeren zodat het niet gaat gloeien.) Toen ik eenmaal een gaatje had van een kleine 20mm, heb ik 2, 6kg co2 blussers gepakt en de tromp gedemonteerd. Vervolgens een klein eigen gemaakt slangetje aangesloten op de brandblusser en het andere uiteinde in de tank gehangen en leeg gespoten in de tank. Aan dek ff met mijn snuffel bij de ontluchting gehangen en diep geinhaleerd. Geloof me als er co2 uit de ontluchting komt aan dek (ademhalen lukt niet) is er geen gevaar meer voor warm werk
Beestjes in je tank, dit krijg je door water in de brstf. Zeker nu je van die groene brstf tankt, nadeel van die semi biomeuk die je opgedrongen krijg. Op mijn werk mikken we er altijd iets minder dan een liter biozide er in. Dit spul hebben we ooit eens gebruikt nadat wij die troep in het systeem hadden en daarna nooit meer last van gehad.
gr Ed
Goedkoper kan ik het niet voor je verzinnen.
Ik heb laatst gelast op een brstf tank (750 ltr). Gewoon een redelijk gat geboord (veel boorolie gebruiken om de warmte af te voeren zodat het niet gaat gloeien.) Toen ik eenmaal een gaatje had van een kleine 20mm, heb ik 2, 6kg co2 blussers gepakt en de tromp gedemonteerd. Vervolgens een klein eigen gemaakt slangetje aangesloten op de brandblusser en het andere uiteinde in de tank gehangen en leeg gespoten in de tank. Aan dek ff met mijn snuffel bij de ontluchting gehangen en diep geinhaleerd. Geloof me als er co2 uit de ontluchting komt aan dek (ademhalen lukt niet) is er geen gevaar meer voor warm werk
Beestjes in je tank, dit krijg je door water in de brstf. Zeker nu je van die groene brstf tankt, nadeel van die semi biomeuk die je opgedrongen krijg. Op mijn werk mikken we er altijd iets minder dan een liter biozide er in. Dit spul hebben we ooit eens gebruikt nadat wij die troep in het systeem hadden en daarna nooit meer last van gehad.
gr Ed
- Marie Christina
Goeie tip, Ed.
Vooropgesteld dat ik mijn boot in de buurt van mijn auto krijg, maar daar zal wel een mouw aan te passen zijn.

Vooropgesteld dat ik mijn boot in de buurt van mijn auto krijg, maar daar zal wel een mouw aan te passen zijn.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
je kan ook een mobiele generator gebruiken hoor, als je die tank maar gevuld krijgt met uitlaatgassen (inert gas) je hoeft niet bang te zijn dat het uitlaatgas je tank aantast. Je doet dit maar 1 malig en de nieuwe brstf die je er in pomp is zo veel dat deze eventuele "schadelijke" resten makkelijk opnemen en afvoeren. Op de Willem Beukelsz (oude kotter) zit er zelfs een nood startlucht vulsysteem op de motor. Op de cilinder zit een afsluiter die de uitlaatgassen naar de startluchtflessen kan leiden om zo op deze manier alsnog je startlucht op te toppen in geval van nood. Kijk is de nood hoog zul je het gebruiken maar het gezonde verstand zegt nee doe maar geen zwavel in je luchttanken....
Ik neem aan dat je dan de brandstof eerst uitschakeld Ed voor dat je de ketel volpompt.
Bij mijn speelgoed motortje is dat ook zo ,en is ook 50 jaar lang zo gedaan
Ik gebruik nu zelf even een compressortje ,is wel zo makkelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=Tw8UhJ3X ... ture=share
Maar wat gebeurt er als je een koperen brandstof tank heb kunnen de beestjes daar tegen ???
In Anti fouling zit ook iets van koper ,of heb ik dat verkeerd ??
T,is maar zo n zondagmiddag ingeving.
gr Paul
Bij mijn speelgoed motortje is dat ook zo ,en is ook 50 jaar lang zo gedaan
Ik gebruik nu zelf even een compressortje ,is wel zo makkelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=Tw8UhJ3X ... ture=share
Maar wat gebeurt er als je een koperen brandstof tank heb kunnen de beestjes daar tegen ???
In Anti fouling zit ook iets van koper ,of heb ik dat verkeerd ??
T,is maar zo n zondagmiddag ingeving.

gr Paul
Nee gewoon met de uitlaatgassen kan je de startflessen vol krijgen of bedoelde je dat niet?
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Lees maar in het draadje over de opduwer van Wout.
Eéncilinder gloeikopmotoren vulden hun luchtflessen ook op die manier, dus met uitlaatgas.
Daar was niet eens een compressor aanwezig. Je kon terugvallen op hand- (of bij Wout: voet-)start.
Groet, Karel
Eéncilinder gloeikopmotoren vulden hun luchtflessen ook op die manier, dus met uitlaatgas.
Daar was niet eens een compressor aanwezig. Je kon terugvallen op hand- (of bij Wout: voet-)start.
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.