Antie vries of koelvloeistof
Moderators: sailor wim, frank
Antie vries of koelvloeistof
goede avond heren.. ik kwam vandaag bij me boot om de accu`s even onder stroom te zetten bij het zoeken naar mijn zuurweger vond ik ook ineens tester tot hoever me koelvloeistof van de motor aan kan. ik schrok me echt een hoedje wat kwam ik tegen Water dus heb motor afgetapt en onder de boot heb ik een gat geboord om daar ook het water uit te laten lopen ben dus eigenlijk net op tijd!
maar nu vraag ik me af wat is beter koelvloeistof of het systeem afvullen met antivries ? het is een gesloten systeem met een inhoud van rond de 60 a 80 liter
al vast bedankt voor het denk werk
groetjes.
maar nu vraag ik me af wat is beter koelvloeistof of het systeem afvullen met antivries ? het is een gesloten systeem met een inhoud van rond de 60 a 80 liter
al vast bedankt voor het denk werk
groetjes.
- sailor wim
Re: Antie vries of koelvloeistof
Hoi,
Bevriezen, nou ik ga mij op glad ijs begeven.
Koelvloeistof is antivries met demi en soms gedistileerd water en beschermd tot bv. -30gr.
Antivries verdund met water doet dit ook, bij een juiste verdunning natuurlijk.
Maar in water zitten mineralen en zouten die ketelsteen vormen boven +58 Gr.
Nu zat er water in schrijf je, dus is er afzetting van ketelsteen geweest waarschijnlijk in het gedeelte wat de werktemperatuur heeft.
Maar omdat ik je niet over een hete motor heb zien schrijven, schuiven wij die ketelsteen vorming maar in de hoek.
In beide vorstbeschermers zitten dope's die een aantal zaken voorkomen en beschermen.
Ik zou een goede antivries kopen en verdunnen met water.
En na een seizoen varen er een aantal liters bv. 20 eruit zuigen/pompen/aftappen en vervangen voor goede koelvloeistof.(van het zelfde merk)
Zodat je weer een goede aanvulling krijgt voor de opgebruikte dope's, want reken maar dat de anticorrosie dope wat te doen heeft na die water aanslag.
Dit zou ik het jaar daarna nog een keer doen.
Ik vervang elke vier jaar zoveel mogelijk van de 70 liter koelvloeistof voor die reden.
Gr WIm.
Bevriezen, nou ik ga mij op glad ijs begeven.
Koelvloeistof is antivries met demi en soms gedistileerd water en beschermd tot bv. -30gr.
Antivries verdund met water doet dit ook, bij een juiste verdunning natuurlijk.
Maar in water zitten mineralen en zouten die ketelsteen vormen boven +58 Gr.
Nu zat er water in schrijf je, dus is er afzetting van ketelsteen geweest waarschijnlijk in het gedeelte wat de werktemperatuur heeft.
Maar omdat ik je niet over een hete motor heb zien schrijven, schuiven wij die ketelsteen vorming maar in de hoek.
In beide vorstbeschermers zitten dope's die een aantal zaken voorkomen en beschermen.
Ik zou een goede antivries kopen en verdunnen met water.
En na een seizoen varen er een aantal liters bv. 20 eruit zuigen/pompen/aftappen en vervangen voor goede koelvloeistof.(van het zelfde merk)
Zodat je weer een goede aanvulling krijgt voor de opgebruikte dope's, want reken maar dat de anticorrosie dope wat te doen heeft na die water aanslag.
Dit zou ik het jaar daarna nog een keer doen.
Ik vervang elke vier jaar zoveel mogelijk van de 70 liter koelvloeistof voor die reden.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Ik zou bij een gesloten systeem niet gaan pielen met antivries, maar gelijk overschakelen op kant en klare koelvloeistof.
Ook niet gaan mengen. Akkoord, het is niet de goedkoopste oplossing, maar de motor zal je dankbaar zijn.
Hier nog een uitleg over het verschil tussen koelvloeistof en antivries en indien je dat toch wenst een verdun-tabel antivries.
Ook niet gaan mengen. Akkoord, het is niet de goedkoopste oplossing, maar de motor zal je dankbaar zijn.
Hier nog een uitleg over het verschil tussen koelvloeistof en antivries en indien je dat toch wenst een verdun-tabel antivries.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
- sailor wim
Hoi Cees,
Je hebt gelijk, koelvloeistof is beter.
Ik ben voorzichtig geweest met mijn advies.
En wel om de volgende reden, waarom zat er water in ?
Is er nog een verborgen lekkage nu of vroeger ?
Hoeveel vuil komt er nog/straks los ?
Misschien moet er nog vooraf gespoeld worden met water ?
Kies je nu voor koelvloeistof en er komt iets naar boven dan is dat zonde van je geld geweest.
Verder denk ik dat je beter na vier jaar over kan gaan op jouw advies en als aanloop naar koelvloeistof mijn gekopere weg kan volgen.
Gr Wim.
Je hebt gelijk, koelvloeistof is beter.
Ik ben voorzichtig geweest met mijn advies.
En wel om de volgende reden, waarom zat er water in ?
Is er nog een verborgen lekkage nu of vroeger ?
Hoeveel vuil komt er nog/straks los ?
Misschien moet er nog vooraf gespoeld worden met water ?
Kies je nu voor koelvloeistof en er komt iets naar boven dan is dat zonde van je geld geweest.
Verder denk ik dat je beter na vier jaar over kan gaan op jouw advies en als aanloop naar koelvloeistof mijn gekopere weg kan volgen.
Gr Wim.
Aanvullende vraag; Hoe krijg je de koelbuizen onder de boot leeg bij een geslten koelsysteem? Boot ligt in het water.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
- sailor wim
Hoi Erik,douane schreef: ik schrok me echt een hoedje wat kwam ik tegen Water dus heb motor afgetapt en onder de boot heb ik een gat geboord om daar ook het water uit te laten lopen ben dus eigenlijk net op tijd!
Tja zo'n Schottelaar moet wel een lange adem hebben

Gr Wim.
In de machinekamer(wat klinkt dat lekker he!)een koelleiding losgehaald,slang erin gevoerd en dan een pompje erop.
Werkt bij mij prima ,wel niet alles eruit, maar toch wel het meeste.
In jerrycans afgevoerd,dan weet je gelijk de liters wat er in ieder geval weer bij moet.
Grts. Schottel.
Werkt bij mij prima ,wel niet alles eruit, maar toch wel het meeste.
In jerrycans afgevoerd,dan weet je gelijk de liters wat er in ieder geval weer bij moet.
Grts. Schottel.
wanneer je een knappe compressor in de buurt hebt dan kun je lucht op de ene kant zetten en de andere kant open laten, je blaast hem dan redelijk snel droog, eerst natuurlijk wel het meeste water uit de pijpen zuigen, het water moet er wel goed uit zijn want koelvloeistof mengt niet met water
gr.wout

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
Ik heb het idee dat iedereen aan het veit voorbij gaat ,dat er water in het systeem zit,dat hoort er niet , maar waar komt het vandaan.Het lijkt mij niet ,dat het vanuit het vaarwater komt, daar de druk in een gesloten systeem groter is als het buitenwater.Ik denk dat het verstandig is de boel eerst is met luchtdruk onder druk te zetten. Lucht is een stuk goedkoper als koelvloeistof.Ik begrijp alleen niet waar je nou een gat in heb geboord.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
de kans bestaat dat dat water er altijd al in heeft gezeten, je zal ze de kost geven die na de zomer het apparaat aftappen en na de winter weer vol laten lopen met water, zo niet dan is ie lek aan de buitenzijde, en daar ben je snel achter als je al het water hebt verwijderd, staat er de volgende morgen weer water in dan heb je aan de buitenzijde een lek, andere methode, afvullen met water en hoger zetten dan de waterlijn, staat het de volgende morgen weer op de waterlijn dan heb je een lek, of afpersen met lucht, doch dit kun je beter op het droge doen, want als je leiding barst dan heb je de poppen aan het dansen.
is ie dicht dan gewoon afvullen met koelvloeistof, word in elke automobiel gedaan, dus is ook goed voor je boot.
gr.wout
is ie dicht dan gewoon afvullen met koelvloeistof, word in elke automobiel gedaan, dus is ook goed voor je boot.
gr.wout
-
Wout .Je hebt volgens mij gelijk ,het water moet er haast ingedaan zijn.Meestal staan de motoren hoger als de waterlijn dus bij lekkage zou het waterpeil in het motorblok altijd zakken.Als dat gebeurd was had hij allang warmgelopen.Voor mij heb je gelijk Wout Gr. René(De Stoere).
Klaver vier
nou rene, dat is niet helemaal waar, het peil zakt alleen als het een gesloten systeem is met een open expansievaatje, is ie helemaal gesloten dan heb je boven in je blok een vacuüm als het peil zakt , en dan zakt het dus niet verder
gr.wout

gr.wout

Ondanks de kou blijven we wel scherp met zn alle.

Zou wel lekker zijn als je met een vacuum blok ook kan koelen

gr Paul

ik ga er koelvloeistof in doen het systeem is niet lek want dan had die al leeg moeten zijn omdat die al een maand op de kant staat

ik heb de koelbuizen onder de boot gewoon op het laagste punt gaten in geboord had even niet zo snel een andere oplossing kan onder de motor wel koperen buizen ontkopelen maar het was al donker aan het worden. en zou tussen -3 en -5 kunnen worden

dan over hoe komt het water er in ik ben er van overtuigd dat die vorige eigenaar het er in heeft gedaan achteraf ook HEEL erg stom dat ik dat na al de rare dingen die ik ben tegen gekomen niet direkt heb gecontroleerd

allemaal heeeeeeel hartelijk dank was eerste instantie van plan er antivries in te doen, denk nu maar ff bij de action langs te gaan die koelvloeistof zou prima zijn hoorde ik van mensen.
- Marie Christina
Action spul prima?
Hmmm.
Kan.
Kan ook niet.
Wellicht is het een idee om per kannetje een paar euro meeR uit te geven.
En dan een bekend (= zéker goed) merk?
Die paar euro betaalt zich zeker terug in een koelsysteem dat roestvrij, vorstvrij, cavitatievrij en daardoor schadevrij blijft.
Nogmaals, wellicht is die Action meuk net zo goed, maar ik persoonlijk heb de gok niet genomen.
Daarvoor was het prijsverschil mij niet groot genoeg.
Hmmm.
Kan.
Kan ook niet.
Wellicht is het een idee om per kannetje een paar euro meeR uit te geven.
En dan een bekend (= zéker goed) merk?
Die paar euro betaalt zich zeker terug in een koelsysteem dat roestvrij, vorstvrij, cavitatievrij en daardoor schadevrij blijft.
Nogmaals, wellicht is die Action meuk net zo goed, maar ik persoonlijk heb de gok niet genomen.
Daarvoor was het prijsverschil mij niet groot genoeg.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za 08 dec 2012 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)