Gasinstallatie

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

dconel
Contacteer:

Gasinstallatie

Bericht door dconel »

Mag je in de gasinstallatie aan boord van een pleziervaartuig nog gebruik maken van slangenklemmen? Of moeten de slangen voorzien zijn van hydraulisch geperste koppelingen? Ik lees tegenstrijdige dingen op het internet. Dus vandaar de vraag :)

Groeten,
Dirk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Gasinstallatie

Bericht door KarelE »

Dirk,

Kijk eens op deze website: http://bosq.home.xs4all.nl. Daar worden door een paar kenners regelmatig (gratis!) infobladen uitgegeven, met als doelgroep pleziervaart >= 20 meter. Maar ook voor kleinere schepen is er veel waardevols te vinden. Er was in 2009/2010 een serie afleveringen over gas aan boord. In nummer 50 is dit feuilleton nog eens in één geheel opgenomen. Dit is een link naar de verzamelde infobladen.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Wat ik ervan weet en dat is niet veel.. is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen bestaande installaties en nieuwbouw.
Nou komt dat laatste bij ons niet voor dus houden we ons aan de regels voor een installatie die je al jaren
in je boot hebt, mits je voldoet aan bepaalde eisen.

Om te beginnen een gasbun, van buiten toegangkelijk met een afsluiter aan de buitenzijde. Vergeet de sticker niet op de bun
met de aanduiding "vloeibaar gasinstallatie".
De hogedrukregelaar zit niet op de fles maar tegen het schot van de bun, verbonden met de fles dmv een hogedrukslang.
De regelaar is van een goedgekeurd type (bijv Little Boy) met een afblaasventiel voor noodgevallen.
Alle (koperen of rvs ) leidingen lopen buiten aan dek, om de 30 cm gebeugeld en met knelverbindingen met steunbusjes.
Dan ga je vlak bij je verbruikers dmv een doorvoer naar binnen de roef in.
Komt eerst weer een afsluiter en ergens hoort een meetnippel te zijn ingebouwd voor de gastester.
Dan mag je bij een bestaande installatie een stuk slang gebruiken om de verbruiker aan te sluiten (max 1 m)
Of je die met slangenklem of geperst aansluit is mij worst zolang die maar niet lekt.
Bij een nieuwe installatie mag je géén slang meer gebruiken maar sluit je koperen leiding met een expansiekrul
(varkensstaart) en nippel aan op de verbruiker.
Vervolgens test je de installatie door die onder (over)druk te brengen via de meetnippel, bij fikse overdruk
hoor je het afblaasventiel in de regelaar in de gasbun afblazen.
Dan hou je een aantal minuten een bepaalde druk aan en kijk of de meter niet terugloopt.

Om een misverstand weg te werken over dat jaartal op de slang het volgende:
ieder jaar of zo de gasslang vervangen is onzin en niet nodig.
de slang mag pas afgekeurd worden als er zichtbare veroudering is te constateren, dus ouderdoms- of
droogtescheurtjes of barstjes, schaafplekjes etc.
Het jaartal op de slang is alleen een indicatie maar niet bepalend voor de vervanging.

Voorbeeld: mijn hogedrukslang tussen fles en regelaar is smetteloos en als nieuw terwijl het jaartal 1992 aangeeft!
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

careljan schreef:Dirk,

Kijk eens op deze website: http://bosq.home.xs4all.nl. Daar worden door een paar kenners regelmatig (gratis!) infobladen uitgegeven, met als doelgroep pleziervaart >= 20 meter. Maar ook voor kleinere schepen is er veel waardevols te vinden. Er was in 2009/2010 een serie afleveringen over gas aan boord. In nummer 50 is dit feuilleton nog eens in één geheel opgenomen. Dit is een link naar de verzamelde infobladen.

Groet, Karel
Ik ben al jaren trouwe klant van de familie Bos. Maar de stukken die ze toen hebben geschreven zijn inmiddels al 3 jaar oud (nr. 50 ook over 2 maandjes). En je weet hoe snel ze weer wat kunnen verzinnen onder het mom van veiligheid :wink:
frank schreef:Wat ik ervan weet en dat is niet veel.. is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen bestaande installaties en nieuwbouw.
Dat kan natuurlijk ook nog! Maar waar zou ik dat kunnen vinden? Wil wel weten of ons bootje onder oud of nieuw valt.
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Wat ik wel verzameld heb zijn de richtlijnen voor nieuwbouwschepen met CE markering.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om dit op te volgen, want als het veilger kan, doe het dan. :D
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Cees schreef:Wat ik wel verzameld heb zijn de richtlijnen voor nieuwbouwschepen met CE markering.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om dit op te volgen, want als het veilger kan, doe het dan. :D
Hmm.. dan wordt het al een stuk gekker met de regeltjes. Mag ik naar de bron vragen Cees? Misschien kom ik zo ook wel bij de geldende regels voor mijn situatie.
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Dag Dirk,
Het is verzamelde informatie van Shell, de CE-richtlijnen en de informatiebladen van Henk Bos.
Ik beschouw Henk Bos, docent gas-, diesel- en elektrotechniek bij het Watersportverbond als een betrouwbare bron.
Het zijn niet zo zeer regels, dan wel richtlijnen, hoewel je voor een CE markering wel over regels zou kunnen spreken.
Het staat je nog steeds vrij om dit op bestaande schepen naar eigen inzicht te interpreteren, maar met name de richtlijnen voor installatie van de gasbun en aangeperste slangkoppelingen, dus geen tules met klembandjes, zou ik zeker opvolgen.
Het kan best zijn dat sommige verzekeringen hier ook eisen voor hebben. Dat is mij niet bekend.
Laatst gewijzigd door Cees op wo 17 okt 2012 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

de verzekering doet er niet zo moeilijk over, tot op de dag dat er iets gebeurt, en ze (moedwillige) nalatigheid aan kunnen tonen, en aldus besluiten niet uit te keren.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Aan boord van de Jonge Willem is onlangs de installatie (goed)gekeurd voor mijn cvo schepen>20 mtr.
Slangklemmen worden zonder pardon afgekeurd, net als de bekende oranje slang met jaartal. Wat nog wel mag, en dan nog alleen voor een kooktoestel, is een gewapende, op maat gemaakte flexibele aansluiting met aangeperste koppelingen. En zelfs dat wordt afgeraden. De voorkeur gaat uit naar een 'harde' aansluiting. Voor de rest zat @frank er aardig dichtbij. Er zitten nog een paar addertjes onder het gras: de leiding mag onder geen beding door de machinekamer lopen, er mogen geen naar onderen wijzende U-bochten inzitten, rechte leidingen langer dan 3 mtr moeten een expansielus hebben tenzij de eerste bocht vrij kan bewegen en ieder toestel moet een goedgekeurde afsluiter hebben.

Maar er zit nog wel wat licht tussen wat officieel moet, en wat verantwoord kan. Als je schip niet keuringsplichtig is, kun je rustig op je gezonde verstand blijven vertrouwen. Dus NIET wachten tot je barstjes in je slang ziet! Nou is ieder jaar vernieuwen ook weer te veel van het goede: het jaartal mag max. 5 jaar oud zijn.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Ik heb het antwoord op mijn vraag gevonden. Als je pleziervaartuig moet je voldoen aan ISO-norm 10239.

Voor wie een klein pleziervaartuig heeft en betrouwbare informatie zoekt over dit onderwerp kan deze brochure downloaden:
http://www.anwbwatersport.nl/assets/fil ... veilig.pdf

Groeten,
Dirk
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Prima Dirk,
Ik begrijp dat je niets had aan het antwoord van mij?
Kan je echt niet lezen? Op vaartips kon je ook de ISO norm (NEN 10239 en 12864) vinden.

Het feit dat je daarna spreekt over "betrouwbare informatie" is niet echt aardig.
gr. Cees
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Oh, zo was het echt niet bedoeld! Maar meer omdat er op internet zoveel tegenstrijdige dingen staan en omdat je meer dan 70 euro voor de uitwerking van NEN 10239 moet betalen. Excuus als ik daar niet duidelijk in was.

Dus aan welke eisen moet de gasinstallatie van jouw pleziervaartuig voldoen?
NEN/ISO 10239

Waar vind je betrouwbare informatie daarover?
http://www.anwbwatersport.nl/assets/fil ... veilig.pdf (gratis)
http://www.nen.nl/web/Normshop/Norm/NEN ... 008-en.htm (72,01 euro)
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

De regelaar is van een goedgekeurd type (bijv Little Boy) met een afblaasventiel voor noodgevallen.
Alle (koperen of rvs ) leidingen lopen buiten aan dek, om de 30 cm gebeugeld en met knelverbindingen met steunbusjes.
Dan ga je vlak bij je verbruikers dmv een doorvoer naar binnen de roef in.

Echt waar? Heb ik (evenals de regelaar buiten) nog nooit gezien.
Ook niet bij nieuwe jachten.

Verder las ik dat de gasleiding "onder geen beding" door de machinekamer mag lopen.

Dan kan ik het gasstelletje wel uit pikmeerkruisertje halen.
Kombuis staat in het voorroefje en de gasfles in een bun in de kont.
Daartussen zit een achteronder en een MK.

Pfff.
Die regeltjes.
Vermoeiend.
En wie cobtroleert ze?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: Pfff.
Die regeltjes.
Vermoeiend.
En wie cobtroleert ze?
Zolang je niet tot keuring verplicht bent? Niemand! Wél loont het de moeite om eventjes de kleine lettertjes van je verzekering na te lezen om te zien of er uitsluitingen zijn voor ongekeurde installaties.

Overigens mogen leidingen alleen buitenom lopen als die 'tegen mechanische belasting' -deftig voor tegenaan schoppen- beschermd zijn. Maar pas op! Die bescherming moet dan wél wegneembaar zijn voor inspectie, dus een mantelbuis mag weer niét. En o ja, de drukverdeler móet juist buiten, net als de fles(sen), maar wél in een geventileerde bun.
Regeltjes...weet welke ellende je over je afroept als je voorstander bent van een APK voor jachten! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Mijn boot is in '86 door De Groot in Grou (Pikmeerwerf) gebouwd.
Ik kan me niet voorstellen dat hij niet voldoet aan de regels.

En de verzekering?
Die keert toch al niets uit. :lol:

Maar zonder gekheid: controleren doen ze in elk geval nooit.
De verzekering en hun polis komt hier zeer regelmatig ter spraken.
Ik heb ze de afgelopen 35 jaar nooit aan boord gezien.
Of van anderen gehoord dat ze controle hadden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie