generator problemen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

frank
Site Admin
Contacteer:

generator problemen

Bericht door frank »

Spierballen invetten en aan de slag..
Vorige week dacht ik de grote generator eens een flinke onderhoudsbeurt te geven.
Was alweer lang geleden en hoewel ik een heel mooie nieuwe NothernLights (3cyl 1500T in kast) van 6 kva kreeg
aangeboden voor half geld hou ik toch maar de hand op de knip..

Dus, olie ververst, filters vervangen, koelwater spruitstuk en aansluitingen gecontroleerd en je weet wel.
Alles zag er na 25 jaar nog prima uit.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna even proefdraaien en toen hoorde ik iets wat niet normaal was.
Een hoog bijna gierend geluid, kwam niet van de aandrijfmotor maar van de generator.
Alles de volgende dag uit elkaar getrokken en na grondige inspectie bleek dat het voorste lager speling
had en bij draaien hoorde je af en toe duidelijk een 'knoep' geluid van een lagerkogeltje..
Vanmiddag de kettingtakel ingehangen en de handel aan dek getakeld.
Na veel gesjouw met de buurman heb ik hem nu in de auto en dan..??

Toch maar eens proberen om info te krijgen en een Engelstalig mailtje naar de fabriek in Italie leverde
binnen 24 uur een paar plaatjes op en de mededeling: "very old product, not produced any longer"

Afbeelding

Ben een paar bedrijven aan het bellen voor prijsopgaaf, want als hij toch uit elkaar moet, dan maar meteen
alles grondig, nieuwe lagers, koolborstels en proefdraaien op de testbank.
Dan kan alleen bij een groot bedrijf omdat die daarvoor de juiste aandrijflijn hebben.
Kijken hoe het gaat lopen en vooral wat voor prijskaartje eraan hangt.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: generator problemen

Bericht door KarelE »

Dat is het typische resultaat van dat soort acties:
Begin je de dakgoot te schilderen, eindig je met het waterdicht maken van de kelder :?
(begrijp me niet verkeerd, ik keur het onderhoud niet af. Maar als je één keer begint..... waar houdt het op?)

Succes! Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
edje

Bericht door edje »

een setje nieuwe lagers mag de wereld niet kosten. Deze hoef je niet bij de "dealer" te kopen, gewoon bij een lagerboer op de site kijken of bij Eriks. Die hebben plenty lagers liggen en misschien ook wel jouw maat. Verder kun je bij www.emeko.nl kijken of je jouw koolborstels kunt vinden. Hier heb ik al eens eerder enkele koolborstels vandaan gehaald die niet zomaar in de handel te krijgen waren.

hopelijk heb je er wat aan. veel succes met je winter project 8)

gr Ed
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Wat ik met dat soort klussen ook altijd heb is dat als je dat enee onderdeeltje los wilt halen, dan moet dat andere ook los of weg.
En om dat te bereiken moet die ene pijp een stukje opzij, wat alleen mogelijk is als je de fundatie van dat filter eraf haalt.
Pfff. :roll:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edje

Bericht door edje »

Ja ik ken het probleem, meestal heb ik het probleem dat mijn lichaam niet anatomisch geschikt is voor de klus die ik moet uitvoeren :lol:
sambeek

Bericht door sambeek »

careljan schreef:Dat is het typische resultaat van dat soort acties:
Begin je de dakgoot te schilderen, eindig je met het waterdicht maken van de kelder :?
(begrijp me niet verkeerd, ik keur het onderhoud niet af. Maar als je één keer begint..... waar houdt het op?)

Succes! Karel
Ja dat is meestal zo, maar als je er niet aan begint, weet je zeker dat het niet lang duurt voor het werkelijk ophoud. :roll: :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

frank schreef:Ben een paar bedrijven aan het bellen voor prijsopgaaf, want als hij toch uit elkaar moet, dan maar meteen
alles grondig, nieuwe lagers, koolborstels en proefdraaien op de testbank.
Dan kan alleen bij een groot bedrijf omdat die daarvoor de juiste aandrijflijn hebben.
Kijken hoe het gaat lopen en vooral wat voor prijskaartje eraan hangt.
Zes jaar geleden, inmiddels al, mijn 20 kVA generator laten behandelen en dat kostte een lieve duit.

Informeer ook naar prijzen van een nieuwe, ben je meteen van de koolborstels af.

Ik ben benieuwd.
Groeten,

Richard

mijn boot
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

edje schreef:Ja ik ken het probleem, meestal heb ik het probleem dat mijn lichaam niet anatomisch geschikt is voor de klus die ik moet uitvoeren :lol:
Hahaha!
Ja, inderdaad.
Ik ahd recentelijk mijn dochter nog nodig om het onderste boutje van de koelwaterpomp los te halen.
Mijn heinekenspoiler belette mij erbij te kunnen. :oops:
Zij had hem zo los. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Richard van den Berg schreef: Informeer ook naar prijzen van een nieuwe, ben je meteen van de koolborstels af.

Ik ben benieuwd.
Daar zat ik ook aan te denken. Dit setje heb ik ergens einde jaren 80 gebouwd en geplaatst.
Los industriemotortje gekocht, elders een generator en weer ergens een SAE aanpashuis opgescharreld.
Heeft al die jaren probleemloos en zeer betrouwbaar gedraaid.
Motor is een Ruggerini MM-150 en is in perfecte staat.

Mocht de reparatie te duur uitvallen dan heb ik twee mogelijkheden:

ik kan natuurlijk zelf dat kapotte lager vervangen en weer jaren draaien,
OF
omdat het een standaard SAE aansluiting is kan ik vergelijkbare nieuwe en moderne generator kopen.

Wat is wijsheid? Dat weet ik waarschijnlijk pas als ik hoor wat reparatie en testbank gaat kosten.
Als ik het toch doe, dan meteen maar goed dan ben ik er tot mijn levenseinde weer vanaf.

Ik kreeg zoals ik schreef een nieuwe NothernLights set aangeboden in compacte kast. 3cyl 1500T
http://www.northern-lights.com/marine/M673LD3.html
Is iets heel moois, ga je van watertanden. Zat nog in de plastic verpakt, nooit ingebouwd geweest.
Maar een vraagprijs van pakweg 6000 euro in deze tijd... ik wilde al 4000 bieden maar..
Laten we eerst eens kijken of het probleem zich goedkoop laat oplossen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Frank,
Snuffel hier maar eens rond.
http://www.valkenpower.com/listing.cfm?id=133&lang=du
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
edje

Bericht door edje »

Waarom wil je de generator op een testbank hebben staan? Bij het vervangen van een setje nieuwe lagers en koolborstels is dit niet nodig naar mijn mening.

gr Ed
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Waarom op de testbank?

Wel, ooit heb ik eens problemen gehad en ben daarvoor naar Almere gereden war toen de dealer zat.
Die heeft toen de koolborstels vervangen en alles opnieuw ingeregeld.
Het is namelijk zo dat je de spanning bij onbelast moet inregelen door de drie dikke spoelen op een bepaalde manier af te stellen.

Afbeelding

Lees de onderste alinea waar een en ander wordt uitgelegd.
Ik snap er geen jota van eigenlijk...

Ze hebben het daar over een "air gap" die je in moet stellen.. Ik denk dan aan een verstelbare spleet of zo :oops:
gr FRank

Afbeelding
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

frank schreef:Het is namelijk zo dat je de spanning bij onbelast moet inregelen door de drie dikke spoelen op een bepaalde manier af te stellen.

Lees de onderste alinea waar een en ander wordt uitgelegd.
Precies
Ik snap er geen jota van eigenlijk...

Ze hebben het daar over een "air gap" die je in moet stellen.. Ik denk dan aan een verstelbare spleet of zo :oops:
Ik denk dat je het kan vergelijken met ouderwetse wisselspanning lastrafo's waarop zo'n grote zwengel zit. Daarmee regel je de stroom, bij de generator de ankerstroom.

Mijn generator zag er zo uit toen ik deze kocht:

Afbeelding

en na de opknapbeurt zo:

Afbeelding

Inderdaad een zonder koolborstels, maar daarvoor in de plaats elektronica.

De generator leverde braaf vol vermogen en waren de kogellagers goed te horen. Uit ervaring weet ik dat het geen klus was om thuis te doen; ik heb 3 maanden stage gelopen bij de voormalige Hoogovens in de werkplaats waar alle elektromotoren werden onderhouden. Ik heb geen materiaal om de generator goed schoon te maken en te lakken. Lakken is van belang om de spoelen goed vast te houden, als de draden langs elkaar kunnen bewegen gaat het niet goed. Heb in de werkplaats gezien hoe een 2 MW motor opnieuw werd gewikkeld omdat dat was gebeurd: de spoelen waren niet bestand tegen de 1200 A aanloopstroom. :roll: Na zo'n behandeling is de generator als nieuw.
Groeten,

Richard

mijn boot
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

En dan de maandagmiddag uitsmijter...

Bij een revisiebedrijf kreeg ik een offerte van +- € 550,- maar die konden hem niet testen.

Net contact gehad met Mecc-Alte nederland en die kan een nieuwe vergelijkbare generator leveren
van 6,5 KVA en dan electronisch geregeld voor een betere spanningsconstante, bijv voor de computer
in de wasmachine heel belangrijk! en dat ding kost.. juist. Evenveel als de reparatie van de oude!

Dus ik ga eens wat maten opnemen om te kijken of dat nieuwe ding zo aan het huis kan aanbouwen.
Misschien dat de asdikte afwijkt, dan heb ik een nieuwe Boekholt koppeling nodig maar dat kost ook de kop niet.
gr FRank

Afbeelding
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

gewoon bij eriks even de lagertjes bestellen , twee nieuwe borsteltjes bij een generator boer bestellen en je bent voor 100 euro klaar, proefdraaien is onzin , als je de ins :wink: telling van de regeltrafo niet veranderd is er niks aan de hand .
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie