koelvloeistof
Moderators: sailor wim, frank
-
koelvloeistof
wie kan mijn een andwoord geven met het volgende
rood is voor
groen is voor
blauw is voor
op mijn werk was er iemand die zij dat rood voor motorblokken van alminium zijn ivm slijtage enzo ?
rood is voor
groen is voor
blauw is voor
op mijn werk was er iemand die zij dat rood voor motorblokken van alminium zijn ivm slijtage enzo ?
- sailor wim
Re: koelvloeistof
Hoi John,
Rood/roze, soms paars = longlife (8/10 jaar levensduur) koelvloeistof dit mag je nooit nooit vermengen met "gewone" koelvloeistof.
Ooit ontwikkeld voor het koelen van aluminium cilinderkoppen maar door de OAT poeders etc. slepen de koelkanalen te snel uit.
Nu is dit opgelost.
Blauw/groen = gewone koelvloeistof (3/4 jaar levensduur) en mag gemengd worden.
In blauw/groene koelvloeistof zitten allebij oa. toevoegingen zowel voor aluminium als koperen etc. onderdelen.
Want die zijn alle twee gebruikt in een koelsysteem van een motor.
Gr Wim.
Rood/roze, soms paars = longlife (8/10 jaar levensduur) koelvloeistof dit mag je nooit nooit vermengen met "gewone" koelvloeistof.
Ooit ontwikkeld voor het koelen van aluminium cilinderkoppen maar door de OAT poeders etc. slepen de koelkanalen te snel uit.
Nu is dit opgelost.
Blauw/groen = gewone koelvloeistof (3/4 jaar levensduur) en mag gemengd worden.
In blauw/groene koelvloeistof zitten allebij oa. toevoegingen zowel voor aluminium als koperen etc. onderdelen.
Want die zijn alle twee gebruikt in een koelsysteem van een motor.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
hallo wim dus in mijn peugeot indenor kan ik gewoon blauw gooien en heb dan geen problemen
mijn motor is uit 1965 45pk
bedankt voor het andwoord wim gr john
mijn motor is uit 1965 45pk
bedankt voor het andwoord wim gr john
-
- Contacteer:
Kan dit de reden zijn waarom ik al twee keer een klein gaatje in een vriesdop heb bij mijn VW Marine 140-5 bouwjaar 2007? Daar zit rode koelvloeistof in. En niemand weet wat daar de oorzaak van is. De importeur dacht aan cavitatie.sailor wim schreef:Hoi John,
Nu is dit opgelost.
Gr Wim.
Groeten Frans.
- sailor wim
Hoi Frans,
Vriesdoppen zijn in een motor de zwakste schakel in het koelcirquit.
Van welk materiaal is de dop gemaakt?
Ik ga zo denken aan een spanning verschil tussen de dop en bv. het blok.
Gr Wim.
Vriesdoppen zijn in een motor de zwakste schakel in het koelcirquit.
Van welk materiaal is de dop gemaakt?
Ik ga zo denken aan een spanning verschil tussen de dop en bv. het blok.
Gr Wim.
-
- Contacteer:
Hallo Wim,
De vriesdoppen zijn van kunststof. De koelvloeistof in de warmtewisselaar is G12. De vriesdoppen zijn in principe niet nodig omdat G12 tot - 33 graden gaat. Helaas zitten er een hoop vriesdoppen in de warmtewisselaar van VW Marine. De eerste vriesdop is in 2010 vernieuwd en de tweede vriesdop nu in 2012. De doppen zijn niet gescheurd of gebarsten. Er zit steeds een klein gaatje in de bodem alsof deze is doorgesleten. De doppen moeten eerst in de vriezer voordat deze vervangen kunnen worden. Dat moet snel gebeuren. Als ze warm worden zetten ze uit en zitten muurvast. Beide vriesdoppen zitten in een bocht. Dus de koelvloeistof "schuurt" als het ware langs de dop. Ik krijg in iedergeval geen info van de importeur waarom nu juist bij mij er een gaatje in de bodem van de vriesdop(pen) komt. Heel vervelend.
Groeten Frans.
De vriesdoppen zijn van kunststof. De koelvloeistof in de warmtewisselaar is G12. De vriesdoppen zijn in principe niet nodig omdat G12 tot - 33 graden gaat. Helaas zitten er een hoop vriesdoppen in de warmtewisselaar van VW Marine. De eerste vriesdop is in 2010 vernieuwd en de tweede vriesdop nu in 2012. De doppen zijn niet gescheurd of gebarsten. Er zit steeds een klein gaatje in de bodem alsof deze is doorgesleten. De doppen moeten eerst in de vriezer voordat deze vervangen kunnen worden. Dat moet snel gebeuren. Als ze warm worden zetten ze uit en zitten muurvast. Beide vriesdoppen zitten in een bocht. Dus de koelvloeistof "schuurt" als het ware langs de dop. Ik krijg in iedergeval geen info van de importeur waarom nu juist bij mij er een gaatje in de bodem van de vriesdop(pen) komt. Heel vervelend.
Groeten Frans.
-
- Contacteer:
het genoemde probleem is bekend, het beteft inderdaad cavitatie.
ook wil de nivo sensor van de koelvloeistof wel eens gaan lekken, ogenschijnlijk is er niets aan de hand maar de sensor lekt dan toch.
ik ben dit in de praktijk al een paar keer tegen gekomen.
ook wil de nivo sensor van de koelvloeistof wel eens gaan lekken, ogenschijnlijk is er niets aan de hand maar de sensor lekt dan toch.
ik ben dit in de praktijk al een paar keer tegen gekomen.

Voor alles is een oplossing!
Jij bent een aantal keer cavitatie in een koelwatersysteem tegengekomen? Je bedoeld vast iets anders, maar wat als ik vragen mag? Ik heb een soortgelijk probleem bij een Yanmar motortje.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- Marie Christina
@VRM:
Cavitatie in het koelsysteem?
Kan je uitleggen hoe dat dan ontstaat?
Volgens mij kan dat alleen als er tijdens het rondstromen onderdruk ontstaat.
Dat zou dan betekenen dat de koelwaterpomp te snel draait, zodat aan de zuigzijde onderdruk ontstaat.
(Zo redeneer ik met mijn, toegegeven, beperkte technische kennis.)
Of ligt het anders?
En gelijk nog een vraag: Hoe herken je cavitatie dan.
Ik vraag het omdat ik het koelsysteem ivm een reparatie open heb liggen, en dan zou ik dus mooi van de gelegenheid gebruik kunnen maken om het te controleren.
Cavitatie in het koelsysteem?
Kan je uitleggen hoe dat dan ontstaat?
Volgens mij kan dat alleen als er tijdens het rondstromen onderdruk ontstaat.
Dat zou dan betekenen dat de koelwaterpomp te snel draait, zodat aan de zuigzijde onderdruk ontstaat.
(Zo redeneer ik met mijn, toegegeven, beperkte technische kennis.)
Of ligt het anders?
En gelijk nog een vraag: Hoe herken je cavitatie dan.
Ik vraag het omdat ik het koelsysteem ivm een reparatie open heb liggen, en dan zou ik dus mooi van de gelegenheid gebruik kunnen maken om het te controleren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
over cavitatie kwam ik het volgende tegen:http://www.efm.nl/Website%20content/Dow ... %206.1.pdf
- Marie Christina
Kort, maar informatief stukje.
Bij normaal gebruik en geen aanpassingen aan het koelsysteem, zo concludeer ik, zal het dus wel meevallen.
Bij normaal gebruik en geen aanpassingen aan het koelsysteem, zo concludeer ik, zal het dus wel meevallen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Nou, dan zullen we eens kijken of er druk opbouwt of niet 

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
- Contacteer:
Even ter aanvulling op dit onderwerp. Afgelopen october heeft de motor een onderhoudsbeurt gehad in Lemmer. Helaas was de defecte vriesdop niet voorradig zodat deze mij is nagestuurd en ik die zelf gemonteerd heb. Aan de kleur te zien dacht ik dat deze van kunststof was maar dat klopt niet. De vriesdop is van grijs RVS. Ongeveer 1 mm dik en 18 mm in doorsnee. Het was een hele klus om deze er uit te halen zonder de warmtewisselaar te beschadigen. De nieuwe dop direct van uit de diepvriezer met vloeibare pakking gemonteerd. De dop is 8 mm hoog en het kanaal waar deze in zit ongeveer 15 mm diep. Hoewel de oude dop beschadigd is door het demonteren kun je toch een heel dun gaatje zien. Deze dop heeft de 700 uur gehaald. Ik hoop niet dat er schade onstaat door caviatie aan de rest van de warmtewisselaar of nog erger aan het motorblok rond de cylinders. Mag toch eigenlijk niet voorkomen bij deze dure motor.Frans van de Ven schreef:Hallo Wim,
De vriesdoppen zijn van kunststof. De koelvloeistof in de warmtewisselaar is G12. De vriesdoppen zijn in principe niet nodig omdat G12 tot - 33 graden gaat. Helaas zitten er een hoop vriesdoppen in de warmtewisselaar van VW Marine. De eerste vriesdop is in 2010 vernieuwd en de tweede vriesdop nu in 2012. De doppen zijn niet gescheurd of gebarsten. Er zit steeds een klein gaatje in de bodem alsof deze is doorgesleten.
Groeten Frans.
-
Hallo Wim, ik lees in jouw stukje over de koelvloeistof ,dat het 3tot4 jaar goed blijft,bij mij zit het er minimaal6 jaar in,loop ik nu groot risico,en moet ik het nu zo snel mogelijk vervangen,of is het meetbaar of het nog goed is.De boot blijft namelijk altijd in het water.Gr.René (De Stoere)
Klaver vier
- sailor wim
Hoi René,
De vorstbescherming blijft erg lang bestaan.
Maar de toevoegingen (dopes) worden opgebruikt vandaar de verversingstijd.
Anticorrosie:
Deze dient voor het beschermen tegen corrosie voor bijvoorbeeld de warmtewisselaar die anders door corrosievorming dicht gaat zitten, waardoor de koelcapaciteit vermindert en een hoge motortemperatuur ontstaat.
Antischuimmiddel:
Schuim bestaat uit luchtbellen en waar lucht zit kan geen koelvloeistof zitten.
Het gevolg is een slechtere warmte afvoer en dit heeft weer tot gevolg een hogere motortemperatuur.
Smeermiddel:
Het smeermiddel wat toegevoegd wordt dient voor smering en afdichting van de waterpomp die wanneer hij niet gesmeerd wordt er versnelde slijtage ontstaat. Dit kan men waarnemen door lekkage en piepende geluiden.
Door een optische meting van de koelvloeistof kan nog wel bepaald worden of de vorstbeveiliging nog voldoende aanwezig is, maar de kwaliteit niet. Wanneer de verversing van de koelvloeistof te lang wordt uitgesteld, zal door chemische reacties in de koelvloeistof een agressieve reactie ontstaan. Dit heeft nadelige gevolgen voor het koelsysteem en voor de levensduur van de motor.
Gr WIm.
De vorstbescherming blijft erg lang bestaan.
Maar de toevoegingen (dopes) worden opgebruikt vandaar de verversingstijd.
Anticorrosie:
Deze dient voor het beschermen tegen corrosie voor bijvoorbeeld de warmtewisselaar die anders door corrosievorming dicht gaat zitten, waardoor de koelcapaciteit vermindert en een hoge motortemperatuur ontstaat.
Antischuimmiddel:
Schuim bestaat uit luchtbellen en waar lucht zit kan geen koelvloeistof zitten.
Het gevolg is een slechtere warmte afvoer en dit heeft weer tot gevolg een hogere motortemperatuur.
Smeermiddel:
Het smeermiddel wat toegevoegd wordt dient voor smering en afdichting van de waterpomp die wanneer hij niet gesmeerd wordt er versnelde slijtage ontstaat. Dit kan men waarnemen door lekkage en piepende geluiden.
Door een optische meting van de koelvloeistof kan nog wel bepaald worden of de vorstbeveiliging nog voldoende aanwezig is, maar de kwaliteit niet. Wanneer de verversing van de koelvloeistof te lang wordt uitgesteld, zal door chemische reacties in de koelvloeistof een agressieve reactie ontstaan. Dit heeft nadelige gevolgen voor het koelsysteem en voor de levensduur van de motor.
Gr WIm.