Elektrisch varen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Elektrisch varen

Bericht door Richard van den Berg »

Om het wat overzichtelijk te houden start ik een nieuw topic. Onderstaande qoute komt uit http://www.machinekamer.nl/forum/viewto ... =2888#2888
FKZ schreef:ps ik denk dat 3,5 KW ook wel genoeg is aangezoen 2 motoren op 1 as syngroon laten lopen ook niet eenvoudig is. Een motor toepassen geeft wellicht ook de mogelijkheid om de stuwdruk door de motor lagering op te laten nemen. Mits natuurlijk het toeren tal niet te hoog ligt.
Wil je elektrisch gaan varen?

Let er op: lagers van standaard elektromotor zijn totaal ongeschikt om stuwdruk op te vangen :!: ze moeten de rotor op z'n plek houden. Grotere elektromotoren hebben zelfs maar aan 1 kant een kogelwentellager - aan de waaierzijde en aan de aandrijfzijde een tonlager die totaal geen stuwdruk op kan vangen. Rotor elektromotoren vanaf bouwgrootte 250.

Het enige voordeel van 2 motoren op 1 as zou een snellere acceleratie kunnen zijn, maar daarvoor ga je meest niet elektrisch.
In de meeste gevallen zijn 2 motoren zwaarder dan 1 motor met hetzelfde vermogen.
Richard van den Berg
Contacteer:

Een aanvulling op de lagering: voor puur testen zou de motor de stuwdruk op kunnen vangen.

In mijn bootje komt een 11 kW 3 fasen motor, daarin zitten 2 6309 lagers die volgens SKF een maxmimale dynamische kracht mogen hebben van 55,3 kN.

Volgens Engelse Wikipedia - onder direction of load - mag de axiale belasting van grote lagers 50 % van de radiale belasting zijn, bij kleine lagers is dat 25 %

Uitgaande 25 % van 55,3 kN = 13825 N, wat ruim 8 x zoveel is dan de stuwkracht die ik verwacht.

Het vorige bootje met een 11 pk (= 8,2 kW) motortje had een gemeten stuwkracht van 120 kg. Als vermogen en stuwkracht een evenredige verhouding hebben, dan zou 11 kW een 160 kg stuwkracht opleveren wat grofweg overeenkomt met 1600 N, bij lange na niet de 13825 N die het lager mag hebben.

Voor alle duidelijkheid; stuwdruklager voor m'n bootje is er al: 8)
Afbeelding
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik ga ook voor een elektromotor. Ik denk aan 18,5 kw bij 1500 rpm voor mijn pakschuit. 220/380 en de Frequentie regelaar heb ik al. Alleen nog een motor. Ik krijg wel tips maar je moet vaak ook weer tijd maken om ergens naar toe te rijden. Ik heb niet veel tijd maar vooral een hekel aan autorijden.
Aggregaat heb ik al gevonden en staat netjes te wachten gelukkig voor een scherpe prijs! Het juist inschatten van de schroefafmetingen blijft moeilijk. Ik heb nu een student die daar mee bezig is. afwachten!

Ik ga overigens ook geen stuwlager gebruiken en probeer de motor in lijn met de schroefas te plaatsen. hoe minder componenten hoe beter.
Bij de Jacob van Lennep, een pakschuit die in amsterdam als rondvaartschip vaart hebben ze de E-motor boven de schroefas gezet en drijven deze aan met v snaren. gaat allemaal al jaren goed maar alleen het stuwdruklager begeeft het.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Richard van den Berg
Contacteer:

meester schreef:Ik ga ook voor een elektromotor. Ik denk aan 18,5 kw bij 1500 rpm voor mijn pakschuit. 220/380 en de Frequentie regelaar heb ik al. Alleen nog een motor. Ik krijg wel tips maar je moet vaak ook weer tijd maken om ergens naar toe te rijden. Ik heb niet veel tijd maar vooral een hekel aan autorijden.
Hoeft ook niet altijd; mijn tweedehands elektromotor is bij me bezorgd :wink: het meeste heb ik wel zelf gehaald.
Aggregaat heb ik al gevonden en staat netjes te wachten gelukkig voor een scherpe prijs! Het juist inschatten van de schroefafmetingen blijft moeilijk. Ik heb nu een student die daar mee bezig is. afwachten!
Is dat nog geen exacte wetenschap? Ik ben benieuwd hij mijn schroef het gaat doen.
Ik ga overigens ook geen stuwlager gebruiken en probeer de motor in lijn met de schroefas te plaatsen. hoe minder componenten hoe beter.
Dat betekent dat de motor koud op het staal komt? Frequentiegeregelde motoren maken doorgaans meer herrie dan 3 fase motoren rechtstreeks op het net aangesloten. Zelf heb ik dat getest en wil de motor daarom op rubbers hebben. Aan het einde van dit filmpje is het ook te horen: filmpje van een proefloop
Bij de Jacob van Lennep, een pakschuit die in amsterdam als rondvaartschip vaart hebben ze de E-motor boven de schroefas gezet en drijven deze aan met v snaren. gaat allemaal al jaren goed maar alleen het stuwdruklager begeeft het.
Als het stuwdruklager de radiale krachten opvangt verbaast me dat niet helemaal: een stuwdruklager is voor axiale lasten gemaakt en niet voor radiale.
De v-snaren zorgen voor een stuk demping, dat is wel gunstig.
paul

elektrisch varen

Bericht door paul »

Hallo Nico
Dat het stuwdruklager kapot gaat zou dus komen door de kracht van de v snaren ?
Er zal toch wel een steunlager bij de snaarschijf zitten?
mvg Paul
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Een dubbelrijig zelfinstellend tonlager zou geen enkele moeite moeten hebben met axiale belasting...zal wel iets niet helemaal lekker zitten qua montage of smering.

Ik heb ook een stuwdruklager in m'n boot, dit omdat ik de motor op rubbers heb en als deze ook de stuwkracht op moeten nemen dan is dat het grootste deel van de kracht (veel groter dan de kracht die het moment veroorzaakt).
Ook heb ik wel eens uitgezocht of de motor het kon hebben, en dacht daar te hebben gevonden dat het niet kon, maar die gegevens kan ik zo snel niet terugvinden.

Ik wil nog eens een proef doen met star monteren van de motor, ik heb niet het idee dat deze veel lawaar veroorzaakt, maar dat kunnen we testen door en de motor op de fundatie vast te klemmen met een paar blokjes staal ertussen ipv de rubbers.

De sloep krijgt een gelijkstroom-motor, ik weet niet wat voor lagers daar in zitten, maar het is wel interessant te weten of deze het aan zou kunnen, zou wel mooi zijn...
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

die aandrijving met V snaren is eerst ontworpen om oververhtting te voorkomen bij vuil in je schroef: de snaren gaan dan slippen.
Maar in de praktijk blijkt het niet nodig. de motor kan het prima hebben. het stuwdruklagerdeel van pithondrive dus niet. maar dat zal idd door de verkeerde belasting komen. ( die pithondrives zijn overigens over het algemeen niet goed. bij ons in de haven zijn er al zeker 10 kapot gegaan)

Ik wilde de motor star opstellen om het aantal componenten in de aandrijflijn te minimaliseren.
ALs ik die motor op zware constructie zet zou het moeten kunnen. maar ik heb er geen ervaring mee. overigens wel in het elektropracticum op de hogeschool. op lage toeren wilde het wel herrie maken. maar die opstellingen stonden los. ik ben benieuwd
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Richard van den Berg
Contacteer:

Boekel schreef:Een dubbelrijig zelfinstellend tonlager zou geen enkele moeite moeten hebben met axiale belasting...zal wel iets niet helemaal lekker zitten qua montage of smering.

Ik heb ook een stuwdruklager in m'n boot, dit omdat ik de motor op rubbers heb en als deze ook de stuwkracht op moeten nemen dan is dat het grootste deel van de kracht (veel groter dan de kracht die het moment veroorzaakt).
Ook heb ik wel eens uitgezocht of de motor het kon hebben, en dacht daar te hebben gevonden dat het niet kon, maar die gegevens kan ik zo snel niet terugvinden.
Hoeveel trekkracht denk je dat je nu heb?
Ik wil nog eens een proef doen met star monteren van de motor, ik heb niet het idee dat deze veel lawaar veroorzaakt, maar dat kunnen we testen door en de motor op de fundatie vast te klemmen met een paar blokjes staal ertussen ipv de rubbers.
Het geluid op je films in de motorkamer komt dat van de motor en regelaar?
De sloep krijgt een gelijkstroom-motor, ik weet niet wat voor lagers daar in zitten, maar het is wel interessant te weten of deze het aan zou kunnen, zou wel mooi zijn...
Kwestie van nakijken dus. Gelijkstroom motoren zijn doorgaans stiller qua geluid van de spoelen, maar lawaaiiger door de koolborstels.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Richard van den Berg schreef:
Boekel schreef: Ook heb ik wel eens uitgezocht of de motor het kon hebben, en dacht daar te hebben gevonden dat het niet kon, maar die gegevens kan ik zo snel niet terugvinden.
Hoeveel trekkracht denk je dat je nu heb?
Ik hoop uiteindelijk op zo'n 900 kg uit te komen
Het geluid op je films in de motorkamer komt dat van de motor en regelaar?
Frequentieregelaar maakt vrij veel ventilator-geluid, motor zelf hoor je wel maar schroef maakt meer leven bij hogere toeren.
Geluid op de filmpjes is altijd relatief, omdat camera bij weinig geluid zich bij regelt.
Richard van den Berg
Contacteer:

Boekel schreef:Frequentieregelaar maakt vrij veel ventilator-geluid, motor zelf hoor je wel maar schroef maakt meer leven bij hogere toeren.
Doet mijn regelaar ook, maar ik heb een stillere ventilator gevonden. Mijn regelaar zit in de kajuit; klimaattechnisch het gunstigst voor de regelaar.
Schroefgeluid klopt wel, vond ik altijd leuk in een boot in de haven in het onderschip of de machinekamer: alle geluiden in het water die voorbij komen.
Geluid op de filmpjes is altijd relatief, omdat camera bij weinig geluid zich bij regelt.
Behalve bij wind. Daarom vroeg ik het ook, hoewel de generator heel duidelijk hoorbaar blijft :wink:

P.S. is je generator op het koelvlak aangesloten?
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Richard van den Berg schreef:
Boekel schreef:Frequentieregelaar maakt vrij veel ventilator-geluid, motor zelf hoor je wel maar schroef maakt meer leven bij hogere toeren.
Doet mijn regelaar ook, maar ik heb een stillere ventilator gevonden. Mijn regelaar zit in de kajuit; klimaattechnisch het gunstigst voor de regelaar.
Schroefgeluid klopt wel, vond ik altijd leuk in een boot in de haven in het onderschip of de machinekamer: alle geluiden in het water die voorbij komen.
Behalve bij wind. Daarom vroeg ik het ook, hoewel de generator heel duidelijk hoorbaar blijft :wink:

P.S. is je generator op het koelvlak aangesloten?
Mijn regelaar zal in de toekomst geïsoleerd van het interieur zijn.
Generator is nog niet aangesloten, moet de tank nog afpersen en nog hoop dingen veranderen. Misschien nog extra pomp e.d.
Richard van den Berg
Contacteer:

Boekel schreef:De sloep krijgt een gelijkstroom-motor, ik weet niet wat voor lagers daar in zitten, maar het is wel interessant te weten of deze het aan zou kunnen, zou wel mooi zijn...
SKF heeft daarvoor online een rekenmodule staan; op deze pagina uitleg en als je op de formule P = XFr + YFa op de pagina klikt komt de rekenmodule in beeld

Grote vraag is wat de kale motor voor belasting voor de lagers is, uitgedrukt in kracht. Spelende met de rekenmodule maakt heel duidelijk dat hogere belasting de levensduur inkort. Kortom het stuwdruklager geeft de motorlagers een langere levensduur :)
FKZ

Bericht door FKZ »

iemand interesse in een werkende Heftruck zonder batterij bank? Goed toepasbaar in project zoals door boekel beschreven en uitgevoerd.

MVG FKZ
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

FKZ schreef:iemand interesse in een werkende Heftruck zonder batterij bank? Goed toepasbaar in project zoals door boekel beschreven en uitgevoerd.

MVG FKZ
Haha, mooie accu gescoord?
Wat voor rijmotor zit er in? (volt, kw, rpm)
En wat voor motorregeling?

Stuurbekrachtingings-systeem zou je ook mooi in een bootje kunnen gebruiken...
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Boekel schreef:
FKZ schreef:iemand interesse in een werkende Heftruck zonder batterij bank? Goed toepasbaar in project zoals door boekel beschreven en uitgevoerd.

MVG FKZ
Haha, mooie accu gescoord?
Wat voor rijmotor zit er in? (volt, kw, rpm)
En wat voor motorregeling?

Stuurbekrachtingings-systeem zou je ook mooi in een bootje kunnen gebruiken...
Zo'n accuset heb ik ook voorin staan...
En de hydrauliekpomp en -tank van de heftruck heb ik ook nog. En een ventielenblok met accumulator en solenoids, en een heleboel electro en kabels die ik nog moet uitzoeken. De rest is al lang naar Corus.
Ook al een RZ piloot met tol en bochtaanwijzer gescoord. Nu nog een keer het geheel tot een parallel stuursysteem met pookje naast het aanwezige handhydraulisch stuurwerk fabrieken.......

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Plaats reactie