Hydraulische besturing en nieuw roerblad plaatsen.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Kees77

Re: Hydraulische besturing en nieuw roerblad plaatsen.

Bericht door Kees77 »

quichot schreef:Blijft de vraag waarom je omwille van hydraulische besturing van het klassieke roer af wil dat bij dit scheepje hoort.
Goeie vraag, diverse redenen:
Uiteraard is hout mooier, maar
1. Het hout is redelijk verrot en de kwaliteit van het roer 'an sich' is niet best.
2. Ik vaar met name in Amsterdam, ook altijd Koningsdag enz. Er komt een dag dat een dronken yup dit uitstekend stuk hout kapot vaart. Dat wil ik voor zijn.
3. enorm veel speling op de hak-passing en de fitsen.
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Zeker in amsterdam is een opvallend roerblad altijd beter. Bij voorkeur met een grote vlag erop. Als het houten roer op is kan je het altijd namaken in staal. Daar varen er al veel meer van rond. Zowel in plaat als in doos uitvoering.
Geloof mij er varen genoeg knappe koppen rond in Amsterdam die een onderwaterroer niet doorhebben en juist dit eraf willen varen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

+1, Evert, je was me voor. Dat varen in Amsterdam is juist een reden om het roer(blad) tot boven water te verlengen. Zo geef je sloepenslimmeriken ook geen uitvlucht met 'maar ik zag het niet'.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Ik kon op de foto niet zien dat het roer rot en versleten is, dus toch moet worden vervangen.

Het is een beetje een broodje aap onder niet-Amsterdammers aan het worden dat de grachten dichtslibben met carambolerende sloepen. Op Koningsdag misschien, maar dan dobbert iedereen een beetje mee in de stroom, bij snelheden die zelden boven de 2 km/h komen. Dommerikjes die het toch tegen de stroom in proberen, zullen jouw roer dus niet raken. Ik zit er zelf ook wel eens tussen met m'n vletje. In goede onderlinge verstandhouding wordt er wel eens een handje uitgestoken om elkaar op afstand te houden, maar daar blijft het bij.
Om daarvoor nou een ander type roer te maken lijkt me wat overtrokken.

De rest van het jaar is het gewoon rustig, op wat verdwaalde waterfietsen na, maar die rossen je roer er echt niet af.
Probleem is wel een beetje dat luxe sloepjes steeds meer als auto's worden gezien. Als je daar te dichtbij komt is het al code rood, en als je zo'n bootje per ongeluk aanraakt, staat de briesende eigenaar gelijk te wapperen met schadeformulieren.

(En nu komen de voorbeelden van hoe verschrikkelijk het is bij ons, let maar op! :wink: )
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Kees77

Bericht door Kees77 »

Heren, dank voor de reacties, ook de negatieve reacties.
Het is als volgt: Het tjalkje heb ik onlangs gekocht. In mei heb ik hem eenmaal op de kant gezien, daarna niet meer. Vorige week heb ik een wat opportuun bod gedaan, en de eigenaar ging wonderwel akkoord. Het bootje ligt volgende week hier op de kant, dan zal ik de zaak pas goed kunnen bekijken en hak ik knopen door.
Uiteraard vind ik het huidige roer vele malen mooier. Ik woon en vaar nu 10 jaar in Amsterdam en ben met m'n (in de zomer verkochte) eerdere Tjalk tot 2 maal echt hárd van achteren aangevaren. Niks 'beren op de weg' dus.
Maar goed, de vraag is dus moet schoonheid wijken voor een hufterproof roer.
Besturing met stuurwiel wordt het sowieso, dus graag input over een geschikt en fijn besturingssysteem.
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Aangevaren worden op het roer, in combinatie met helmstok kan erg link zijn ivm beknelling! Ik snap de wens wel om dit te veranderen...

Een hydraulische besturing (elke besturing eigenlijk) zal een stuk lichter uitgevoerd kunnen worden met een kleiner roer.

Voor ultieme manoeuvreerbaarheid kun je kijken naar dit topic:
viewtopic.php?t=371
of:
http://forum.waterscouting.com/viewtopi ... 4&start=15

Zelf heb ik de voorkeur voor een helmstok, indien dit praktisch is bij de boot, sloepje is er perfect voor. Tjalkje helemaal afhankelijk van de zitpositie achterin, kan me voorstellen dat een stuurwiel prettiger is.

Stuursysteem: hufterproof iig, dus lekker stevige cilinder die een tikje kan hebben. Stevige cilinder = waarschijnlijk groter dan strikt noodzakelijk, dus ook een relatief grote stuurpomp nodig (denk aan 40 a 50 cc / omw)

http://www.marktplaats.nl/z/watersport- ... goryId=976
http://link.marktplaats.nl/m877085764

Stuurcilinder, deze is wat te groot maar wel het model wat je waarschijnlijk kan gebruiken (cilinder door kont boot naar buiten en direct aan roer vast.
Als je een roeruitslag van 2x 45 graden kan bereiken kom je met een schilling roer aardig de bocht om. Meer is altijd beter in de gracht maar het zal al beter sturen dan met je huidige roer.

Hier nog wat filmpjes van manouvreren met een schilling roer:
https://www.youtube.com/watch?v=TT6CtIXlrgg

Hier wat berekeningen:
http://www.roboot.nl/De%20bouw/11l-Stuurinrichting.htm
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Kees77 schreef: Ik woon en vaar nu 10 jaar in Amsterdam en ben met m'n (in de zomer verkochte) eerdere Tjalk tot 2 maal echt hárd van achteren aangevaren.
Zo zie je maar weer hoe verschillend persoonlijke ervaringen kunnen zijn: ik ben in 36 jaar echt nog nooit, erewoord, aangevaren in Amsterdam. Wel een paar keer in de drukte rond Sail geraakt/geschampt. Een paar keer per jaar ga ik er met de Jonge Willem door, maar soms zet ik m'n vletje te water voor een grachtentochtje, of een slagje over Sail. Ik zal mazzel gehad hebben, of jij pech.

Je kunt het probleem opsplitsen. Want in feite staat de hydraulische stuurradbesturing los van je vrees voor aanvaringen. Als je het bestaande spulletje hydraulisch maakt en je helmstok inkort, kun je zien of het bevalt. De zelfde hydrauliek kun je in later stadium voor een nieuw roer gebruiken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie