Arrejoan schreef:Het is al lang geleden dat ik wat heb gehoord over Büssing en unterflur motoren . Deze zijn ontwikkeld indertijd voor volumevrachtwagens waarbij de motor onder het chassis en achter de cabine werd gemonteerd i.p.v tussen de chassisbalken onder de cabine.
Hierdoor kon de cabine zakken en het slaapgedeelte voor de chauffeur OP het dak i.p.v achter het dag-gedeelte

, waardoor er een extra 80 cm laadvloer ontstond, zodat er twee pallets extra ( europalletmaat = 120x80 cm) meekonden
Dit verhaal klopt niet.
De Büssing Unterflur is ontworpen in Duitsland,om vrachtwagens met een 2 mans bezetting te laten rijden,en zodoende veel ruimte te creëren in de cabine van de truck.
Destijds had je nog geen "topsleepers" ,grossraum cabines, Space Cab's en/of Globetrotters.
De cabines hadden weliswaar een boller dak,maar "het hok" was niet groot.
Toen heeft Büssing de Unterflur motor ontworpen,en deze motor werd in het chassis onder de laadbak gemonteerd.
Daardoor kon de vloer van de cabine zakken,cq vlak worden,en konden er met fatsoen 2 chauffeurs op de auto,en konden ze fatsoenlijk slapen.
ook was het een stille cabine,omdat de motor onder de laadbak lag.
In Nederland reed o.a. Kamphuis uit Barneveld destijds met Büssing.
Het merk had een bepaalde status,want als je daarop reed,dan had je als chauffeur enige aanzien,want op een Büssing reed niet iedereen.
Trouwens het merk Büssing rijd in principe elke dag nog over 's Heeren wegen.Niet in naam,maar wel uitgebeeld als logo.
De "Leeuw" in de gril van een M.A.N. (Mijn Armoe Nadert

) is namelijk afkomstig van Büssing.
Zover ik weet is de (van origine) motorenfabrikant Büssing opgenomen in het M.A.N concern dus daar zul je moeten zoeken denk ik.
Overigens wist ik van Büssing scheepsmotoren maar heb nog nooit van een unterflurmodel in een schip gehoord, leuk te weten

.
Ik ben 40 jaar in het wegtransport werkzaam geweest, zo komt "vroeger" onverwacht weer even om de hoek kijken
wordt vervolgt, groet Ad

Waarom er een unterflurblok in een schip ligt,zal denk ik te maken hebben met de lagere inbouw hoogte.
Of het van origine een gemariniseerd blok is,betwijfel ik,want voor zover mij bekend is,is MAN niet verder gegaan met dit type blok.
Aan de hand van de nummers zul je denk ik weinig vinden,want dit zijn m.i. onderdeelnummers van delen van het blok.
Je zult ergens een typeplaatje moeten opzoeken waar meer gegevens op staan,zoals baujahr en motortyp.
Of ze je nog bij MAN kunnen helpen weet ik niet.Ik denk eerder dat je je beter kunt wenden tot diverse oldtimer trucks bezitters.
Die weten vaak wel meer.
Ja oude tijden herleven weer moet zoiets.
Hier ook een ex-chauffeur van 1975 tot 2015,waarvan de laatste 20 jaar als zelfstandige internationaal transport.
Een beetje heimwee blijf je altijd houden.
