Waterleiding (en CV-leiding)

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
popeye
Contacteer:

Waterleiding (en CV-leiding)

Bericht door popeye »

Ik zocht deze week op flexibele leidingen voor CV en waterleiding. Heb in het verleden eens een demonstratie meegemaakt van Pushfit van Geberit. Mooi systeem, geen dure tangen nodig, maar wel een dure schaar en ontbramer. Nu kwam ik bij de Praxis ook flexibele buis tegen, waarbij de schaar en ontbramer een stuk goedkoper is. Misschien ook wat voor op het schip?
Komt van Wavin. Dat geeft mij wel vertrouwen in het materiaal!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Waterleiding (en CV-leiding)

Bericht door Wouter »

Wavin maakt spul dat Hep2O heet. Kan het aanraden.
Inderdaad ggeen dure tang nodig, en het zit altijd goed. Ook makkelijk aan te sluiten op bestande knelfittingen
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Wouter schreef:Wavin maakt spul dat Hep2O heet. Kan het aanraden.
Inderdaad ggeen dure tang nodig, en het zit altijd goed. Ook makkelijk aan te sluiten op bestande knelfittingen
Dat bedoel ik dus!

Groet, Jack.

sambeek

Bericht door sambeek »

Het afbramen kan ook met een mesje. Leiding op maat maken pijpsnijder of ijzer zaagje.
groet Terpstra / SAMBEEK
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

wat ik me afvraag: het ziet er een schitterend systeem uit, heel gebruiksvriendelijk. Maar is het ook bestand tegen de trillingen die je op een boot sowieso hebt en in een huis veel minder of niet??
Ik zou dat toch checken voor ik het gebruik.
mvg
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Ik heb die hep2o in de roef voor de verwarming. Zit er nu zes jaar in. Geen lekkages gehad in die tijd. Het zit best stevig in elkaar. De buizen hangen geisoleerd met tie raps onder de vloer. De leidingen in het zicht naar de radiators heb ik wel van staal gemaakt. Deze zitten gewoon in de hep2o fittingen geschoven.

In de rest van de boot heb ik uponor unipipe voor de verwarming, tyleen voor de aanvoerende waterleiding en koper voor de rest van de waterleiding.

Thuis is alles aangesloten met vsh multicon.

De laatstgenoemde is het stevigst. Die krijg je echt niet meer los. Maar is prijzig en heb je een dure tang voor nodig die ik gelukkig kon lenen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
wolf1

Bericht door wolf1 »

Evert schreef:De laatstgenoemde is het stevigst. Die krijg je echt niet meer los. Maar is prijzig en heb je een dure tang voor nodig die ik gelukkig kon lenen.
Evert, er zijn verloop setjes bestaande uit een 16mm snijring met wartelmoer en een insert met O-ringen waarmee Upinor of Henco PE-Xc/AL/PE op alle 15mm koperfittingen zijn te monteren .
Op deze manier is deze pijp dus keurig te verwerken zonder persgereedschap !
Gr. Wolf1
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Die setjes halen het qua sterkte niet bij de persverbindingen. Dat blijft lapwerk.

Zou je misschien net als iedereen hier gewoon in het standaard zwarte lettertype kunnen schrijven? Dat blauw werkt verwarrend en maakt het lezen er niet rustiger op.
wolf1

Bericht door wolf1 »

Evert schreef:Die setjes halen het qua sterkte niet bij de persverbindingen. Dat blijft lapwerk.
Evert Jan,
Een opmerking, naar mijn mening gestoeld op geen enkele kennis of ervaring !
De insert bestaat uit een messing gedraaide bus, welke precies als de koperen pijp in de 15mm koppeling past, tot zover niets anders als de originele verbinding.
De andere zijde van de bus past in de PE-Xc/AL/PE pijp welke met een snijring en een 16mm wartelmoer aan de koppeling wordt bevestigd.
Zowel in de pijp als inde koppeling bevind zich een O-ring voor de absolute afdichting.
De sterkte van een stalen snijring en de kwaliteit van een statische O-ring dichting heeft zich al decennia ’s in de hydrauliek bewezen.
Zie ook niet in, dat de standaard kunststof koppelingen voor PE-Xc/AL/PE wat betreft constructie sterker zijn dan de door mij omschreven koppel methode.
Komt nog bij, bij gebruik van dubbele leiding beugels is de hartafstand tussen de 2 PE-Xc/AL/PE pijpen te klein om een perstang te gebruiken, (uiteraard niet van toepassing bij gebruik van bindbandjes)
dit zelfde geld vaak voor schotkoppelingen.
Ook de overgang naar kopermaten op diverse apparaten kan vaak alleen op deze manier.
Het door jouw beschreven voordeel van het echt niet meer losgaan is lang niet altijd een voordeel, denk eens aan vervanging en reparatie !
Was jij het ook niet, die de perstang zo duur vond ?
Denk daarom dat je, jezelf eens wat meer in de materie moet verdiepen voor dat je, uit de lucht gegrepen vooroordelen lanceert.
Misschien, kan ik je het ook niet kwalijk nemen, je bent waarschijnlijk geheel van de leg, door die afwijkende letter kleur, als dat zo is moet je het even laten weten probeer ik het de volgende keer in het roze.
Gr. Wolf1

P.s. heb er een foto bij gedaan, zou het leuk vinden als jij ook eens laat zien hoe je, je schot doorvoeren hebt gemaakt ?
Afbeelding
Afbeelding
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Ik refereerde met mijn lapwerk op het gebruik van de door jou opgehemelde overgangskoppelingen in het normale werk en niet in de overgang tussen verschillende leidingsoorten. Daar zijn ze tenslotte voor bedoeld. Ik heb bij mij aan boord voor de cv de kunststofbuis alleen uit het zicht. Het laatste stuk naar de radiators is gewoon traditionele buis. Met inderdaad een overgangskoppeling. De gewone buis blijft wat mooier recht bij intensief gebruik.
Het vervelende van de normale knelkoppelingen is dat ze als ze een beetje belast worden nogal snel gaan lekken.

Bij de schotdoorvoeren loopt de leiding door een stalen buis die aan beide zijden van het schot dertig cm uitsteekt en met een opschuimende kit is afgedicht. Zoals de keurmeesters het graag zien.

Ik wil je nogmaals vragenom gewoon in de normale forumopmaak en kleur te posten.
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Evert schreef: Ik wil je nogmaals vragenom gewoon in de normale forumopmaak en kleur te posten.
Dat is dan iets waar ik me nou weer niet druk om kan maken! :roll:

Groet, Jack.

Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Maak me er ook niet druk om, maar heb geen zin bevooroordeelt te worden door pretletters.
Bedankt voor de uniformiteit!
Plaats reactie