Dag,
wie kan me advice geven en wat heb ik fout gedaan,
oude situatie,
drie accus,
een start 120 ah
een groep 1 120 ah
een groep 2 120 ah
alles word geladen via diode brug en wal stroom aansluiting 20a regelaar type sterling 3 x plus uitgang,
en een 120 ah boegschroef accu word geladen gelijk met start accu,
nu,
ik heb twee nieuwe accu gekocht voor groep 1 en 2, oude waren slecht,
nieuwe situatie,
drie accus,
start 120 ah, oude accu die was nog goed
een groep 1 140 ah nieuw,
een groep 2 140 ah nieuw
220v laadregelaar sterling 20a zelfde aansluiting niets verandert,direkt op de accu
twee nieuwe zonnepanelen van 200w ieder
een zonnepaneel voor groep 1 regelaar 20a aangesloten direct op accu 1
een zonnepaneel voor groep 2 regelaar 20a aangesloten direct op accu 2
alles heeft gewerkt maar nu is mijn 220v sterling 20 a regelaar stuk gegaan,
laad spanning zonnepaneel regelaar is 13,8 v beide,
laad spanning sterling regelaar was 14,2v,
vraag wat is hier nu fout,
kan ik 220v laadregelaar en zonnepaneel regelaar parallel op accu aansluiten,
gr,
Zoran
laadregelaar stuk
Moderators: sailor wim, frank
Re: laadregelaar stuk
Zoran,
Ik neem aan dat je met de regelaar type sterling een acculader bedoelt.
En de regelaar 20A zonnepaneel een solar laadregelaar is.
Begin eens met wat specificaties neer te zetten, wat voor solar laders heb je gebruikt?
Wat is het exacte type Sterling?
In de meeste gevallen kunnen laders gewoon parallel naast elkaar aangesloten worden.
Of ze beide gelijktijdig kunnen werken is de vraag, hiervoor is wat meer info nodig over wat voor apparaten het gaat.
Waar eigenlijk de "schoen al een beetje wringt" is de verhouding (Sterling) lader en accucapaciteit.
Als we de startaccu even buiten beschouwing laten (er van uitgaande dat hij alleen vor het starten wordt gebruikt) hebben we 2 x 140Ah aan accucapaciteit.
Voor een 280Ah accu is een laadstroom van 28-56A aangeraden, de 20A Sterling is dus te klein, en zal bij belasting continue "op zijn tenen moeten staan"
De aanbevolen laadstroom is een netto laadstroom, oftewel je regulier boordnet verbruik moet hiervan worden afgetrokken.
Voorbeeld: stel dat je boordnet verbruik gemiddeld 5A is, trek je deze eerst van je laadstroom af.
Van de beschikbare 20A blijft 15A over, goed voor een accucapaciteit van 75-150Ah
Een solarlader die 13,8V geeft zal niet erg effectief laden, en al helemaal niet als de acculader hoger in spanning zit.
Maar eerst maar eens de specificaties vermelden.
Aquanaut
Ik neem aan dat je met de regelaar type sterling een acculader bedoelt.
En de regelaar 20A zonnepaneel een solar laadregelaar is.
Begin eens met wat specificaties neer te zetten, wat voor solar laders heb je gebruikt?
Wat is het exacte type Sterling?
In de meeste gevallen kunnen laders gewoon parallel naast elkaar aangesloten worden.
Of ze beide gelijktijdig kunnen werken is de vraag, hiervoor is wat meer info nodig over wat voor apparaten het gaat.
Waar eigenlijk de "schoen al een beetje wringt" is de verhouding (Sterling) lader en accucapaciteit.
Als we de startaccu even buiten beschouwing laten (er van uitgaande dat hij alleen vor het starten wordt gebruikt) hebben we 2 x 140Ah aan accucapaciteit.
Voor een 280Ah accu is een laadstroom van 28-56A aangeraden, de 20A Sterling is dus te klein, en zal bij belasting continue "op zijn tenen moeten staan"
De aanbevolen laadstroom is een netto laadstroom, oftewel je regulier boordnet verbruik moet hiervan worden afgetrokken.
Voorbeeld: stel dat je boordnet verbruik gemiddeld 5A is, trek je deze eerst van je laadstroom af.
Van de beschikbare 20A blijft 15A over, goed voor een accucapaciteit van 75-150Ah
Een solarlader die 13,8V geeft zal niet erg effectief laden, en al helemaal niet als de acculader hoger in spanning zit.
Maar eerst maar eens de specificaties vermelden.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Re: laadregelaar stuk
Die Sterling acculaders gaan nu eenmaal wel eens kapot. Zijn ook een stuk goedkoper dan de topmerken.