HH,
Vrij recent mijn nieuwe startaccu(AGM) overleden.
Om uit te sluiten dat dit het gevolg was van een kapotte dynamo, deze voor de zekerheid voor een test weggebracht.
Vanmorgen weer opgehaald, met resultaten staatje. Jammer genoeg niet doorgesproken, resultaten waren goed.
Resultaat bij laag toerental(1600RPM) 31A 13,3V
Effectief gemeten resultaat bij 2620 RPM 49A 13,7V
Afgeregelde spanning 13,5V/
Mag ik hieruit afleiden dat de dynamo max 13,5V behoort te leveren? Maar door wisselende belasting iets fluctueert?
Nu het volgende;
Na aansluiten van de nieuwe accu(ook AGM) meet ik bij een geringe laadstroom, schrik niet 14,7V. Dit bij verschillende toerentallen.
Nu heb ik contact gehad met de leverancier van de accu, super aardige lui, waar je in ieder geval gewaardeerd voelt als klant.
Zij geven aan dat een absorptie spanning van 14,7V, te hoog is en de leeftijd van de accu negatief gaat beinvloeden.
Wat ik niet kan rijmen is de geleverde spanning volgens rapport en de door mij gemeten waardes.
Ja een meetfout, zou kunnen. In dit geval sluit ik dit uit, ik heb het op meerdere punten gemeten.
Op de dynamo, op de startaccu, na sluiten van de Cyrix ook op de service accu.
Overgangsweerstanden gecontroleerd, allemaal lage waardes, 0,1 Ohm.
Dan ook nog eens gemeten met een tweede meter.
Wie weet raad? Wat doe ik verkeerd, waar kan een oorzaak liggen?
Navigo
laadspanning dynamo versus agm accu
Moderators: sailor wim, frank
Re: laadspanning dynamo versus agm accu
Navigo,
14,7 is inderdaad aan de hoge kant voor een AGM accu, het ligt aan de bovenkant van de toegestane absorptiespanning.
De vraag is alleen, welke stroom liep er op dat moment?
Bij een "lege" accu zal de dynamo de spanning op regelen naar een hoger niveau.
Ideaal zou zijn, dat deze spanning rond de 14,4 volt maximaal ligt.
Zodra de accuspanning stijgt, zakt de spanning naar het punt dat er bijna geen stroom meer wordt geleverd, dit zal de afgeregelde 13,5V zijn die je op het testrapport ziet.
Een prima floatspanning!
De andere waarden zijn waarschijnlijk de "kortsluit kantelpunten"
Je moet dit als volgt zien:
De dynamo wordt op een testbank gezet en een bepaald toerental wordt gedraaid.
Met een weerstandsbank wordt de dynamo stapsgewijs belast tot het moment dat het topvermogen bij dat toerental wordt bereikt.
Iets meer weerstand en de dynamo stort in, iets daarvoor levert hij zijn maximale stroom bij maximaal te halen spanning op dat punt.
(zijn topvermogen bij dat toerental)
Wat ik zou doen is, de motor eens een tijdje laten draaien om te zien of de spanning dan inzakt naar de opgegeven 13,5 V
Na een startbeurt kan het goed zijn dat de spanning best wel even op de 14,7V blijft hangen.
Maar hij MOET op een gegeven moment gaan zakken.
Verder kun je natuurlijk altijd de dynamotester nog eens vragen hoe hij getest heeft en wat je bevindingen in de praktijk zijn.
Aquanaut
14,7 is inderdaad aan de hoge kant voor een AGM accu, het ligt aan de bovenkant van de toegestane absorptiespanning.
De vraag is alleen, welke stroom liep er op dat moment?
Bij een "lege" accu zal de dynamo de spanning op regelen naar een hoger niveau.
Ideaal zou zijn, dat deze spanning rond de 14,4 volt maximaal ligt.
Zodra de accuspanning stijgt, zakt de spanning naar het punt dat er bijna geen stroom meer wordt geleverd, dit zal de afgeregelde 13,5V zijn die je op het testrapport ziet.
Een prima floatspanning!
De andere waarden zijn waarschijnlijk de "kortsluit kantelpunten"
Je moet dit als volgt zien:
De dynamo wordt op een testbank gezet en een bepaald toerental wordt gedraaid.
Met een weerstandsbank wordt de dynamo stapsgewijs belast tot het moment dat het topvermogen bij dat toerental wordt bereikt.
Iets meer weerstand en de dynamo stort in, iets daarvoor levert hij zijn maximale stroom bij maximaal te halen spanning op dat punt.
(zijn topvermogen bij dat toerental)
Wat ik zou doen is, de motor eens een tijdje laten draaien om te zien of de spanning dan inzakt naar de opgegeven 13,5 V
Na een startbeurt kan het goed zijn dat de spanning best wel even op de 14,7V blijft hangen.
Maar hij MOET op een gegeven moment gaan zakken.
Verder kun je natuurlijk altijd de dynamotester nog eens vragen hoe hij getest heeft en wat je bevindingen in de praktijk zijn.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
HH,
Fijn een reactie op iets wat voor mij onbegrijpbaar is.
Een geteste dynamo, die op een testbank ogenschijnlijk maximaal 13,7V levert en toch bij aangesloten accu's 14,7V haalt.
Je zou zeggen meer dan 13,7V kan hij niet leveren.
Tijdens het draaien zakte het geleverde amperage vrij vlot naar beneden. De spanning daarentegen blijft nagenoeg gelijk.
Je stelt voor om wat langer door te draaien, maar hoe lang kan een AGM van Victron dit aan, voordat hij "bol staat".
Hoe snel verwacht je resultaat in spanningsval te zien
Hier een diepgaand staatje met toerental van de dynamo, gemonteerd aanboord.
Tijdsduur, niet echt bijgehouden, maar totaal niet meer dan 15minuten,
Op de Start Accu gemeten met open Cyrix.
1900 Rpm 14,70V 9,7Amp
3000 Rpm 14,72V 7,5Amp
Nu toerental gelijk gehouden Cyrix gesloten, gemeten en hierna toerental terug geregeld.
3000Rpm 14,68V 17,0Amp
1900Rpm 14,69V 12,9Amp
Bij de laatste meting ook even gekeken hoe het amperage verdeeld werd richting de accu's;
7,0Amp richting Service accu's en om nabij 5,5Amp richting start accu's.
Nu nogmaals toeren omhoog gebracht.
3000Rpm 14,7V 11Amp
Ik ben benieuwd, ik dacht wat met deze gegevens te kunnen. Wat ik er wel uithaal is dat de accu's daadwerkelijk geladen worden.
Ik had verwacht dat de spanning in eerste instantie lager zou zijn in combinatie met een hoger amperage. Dat aansluitend de spanning omhoog zou kruipen en het amperage zou dalen.
Dit effect zal wel minder zijn doordat de accu's relatief vol zijn.
Navigo
Fijn een reactie op iets wat voor mij onbegrijpbaar is.
Een geteste dynamo, die op een testbank ogenschijnlijk maximaal 13,7V levert en toch bij aangesloten accu's 14,7V haalt.
Je zou zeggen meer dan 13,7V kan hij niet leveren.
Tijdens het draaien zakte het geleverde amperage vrij vlot naar beneden. De spanning daarentegen blijft nagenoeg gelijk.
Je stelt voor om wat langer door te draaien, maar hoe lang kan een AGM van Victron dit aan, voordat hij "bol staat".
Hoe snel verwacht je resultaat in spanningsval te zien
Hier een diepgaand staatje met toerental van de dynamo, gemonteerd aanboord.
Tijdsduur, niet echt bijgehouden, maar totaal niet meer dan 15minuten,
Op de Start Accu gemeten met open Cyrix.
1900 Rpm 14,70V 9,7Amp
3000 Rpm 14,72V 7,5Amp
Nu toerental gelijk gehouden Cyrix gesloten, gemeten en hierna toerental terug geregeld.
3000Rpm 14,68V 17,0Amp
1900Rpm 14,69V 12,9Amp
Bij de laatste meting ook even gekeken hoe het amperage verdeeld werd richting de accu's;
7,0Amp richting Service accu's en om nabij 5,5Amp richting start accu's.
Nu nogmaals toeren omhoog gebracht.
3000Rpm 14,7V 11Amp
Ik ben benieuwd, ik dacht wat met deze gegevens te kunnen. Wat ik er wel uithaal is dat de accu's daadwerkelijk geladen worden.
Ik had verwacht dat de spanning in eerste instantie lager zou zijn in combinatie met een hoger amperage. Dat aansluitend de spanning omhoog zou kruipen en het amperage zou dalen.
Dit effect zal wel minder zijn doordat de accu's relatief vol zijn.
Navigo
HH,
Vandaag wederom naar de boot, wederom de dynamo er af en mee naar een dynamo boer.
Niet die waar ik hem eerder heb laten testten, daar had ik geen goed gevoel bij.
Klantvriendelijk zijn was daar een vak apart.
Als ik iets niet begrijp zoek ik iemand om mee te brainstormen, iemand die meedenkt. Niet iemand die zegt hij doet wat hij moet doen dus is het goed.
Dat is via via gelukt, een achteraf zaak. Met een testbank en de wil om mijn accu leverancier te woord te staan. Samen is het duidelijk geworden dat het ene merk AGM accu toch een hele andere karakteristiek mbt spanning kan hebben dan een ander merk wat ook een AGM is.
De dynamo leverde inderdaad de juiste spanning en stroom volgens dynamo specificaties. Maar in combinatie met de Victron accu is dit aan de bovenzijde wat voor deze accu toelaatbaar is.
De spanning van de dynamo wordt in ieder geval naar beneden gebracht. Dan weer monteren en afwachtten of de accu in de kortte tijd dat hij onder 14,7 V heeft gestaan geen schade heeft opgelopen.
Ik hoop het niet.
Navigo
Vandaag wederom naar de boot, wederom de dynamo er af en mee naar een dynamo boer.
Niet die waar ik hem eerder heb laten testten, daar had ik geen goed gevoel bij.
Klantvriendelijk zijn was daar een vak apart.
Als ik iets niet begrijp zoek ik iemand om mee te brainstormen, iemand die meedenkt. Niet iemand die zegt hij doet wat hij moet doen dus is het goed.
Dat is via via gelukt, een achteraf zaak. Met een testbank en de wil om mijn accu leverancier te woord te staan. Samen is het duidelijk geworden dat het ene merk AGM accu toch een hele andere karakteristiek mbt spanning kan hebben dan een ander merk wat ook een AGM is.
De dynamo leverde inderdaad de juiste spanning en stroom volgens dynamo specificaties. Maar in combinatie met de Victron accu is dit aan de bovenzijde wat voor deze accu toelaatbaar is.
De spanning van de dynamo wordt in ieder geval naar beneden gebracht. Dan weer monteren en afwachtten of de accu in de kortte tijd dat hij onder 14,7 V heeft gestaan geen schade heeft opgelopen.
Ik hoop het niet.
Navigo
dit is ieder geval iets wat ik zelf ook even nauwlettend in de gaten ga houden zodra de motor weer gestart kan gaan worden.
Heb m'n accus ook vervangen door een AGM set van Victron.
Heb m'n accus ook vervangen door een AGM set van Victron.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================