Verbruik acculader in schiphuis

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

jm.dijkstra

Verbruik acculader in schiphuis

Bericht door jm.dijkstra »

Hallo,
Ik heb mijn boot in het schiphuis aan de walstroom en verbruik op jaar basis 440 KW. Dit leek me vrij hoog en ik heb toen alle 230V groepen uitgeschakeld, de Combi (lader/omvormer) op "Charger only" gezet en de aparte lader van de start accu van de generator uit gezet. Dus het enige wat nog van de walstroom gebruikt wordt is de acculader. Nu neem ik dagelijks het verbruik op en kom op ongeveer 1,4 -1,5 KW per dag.
Heeft iemand enig idee of dit normaal is? De accu lader heeft de accu's vol en staat op druppellading. Ik heb mijn accu's laten controleren en die waren goed. Ik heb een aardlek schakelaar aan boord en die tript niet (Lekstroom check) Als ik er van uit ga dat de boot ongeveer 280 dagen in het schiphuis ligt dan is het theoretisch verbruik 280 x 1,45 = 406 KW.
Kan ik ook zeggen dat wanneer ik 1,45 KW verbruik het amperage 1450/230= 6,3 Amp? (P=UxI)

De eerder genoemde 440 KW is inclusief eventuele andere verbruikers op 230V (TV op standby, af en toe de koelkast nog aan, etc)
Heeft iemand enig idee of dit verbruik van de acculader normaal is en zo niet wat een eventuele oorzaak kan zijn?

Mvg,
Joh. Dijkstra
Marie Christina

Re: Verbruik acculader in schiphuis

Bericht door Marie Christina »

Niet gehinderd door enige kennis van zaken zeg ik: dat lijkt me vrij fors.
"Aangepast" metertje?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
jm.dijkstra

Heb er een tweede meter bij geplaatst maar die geeft nog meer aan..
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Allereerst moet je praten over kw/h. 1,45 kw/h per dag aan verbruik komt overeen met ongeveer een continue stroom van 250 mA. Volgens mijn vlugge berekening. Is niet echt bijzonder maar als je dit niet wilt zet je toch alles uit. Accu's bijladen kun je ook eens in de zoveel tijd doen. Laten bij druppelen wordt ook niet altijd aangeraden volgens mij...
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
jm.dijkstra

Bedankt Peter, dus wat je zegt is dat 1,45 KW/h per dag normaal is? Als dat het geval is dan is het voor mij klaar. En inderdaad zou ik de lader uit kunnen schakelen en eens per maand een dag inschakelen.
Mvg,
Joh. Dijkstra
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

jm.dijkstra schreef: Ik heb mijn boot in het schiphuis aan de walstroom en verbruik op jaar basis 440 KW
Voordat er iets zinnigs gezegd kan worden moet eerst het gegoochel met eenheden de wereld uit. KW en kw/h zijn geen eenheden. Eenheid van verbruik is kWh. Hoe en op welke manier heb je dit verbruik gemeten? Kan 440KW vertaald worden naar 440 kWh?

Gr.

Erik
jm.dijkstra

Hall Erik,

Ja dat kan volgens mij. Ik krijg een rekening van de verhuurder waar 440 KWh op staat en ik lees dagelijks een stand af van ongeveer 1,5 KWh.
Mvg,
Johannes
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

1,5 kWh / 24 uur = 0,0625 kW. Dat betekend dat je een continue belasting hebt van 62,5W (Watt), het verbruik van 1 ouderwetse gloeilamp. Lijkt me niet abnormaal; je acculader stuurt continu een klein stroompje door de accu's, ook al zijn ze vol. Tel daarbij nog een sluipverbruikertje in je schip op, je schreef al de standbystand van de tv.

Als je accu's in goede conditie zijn heb je al die poespas niet nodig en bespaar je jezelf 440 kWh x kWh-prijs (€ 0,25?) = € 110,- per jaar. Bij mij gaat gewoon de hoofdschakelaar uit en 1x of 2x per winter de accu's een paar uurtjes aan de lader. Een goedkoper en vooral veel veiliger idee.

Gr.

Erik
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

Wat is het type van de combi en hoe groot is de bank die geladen wordt?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
jm.dijkstra

De Combi is een mastervolt 24/2000 en de accubank is 2 x 12V/ 140Ah
Riverboy

Bericht door Riverboy »

Bij ons aan boord heb ik eens alles afgezocht waar het stroomverbruik van af kwam terwijl ik alle verbruikers had afgesloten cq had uitgezet.
Wat bleek, we hebben een scheidingstrafo aan boord die bij gebruik van walstroom automatisch zich inschakeld en daardoor een stille verbruiker is. Dat heeft geresulteerd dat als de boot niet gebruikt wordt en zeker in de winterperiode de stekker van de walstroom aan boord er uit gaat. Verbruik nul!
Hopelijk heb je hier iets aan om verder te zoeken.
Groet, Jo
jm.dijkstra

Bedankt Jo,
Dat is iets waar ik niet aan gedacht heb. Zoals hiervoor omschreven dacht ik dat de lader van de Combi (Charger only) de enige verbruiker was maar wij hebben aan boord ook een Scheidingstrafo en die zit er ook nog tussen als "verbruiker". Zal straks de Combi eens helemaal uitzetten en dan het verbruik van de Scheidingstrafo eens meten.
Mvg,
Johannes
jm.dijkstra

ErikH schreef:1,5 kWh / 24 uur = 0,0625 kW. Dat betekend dat je een continue belasting hebt van 62,5W (Watt), het verbruik van 1 ouderwetse gloeilamp. Lijkt me niet abnormaal; je acculader stuurt continu een klein stroompje door de accu's, ook al zijn ze vol. Tel daarbij nog een sluipverbruikertje in je schip op, je schreef al de standbystand van de tv.

Als je accu's in goede conditie zijn heb je al die poespas niet nodig en bespaar je jezelf 440 kWh x kWh-prijs (€ 0,25?) = € 110,- per jaar. Bij mij gaat gewoon de hoofdschakelaar uit en 1x of 2x per winter de accu's een paar uurtjes aan de lader. Een goedkoper en vooral veel veiliger idee.

Gr.

Erik
Erik ook nog bedankt. Als je de berekening zo maakt dan valt het inderdaad mee. Ik zal eens testen hoe lang de accu vol blijft als ik alles uitgeschakeld heb.
Mvg,
Johannes
p.s ik heb de handbediening van de stuurpomp veranderd, maar het bleek omslachtiger dan eerst gedacht. Maar het werkt en als je belang hebt dan kan ik je het schema toesturen.
jm.dijkstra

Ik heb de accu lader uitgeschakeld en alleen de Scheidingstrafo er tussen laten zitten. Verbruik enkel door Scheidingstrafo 0,8 KWh. Trek ik dit af van de 1,4 KWh die Scheidingstrafo en lader samen verbruiken dan verbruikt de lader bij druppellading ongeveer 0,6 KWh wat overeen komt met een gloeilampje van 25-30 Watt. Lijkt me alleszins redelijk. Ga nu de walstroom afschakelen en eens per maand/ 2 maanden de accu's laden.

Bedankt allemaal voor de input in mijn onderzoekje,
Johannes
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Valt me eerlijk gezegd erg mee voor een scheidingstransformator, had een hoger verbruik verwacht, weet je ook hoeveel V/A de trafo is?
Plaats reactie